Определение по дело №430/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 ноември 2022 г. (в сила от 30 ноември 2022 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20227220700430
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е    

 

гр. Сливен, 21. 11. 2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на двадесети и първи ноември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:             

              АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 430 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, съобрази  следното:

 

Производството е по реда на чл. 60, ал. 5 – 7 от Административно-процесуалния кодекс (АПК)

   Образувано е по жалба, подадена от А.И. ***, срещу Разпореждане  по чл.60 ал.1 от АПК от 15.11.2022г.  на Началник Група в Сектор „Пътна полиция“, с което е допуснато предварително изпълнение на разпореждане от 15.11.2022г. на Началник Група в сектор „Пътна полиция“, с което на Д., на основание чл.64 ал.1 от ЗМВР, е разпоредено да предаде в сектор „ПП“ ОДМВР Сливен, в стая 11, СУМПС № *******.

Срещу  разпореждането от 15.11.2022г. за предаване на СУМПС е подадена жалба вх. № 4357/18.11.2022г. и е образувано АД № 431/2022г.

Съдът по настоящото дело е сезиран с искане за отмяна и спиране на допуснато с разпореждане по чл.60 ал.1 от АПК от органа предварително изпълнение на разпореждането от 15.11.2022г. Претендират се и разноски.

Съдът намира искането за допустимо, като направено от легитимирано лице, чиито права и законни интереси са засегнати от оспорения административен акт и в срока по чл.60 ал.5 от АПК.

Разгледано по същество, искането за отмяна на допуснато от органа предварителното изпълнение на разпореждането от 15.11.2022г., е основателно по следните съображения:

Съгласно чл. 64 ал.1 от ЗМВР, полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение на възложените им функции. Разпорежданията се издават писмено. Съгласно ал.7  разпорежданията, издадени в писмена форма, могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс. В случая законът не разпорежда предварително изпълнение на разпореждането, издадено по реда на чл. 64 от ЗМВР. Прегледът на нормативната уредба, сочи, че разпорежданията по чл. 64, ал. 1 от ЗМВР се издават от полицейските органи в изпълнение на общо възложените им функции и задачи по чл. 6, ал. 1 от ЗМВР. По своето правно естество, разпореждането има властнически характер - с разпоредителната част на полицейското разпореждане се създават правата или задълженията на адресатите и се определят начинът и срокът за изпълнението му, съгласно чл. 64, ал. 5, т. 4 ЗМВР. Законодателят обаче не е предвидил предварително изпълнение на разпореждането по чл. 64, ал. 1 от ЗМВР. Такова в случая е допуснато от органа – Началник Група в сектор „ПП“ към ОДМВР Сливен, на основание чл. 60, ал. 1 от АПК.

Правомощието на административния орган по чл. 60, ал. 1 от АПК е изключение от общото правило на чл. 166, ал. 1 от АПК и може да бъде упражнено при наличие на което и да е от лимитативно посочените основания в ал. 1 на чл. 60 от АПК. Разпореждането следва да е мотивирано и подкрепено с доказателства, за да се обезпечи обективната възможност на адресата да упражни правото си на защита, доколкото значителното предварително засягане на правната му сфера не може да бъде оправдано с бланкетно и формално възпроизвеждане на нормативната уредба. Значимият ефект на предварителното изпълнение изключва позоваването на данни от административната преписка и мотивите, с които е обоснован индивидуалният административен акт, чието предварително изпълнение е допуснато с аргументирането на която и да е от хипотезите на чл. 60, ал. 1 от АПК.

В случая от Началник група сектор „Пътна полиция“ не са изложени никакви мотиви, с които да се обоснове разпореждането по чл.60 ал.1 от АПК за допускане на предварително изпълнение на разпореждането от 15.11.2022г. за връщане на СУМПС.

Липсата на мотиви и липсата на изложени съображения за наличието на посочените предпоставки, които обуславят предварителното изпълнение на разпореждането от 15.11.2022г. за предаване на СУМПС винаги предпоставя отмяната на разпореждането по чл. 60, ал. 1 от АПК като незаконосъобразно. В случая е налице пълна неяснота във волята на административния орган по отношение на конкретното основание, на което се позовава за издаване на разпореждането за предварително изпълнение, доколкото липсват мотиви за необходимост от защита на първостепенни по важност държавни или обществени интереси, липсват и твърдения за реална опасност закъснението на изпълнението да причини значителни или трудно поправими вреди.

Ето защо разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на Разпореждане  от 15.11.2022г.  на Началник Група в Сектор „Пътна полиция“ за предаване на СУМПС, като немотивирано, следва да бъде отменено.

По искането за спиране на изпълнението на допуснатото предварително изпълнение: С жалбата е направено и искане по чл. 60, ал. 6 от АПК за спиране на допуснатото предварително изпълнение, едновременно с неговата отмяна. С оглед отмяната на разпореждането за предварително изпълнение не съществува изпълнително основание, както и правен интерес от обезпечаването на правото на оспорване на разпореждането по чл. 60, ал. 1 от АПК чрез спирането му до разрешаване въпроса за неговата законосъобразност. Този извод произтича от разпоредбата на чл. 233, ал. 1 от АПК, според която по принцип частната жалба не спира изпълнението на обжалваното определение. Следователно спирането на предварителното изпълнение до окончателното разрешаване на въпроса за неговата законосъобразност на основание чл. 60, ал. 5 от АПК има смисъл при отхвърляне на жалбата против разпореждането за принудително изпълнение. В случая е постановена отмяна на предварителното изпълнение, поради което спирането му е безпредметно и искането следва да се остави без разглеждане (в този смисъл Определение № 12666 от 18.10.2018 г. на ВАС по адм. д. № 12057/2018 г., I о.)

При този изход на делото основателна е претенцията за разноски, заявена от А.Д.. На същия следва да се присъдят разноски в размер на 310 лева, които следва да се възложат в тежест на ОДМВР Сливен.

По изложените съображения и на основание  чл. 60, ал. 6 и ал. 7 от АПК, Административен съд – Сливен

 

                              О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ Разпореждане по чл.60 ал.1 от АПК за допускане на предварително изпълнение на разпореждане от 15.11.2022г. на Началник Група в сектор „Пътна полиция“, с което на А.Д., на основание чл.64 ал.1 от ЗМВР, е разпоредено да предаде в сектор „ПП“ ОДМВР Сливен, в стая 11, СУМПС № *******, като незаконосъобразно.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  искането за спиране на допуснато с разпореждане по чл.60 ал.1 от АПК от органа предварително изпълнение на разпореждането от 15.11.2022г.

 

ОСЪЖДА ОДМВР Сливен да заплати на А.И.Д. ЕГН ********** адрес *** сумата от 310 (триста и десет) лева, представляващи направени по делото разноски.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението на страните пред Върховния административен съд.  Определението да се съобщи на страните.

 

 

 

                                           СЪДИЯ: