РЕШЕНИЕ
№ 1204
гр. Бургас, 23.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XX ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и осми април през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:ИВАН Г. ДЕЧЕВ
при участието на секретаря СВЕТЛАНА П. ТОНЕВА
като разгледа докладваното от ИВАН Г. ДЕЧЕВ Гражданско дело №
20242120107556 по описа за 2024 година
Производството по делото е образувано по исковата молба на Б. Г. С., ЕГН
********** от *** против ”Водоснабдяване и канализация” ЕАД, ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление: ***, сграда „***“, представлявано от Ц. В. М. за
приемане за установено, че ищецът не дължи на ответника сумата от 461.03 лева суми
за разпределение за водомер. Твърди се, че ищецът е собственик на два имота в
комплекс “***“ с идентификатори *** и ***. В сгради етажна собственост
измерването на водата се извършва на основание показанията на общ водомер и по
индивидуалните водомери на собствениците. Разликата между общия водомер и
индивидуалните водомери се разпределя автоматично от компютърна програма,
пропорционално на отчетените водни количества по индивидуалните водомери и се
включва за плащане към индивидуалните фактури. На 16.07.2024г. е извършено
засичане на общия водомер в комплекса, заедно с индивидуалните водомери.
Установено е завишено общо количество вода в размер на 9830 куб. м. По
индивидуалните водомери е отчетено количество от 1213 куб.м. Ето защо оставащото
количество вода за разпределение между всички индивидуални обекти е 8617 куб.м.
Процентът на разпределение от 710.39% многократно надвишава допустимата разлика
от 20%. Общият водомер е негоден, не отговаря на законовите изисквания и е с
изтекъл метрологичен срок. За периода на отчитане не е имало аварии или други
събития, които да са довели до отчитане на такива значителни количества. На
29.07.2024г. е извършена подмяна на главния водомер. Издадена е фактура за
разпределението на водата от общо 461.03 лева. Частично е била платена сумата от
125.99 лева. Ищецът оспорва изцяло показанията във фактурата да отчитат реалното
потребление на вода за периода. Оспорва и ценообразуването на количествата вода.
Заявява, че така отчетеното количество вода не е възможно да е действително
изразходено. Ответникът не извършил ново изчисление на потребените количества, не
1
е проверил и годността на електромера. Ползваните ВиК услуги следва да се заплащат
само въз основа на реално измереното количество изразходена вода. В случая голямото
количество вода не е в резултат на авария. Водомерът не е отчитал правилно
потребената вода. Ето защо според ищеца не е налице причина за заплащане на сумата
по издадената фактура. Моли се искът да се уважи. Искът е по чл.124 ГПК.
Ответникът е подал отговор, с който оспорва исковете. Заявява, че фактурата
остойностява реално доставено количество вода до процесните имоти и суми за
разпределение. Водомерите са годни и технически изправни. Спазени са правилата за
начисляване на количеството вода от разпределение. Според нормативната база,
установяването на разлики, по-големи от 20%, не е основание за неплащане на
количеството вода. При по-голяма разлика ВиК операторът уведомява представител на
етажната собственост, което в случая е станало. Не се оспорва, че ищецът е собственик
на водоснабдените имоти и че има облигационна връзка между страните. Ответникът
заявява, че отчетите на потребената вода, преминала през индивидуалните водомери са
реални. Ищецът не е изпълнил задълженията си на потребител и не е осигурил достъп
до водоснабдения имот повече от шест месеца. От справките касаещи централния
водомер се установява, че е отчетено количество вода от общо 9830 куб.м. По
индивидуалните водомери е отчетено количество от общо 1325 куб.м. и остатъкът от
8505 куб.м. се разпределя пропорционално по индивидуалните водомери. За периода
от 24.08.2023г. до 16.07.2024г. се е извършвало служебно начисляване на централния
водомер, чийто данни са били изравнени при направената на 16.07.2024г. проверка и
констатираните реално количества потребена вода. Разликата между отчетеното от
общия водомер и индивидуалните водомери е разпределена между абонатите
пропорционално на база количествата реално отчетена потребена вода. В
консумацията се включва потребената вода за басейна и поливните площи в
комплекса. Спазени са всички правила за отчитане, начисляване и фактуриране на
потребените количества вода. Доставката, монтажът, проверката и ремонта на
индивидуалните водомери е за сметка на потребителите и се извършва от тях.
Потребителите са длъжни да уведомяват ВиК за установени повреди по
водопроводните мрежи и съоръжения на територията на техните имоти. В случая това
не е сторено от ищеца. Той трябва да докаже техническата неизправност на водомера,
а такива данни няма представени. Не е поискана и проверка за метрологичната годност
на водомера. Ответникът е изпълнил своевременно задълженията си и е уведомил
етажната собственост за високата разлика в общото потребление на сградата. В
комплекса има зелени площи и басейн, който е с голяма площ и е необходимо огромно
количество вода, за да може да се използва. Моли се искът да се отхвърли.
В съдебно заседание на основание чл.214, ал.1 от ГПК е направено и прието
изменение на иска, като същият се намалява от 461.03 лева на 406.70 лева, като е
прекратено производството по делото частично за намалената част от иска, т.е. за
горницата над 406.70 лева до 461.03 лева, поради оттегляне на иска в тази част.
Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства и становищата
на страните, приема следното:
Искът е основателен.
Видно от представения по делото нотариален акт, ищецът е собственик на два
имота в комплекс ***, които са с идентификатори *** и ***. За тези имоти, които са
водоснабдявани, ищецът е потребител и клиент на ответното дружество.
Представена е фактура от 31.07.2024г., издадена от ВиК, на името на ищеца,
2
за водомер ***/162 и водомер ***/163 за периода от 24.08.2023 г. до 16.07.2024 г.
Потребеното количество вода е в размер на общо 18 куб.м. на стойност, като е
начислена и вода от разпределение в размер на общо 115.54 куб.м. за периода от
24.08.2023г. до 16.07.2024г. на стойност общо 461.03 лева. Стойността се получава
след сборуване на отделните суми.
Съставени са протокол от 17.06.2024 г., както и протокол от 16.07.2024г. за
партида *** и партида ***/1 и ***/2. В тези протоколи са посочени старото и новото
показание на общия водомер на комплекса. Във втория протокол, издаден на
16.07.2024г., е записано, че за разпределение между различните собственици, по общия
водомер е отчетена разлика от 8617 куб.м. вода.
С уведомително писмо от ВиК ЕАД, собствениците на отделните имоти са
уведомени на основание чл.32, ал.2 и ал. 5 и чл.39, ал.2 от Наредба №4/2004 г. на
МРРБ за това, че разликата в показанията на общия водомер на водопроводното
отклонение и сумата от показанията на индивидуалните водомери надвишава 20 % за
месец юли 2024г.
Това обстоятелство, а и възражението на *** ЕООД, с което са оспорени
замерванията по общия водомер, е наложило подмяната му. Съставени са два
двустранни констативни протоколи за подмяната на общия водомер.
Представена е справка - извлечение от ВиК за показанията на централен
водомер № ***/1. Според тази справка, за периода от 25.06.2024 г. до 16.07.2024 г.
отчетеното количество е 7246 куб.м., като за предходния период от 22.05.2024 г. до
24.06.2024 г. отчетеното количество е 660 куб.м., а за предходните периоди отчетеното
количество е значително по - малко /вариращо от 4 куб.м. до 83 куб.м. за периода от
24.08.2023 г. до 20.09.2024 г./. Налице е и справка - извлечение за централен успореден
водомер за периода от 24.08.2023 г. до 16.07.2024 г., от който е отчетено количество от
2584 куб.м.
По делото е приета съдебно - техническа експертиза, според която
захранването с вода в комплекс „***“ е осъществено чрез изграждане на едно
водопроводно отклонение с водомерен възел. Той е с монтиран общ водомер,
разположен във водомерна шахта. В комплекса, след общия водомер на
водопроводното отклонение, има монтирани подотчетни индивидуални водомери в
самостоятелните обекти, както за поливната система и басейна. Общият водомер, с
който е било отчитано изразходваното количество вода до 29.07.2024 г. е комбиниран
водомер тип Apator PoVoGaz, със знак за оценено съответствие „СЕ“. След проверка в
лаборатория за проверка „***“ - ***, район ***, било издадено свидетелство за
проверка № БП 21-5/05.08.2024 г., че „съгласно направените измервания водомера не
съответства“.
