Решение по дело №56/2019 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260049
Дата: 7 септември 2021 г. (в сила от 23 октомври 2021 г.)
Съдия: Ваня Драганова Богоева
Дело: 20191500900056
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 5 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е  Ш  Е  Н   И   Е  №260049

 

гр. Кюстендил, 07.09.2021 г.

              

В   И  М  Е  Т  О    Н  А   Н  А  Р  О  Д А

 

Кюстендилският окръжен съд, търговска колегия, в открито заседание

на двадесети юли

през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: Ваня Богоева

 

при участието на секретаря Виолета Здравкова,

като разгледа докладваното от съдия Ваня Богоева т. д. № 56

по описа за 2019 на КнОС и за се произнесе, взе предвид:

 

Предявени са искове с правно основание чл. 95а, във вр. чл. 95 от ЗАПСП и  чл. 95б, ал. 1, т. 6 от ЗАПСП.

            Производството е образувано по искова молба, подадена от „СНЦ МУЗИКАУТОР“, БУЛСТАТ ****, със седалище и адрес на управление: гр. София, ул. „Будапеща“ № 17, ет. 4, представлявано от И.Д.– изпълнителен директор, чрез пълномощника адв. Б.Г., срещу „*****“ ЕООД,  ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Кюстендил, ж.к. „Р.В.“ бл. **, вх. **, ап. **, представлявано от л.й.г.– управител, съдържаща искане за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 9 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени вреди /пропуснати ползи/ поради нарушаване на правата на автори – членове на сродни дружества за колективно управление на права, представлявани на територията на РБългария от сдружение „МУЗИКАУТОР“, върху всеки от самостоятелните обекти по смисъла на чл. 3, ал.1, т. 1 и т.2 от ЗАПСП, включен във всяка песен - по 500 лева за музиката и по 500 лева за текста, свързан с музиката в тези песни, за 9 песни /посочени подробно в исковата молба/ от репертоара на ищеца, публично използвани без надлежно отстъпени авторски права, посредством озвучаване на запис на 19.08.2018 г. в снек-бар „Dream House“, находящ се в гр. Кюстендил, бул. „България“ № 16, ведно със законната лихва върху претендираната сума, считано от датата на предявяване на иска до окончателното й изплащане, както и за осъждането му да разгласи за своя сметка диспозитива на решението в два всекидневника и в определен от съда часови пояс на телевизионна организация с национално покритие. Претендират се и разноски по водене на делото.

Ищецът твърди, че „МУЗИКАУТОР“ е сдружение, регистрирано по Закона за юридическите лица с нестопанска цел и като организация за колективно управление на авторски права /ОКУП/ по Закона за авторското право и сродните му права, по смисъла на чл. 40б от ЗАПСП /ДВ. бр.14 от 20.02.2015г./, съответно чл. 94б, във вр. с § 24. (1) от Преходните и заключителни разпоредби на ЗАПСП /ДВ. бр.28 от 29.03.2018г./. Сдружението е вписано като ОКУП в регистъра на Министерството на културата (МК) под 1/13.01.1994 г. и пререгистрирано със заповед на министъра на културата съобразно удостоверение за регистрация № 62-00- 0152/27.10.2011 г. и удостоверение У-62/05.09.2014г.

Ответното дружество „*****" ЕООД с ЕИК ****със седалище и адрес на управление:гр. Кюстендил, ж.к.”Р.В.”, бл. **, вх. **, ап. ** представлявано от управителя си л.й.г.е търговско дружество, което стопанисва обекти, в които публично се използват музикални произведения и свързани с тях литературни произведения /текстове/ от репертоара на ищеца без надлежно отстъпени за този вид използване авторски права.

На 19.08.2018 г. в снек-бар „Dream House”, който се намира в гр. Кюстендил, бул. „България” 16, стопанисван от ответното дружество, са изпълнени публично посредством озвучаване на запис следните песни:

1. “IF I EVER FALL IN LOVE” /Иф Ай Евър фол ин лов/ ~ S.i /Ш./

Композитор и автор на текста: M. C. Е /М.К.Й/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР

2. “I'M NOT IN LOVE” /Айм нот ин лов/ - Ten CC /Тен Си Сн/

Композитор и автор на текста: G. G.K. /Г.Г. К./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР.

Композитор и автор на текста: S. E. M. /С.Е.М./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

3. “IT S A HEARTACHE” /Иц ъ хартейк/ - B.T./Б.Т./

Композитор и автор на текста: S.R./С.Р./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: W.S./У.С./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР.

4. “KAYLEIGH /Кейлей/ /LIVE AT AHOY SPORTSPALACE, ROTTERDAM, 29ТН SEPTEMBER 1995/” /Лайв ат Ахой Спортспалас, Ротердам/ - M./М./

Композитор и автор на текста: D.E. W. /Д. Д.У./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: K.M. C. /К. М. К./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР.

Композитор и автор на текста: M.I.F. /М.И.Ф./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: RO..S.T. /Р.С.Т./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: T. P. J. /Т. П.Д./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

5. “KILLING ME SOFTLY WITH HIS SONG” /Килинг ми софтли уит хиз сонг/ - R.F./Р.Ф.

Композитор и автор на текста: FOX CHARLES /Фокс Чарлз/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: G.N./Г.Н./, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР.

6. “LICENCE TO KILL /Лайсънс то кил/ - G.K./Г. Н./

Композитор и автор на текста: A. W. / А.У.Е./, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: B.J./Б.Д./, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: B.L. /Б. Л./, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: C.J. Е /К.\|Д./, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: ************/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: W.N.M./У.Н.М./, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР.

7. „ТАКЕ ON МЕ” /Тейк он мн/ - A-На /А-ха/

Композитор и автор на текста: F.M. /Ф. М./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: H. M. /Х. М./, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

                                                                       .2 -

 

Композитор и автор на текста: W.P./У.П., член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР.

8. THIS IS THE LIFE/Дис ис дъ лайф/ - W.& L. /У. енд Л./

Композитор и автор на текста: B.K.Е /Б.К. И/, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: C.L. /К. Л./, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: M. W./М. У./, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР.

9. WE'VE GOT TONIGHT /Уив гот тунайт/ - E. B. /Е. Б./

Композитор и автор на текста: S.R.C. /З.Р. К./, член на английското дружество PRS,  представляван от МУЗИКАУТОР.

            Заявява, че посочените по-горе автори са членове на посочените организации за колективно управление на авторски права, които сдружение МУЗИКАУТОР, на основание чл.94с от ЗАПСП представлява на територията на Република България и отстъпва правата им за използване на музика на техните произведения на тази територия. В поддържания публичен регистър на контролния спрямо ОКУП държавен орган - МК на официалната му страница в интернет са вписани съответните чуждестранни организации за колективно управление на авторски права, с които сдружение МУЗИКАУТОР има сключени договори за взаимно представителство, Видно от регистъра, извлечения от който са приложени към настоящата искова молба, сред тези ОКУП са и процесните /ASCAP, PRS, BMI/.

Посочва, че с цел използването на музикални произведения с уредени авторски права, „МУЗИКАУТОР“ сключва договори с различни категории ползватели, въз основа на които дава разрешение от името на своите членове и на членовете на сродните дружества за използването на техните произведения. Сред ползвателите по смисъла на §2, т. 6 от ПРЗ на ЗАПСП са и питейни заведения, заведенията за хранене, търговски обекти и всякакви публични места, където се използват произведения за озвучаването им, без значение дали това озвучаване се извършва посредством изпълнения „на живо” или техен звукозапис. За тази цел ползвателите следва да имат сключени писмени договори по чл. 58 от ЗАПСП за предварително отстъпени авторски права със съответните правоносители директно или чрез организацията за колективно управление, която управлява съответната категория права в държавата, в която се осъществява използването.

Позовава се на разпоредбите на чл. 35 и чл. 58 от ЗАПСП във връзка с чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП, които изискват използването на произведения да се осъществява въз основа на отстъпени права. Отстъпването на авторски права следва да се извършва въз основа на договори, с които се уговарят условията за съответния вид използване и размера на дължимото възнаграждение, а съобразно чл. 19 от ЗАПСП възнаграждение за права се дължи както за всеки вид използване, така и за всяко поредно използване на съответното произведение от същия вид.

