Решение по дело №4629/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1842
Дата: 14 октомври 2019 г. (в сила от 7 ноември 2019 г.)
Съдия: Георги Росенов Гетов
Дело: 20195330204629
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

     Р Е Ш Е Н И Е 

                                                        14.10.2019 г., гр. Пловдив

 

В  И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XXI наказателен състав, в открито съдебно заседание на деветнадесети септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:                       

 

       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ГЕОРГИ ГЕТОВ

 

при секретаря Славка Иванова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 4629/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба от П.Д.Д., ЕГН: **********, с адрес: *** против Наказателно постановление № 42 от 22.02.2018 г., издадено от главен инспектор инж. В.Т.Д.– Началник на 01 Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ (РСПБЗН) – Пловдив, с което:

1) на основание чл. 265, ал. 1 от Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР) във вр. чл. 13, б. „б“ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 140, т. 1 от ЗМВР вр. чл. 14, ал. 2, т. 4 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите“ (Обн. ДВ, бр. 89 от 28.10.2014 г., попр.) вр. чл. 43, ал. 2 от Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар (Обн. ДВ, бр. 96 от 04.12.2009 г., попр.) и

2) на основание чл. 265, ал. 1 от ЗМВР вр. чл. 13, б. „б“ от ЗАНН на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 140, т. 1 от ЗМВР вр. чл. 14, ал. 2, т. 4 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите“ вр. чл. 43, ал. 1 от Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление (НП). Жалбоподателят твърди за деянията, за които е наказан, да му е било издадено и задължително предписание от органите на РСПБЗН-Пловдив със срок за изпълнение до 30.04.2018 г. Поддържа, че предписанията са били изпълнени в цялост преди този срок, за което са били предвидени средства в бюджета на детската градина. Моли наказателното постановление да бъде отменено. В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, поддържа жалбата и наведените с нея възражения.

Въззиваемата страна с писмо с вх. № 59514/18.09.2019 г. взема становище жалбата да е неоснователна, в хода на производството да не са били допуснати съществени процесуални нарушения, а извършването на нарушенията от жалбоподателя да е несъмнено доказано. Предлага на съда да потвърди наказателното постановление. В съдебно заседание, редовно призована, не се представлява.

СЪДЪТ, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателствени материали, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Жалбата е подадена от П.Д.Д., спрямо която са наложени административните наказания, т.е от лице с надлежна процесуална легитимация. Екземпляр от наказателното постановление е връчен на жалбоподателя на 18.07.2019 г., установено от разписка за връчване на препис от НП, а жалбата е подадена пред административнонаказващия орган (АНО) на 23.07.2019 г., поради което седемдневният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН е спазен, а жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна, поради което атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено по следните съображения:

 

От фактическа страна съдът приема за установено следното:

На 30.11.2017 г. свид. М.Н.М. – инспектор в група „ДПК и ПД“ при 01 РСПБЗН-Пловдив, извършил проверка в детска градина „Росица“, находяща се в гр. Пловдив, ул. „Явор“ № 29. По това време директор на детската градина била жалбоподателката П.Д.Д.. В хода на проверката свид. М. установил, че южният евакуационен изход на сградата се използвал без вратата да била оборудвана с брава тип „антипаник“, както и че не била осигурена изискващата се посока на отваряне на евакуационните врати от I група „Дъга“, IIА група, IIIА група и IIIБ група. На същата дата свид. М. издал разпореждане № 50/30.11.2017 г. до жалбоподателката Д. в качеството й на директор на ДГ „Росица“ на основание чл. 125, ал. 1, т. 4 ЗМВР. С т. 1 от разпореждането било указано вратата на южния евакуационен изход на сградата да се оборудва с брава тип „антипаник“ и бил определен срок за изпълнение 30.04.2018 г., а с т. 2 от разпореждането било указано да се обърне посоката на отваряне на вратите на I група „Дъга“, IIА група, IIIА група и IIIБ група, за да съответства на посоката на евакуация и бил определен срок за изпълнение 30.06.2018 г.

На 05.12.2017 г. свид. М. съставил Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) с № 42/05.12.2017 г. против жалбоподателката Д. и в присъствието на свидетели. Препис от акта бил връчен на жалбоподателката срещу разписка.

Въз основа на така съставения АУАН и на останалите материали по административната преписка било издадено и обжалваното в настоящото производство наказателно постановление.

 

По доказателствата:

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните гласни доказателствени средства, както и на писмените доказателства по делото.

Съдът дава вяра на показанията на свид. М.Н.М.. От тях се установяват датата на извършената проверка в процесния обект, както и че АУАН е бил съставен не при проверката, а в последствие - няколко дни по-късно. Изяснява се още, че свид. М. е издал и разпореждане за отстраняване на констатирани при проверката несъответствия, като е определил и срок за изпълнение на дадените указания. Установява се още от показанията на свидетеля, че в деня, когато е отишъл да връчи разпореждането, е съставил и АУАН. Свидетелят пояснява, че изискуемата се посока за отваряне на евакуационните врати е по пътя за евакуация, както и че в проверявания обект е имало евакуационни изходи, които са били по пътя за евакуация от помещения, ползвани от по-малко от 100 човека и затова е дал предписание за оборудване на евакуационни врати с брава тип „антипаник“ само за тези, които са по пътя за евакуация от помещения, ползвани от повече от 100 човека. Показанията на свид. М. са подробни и последователни, в тях той възпроизвежда обстоятелства, които непосредствено е възприел като очевидец. Показанията му се подкрепят и от събраните по делото писмени доказателства. Не се установяват и обстоятелства по които свидетелят да се счита за предубеден или заинтересован, поради което съдът кредитира показанията на свид. М..

Фактическите си изводи съдът изгради и въз основа на писмените доказателства по делото – разпореждане № 50/30.11.2017 г. от инсп. М.Н.М.; Заповед № з-40/04.12.2017 г. на Началник 01 РС „ПБЗН“ Пловдив; служебна бележка от Директор на РД „ПБЗН“ – Пловдив. Същите са непротиворечиви относно установените от тях обстоятелства, кредитират се от съда и те подкрепят приетата за установена фактическа обстановка.

 

При  така  установените факти съдът приема следното от правна страна:

Актът за установяване на административно нарушение е съставен от оправомощено лице, предявен е за запознаване със съдържанието му на нарушителя и му е връчен препис срещу разписка. В 6-месечния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН е издадено и обжалваното НП, от материално и териториално компетентен орган.

Въпреки това съдът намира, че е налице основание за отмяна на НП, а наведеното от жалбоподателката възражение е основателно. В тази връзка с разпоредбите на чл. 140, т. 1 и т. 2 от ЗМВР са предвидени различни задължения за гражданите – да спазват установените правила и норми за пожарна безопасност и защита при бедствия, както и специфичните правила за съответните обекти и населени места, и да оказват съдействие на органите за пожарна безопасност и защита на населението (задължение по чл. 140, т. 1 ЗМВР) и да изпълняват издадените писмени разпореждания на органите за пожарна безопасност и защита на населението (задължение по чл. 140, т. 2 ЗМВР). Доказа се по делото, че при процесната проверка свид. М. е издал писмено разпореждане до жалбоподателката, представляващо Разпореждане № 50/30.11.2017 г. В същото е отбелязано, че се издава на основание чл. 125, ал. 1, т. 4 ЗМВР, който предвижда, че „при упражняване на държавен противопожарен контрол органите по пожарна безопасност и защита на населението издават писмени разпореждания или уведомления за изпълнение на правилата за пожарна безопасност до държавни органи, организации, юридически лица и граждани“. При изследване на съдържанието на разпореждането се установява, че предписанието, дадено под № 1 в Разпореждане № 50/30.11.2017 г. напълно кореспондира с деянието, за което жалбоподателката е наказана по т. 1 от НП, а предписанието под № 2 в Разпореждане № 50/30.11.2017 г. напълно кореспондира с деянието, за което жалбоподателката е наказана по т. 2 от НП. Безспорно е, че свид. М. е разполагал с правомощието както да издава подобни задължителни разпореждания, така и да съставя актове за установяване на административно нарушение, поради което следва да се прецени как се съотнасят двата акта в конкретния случай. Задължителен реквизит на всеки от двата акта е датата на неговото издаване. Така по делото се установява, че разпореждане № 50 на свид. М. до жалбоподателката Д. е било издадено на 30.11.2017 г., т.е. преди да е бил съставен АУАН № 42 от 05.12.2017 г. Следователно първоначалният документ е разпореждането. Това кореспондира и с показанията на свид. М., който посочи, че след като размислил, приел, че две от констатираните нарушения били по-тежки и пристъпил към съставяне на АУАН. Порокът при това действие произтича от обстоятелството, че с предходно съставеното разпореждане за същите деяния, за които е бил съставен АУАН, на жалбоподателката вече е бил определен срок за тяхното отстраняване, както следва – до 30.04.2018 г. за деянието под № 1 от разпореждането и до 30.06.2018 г. за деянието под № 2 от разпореждането. Веднъж определен, този срок не може да бъде самоволно отнет на жалбоподателя, а противното представлява съществено нарушаване на правото му на защита. Наказвайки жалбоподателя за деяния, които са извършени преди изтичането на срока за отстраняване на нередовностите по задължителното разпореждане № 50/30.11.2017 г., АНО е приложил неправилно закона. В случая, ако нередовностите не бяха отстранени от страна на жалбоподателката, тя би могла да бъде наказана по административен ред, но нейното нарушение би се квалифицирало по чл. 140, т. 2 от ЗМВР, а не по т. 1 на същия член, каквато квалификация е направена с обжалваното НП. Освен това нарушение за деянието по т. 1 от НП би било извършено едва на 01.05.2018 г. – първият ден след изтичането на срока за изпълнение на предписанието, а за деянието по т. 2 от НП – на 01.07.2018 г., който представлява първият ден след изтичането на срока за изпълнение на предписанието под № 2 от задължителното разпореждане. Следователно описаните в НП деяния, за които е била наказана жалбоподателката Д., не представляват административни нарушения, тъй като към датата, на която е прието да са извършени двете нарушение – 30.11.2017 г., тя все още е могла законосъобразно да отстрани констатираните при проверката нередовности и нейното поведение към тази дата не е било противоправно. В заключение отново следва да се подчертае, че разпореждане № 50/30.11.2017 г. е издадено първо по време и към момента на съставянето на процесния АУАН, то вече е било породило действие, включително и в частта си относно срока за изпълнение на предписанията. Документът, чрез който продължителността на този срок би могла да бъде намалена, не е акт за установяване на административно нарушение. В случая жалбоподателката е наказана за деяния, извършени преди изтичането на първоначално определения срок за изпълнение на предписанията и поради това те не представляват административни нарушения. Коментираният порок засяга законосъобразността на НП изцяло – по т. 1 и по т. 2 от същото, поради което е и основание за неговата отмяна в цялост.      

На следващо място съдът намира, че е налице и друго самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление – поради допуснато съществено процесуално нарушение по чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН при описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. Такъв съществен порок е допуснат при описанието както на нарушението по т. 1 от НП, така и при описанието по т. 2 от НП, следователно и това отменително основание обхваща наказателното постановление в неговата цялост, а не в отделна част. В тази връзка по т. 1 от НП жалбоподателката е наказана за деяние, квалифицирано като административно нарушение по чл. 140, т. 1 ЗМВР вр. чл. 14, ал. 2, т. 4 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014 г. вр. чл. 43, ал. 2 от Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г. Предназначението на правната квалификация на нарушението е свързано и с очертаването на предмета на доказване в процеса, тъй като в рамките на административнонаказателното производство следва да се установи проявлението в обективната действителност на посочените в хипотезата на нарушената правна норма признаци на нарушението. Приетата от наказващия орган за нарушена от жалбоподателя разпоредба на чл. 43, ал.2 от Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г. гласи, че: „на всички евакуационни врати на изходите по пътищата за евакуация от помещения за повече от 100 човека, включително до крайните изходи и по маршрутите за над 100 човека се предвиждат брави тип антипаник“. Същевременно деянието, за което жалбоподателката е наказана, от фактическа страна е, че вратата на южния евакуационен изход на сградата не е била оборудвана с брава тип „антипаник“. При така направеното описание на нарушението никъде не се твърди, че вратата на южния евакуационен изход на сградата е била използвана от помещение за повече от 100 човека. Последното обаче представлява съставомерен елемент от обективната страна на състава на нарушението. Твърдение за проявлението в обективната действителност на този елемент липсва в наказателното постановление. Така описаното деяние изначално е несъставомерно, а обстоятелството от колко човека се е използвал евакуационният изход е останало извън предмета на доказване по делото. Че това обстоятелство е елемент от състава на нарушението е видно и от показанията на свид. М., който изясни, че в сградата е имало и други евакуационни изходи, но тъй като те са били ползвани от помещения за по-малко от 100 човека, то не е давал предписание за поставяне на брава тип „антипаник“, тъй като е липсвало и нормативно предвидено задължение за жалбоподателката да стори това. Налага се категоричен извод, че обстоятелството от колко човека се ползва помещението, за което процесният южен евакуационен изход е част от пътя за евакуация, следва да бъде категорично установено по делото, за да се направи преценка дали е съществувало задължение за конкретната евакуационна врата да бъде оборудвана с брава тип „антипаник“ или не. В конкретния случай обаче е налице порок не при доказателственото право, а изначално при описанието на нарушението. Разгледаното обстоятелство, за което се доказа да е елемент от обективната страна на състава на нарушението, е останало извън предмета на доказване по настоящото дело, очертан с описанието на нарушението от фактическа страна в АУАН и НП. Макар районният съд да е инстанция по установяването на фактите, то не може за пръв път с въззивното решение да се предяви нов съставомерен факт на жалбоподателката, по който досега тя не се е защитавала. Това би обезсмислило съставянето на АУАН и издаването на НП. За да се потвърди НП в частта му по т. 1 с оглед дадената му правна квалификация, съдът би трябвало да приема, че е извършено деяние, различно от описаното в постановлението, като приеме за пръв път с решението си съществуването и на друго обстоятелство от фактическа страна, по каквото обвинение жалбоподателката не се е защитавала. Следователно допуснатият порок съставлява такова процесуално нарушение, което не може да бъде санирано и попада в категорията на съществените нарушения, като описаното в т. 1 от НП деяние е несъставомерно само по себе си, а така изначално и неправомерно е било ограничено и правото на защита на жалбоподателката.

Съществено процесуално нарушение е допуснато и при описанието на вмененото във вина на Д. нарушение по т. 2 от НП. Същото е квалифицирано като такова по чл. 140, т. 1 ЗМВР вр. чл. 14, ал. 2, т. 4 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014 г. вр. чл. 43, ал. 1 от Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г. Последната разпоредба гласи, че: „вратите на евакуационните изходи се проектират така, че да се отварят по посоката на движение при евакуация“. С наказателното постановление обаче жалбоподателката е била наказана за това, че от фактическа страна „не е осигурила изискващата се посока на отваряне на евакуационните врати“. Административнонаказващият орган се е задоволил да препише разпоредбата на чл. 14, ал. 2, т. 4 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014 г., но според настоящия състав това не изпълнява надлежно задължението му по чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН за описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. Установява се съгласно правилото по чл. 43, ал. 1 от Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г., че евакуационните врати трябва да се отварят по посоката на движение при евакуация, за да бъде спазен редът на държавно управление в областта на обществените отношения при осигуряването на безопасност при пожар. При описанието на нарушението по т. 2 от НП липсва твърдение каква е била посоката на отваряне на евакуационните врати от I група „Дъга“, IIА група, IIIА група и IIIБ група, не е посочена каква е и изискващата се посока на отварянето им, а именно по посоката на движение при евакуация. Вписването в НП, че не е била осигурена изискващата се посока на отваряне на вратите не представлява твърдение за конкретен факт от обективната действителност, а правна квалификация, която се прави въз основа на определени факти. В случая преценката дали изискващата се посока на отваряне е била осигурена се прави след установяване в каква посока са се отваряли реално евакуационните врати, каква е била посоката на движение при евакуация и дали двете посоки съвпадат или не. При описанието на нарушението липсват твърдения за всяко от тези обстоятелства, а вместо това директно е преписана разпоредба от нормативен акт в съответната област на регулиране, като наказаният е оставен да се защитава не срещу конкретни факти, а само срещу правни квалификации, направени въз основа на никому неизвестни факти. И този порок при описанието на нарушението настоящият съдебен състав намира за съществен, тъй като както правото на защита на жалбоподателя е било изначално и недопустимо ограничено, така и отново извън предмета на доказване в процеса са останали обстоятелства, включени в състава на нарушението. В случая дори не е посочено коя е и изискващата се посока на отваряне на евакуационните врати (установи са това да е посоката на движение при евакуация), така не става ясно каква посока на отваряне трябва да се преценява дали е била осигурена и как тогава при съпоставка с действителната посока на отваряне на вратите ще се установи дали тя е изискващата се или не.

По гореизложените съображения съдът приема, че жалбата е основателна, а при издаването на атакуваното наказателно постановление са допуснати съществени процесуални нарушения, които не могат да бъдат санирани във въззивното производство. Следователно наказателното постановление е незаконосъобразно, поради което то трябва да бъде отменено.    

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 1, предл. трето от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 42 от 22.02.2018 г., издадено от главен инспектор инж. В.Т.Д.– Началник на 01 Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ (РСПБЗН) – Пловдив, с което на П.Д.Д., ЕГН: **********, с адрес: *** на основание:

1) чл. 265, ал. 1 от Закона за министерството на вътрешните работи във вр. с чл. 13, б. „б“ от Закона за административните нарушения и наказания е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 140, т. 1 от Закона за министерството на вътрешните работи във вр. с чл. 14, ал. 2, т. 4 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите“ във вр. с чл. 43, ал. 2 от Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар и

2) чл. 265, ал. 1 от Закона за министерството на вътрешните работи във вр. с чл. 13, б. „б“ от Закона за административните нарушения е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 140, т. 1 от Закона за министерството на вътрешните работи във вр. с чл. 14, ал. 2, т. 4 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите“ във вр. с чл. 43, ал. 1 от Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба на основанията, посочени в Наказателно-процесуалния кодекс, по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните, че решението е изготвено.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:     

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

СЕКРЕТАР: Н.Н.