Вещото лице посочва, че общото изразходвано количество, преминало през
измервателните устройства за посочения период от 24.08.2023 г. до 16.07.2024 г. в
имотите на ищеца е 133.54 куб.м., от които 18 куб.м. отчетени по водомер и 115.54
куб.м. начислени от „разпределение“. Според експертизата, отчетеното количество е
било фактурирано по одобрените от КЕВР цени на водоснабдителните услуги.
По делото е разпитан св. К., *** на комплекса, който е заявил, че при
засичането на централния водомер е излязла разлика за разпределение от около 9000
кубика вода. Индивидуалните водомери и общият водомер извън летните месеци са
били отчитани на два месеца. Според свидетеля, голямата разлика в отчитането идва
от неправилното функциониране на главния водомер. Водоснабдителното дружество
3
никога не е правило проверки на водомерите. Общият водомер бил демонтиран през
лятото на 2024г., като за това се подписал протокол. Свидетелят е категоричен, че в
предишни години собствениците не са имали проблеми с високи сметки за вода.
Всичко било в рамките на разумното и не е имало оспорване от тяхна страна. В случая
обаче подали възражение. Според свидетеля, басейнът в комплекса има вместимост
950 кубика, като за месец в него се доливат 150 кубика вода. Басейнът работи обаче
само три месеца, през лятото.
Св. Т., *** във ВиК ЕАД, е заявил, че е установена разлика в показанията на
главния водомер спрямо показанията, отразени в оперативна програма Пласмент.
Показанията на водомера, след като бил демонтиран, били значително по-големи от
последния отчет на 16.07.2024г. Така че за периода от 16.07.2024г. до 29.07.2024г.
според свидетеля водомерът е работил. Ето защо според него блокажът на водомера е
настъпил някъде в този период. Резултатите от проверката в лабораторията
установили, че има 100% грешка в трите разхода, като единствено в максималния
разход за големия кръг на водомера е отчетена грешка от 17%. Според свидетеля,
водомерът е работел и е бил в режим на блокаж, т.е. пропускал е вода, без тя да бъде
отчетена. Той не бил в метрологичен срок при датата на проверката.
Съдът намира, че по делото не са спорни количествата вода, измерени от
индивидуалните водомери в имотите на ищеца. Спорно е дали количеството вода,
измерено от общия водомер във водопроводното отклонение, което е отчетено за
разпределение, действително е било потребено и реално отчетено.
Съгласно чл. 32, ал. 2 от Наредба № 4 от 14.09.2004 г., за сгради етажна
собственост, какъвто е настоящият случай, изразходваното количество вода се заплаща
въз основа на измереното количество, отчетено по общия водомер на водопроводното
отклонение за определен период от време. Отчитането на водомерите се извършва,
като се прави първи отчет на общия водомер, а след това се отчитат индивидуалните
водомери. Отчитането на общия водомер се извършва в присъствието на представител
на потребителите. Ал. 3 на същия член предвижда, че отчетеното по ал. 2 количество
вода се разпределя между отделните потребители въз основа на отчетите за същия
период от време на всички индивидуални водомери след общия водомер при
условията и по реда на Наредбата.
Съгласно чл. 32, ал. 5 от Наредбата, при разлика в отчетеното количество вода
по ал. 2 и в сбора на отчетите по индивидуалните водомери по ал. 3, по-голяма от 20
на сто, в 7-дневен срок операторът уведомява упълномощения представител на
етажната собственост, като при подаване на молба от упълномощения представител на
етажната собственост в 10-дневен срок от уведомяването за установяване на
причините операторът определя комисия, в която се включват молителят и
представители на оператора. В ал. 6 е предвидено, че в 14-дневен срок комисията
съставя протокол, в който отразява установените причини и предложенията за тяхното
отстраняване. Когато установените причини се дължат на неизправност в сградната
инсталация, те се отстраняват от потребителите в етажната собственост, които
заплащат разходите за извършената проверка.
Принципно установяването на значителна разлика между отчетеното
количество вода от общия водомер и сбора на отчетите по индивидуалните водомери,
която да е по-голяма от 20 на сто по смисъла на чл. 32, ал. 5 от Наредбата не
рефлектира върху дължимостта на сумите от разпределение. В чл. 32, ал. 7 от
Наредбата е посочено, че установяването на разлики по-големи от 20 на сто, не е
4
основание за неплащане на изразходваното количество вода.
Следователно, допустимо е да има разлика между количествата вода по общия
водомер и тези по индивидуалните водомери, но за да може ВиК ЕАД да претендира
заплащане на сумите, трябва да бъдат действително отчетени количествата вода,
преминали през общия водомер в сградата.
В случая обаче се установява, че общият водомер, монтиран в комплекс „***“
и работел до смяната му на 29.07.2024г., не е метрологично годен. Това се доказва от
лаборатория за проверка „***“ - гр. Бургас, която е извършила изследване на
годността на водомера, който е предаден там след неговия демонтаж. Тази
лаборатория е издала свидетелство за проверка № БП 21-5/05.08.2024г., от което се
установява, че „съгласно направените измервания водомера не съответства“. Това
обстоятелство е констатирано и от заключението по приетата съдебно - техническа
експертиза. Вещото лице е заявило в съдебното заседание, че разликата във водата
/разликата в отчитането по общия водомер и по индивидуалните водомери/ е
прекалено голяма и би било нормално тази разлика да бъде около 200%, защото
откакто е монтиран новият водомер оставащата разлика варира в порядъка на 205-
206%. По време на стария общ водомер на един кубик изразходвана вода средно в едно
жилище се начисляват 6.4%, което е 641%, което число е доста завишено. Разликата
според вещото лице се дължи на това, че водомерът не е отчитан редовно или че той
наистина не е изправен. Така че БРС приема за доказан факта на неизправност на
общия водомер, който е измервал водата до 29.07.2024г. Разликата между
измерванията на водата по общия водомер /9830 куб.м./ и по всички индивидуални
водомери /1213 куб.м./ е прекалено голяма и възлиза на 8617 куб.м., като многократно
надвишава допустимата разлика от 20% по Наредбата. Следователно, монтираният в
сградата централен водомер не е метрологично годен, освен това той е и с отдавна
изтекъл метрологичен срок. Резултатите от проверката в лабораторията са
категорични, а именно че е налице грешка от 100%, касаеща измерванията на малкия
водомер /минимален разход, преходен разход и максимален разход/, грешка от 100%,
касаеща измерванията на големия водомер /минимален разход и преходен разход/ и
грешка от 17.76%, касаеща максималния разход на големия водомер. От показанията
на св. К. също е видно, че голямата разлика в отчитането идва от неправилното
функциониране на главния водомер. Свидетелят е категоричен, че в предишни години
собствениците не са имали проблеми с високи сметки за вода. Всичко било в рамките
на разумното и не е имало оспорване от тяхна страна. Голямата разлика в отчитането
на главния водомер през юли 2024г. контрастира с показанията му за предходните
месеци, което навежда съда на извод, че водомерът е спрял да отчита правилно, още
повече че той е с изтекъл метрологичен срок на годност.
Що се отнася до показанията на св. Т., те трябва да се възприемат с резерви,
предвид всички останали данни по делото. Не може да се приеме за правдоподобно
казаното от него, че водомерът е работел правилно и след отчитането на 16.07.2024г. и
е бил в режим на блокаж, т.е. пропускал е вода, без тя да бъде отчетена. Съдът
съобразява, че ако водомерът е пропускал вода без тя да бъде отчетена, тогава остава
въпросът как той е отчел такова голямо количество вода, за да се стигне до разлика от
над 600 % между неговите отчитания и отчитанията по индивидуалните водомери в
цялост. Явно е, че отчитането на водата е неправилно, защото в предходни периоди
такава огромна разлика е нямало. Не са събрани данни, че е имало авария на
територията на комплекса, която да е причинила такова голямо потребление на вода.
Наистина в комплекса има басейн и поливна система, които също се отчитат от общия
5
водомер, но според вещото лице дори и така разликата в отчитанията може да стигне
само до около 200%, а не над 600%. Водомерът е бил в блокаж, като според БРС
блокажът може да се изразява както в неотчитане, така и в свръхотчитане на
преминалата през него вода. Блокажът не значи, че водомерът не е отчитал, тъй като
иначе няма как при това положение да бъдат отчетени от него близо 10 000 куб.м.
вода. Няма как и дългото служебно отчитане само по себе си да доведе до начисление
на близо 10 000 куб.м. при следващия реален отчет, въз основа на който следва да се
извърши уравняване, и то при несъответствие с близо 600 % от данните по
индивидуалните водомери. Следва да се приеме, че е отчетена вода в много по-големи
количества, отколкото в действителност е преминала през водомера, за да се стигне до
такива големи разлики в сравнение с отчитанията по индивидуалните водомери. Ето
защо, предвид неизправността на общия водомер, изтеклия метрологичен срок за
експлоатация и установените грешки от по 100% при отчитането на водата, налага се
извод, че показанията му са дискредитирани и не могат да се вземат предвид от съда.
Така не става ясно и не се доказва колко вода реално е преминала през общия водомер.
В разпоредбата на чл.32, ал. 10 от Наредба № 4 от 14.09.2004 г. е записано, че
операторът на водоснабдителната система монтира, поддържа и контролира
водомерите на водопроводните отклонения, по които се отчита и заплаща
изразходваното количество вода. Отделно от изложеното, в чл.34, ал.1 от Наредбата е
посочено, че водомерът на водопроводното отклонение и общият водомер в сгради -
етажна собственост, подлежат на задължителен метрологичен контрол съгласно ЗИ. В
разпоредбата на чл.44, т.3 от Закона за измерванията е посочено, че лицата, които
използват средства за измерване, са длъжни да ги заявяват и представят за последваща
проверка в Българския институт по метрология или пред избрано от тях лице,
оправомощено за проверка. По отношение на общия водомер това е именно ВиК
операторът.
Не така стои въпросът по отношение на индивидуалните водомери, където в
разпоредбата на чл.34а, ал.2 е посочено, че периодичните проверки по ал. 1 се
извършват по искане и за сметка на потребителите от Българския институт по
метрология или от лица, оправомощени за това от председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор по реда на ЗИ. Така че отговорността по
поддръжката на общите водомери е на ВиК оператора, а отговорността по
поддръжката на индивидуалните водомери е на потребителите.
Ето защо в случая отговорността за поддържането на монтирания в
процесната ЕС общ водомер в техническа изправност и метрологична годност е била
на ВиК оператора. Както беше установено, доказва се, че монтираният общ водомер
не е метрологично годен, тоест не е налице яснота относно действително преминалите
през общия водомер количества вода. На „разпределение“ между отделните
индивидуални водомери подлежи действително разходваното количество вода,
отчетено през общия водомер, като предвид неизясняването на този въпрос, не би
могло да се претендира от ВиК дружеството заплащането на начислените по
„разпределние“ суми вода.
Следователно не се доказва, че ответникът има правото на вземане спрямо
ищеца за сумите за разпределение, начислени във фактурата, още повече че фактурата
е частен документ и не установява действително изразходваните количества вода. Ето
защо фактурираните суми не се дължат от ищеца.
По тези съображения, исковата претенция се явява основателна и като такава
6
следва да бъде уважена.
С оглед изхода от делото и на основание чл.78, ал.1 от ГПК в тежест на
ответника следва да бъдат възложени направените от ищеца разноски в исковото
производство, които са в размер на общо 1000 лева.
Мотивиран от горното, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на “Водоснабдяване и
канализация” ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, сграда „***“,
представлявано от Ц. В. М., че Б. Г. С., ЕГН ********** от *** не му дължи сумата от
406.70 лева /четиристотин и шест лева и седемдесет стотинки/, начислена по фактура
№ ********** от 31.07.2024 г., като такава от разпределение за отчетен период от
24.08.2023г. до 16.07.2024г.
ОСЪЖДА “Водоснабдяване и канализация” ЕАД, ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление: ***, сграда „***“, представлявано от Ц. В. М. да заплати на Б. Г.
С., ЕГН ********** от ***, сумата от 1000 лева /хиляда лева/, представляващи
съдебно - деловодни разноски.
Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд - Бургас в двуседмичен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _________(П)________
7