ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 344
Монтана, 07.03.2024 г.
Административният съд - Монтана - IV състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
МАРИЯ НИЦОВА |
Като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ НИЦОВА административно дело № 20247140700057 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Административното дело е образувано по искова молба от Д.В.И.,
изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в ЗООТ В*** към затвора В*** , находящо се в гр.Б*** . С исковата молба
„ срещу началника на затвора В*** “, се претендира
обезщетение в размер на 40 000 лева за причинени неимуществени вреди, „ поради
бездействието да ми зачете работните дни след трудовия инцидент, защото бях
неправомерно спрян от работа..“, с искане…“.да ми бъдат възстановени пропуснатите
кръсчета за периода от трудовата злополука до моето
оправяне..да ми бъдат заплатени 40 000 лева, обезщетение за претърпените
неимуществени вреди..“ С две разпореждания на съда № 158/01.02.2024 г. и №
266/20.02.204 г., съдът е дал указания на ищеца да отстрани нередовностите
на исковата молба и „исковата молба по същество съдържа искане за прекратяване
на бездействия на орган по изпълнение на наказанията, без да е ясно посочено в
какво се изразява същото и с какво представлява нарушение на забраната по чл. 3
от ЗИНЗС и искова претенция за заплащане на обезщетение по чл.284 ЗИНЗС,
касаещи условията за изтърпяване на наказанието в ЗООТ В*** , гр.Б*** .“. С две уточнения
вх.№ 354/09.02.2024 г. и № 613/07.03.2024 г., ищецът „ бездействието е в това,
че ни бил болничен..и че след злополуката не бях изкарван на работа..“ „ делото
е срещу началника на затвора В*** ..бездействие от
негова страна..да провери всичко е наред, дали има работни дрехи, дали здравето
ми е застрашено..В следствие на това се случи и трудовата злополука..“..
С разпореждане № 194/08.02.2024 г. съдът е изискал от ответника да
представи всички писмени доказателства във връзка със заявените в исковата
молба твърдение, както и посочените в същата писмени доказателства. В
изпълнение на което от страна на пълномощника юрк.Христова
с молба вх.№ 466/20.02.2024 г. са представени: Докладна записка с per. № 2927/15.02.2024г. на началник сектор ЗОЗТ Б*** ; протокол № 4 с peг. № 6664/07.07.2022 г.; заповед № Л -1896/14.07.2022 г.; график с peг. № вх.- * /30.06.2022 г.; докладна записка от
18.07.2022 г.; заповед № Л - 1913/18.07.2022г., писмо с peг.
№ 3830/19.07.2022г. до ГДИН, заповед № Л -2919/19.07.2022 г.; протокол № 155 с
изх. № 370/28.07.2022 г. на ЛКК при СБАЛЛС София; постановление №
1315/29.07.2022 г. на Окръжна прокуратура В*** . Докладна записка
от 13.02.2024 г. на началник сектор ЗООТ В*** , с приложени:
протокол peг. № 9882/15.08.2023 г., заповед № Л
-2568/15.08.2023 г.; график за работа с peг. №
9918/15.08.2023 г. Протокол № 19/19.07.2022 г. по
описа на затвора В*** ; декларация за
трудова злополука.
Като съобрази заявените претенции и изложеното по-горе, настоящият
съдебен състав счита, че делото не му е подсъдно, а предявеният иск е подсъден
на Районен съд Монтана. Мотивите за това са следните:
Имуществената отговорност за вреди, настъпили вследствие на
трудова злополука, поначало се реализира по специалния ред, регламентиран в Кодекса на труда/КТ/ , като пасивно легитимиран
да отговаря по иска по чл. 200 от КТ е работодателят, чиято
отговорност е обективна (не се влияе от това дали негов орган, работник или
служител има вина за настъпването на вредите). За определяне на ответника по
тази категория дела от значение е легалното дефиниране на понятието
„работодател“, дадено с §1, т.1 от ДР на КТ, както и
регламентацията на работодател в чл. 177-180 от ППЗИНЗС. По смисъла на чл. 14, ал.1 от ГПК подведомствеността по
тази категория трудово-правни спорове, които са извън обхвата на чл. 128 от АПК, е на гражданските
съдилища. Относно родовата им подсъдност е от значение разпоредбата на чл. 103 вр.
с чл. 104 от ГПК.
В случая не са приложими разпоредбите, регламентиращи исковете по чл. 284, ал.1 от ЗИНЗС, още по-малко е налице
нарушение на чл. 3 от ЗИНЗС, нито обезщетения по
чл. 203 и сл. от АПК вр. с чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, тъй
като не са налице вреди, причинени от административна дейност или такава от
органи по изтърпяването на наказанието. Спорът – предмет на настоящото дело, е
изцяло трудов, като в КТ е регламентиран специален ред за реализиране на
имуществената отговорност на работодателя за вреди, настъпили вследствие на
трудова злополука. Този специален ред изключва приложението на цитираните
разпоредби, включително и съгласно чл. 8, ал.3 от ЗОДОВ
„Когато
закон или указ е предвидил специален начин на обезщетение, този закон не се прилага“. В
случая се твърдят конкретно вреди, настъпили вследствие на трудова злополука с
ищеца при работата на последния в ЗООТ В*** към затвора В*** , находящо се в гр.Б*** . Съдът намира, че в случая липсва някоя от предпоставките за
приложение на чл. 200 от КТ, въпреки че
злополуката е приета за трудова и по това не се спори, то пострадалият при
трудовата злополука може да търси заплащането на обезщетение и по общия исков
ред /този по чл. 49 вр.
с чл. 45 от ЗЗД/, като по смисъла на чл. 14, ал.1 от ГПК, подведомствеността на
тези дела също е на гражданските съдилища, а не на административните. Решаващ
при определяне на приложимия закон и ред за търсене на деликтна
отговорност в случая е въпросът дали служителите на ГДИН, в случая началникът
на затвора В*** , същият в
конкретния случай дължат осигуряването на безопасни и здравословни условия на
труд/ при действията и бездействията си, свързани с осигуряване на безопасните
условия на труд, осъществяват административна дейност или не. Претърпените от
ищеца имуществени и неимуществени вреди от неосигуряване от страна на ответника
на безопасни и здравословни условия на труд в ЗООТ В*** , където същият изтърпява наказанието си „лишаване от
свобода“, не са причинени при и по повод изпълнение на административна дейност,
а при изпълнение на задължение по правоотношение за полагане на труд от лишен
от свобода. Правоотношението по възлагане на работа от лишен от свобода не е
трудово, тъй като не възниква въз основа на сключен при условията на равнопоставеност трудов договор по реда на чл. 357 от КТ, а
възниква въз основа на административен акт – заповед на началника на съответния
затвор по чл. 163 и чл. 164 от ППЗИНЗС. Поради това претенцията не следва да се
квалифицира по реда на чл. 200 от КТ, а по чл. 49 във вр.
с чл. 45 от ЗЗД / в т. см. определение № 135 от 31.05.2023 г. по ч. гр. д. №
1658/2023 г. по описа на ВКС смесен петчленен състав; определение № 39 от
09.11.2021 г. по гр. д. № 16/2021 г. по описа на ВКС, смесен петчленен състав;
решение № 131 от 12.11.2021 г. на Апелативен съд – Велико Търново по в. гр. д.
№ 300/2021 г. и свързаното с него определение № 358 от 02.08.2022 г. по гр. д.
№ 902/2022 г. по описа на ВКС, ІІ г. о.; решение № 2734 от 29.05.2023 г. по гр.
д. № 95/2023 г. по описа на СГС; решение № 8248 от 01.08.2023 г. по адм.д.№ 2411/2022 г. на ВАС, ІІІ отд./.
Родовата им подсъдност се определя според чл. 103 и чл. 104 от ГПК, като в случая,
предвид цената на предявения иск, която е в размер на 40 000 лв., е приложим чл. 103 от ГПК. Тъй като и мястото на
увреждането и местонахождението, настоящия адрес на ищеца са в съдебния район
на РС Монтана, последният се явява родово и местно компетентен да разгледа
спора.
Предвид гореизложеното, производството образувано по предявения от
Д.В.И., изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в ЗООТ В*** към затвора В*** , находящо се в гр.Б*** , осъдителен иск с
цена 40 000 лв. следва да се прекрати, поради неподведомствеността му на
административните съдилища и делото да се изпрати на Районен съд Монтана, по
правилата на подведомствеността по чл. 14, ал.1 от ГПК и на родовата и
местната подсъдност по чл. 103 и чл. 115 от ГПК.
Водим от горното и на основание чл. 135, ал.2 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 57/2024 г. по описа на
Административен съд Монтана.
ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Районен съд Монтана.
Определението не подлежи на обжалване.
Съдия: |
|