Ищецът твърди, че ответното дружество „*****" ЕООД няма отстъпени права да използва гореописаните произведения, но въпреки това е ползвало процесните произведения за озвучаване на своя обект, с което е нарушило нормата на чл.18, ал. 2, т. 3, предл. 2 от ЗАПСП и е причинило вреди на описаните по-горе правоносители, тъй като в резултат на неговите действия, носителите на права са лишени от възнагражденията за своя творчески труд. Претендира за осъждането на „*****" ЕООД, ЕИК: ****да му заплати сумата от общо 9 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени вреди /под формата на пропуснати ползи/ поради нарушаване на правата на авторите - членове на сродните дружества за колективно управление на права, представлявани на територията на Република България от сдружение МУЗИКАУТОР върху всеки от самостоятелните обекти по смисъла на чл.З, ал.1, т. 1 и т. 2 от ЗАПСП, включен във всяка песен, а именно: по 500 лева. /петстотин лева/ за музиката и по 500 лева /петстотин лева/ за текста /литературното произведение/, свързан с музиката в тези песни, ведно със законната лихва върху тази сума от предявяването на иска до окончателното й изплащане, както и за присъждане на всички разноски по водене на делото, включително и платеното адвокатско възнаграждение. Посочил е и банкова сметка ***: УНИКРЕДИТ БУЛБАНК IBAN: ***: UNCRBGSF, по която да му бъдат изплатени сумите, както и на основание чл. 95б, т. 6 ЗАПСП за своя сметка да разгласи диспозитива на съдебното решение в два всекидневника и в определено от съда часови пояс на телевизионна организация с национална значение.

Счита, че по отношение размера на дължимото обезщетение следва да се приложи чл. 95а, ал. 1, т, 1 от ЗАПСП, тъй като няма достатъчно данни за размера на иска предвид липсата на установени критерии и нормативни изисквания за определянето на възнаграждения за еднократното публично изпълнение чрез запис в публично заведение за хранене на всяко отделно произведение от горните - музика или текст. Не са регламентирани и такива минимални възнаграждения, а освен това не може да се установи как този вид използване на едно произведение се е отразило на приходите на ответника.

В отговора на исковата молба управителят на ответното дружество оспорва допустимостта на исковете, тъй като не ставало ясно от исковата молба дали ищецът упражнява свои или чужди права на иск. В исковата молба не било посочено авторите и изпълнителите на всяко едно от произведенията граждани на коя държава са, с оглед преценката за формата на упълномощаването на ищеца по смисъла на чл. 94а1, ал. 2 от ЗАПСП, което също е въпрос по допустимостта на иска. Липсвала конкретна индивидуализация на носителите на авторските права. Твърди, че исковата молба е нередовна, тъй като не ставало ясно в какво се изразяват твърдените за претърпени вреди под формата на пропуснати ползи и от какво произтича всяка от тях, т.е. с какво ответното ТД е попречило на ищеца или авторите и изпълнителите, които представлява, да реализират печалба, при положение, че за процесния период то не би сключило договор с ищеца при никакви условия. В исковата молба не било посочено на кого следва да се платят обезщетенията.

По същество оспорва предявените искове като неоснователни, както по основание, така и по размер. Оспорва всички фактически и правни твърдения и основания в исковата молба, на които се основават исковете, в това число, но не само: обективните събития, които се твърди, че са настъпили на процесната дата и юридическите факти относно правата на третите лица върху произведенията и делегирането на права на ищеца, описани в исковата молба. Твърди, че на посочената дата и място в търговския обект на дружеството не са възпроизвеждани публично посочените в исковата молба музикални произведения, а още по-малко по волята на дружеството му. Противопоставя се на прилагането нормата на чл.95а, ал.1, т.1 от ЗАПСП, тъй като тя е приложима само при липса на достатъчно данни за размера на вредата, какъвто не бил процесният случай. Сочи, че ищецът предоставя права за ползване на музикални произведения срещу годишна такса и въз основа брой места, именно на тази база може да се определи дневната, почасовата и минутната такса, а от там и размерът на пропуснатата полза - таксата, която ищецът би получил, ако бе предоставил права на ответника. Оспорва начина на установяване авторите и изпълнителите на произведенията от страна на свидетеля и достоверността на използваните методи.

В допълнителната искова молба ищецът пояснява, че активната му процесуална и материално правна легитимация произтичат от закона - чл.95в от ЗАПСП и сочи константна съдебна практика на САС. Счита,че я е доказал с представените по делото официални удостоверителни документи, а именно - Удостоверение за регистрация /3 бр./ в ИК, свидетелстващи за правомощията на ищцовото сдружение, както и вписванията в публичния регистър на Министерство на културата по чл. 94г от ЗАПСП. Пояснява,че исковата му молба е редовна и допустима и ищец по делото, на основание чл. чл. 95в от ЗАПСП е „МУЗИКАУТОР", ЕИК: ****, в качеството му на ОКУП и именно на него следва да се

                                                                                    - 3 -

 

изплатят евентуално присъдените по делото суми при пълно или частично уважаване на иска. Заявява,че нормата на чл. 95а, ал. 1, т. 1 от ЗАПСП е пряко приложима и се отнася именно за случаи, като процесния, защото не съществува определено възнаграждение за еднократно публично изпълнение чрез запис на музикално произведение, нито съществуват критерии за определянето на такова.

Допълнителен отговор от ответното ТД не е постъпил в законоустановения срок.

С оглед обстоятелствата, на които се основават твърденията в исковата молба, съдът е счел, че е компетентен да разгледа повдигнатия спор и с определение от 28.10.2019г. е изготвил проекто-доклад по делото, произнесъл се е по доказателствените искания на страните и е насрочил открито съдебно заседание.

В първото по делото о.с.з. от 05.03.2020 г., за което страните са редовно призовани е даден ход на делото, като е обявен за окончателен проекто-доклада по делото, приети са експертните заключения по допуснатите и изготвени съдебно-техническа и съдебно –счетоводна експертизи. Ищецът, чрез пълномощника си адв. Б. поддържа предявения иск, като прави изявление за постигнато извънсъдебно споразумение с ответника, поради което заявява искане за спиране на производството за период от 2 месеца с оглед окончателно уреждане на отношенията между страните.

С оглед разпоредбата на чл. 229, ал. 1, т. 1 от ГПК съдържаща основание за спиране на производството по делото при изразено съгласие на страните и неприсъствието на процесуален представител на ответното дружество в о.с.з. на 05.03.2020 г., съдът с протоколно определение е предоставил възможност на ответника да изрази становище в писмен вид или в следващо о.с.з., относно спирането на производството по делото на основание чл. 229, ал. 1, т. 1 от ГПК.

С молба от 18.05.2020 г. адв. Б., като пълномощник на ищеца, отново потвърждава наличието на желание за доброволно уреждане на спора между страните, но сочи като причина за забава и затруднение в преговорите въведеното в страната извънредно положение.

В проведеното на 14.07.2020г. о.с.з. предвид многократното изявление, че страните имат готовност за постигане на споразумение, включително и съгласие за спиране на производството по делото и липсата на изявление от страните, че те са станали, съдът е указал на страните повторно, че в случай на постигнато между тях съгласие за спиране на делото на основание чл. 229, ал. 1, т. 1 от ГПК, те следва да заявят това пред съда като направят искане за спиране на производството с писмена молба или в открито съдебно заседание, като е посочил, че друга процесуална възможност за отлагане на дело, поради това, че страните не са финализирали преговорите за постигане на споразумение ГПК не предвижда, освен производството по делото да бъде спрямо по съгласие на страните.

С молба с вх. № 260417/11.09.2020 г, депозирана от ищеца „Мюзикаутор“  и ответника „*****“ ЕООД, страните са посочили че е постигнато извънсъдебно споразумение за разсрочено плащане на сумите, предмет на исковото производство, както и съгласие за спиране на производството в рамките на периода на изплащане на договорените суми, в която връзка и предвид общото им съгласие, са направили искане за спиране на производството по делото на основание чл. 229, ал. 1, т. 1 от ГПК.

С протоколно определение от о.с.з. от 16.09.2020 г. съдът е спрял производството по т.д. № 56/2019г. на основание чл. 229, ал. 1, т. 1 от ГПК по съгласие на страните и е указал на страните, че ако в срок от 6 месеца, считано от спирането, не поискат възобновяване, то производството следва да бъде прекратено.

С молба с вх.№ 263051/15.04.2021 г. депозирана преди изтичане на законоустановения срок по чл. 231, ал. 1 от ГПК, предвид неизпълнение от страна на ответника на поетите от него задължения за разсрочено плащане, ищецът е поискал възобновяване на производството по делото на основание чл. 230, ал. 1 от ГПК.

С определение от 17.05.2021 г. по делото КнОС е уважил искането на ищеца и е възобновил производството по делото.

С молба вх. № 264477/21.06.2021г. депозирана от процесуалния представител на ищеца – адв. В.Б., по делото са представени споразумението от 05.03.2020 г., сключено между страните относно извънсъдебното уреждане на спора, както и удостоверение № 214/10.03.2020 г. издадено от ищеца, потвърждаващо заплащане на част от сумата по посоченото споразумение от ответника.

С депозирана молба вх. № 264717/05.07.2021 г., постъпила в КнОС преди началото на насроченото за същата дата о.с.з, адв. Б. като пълномощник на ищеца е уведомил съда, че макар и с голяма забава длъжникът в същия ден – 05.07.2021 г. е изпълнил изцяло задълженията си по споразумението, сключено между страните. В тази връзка е направено изявление за оттегляне на иска и прекратяване на производството по делото на основание чл. 232 от ГПК. Прави се изрично искане за неприсъждане на разноски на страните, доколкото се сочи, че ответникът е заплатил такива на ищеца, а последният не е станал причина за завеждане на делото.

В проведеното на 05.07.2021г. о.с.з. доколкото направеното изявление за оттегляне на иска е направено от ищеца след провеждане на първото по делото съдебно заседание и съобразявайки разпоредбата на чл. 232 от ГПК, изискваща съгласие на ответната страна относно оттеглянето, съдът е предоставил възможност на ответника да изрази съгласие във връзка с това оттегляне на иска, като му е указал в срок до края на следващото насрочено о.с.з. на 20.07.2021 г. да изрази съгласието си с така направеното оттегляне на иска. На ищеца е указано, че производството по делото ще бъде прекратено, в случай на получено съгласие от ответника, а в случай, че държи производството да бъде прекратено, че това може да бъде сторено при отказ от иска, тъй като тогава съгласие на ответника не е необходимо.

Проведено е о.с.з. по делото на 20.07.2021г., в което страните, редовно уведомени по реда на ч. 56, ал. 2 от ГПК не се представляват. Съдът е констатирал, че независимо от предоставената възможност на ответника да изрази съгласие относно оттегляне на иска и връчено му съобщение на 07.07.2021г, волеизявление от негова страна липсва, предвид което и не може да бъде зачетено изявлението на ищеца за оттегляне на иска и производството да бъде прекратено.

Съдът, като взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства, прецени ги по реда на чл. 12 ГПК съобрази изискванията на закона, приема за установено следното от фактическа страна:

Видно от Удостоверение № 11/19-01-94 г., издадено от Министерство на културата ищецът СНЦ „МУЗИКАУТОР“ е регистрирано в Регистъра на сдруженията по чл.40 от ЗАПСП /действащ към онзи момент/, отдел „Авторско право“ към Министерство на културата.

Видно от Удостоверение изх. №У-62/05.09.2014 г. на Министерство на културата, е че сдружение „МУЗИКАУТОР“ е вписано в регистъра, воден от Министерството на културата, съгласно чл.40г от ЗАПСП, като организация за колективно управление на авторски права за упражняване на дейност по колективно управление на авторски права за използване на същите, към които спада възпроизвеждането на музикални произведения,разпространение на записи, съдържащи такива произведения, публично изпълнение на такива произведения,предлагане на такива произведения по безжичен път или по кабел на достъп на неограничен брой лица до такива произведения, по начин позволяващ този достъп да бъде осъществен,от място и време индивидуално избрани от всеки, преработка на музикални произведения и синхронизирането им с други произведения, разпределяне на компенсационни възнаграждения, дължими на нейни членове за възпроизвеждане на произведения от физически лица за лично ползване, внос и износ в трети държави на екземпляри от произведението в търговско количество. В удостоверението е посочено, че съгласно чл.40, ал.5 ЗАПСП горепосочената организация може да отстъпва на ползвател

                                                                                - 4 -

 

само права в рамките на категориите права, начините на използване и видовете обекти на закрила, установени в удостоверението.

Към същото удостоверение е приложен списък на сродни чуждестранни организации, с които са сключени договори за взаимно представителство. От същия се установява, че има сключени договори за представителства със следните организации: ASCAP, BMI, GEMA, KODA, PRS, SOCAN, STIM, AMRA, отразено е че договорите са едногодишни с клауза за автоматично удължаване за нови едногодишни периоди, с изключение на договора с PRS, който е посочен, като безсрочен.

По делото е представен касов бон, издаден от ответното „*****“ ЕООД за консумация в същото заведение с дата на издаване 19.08.2018 г., в 14:39:06 ч.

В заключението по приетата съдебно – техническа експертиза на в.лице Е.Т. се посочва, че W. I. D е база данни, която съдържа информация за музикални произведения за изпълнения и механични права. Тази база данни е достъпна за всички организации за колективно управление на права, които са членове на СISАС (СИЗАК) -Международна конфедерация на общества от автори и композитори  Достъпът до тази база данни се осъществява посредством СIS-NЕT- СIS мрежа от бази данни. Всяка база данни представлява точка, пункт от мрежата. Такава точка е W. I. D СIS-NЕT  има 21 точки и съдържа 81,1 милиона музикални произведения,I.P.I. е база данни, която съдържа глобална идентификация на физическо или юридическо лице с интерес към произведения от всички категории, съответната роля във връзка с дадено произведение (композитор, аранжор, издател и т.н.) и съответните права в произведението. Тази система е съществен компонент в механизма за обмен на данни между обществата, членки на СISАС=Базовият номер IРN е уникален идентификатор, разпределян автоматично от I.Р.I. системата на всяка заинтересована страна (IР).

I.Р.I системата съдържа имената на всички собственици или притежатели на права както върху защитени с авторски права произведения, така и произведения, които са публично достояние. Събирането и представянето на информацията се стандартизира в съответствие с регламентите на Общата информационна система (СIS) на СISАС.

СIS-Net има глобален обхват и предоставя големи ползи за всички общества-членове, независимо от техническото им развитие или ресурси, като улеснява по-широко и ефективно лицензиране за използване на управляваните от тях произведения, както и по-бързо и по-ефективно разпределение на приходите. Поради тези причини ангажиментът за участие в СIS е условие за членство в СISАС.

СIS  системата използва международни стандарти, за да идентифицира всички притежатели на права и творбите, изпълненията и продукциите.

ISWC е международно разпознаваема идентификационна система, използвана от носителите на авторски права в цял свят за каталогизиране на музикални творби от всички жанрове - познати още като „композиции", „песни" или „произведения" (текстът, мелодията и структурата на песента, които формират произведението).ISWC е глобален уникален идентификационен код на музикални произведения в полза на композитори, автори, издатели, радио- и телевизионни оператори и т.н. За едно произведение се използва само един код. който не трябва да се използва, за да представлява друго произведение, дори и ако е изменен аранжимент или дериватно произведение. Този код идентифицира музикални произведения чрез търсене по заглавие на произведението и неговите създатели (композитори, автори и аранжори). Мрежата ISWC е публичен портал, изграден като разширение на мрежата СIS-Net. Той осигурява достъп до съществени метаданни, но не и до поверителна информация

От базата данни W.I.D. вещото лице е извлекло данни за произведенията и техните автори, като посочило идентификационен код на музикалното произведение съгласно посочената база данни, дата на въвеждане на информацията в системата, отразил е данни за смъртта на един от носителите на авторски права. Установява се, че изброените в исковата молба музикални произведения са с композитори и автори на текста, така както е посочено в исковата молба

Съгласно представената информация в база данни I. P. I  за територията на България и правата за публично изпълнение (PERFORMING RIGHTS) се установява, че посочените в исковата молба автори на процесните произведения са били и продължават да бъдат членове на посочените организации за колективно управление на авторски права, като са им предоставили права за управление, включително за публично изпълнение на съответните свои произведения, към датата на твърдяното нарушение – 19.08.2018г., и към датата на предявяване на иска 05.06.2019г.

Вещото лице е установило, че организациите за колективно управление на права, които управляват правата на авторите на процесните произведения са PRS, ASCAP  и BMI, като ищецът „Музикаутор“ има актуални двустранни договори за взаимно представителство с цитираните организации за колективно управление на права – с начин на използване публично изпълнение – с PRS /договор от 01.06.1994г.-безсрочен/ ;  с BMI - договор от 03. 01.1994г. – 1година с клауза за автоматично продължаване за нови едногодишни периоди; с АSCAP – договор от 01.08.1993г. -1 година с клауза за автоматично продължаване за нови едногодишни периоди, включващи правото „Музикаутор“ да представлява членовете им на територията на България и да предоставя права за публичното изпълнение на техните произведения на местни ползватели.

В заключението е посочено още, че Тарифата на ищеца за публично изпълнение в туристически и търговски обекти, валидна от 01.01.2016 г. няма определен размер на възнаграждението за еднократно публично използване на музикално произведение.

            В извършената съдебно – счетоводна експертиза изпълнена от в.л. Е.К. се сочи, че възнагражденията за публично озвучаване на заведения, вкл. от типа на стопанисваното от ответното дружество, се определят чрез договаряне и посредством сключване на съответен договор. Ориентировъчен критерий за размера на евентуалното у договорено по взаимно съгласие годишно възнаграждение, плащането на което, би легитимирало използването на авторските права за музикални произведения от репертоара на ищеца, е утвърдена от Министър на културата действаща тарифа на МУЗИКАУТОР, за събраните от него, въз основа на сключени с ползвателите по смисъла на ЗАПСП договори, авторски възнаграждения при публично изпълнение – а именно: Правила за определяне размера на възнаграждения, дължими за използване на музикални и свързани с тях литературни произведения при публично изпълнение в туристически, търговски обекти и други публични места, утвърдени със Заповед РД -09-718/27.10.2015г на Министъра на културата.

            Вещото лице не може да даде конкретен отговор относно размера на годишното възнаграждение на ищеца, срещу което същият предоставя авторски права за озвучаване на търговски обекти от вида и размерите на процесния и на територията на провинцията и Благоевград, дори на база посочената тарифа, доколкото липсват данни за категоризация на заведението, брой озвучени места, ако работи сезонно от коя до коя дата, колко места на открито/закрито, и от коя до коя дата работят на открито местата и пр. Установява, че при липса на базисни данни не може да се изчисли размера на евентуално дължимото възнаграждение по критериите на цитираната тарифа и да извърши поисканата съпоставка спрямо лицензирано озвучаване със заведение в друг град – Благоевград, освен това липсвали данни за допълнителния критерий, а именно – времето , за което музикалните произведения ще бъдат възпроизведени. Вещото лице е установило, че в цитираните правила и условия на МУЗИКАУТОР не се съдържа възможност и правила за определяне възнаграждение за еднократното публично използване на музикално произведение и/или критерии за определяне на такова дължимо еднократно възнаграждение, с оглед на което заключава, че подобно възнаграждение би могло да се определи изцяло и само на договорен принцип, за всеки конкретен случай и ситуация, при конкретизиране на размера, вкл. според

                                                                                  - 5 -

 

начина посетителите, мястото, часа и датата на изпълнение, след проведени преговори и изрично съгласие на авторите.

В хода на производството гласни доказателства не са събирани.

При така установеното от фактическа страна, КнОС от правна приема следното:

Исковите претенции са допустими, като ищецът ги е предявил в качеството на организация за колективно управление на авторски права; респ. ищецът има двустранни договори с цитираните организации PRS, ASCAP и BMI за колективно управление на права – начин на използване публично изпълнение. За тези организации се поддържа, че посочените в исковата молба композитори и автори на визираните произведения са били и продължават да бъдат членове на посочените организации.

Съдът взема предвид направеното от ищеца изявление, съдържащо признание на факто относно извършеното от ответника заплащане в пълен размер на претендираното от ищеца обезщетение – предмет на предявения иск, респективно налице е изъпленине на поетото от ответника по сключеното между страните писмено споразумение задължение.

Предвид това предявеният иск с правно основание чл. 95а, във вр. чл. 95 от ЗАПСП за сумата от 9 000 лева се явява неоснователен и следва да бъде отхвърлен.

Поради отхвърлянето на първия иск, то неоснователен се явява и следва да бъде отхвърлен като неоснователен и иска по чл. 95б, ал. 1, т. 6 от ЗАПСП да бъде постановено разгласяване за сметка на нарушителя на диспозитива на решението на съда в два всекидневника и в определен от съда часови пояс на телевизионна организация с национално покритие.

Съдът не се произнася и по въпроса за разноските, предвид изявлението на ищеца, за това, че същите са му заплатени от ответника по силата на сключеното между страните извънсъдебно споразумение и непретендиране на разноски от страна на ответника.

Воден от изложеното, КнОС

                                                                      

                                                             Р                   Е         Ш        И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователни предявените от „СНЦ МУЗИКАУТОР“, БУЛСТАТ ****, със седалище и адрес на управление: гр. София, ул. „Будапеща“ № 17, ет. 4, представлявано от И.Д.– изпълнителен директор, срещу „*****“ ЕООД,  ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Кюстендил, ж.к. „Р.В.“ бл.**, вх.**, ап. **, представлявано от л.й.г.– управител, съдържаща искове с правно основание основание чл. 95а, във вр. чл. 95 от ЗАПСП за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 9 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени вреди /пропуснати ползи/ поради нарушаване на правата на автори – членове на сродни дружества за колективно управление на права, представлявани на територията на РБългария от сдружение „МУЗИКАУТОР“, върху всеки от самостоятелните обекти по смисъла на чл. 3, ал.1, т. 1 и т.2 от ЗАПСП, включен във всяка песен - по 500 лева за музиката и по 500 лева за текста, свързан с музиката в тези песни, за 9 песни, публично използвани без надлежно отстъпени авторски права, посредством озвучаване на запис на 19.08.2018 г. в снек-бар „Dream House“, находящ се в гр. Кюстендил, бул. „България“ № 16, стопанисван от ответното дружество, както следва:

1. “IF I EVER FALL IN LOVE” /Иф Ай Евър фол ин лов/ ~ S.i /Ш./

Композитор и автор на текста: M. C. /М. . Й/, член на американското дружество BMI.

2. “I'M NOT IN LOVE” /Айм нот ин лов/ - Ten CC /Тен Си Сн/

Композитор и автор на текста: G.G.K. /Г. Г.К./, член на английското дружество PRS.

Композитор и автор на текста: S. E. M. /С.Е.М./, член на английското дружество PRS.

3. “IT S A HEARTACHE” /Иц ъ хартейк/ - B.T./Б.Т./

Композитор и автор на текста: S.R./С.Р./, член на английското дружество PRS.

Композитор и автор на текста: W.S./У.С./, член на английското дружество PRS.

4. “KAYLEIGH /Кейлей/ (LIVE AT AHOY SPORTSPALACE, ROTTERDAM, 29ТН SEPTEMBER 1995)” /Лайв ат Ахой Спортспалас, Ротердам/ - M./М./

Композитор и автор на текста: D.E. W. /Д. Д.У./, член на английското дружество PRS

Композитор и автор на текста: K.M. C. /К. М. К./, член на английското дружество PRS

Композитор и автор на текста: M.I.F. /М.И.Ф./, член на английското дружество PRS

Композитор и автор на текста: RO..S.T. /Р.С.Т./, член на английското дружество PRS

Композитор и автор на текста: T. P. J. /Т. П.Д./, член на английското дружество PRS

5. “KILLING ME SOFTLY WITH HIS SONG” /Килинг ми софтли уит хиз сонг/ - R.F./Р.Ф.

Композитор и автор на текста: FOX CHARLES /Фокс Чарлз/, член на американското дружество BMI

Композитор и автор на текста: G.N./Г.Н./, член на американското дружество BMI

6. “LICENCE TO KILL /Лайсънс то кил/ - G.K./Г. Н./

Композитор и автор на текста: A. W. / А.У.Е./, член на американското дружество ASCAP

Композитор и автор на текста: B.J./Б.Д./, член на американското дружество BMI

Композитор и автор на текста: B.L. /Б. Л./, член на американското дружество BMI

Композитор и автор на текста: C.J. Е /К.\|Д./, член на американското дружество ASCAP

Композитор и автор на текста: NEWLEY ANTHONY /НЮЛИ АНТЪНИ/, член на английското дружество PRS

Композитор и автор на текста: W.N.I. /У. Н. М./, член на американското дружество ASCAP.

7. „ТАКЕ ON МЕ” /Тейк он мн/ - A-На /А-ха/

Композитор и автор на текста: F.M. /Ф. М./, член на английското дружество PRS

Композитор и автор на текста: H. M. /Х. М./, член на английското дружество PRS

Композитор и автор на текста: W.P./У. П./, член на английското дружество PRS

8. THIS IS THE LIFE/Дис ис дъ лайф/ - Wendy & Lisa /Уенди енд Лиса/

Композитор и автор на текста: B.K. /Б. К.И/, член на американското дружество ASCAP

Композитор и автор на текста: C.L. /К.Л./, член на американското дружество ASCAP

Композитор и автор на текста: M. W. /М. У./, член на американското дружество ASCAP.

                                                                      - 6 -

 

9. WE'VE GOT TONIGHT /Уив гот тунайт/ - E. B. /Е. Б./

Композитор и автор на текста: S. R.C. /З. Р. К./, член на английското дружество PRS,

 и по и  чл. 95б, ал. 1, т. 6 от ЗАПСП за осъждането му да разгласи за своя сметка диспозитива на решението в два всекидневника и в определен от съда часови пояс на телевизионна организация с национално покритие.

            Решението подлежи на обжалване пред Апелативен съд – София в двуседмичен срок от съобщаването му на страните.                                                                                                                                                               

                                                                                      ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: