Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 396 17.10.2019
г. гр. Стара
Загора
В И М
Е Т О
Н А Н
А Р О
Д А
Старозагорският
административен съд, ІІІ състав, в публично съдебно заседание на петнадесети
октомври две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при
секретар Минка Петкова
и с
участието на прокурора Маргарита Димитрова
като
разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 415 по описа за 2019 година, за да се произнесе,
съобрази следното
Производството е с
правно основание чл.203 от Административно-процесуалния кодекс АПК/ във връзка
с чл.1, ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за
вреди/ЗОДОВ/.
Образувано е по
искова молба на Т.И.П. *** против Областна дирекция на Министерство на
вътрешните работи Стара Загора за
присъждане на парично обезщетение в
размер на 500 /петстотин / лева за
претърпени от него имуществени вреди,
вследствие отменено като незаконосъобразно наказателно постановление № 16- „
КОС” от 30.10.2018 година, издадено от началника Районно управление
Казанлък към Областна дирекция на
Министерство на вътрешните работи Стара
Загора.
В исковата молба се
твърди, че спрямо Т.И.П. било
издадено наказателно постановление № 16-
„ КОС” от 30.10.2018 година, издадено от началника Районно управление
Казанлък към Областна дирекция на
Министерство на вътрешните работи Стара
Загора с което му е наложено
административно наказание „ глоба” в размер на 500 лева на основание чл.
178,ал.1 от ЗОБВВПИ за нарушение на разпоредбата на чл. 54,ал.1 от ЗОБВВПИ което е отменено с решение №127 от
01.04.2019 г. по а.н.д. № 1331 по описа за 2018 година на Районен съд гр.
Казанлък Решението е влязло в законна сила на 25.04.2019 г. Ищецът твърди, че ангажирал за процесуално
представителство и защита по образуваното дело, като е заплатил договорено и изплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 500 лв, съгласно договор за правна помощ и
съдействие № ********** от 22.11.2018 г.
Иска се от съда да
осъди Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи Стара Загора за да заплати на Т.И.П. сумата от 500 /петстотин / лева за претърпени от него имуществени вре№ 16- „ КОС” от 30.10.2018
година, издадено от началника Районно управление Казанлък към Областна дирекция на Министерство на
вътрешните работи Стара Загора, ведно
със законната лихва върху главницата от 500 лева, считано от 11.06.2019 година
до окончателното й изплащане.
Ответникът Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи
Стара Загора , не изпраща представител , но в писменото си становище ,
релевира доводи, че искът е неоснователен
Представителят на
Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за основателност на предявения
иск, доколкото сочените разноски за адвокатско възнаграждение, в които се
изразило увреждането са били действително направени и са във връзка с
отмененото като незаконосъобразно наказателно постановление.
От събраните по
делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:
С наказателно
постановление № 16- „ КОС” от 30.10.2018
година, издадено от началника Районно управление Казанлък към на ищеца е наложено административно наказание „ глоба” в размер
на 500 лева на основание чл. 178,ал.1 от ЗОБВВПИ за нарушение на разпоредбата на
чл. 54,ал.1 от ЗОБВВПИ Наказателното постановление, е отменено №127 от 01.04.2019 г. по а.н.д. №
1331 по описа за 2018 година на Районен съд гр. Казанлък Решението е влязло в
законна сила на 25.04.2019
В съдебното
производство по оспорване на НП пред районния съд Т.И.П. е била
представляван от адвокат с приложено пълномощно. С договор за правна защита и
съдействие №№ ********** от 22.11.2018
г. ищецът е възложил на адв. Х.Д. Петкова
да осъществи „да изготви жалба против срещу наказателно постановление №
16- „ КОС” от 30.10.2018 година, издадено от началника Районно управление
Казанлък към Областна дирекция на
Министерство на вътрешните работи Стара
Загора и процесуално представителство по а.н.д. по повод жалбата за всички
съдебни инстанции, за което е договорено и заплатено в брой адвокатско
възнаграждение в размер на 500 лева.
По делото е приложено АНД № 1331/2018
г. по описа на Районен съд Казанлък.
Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл.1,
ал.1 ЗОДОВ, държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани от
незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни
лица, при или по повод на изпълнение на административна дейност.
Съдът намира
предявеният иск за процесуално допустим, предвид следните съображения: Разпоредбата на чл.1 от ЗОДОВ е озаглавена
«отговорност за дейност на администрацията», с оглед на което изискването,
поставено в нея е вредите да са резултат /«при или по повод»/ изпълнение на
административна дейност. От изложеното в исковата молба е видно, че
търсената обезвреда се основава на твърдения за вреди от отменено наказателно
постановление, а дейността по административно наказване е форма на административна
дейност, санкционна по естеството си. Определящо
за квалифициране на предявения в случая иск като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ
е това, че наказателното постановление, с отмяна на каквото се обвързва в
случая претенцията, принципно се издава от административен орган, представлява
властнически акт на орган на администрацията и поражда наказателно правни
последици.
Въведените като
основание за исковата претенция факти в случая се свързват наличие на спорно
материално субективно право, чието съдържание е обезщетение за имуществени вреди от отменено наказателно постановление които искове по изложените
съображения и по аргумент от Тълкувателно постановление № 1/2015 г. по т.д. № 2/2014 г на ОСК на ВАС и на ГК на ВКС се разглеждат по реда на ЗОДОВ. Предявеният иск е допустим като предявен от лице с правен интерес, срещу
надлежен ответник /чл.205 от АПК/ и след отмяната на акта, на чиято незаконосъобразност се основава претенцията, по съответния ред /чл.204, ал.1 от АПК/.
Разгледан по същество, искът е основателен .
Съгласно разпоредбата на чл.1, ал.1 ЗОДОВ, държавата и
общините отговарят за вредите, причинени на граждани от незаконосъобразни
актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица, при или по
повод на изпълнение на
административна дейност. Във фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на администрацията, се
включват следните елементи: незаконосъобразен
акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата
или общината при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени
по съответния ред; вреда от такъв
административен акт и причинна
връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на който и
да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира
отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.
В конкретния случай отговорността на ответника Областна дирекция
на Министерство на вътрешните работи гр.
Стара Загора , респ. „увреждането” на ищеца се основава на твърдения за
незаконосъобразност на наказателно
постановление, с което е
наложено административно наказание „
глоба”. След като това наказателно постановление е отменено изцяло, съдът, пред който е предявен иска за обезщетение не може да коментира
повторно обстоятелствата, обусловили този резултат.
За обжалването на посоченото наказателно постановление по съдебен ред,
процесуалната си защита и представителство по образуваното в тази връзка дело,
ищецът е ангажирал адвокат Х.П.. С договор за правна защита и съдействие № ********** от 22.11.2018 г.. ищецът
е възложил на адвокат Х.П.„. Да изготви жалба против срещу наказателно
постановление № 16- „ КОС” от 30.10.2018 година, издадено от началника Районно
управление Казанлък към Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи
Стара Загора и процесуално представителство по а.н.д. по повод жалбата
за всички съдебни за което е договорено и заплатено адвокатско възнаграждение в
брой в размер на 500 лева.
В договор за правна защита и
съдействие № ********** от 22.11.2018 г. пред районния съд договореното възнаграждение
е отбелязано като платено по. в брой Няма спор по делото, че разходите в размер
500 лв са направени /. Ето защо съдът
приема за доказано по делото, че ищецът е направил разходи в размер 500 /петстотин / лв, направени
от ищеца разноски за заплатени адвокатско възнаграждение във връзка с воденото
съдебно производство по обжалване на наказателно постановление № 16- „ КОС” от 30.10.2018
година, издадено от началника Районно управление Казанлък към Областна дирекция на Министерство на
вътрешните работи Стара Загора Съдът
намира, че е налице пряка причинно-следствена връзка между направените от
ищеца разходи за
адвокатско възнаграждение и отмененото НП, тъй като
адвокатската защита е ангажирана и съответно е била предоставена именно поради
и във връзка със съдебното производство по обжалване на това наказателно
постановление. На основание чл. 4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат
обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и
непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени
виновно от длъжностното лице. Непосредствени вреди следователно са тези, които по време
и място следват противоправния резултат. Възлагането от Т.И.П. процесуално представителство и защита по делото с предмет
законосъобразността на посоченото НП и заплащането на договорения за целта
хонорар се явява последица от издаването на НП, непосредствено
обусловено от произтичащата от акта нужда от защита на интересите му, като
санкционирано лице. В тази връзка
твърдените от ищеца имуществени вреди се явяват непосредствена последица от
незаконосъобразното административно-наказателно обвинение, обективирано в издаденото спрямо Т.И.П. наказателно постановление № 16- „ КОС” от
30.10.2018 година, издадено от началника Районно управление Казанлък към Областна дирекция на Министерство на
вътрешните работи Стара Загора Съдът
намира, че е налице пряка причинно-следствена връзка между Същата подлежи на
възстановяване от бюджета на органа или организацията, към която се числи
издателя на незаконосъобразния акт,
доколкото отмяната на наказателното
постановление води до извод за неоправданост на съдържащото се в него
административнонаказателно обвинение.
Адвокатският хонорар обаче принципно следва да е съответен на обема на правната защита,
необходима на лицето с оглед
повдигнатото му обвинение. При
ангажирането на адвокатска защита в голяма степен е от значение доверието на
упълномощителя и неговата преценка за професионализма на пълномощника, поради
което непосредствената вреда включва и разхода, който надхвърля минималния
размер в едни разумни граници и който е направен с оглед личността на
пълномощника. Съгласно чл. 18,ал.2 от
Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения за процесуално представителство, защита и съдействие по
дела срещу наказателни постановления, в които административното наказание е под
формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение,
възнаграждението се определя по правилата на чл. 7,ал.2 върху стойността на
санкцията, съответно обезщетението, но не по-малко от 300 лв. В
настоящия случай е договорено адвокатско възнаграждение за две инстанции в
минимално определение размер. Този размер не е прекомерен, поради което възражението на ответника за
прекомерност на договоренот адвокатско възнаграждение се явява неоснователно с
оглед практическата и правна сложност на делото , образувано по оспорване
на наказателно постановление№ 16- „ КОС” от 30.10.2018
година, издадено от началника Районно управление Казанлък към Областна дирекция на Министерство на
вътрешните работи Стара Загора
При прилагането на правилото на чл.10, ал.3 от ЗОДОВ и с
оглед изхода на делото, следва да бъде уважено, искането на Т.И.П. за присъждане на направените по делото разноски,
като
Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр. Стара Загора следва да се уважи като като Областна дирекция на Министерство на
вътрешните работи гр. Стара Загора следва да бъде осъдена да заплати
на ищеца съдебно-деловодни разноски в размер 610/ шестстотин и десет/ лева,представляващи
направените по делото разноски.
Водим от горните мотиви, Старозагорският административен съд
Р Е Ш
И :
ОСЪЖДА Областна дирекция
на Министерство на вътрешните работи гр.
Стара Загора да заплати на Т.И.П. *** сумата от 500 /петстотин / лева за претърпени
от него имуществени вреди, вследствие
отменено като незаконосъобразно наказателно постановление № 16- „ КОС” от
30.10.2018 година, издадено от началника Районно управление Казанлък към Областна дирекция на Министерство на
вътрешните работи Стара Загора , ведно със законната лихва, върху главницата от 500 лева, считано от
11.06.2019 година до окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр. Стара Загора да заплати на Т.И.П. *** сумата от размер 610/ шестстотин
и десет/ лева,представляващи направените
по делото разноски
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните пред
ВАС на РБ.
СЪДИЯ: