Определение по дело №212/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 ноември 2023 г.
Съдия: Анета Иванова Петрова
Дело: 20237250700212
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

                                            15.11.2023г.                       гр.Търговище   

                                    

Административен съд- гр.Търговище                           втори състав                 

на петнадесети ноември              две хиляди двадесет и трета година,

в закрито заседание в следния състав

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:АНЕТА ПЕТРОВА

като разгледа докладваното от председателя адм.д. №212 по описа за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.156 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 вр. с чл. 9б от ЗМДТ.

Иницииращ настоящото производство документ е жалба, подадена от П. М. С. в качеството ѝ на ЕТ „М 3113 – П. С€“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в с. Малка Черковна, общ. Антоново, ул. „Малка Черковна“ № 28, действаща чрез пълномощника си адв. Г.н., против Акт за установяване на задължения  (АУЗ) по чл. 107, ал. 3 ДОПК № 3067-1-1/17.02.2023 г., издаден от Община Антоново, с който за 2017г., 2018г., 2019г., 2020г., 2021г. и 2022г. били установени задължения на ЕТ „М 3113 - П. С€“ за такси битови отпадъци и лихви върху тях общо в размер на 15 246,95 лева, както и лихви върху главниците до датата на изплащане на задълженията. Според жалбоподателя посоченият АУЗ бил потвърден по реда на чл. 156 ал.4 ДОПК. В жалбата са изложени аргументи относно незаконосъобразността на оспорения АУЗ като се настоява за неговата цялостна отмяна. Направено е и искане на основание чл. 157 ал.2 ДОПК за спиране изпълнението на Акт за установяване на задължения  (АУЗ) по чл. 107, ал. 3 ДОПК № 3067-1-1/17.02.2023 г., издаден от Община Антоново, както и на образуваното за изпълнението му изпълнително дело №104/2023г. по описа на ДСИ при РС – Омуртаг.

Жалбата е депозирана под формата на заверен по реда на ЗАдв препис ведно с молба от жалбоподателката, която моли за образуване на съдебно производство за разглеждане на жалбата, което обаче да бъде спряно до приключване на преюдициалния спор по АД № 195/2023г. по описа на АдмСТ.

Предвид постъпването на жалбата като препис съдът е задължил с Разпореждане №447/01.11.2023г. Кмета на Община Антоново да представи комплектувана и прономерована административната преписка по издаване на оспорения АУЗ, придружена от списък на страните в производството с посочване на адресите им, в т.ч. и доказателства за съобщаването на обжалвания АУЗ, както и да приложи оригинала на подадената жалба срещу АУЗ № 3067-1-1/17.02.2023 г. до съда и приложенията към същата.

В изпълнение на разпореждането на съда по делото е депозирана преписка, в която се съдържа заверен от Община Антоново вярно с оригинала препис на иницииращата настоящото дело жалба, която е регистрирана в Община Антоново с № 9500-3000/29.10.2023г.

Преди да предприеме действия по разглеждане основателността на жалбата и по произнасяне по направеното в същата искане за спиране изпълнението на оспорения АУЗ, съдът дължи преценка на нейната редовност и допустимост. При тази преценка съобрази следното:

Видно от материалите по преписката оспореният Акт за установяване на задължения  (АУЗ) по чл. 107, ал. 3 ДОПК № 3067-1-1/17.02.2023 г. е издаден от Община Антоново служебно на основание чл. 107, ал. 3 ДОПК във вр. с чл. 4, ал. 1 вр. с чл. 9б от ЗМДТ, въз основа на данни от подадени декларации, собствени данни и данни, получени от трети лица и организации, като е установено, че не са внесени дължимите суми за такси битови отпадъци. Съгласно чл. 107, ал. 4 ДОПК така съставеният АУЗ може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на ТД на НАП, като в настоящия случай, предвид естеството на акта, орган по административното оспорване е ръководителят на звеното за местни приходи в Община Антоново съгласно чл. 4 ал.5 ЗМДТ, а именно : директорът на Дирекция „Местни приходи, търговия, туризъм, транспорт“ на Община Антоново. Според нормата на чл. 4 ал.3 ЗМДТ в производствата по установяване, обезпечаване и събиране на местни данъци служителите от общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите. Въз основа на цитираната нормативна уредба следва, че в случая АУЗ относно местни данъци се издава от органи по приходите, които са служители на общинската администрация на Община Антоново, а административното оспорване на издадения АУЗ се прави пред директора на Дирекция „Местни приходи, търговия, туризъм, транспорт“ на Община Антоново. Разпоредбите на чл. 144, ал. 1 и ал. 2 ДОПК уреждат, че по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго, както и че разпоредбите на Глава ХVІІ ДОПК се прилагат в производствата по обжалване, уредени и в другите дялове на същия кодекс, ако не е предвидено друго. За АУЗ по чл. 107, ал. 3 ДОПК не е предвидено друго, поради което за обжалването му са приложими разпоредбите на чл. 145 и сл. ДОПК.

Съгласно относимите в случая правила на Дял Трети от ДОПК и в частност на правилото на чл. 156 ал.2 ДОПК, според което ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред, следва, че преди да се сезира съда с жалба срещу АУЗ, следва да е било инициирано в законните срокове производство по оспорването на този акт по административен ред. Изчерпването на производството по административното обжалване на АУЗ е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването му пред съда -  в т.см. са Определение № 5169 от 20.04.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4687/2018 г., VII о., Определение № 205 от 7.01.2010 г. на ВАС по адм. д. № 16582/2009 г., I о. От преписката е видно, че жалбоподателят е подал жалба против АУЗ № 3067-1-1/17.02.2023 г., чрез органа по приходите на Община Антоново до директора на Дирекция „Местни приходи, търговия, туризъм, транспорт“ на Община Антоново като жалбата е регистрирана под № 9500-1783/30.06.2023г. и в същата е направено искане по чл. 153 ал.2 и ал.5 ДОПК за спиране изпълнението на оспорения АУЗ. Поради непроизнасяне на органа по подадената жалба жалбоподателят Средкова е сезирала АдмСТ с жалба против мълчалив отказ по направено искане за спиране изпълнението на АУЗ. С Определение № 345 от 18.08.2023г., постановено по образуваното по жалбата АД №130/2023г. по описа на АдмСТ, съдът е оставил без разглеждане жалбата и е прекратил производството по делото като е разпоредил да се изпрати копие на съдебното определение на Директор Дирекция "Местни приходи, търговия, туризъм, транспорт" на Община Антоново, и е указал на същия, че след като е преценил, че жалба вх. № 9500-1783/30.06.2023 г. на ЕТ „М 3113 – П. С€“, ЕИК ********* срещу АУЗ № 3067-1-1/17.02.2023 г. е просрочена, тъй като актът е влязъл в сила на 29.05.2023 г, незабавно в изпълнение на задължението по чл. 147, ал. 1 ДОПК да постанови изрично писмено мотивирано решение за оставяне на жалбата без разглеждане, което решение да бъде връчено на жалбоподателя съобразно чл. 148, ал. 1 ДОПК, за да може той да упражни правото си да го оспори пред съда. В изпълнение на съдебното определение е издадено Решение №2/05.10.2023г., на Директор Дирекция "Местни приходи, търговия, туризъм, транспорт" на Община Антоново, с което е оставена без разглеждане поради просрочие жалба с вх. № 9500-1783/30.06.2023 г., подадена от ЕТ „М 3113 - П. С€“, ЕИК ********* против Акт за установяване на задължение № 3067-1-1/17.02.2023 г., издаден от орган по приходите при Община Антоново. Служебно известно на настоящия състав е, че срещу това решение е подадена жалба от ЕТ „М 3113 - П. С€“ до АдмСТ, по която е образувано АД №195/2023г., цитирано в жалбата по настоящото дело като преюдициално спрямо настоящия спор. С Определение №539/14.11.2023г. по АД №195/2023г.състав на АдмСТ е отменил оспореното Решение № 2/05.10.2023 г. на Директор Дирекция "Местни приходи, търговия, туризъм, транспорт" на Община Антоново и е върнал преписката на Директор Дирекция "Местни приходи, търговия, туризъм, транспорт" на Община Антоново за разглеждане по същество на жалба с вх. № 9500-1783/30.06.2023 г., ЕТ „М 3113 - П. С€“, ЕИК ********* против Акт за установяване на задължение № 3067-1-1/17.02.2023г., издаден от орган по приходите при Община Антоново, съобразно дадените указания. В мотивите на съда е прието, че поради опорочаване на процедурата по чл. 32 ДОПК относно връчване на съставения АУЗ, последният не е връчен надлежно и съответно не е изтекъл срока за обжалването му, което води до извода, че жалбата срещу него, подадена до административния орган, не е просрочена.

При така изложената фактология следва, че тепърва предстои да се проведе производството по разглеждане на жалба с вх. №9500-1783/30.06.2023 г., подадена от настоящата жалбоподателка срещу АУЗ № 3067-1-1/17.02.2023 г.по административен ред. Едва след приключване на това производство би било допустимо съдебното обжалване на този АУЗ.

При съпоставяне на подлежащата на разглеждане по административен ред жалба с вх. №9500-1783/30.06.2023 г. и жалбата, с която е сезиран настоящия състав, се установява пълна идентичност на изложените основания за оспорване и на направеното искане за отмяна на обжалвания с двете жалби АУЗ № 3067-1-1/17.02.2023г. Ето защо втората жалба, регистрирана в Община Антоново с № 9500-3000/29.10.2023г.следва да бъде оставена без разглеждане като недопустима поради подаването ѝ срещу неподлежащ на оспорване пред съда административен акт и настоящото производство да се прекрати като се укаже на органа, че следва да приложи намиращия се у него оригинал на тази жалба към преписката по жалба с вх. №9500-1783/30.06.2023г.

Съдът намира за необходимо да отбележи, че относно месеца на регистриране на жалба с № 9500-3000/29.10.2023г. е възможно да е допусната техническа грешка предвид датирането на жалбата и на платежния документ за внесена за същата такса от 28.09.2023г. Това съмнение може да се изясни след справка с входящия регистър на Община Антоново и поставените от пощенския оператор върху плика дати, в случай че жалбата е подадена по този начин.

Предвид недопустимостта на жалбата, с която АУЗ е оспорен директно пред съда, недопустимо и съответно неподлежащо на разглеждане е и искането до съда за спиране изпълнението на този АУЗ. Нормата на чл. 157 ал.2 ДОПК дава възможност на съда да спре изпълнението на акта, но само когато същият е оспорен надлежно пред съда. В случая тази хипотеза не е налице. Принципно правило в ДОПК е по искане за спиране изпълнението на акта да се произнася органа, пред който този акт е оспорен. При положение, че е налице висящо производство по оспорване на процесния АУЗ по административен ред, то съгласно чл. 153 ал.3 ДОПК по искането за спиране следва да се произнесе органа, компетентен да разгледа жалбата срещу АУЗ, а именно : Директор Дирекция „Местни приходи, търговия, туризъм, транспорт“ на Община Антоново. Такова искане с правно основание чл. 153 ал.3 ДОПК е направено от жалбоподателя в жалба с вх. №9500-1783/30.06.2023 г.и по същото органът дължи произнасяне.

Предвид правния резултат на настоящото производство и с оглед липсата на направена от ответната страна претенция за разноски съдът не следва да присъжда такива.

Водим от горното и на основание чл. 156 ал.2 ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 вр. с чл. 9б от ЗМДТ и във връзка с чл. 159 т.1 АПК във вр.с §2 от ДР на ДОПК съдът

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустима жалбата, подадена от П. М. С., ЕГН **********, в качеството ѝ на ЕТ „М 3113 – П. С€“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в с. Малка Черковна, общ. Антоново, ул. „Малка Черковна“ № 28, действаща чрез пълномощника си адв. Г.н., против Акт за установяване на задължения  (АУЗ) по чл. 107, ал. 3 ДОПК № 3067-1-1/17.02.2023 г., издаден от Община Антоново, с който за 2017г., 2018г., 2019г., 2020г., 2021г. и 2022г. били установени задължения на ЕТ „М 3113 - П. С€“ за такси битови отпадъци и лихви върху тях общо в размер на 15 246,95 лева, както и лихви върху главниците до датата на изплащане на задълженията.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №212 по описа за 2023г. на Административен съд – Търговище.

УКАЗВА на Директор Дирекция „Местни приходи, търговия, туризъм, транспорт“ на Община Антоново да приложи намиращия се у него оригинал на жалба с рег.№ 9500-3000/29.10.2023г. по регистъра на Община Антоново към преписката по жалба с вх. №9500-1783/30.06.2023г.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните чрез връчване на препис от същото.

                                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ: