Решение по дело №607/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 8
Дата: 7 януари 2022 г. (в сила от 2 юни 2022 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700607
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

№8

 

гр. Враца  07.01.2022г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ  в публично заседание на 07.12.2021г. /седми декември две хиляди двадесет и първа  година/ в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                                  КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря  МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА  и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм.дело  №607 по описа на АдмС – Враца за 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

        Производството е по чл.185  и  следващите  АПК.

          Образувано е  по  протест  на ОКРЪЖНА  ПРОКУРАТУРА – ВРАЦА, депозиран чрез прокурор  Николай Лалов, против разпоредбите   на чл.14 ал.3 в частта „след обсъждане на Председателски съвет“, чл.16 ал.1 т.2 в частта „съвместно с Председателския съвет  при Общински съвет Враца“, чл.16 ал.7, чл.24 ал.2 т.6, чл.31 ал.6, чл.44 ал.1 предл.второ, чл.45 ал.3 и чл.93 ал.2   от Правилника за организацията и дейността на ОбС Враца, неговите комисии  и взаимодействието му с общинската администрация, приет с решение №25 от протокол №4/19.12.2019г., изм. с решение №248 от протокол №16/24.11.2020г. на ОбС Враца.В протеста се  релевират доводи за незаконосъобразност  на  оспорените  разпоредби, като противоречащи с материалноправните норми на нормативен акт от по-висока степен. Претендират  се  разноски по делото.

           В с.з.  протестът се поддържа от прокурор Веселин Вътов. Иска се отмяна на оспорените разпоредби, като незаконосъобразна и уважаване на протеста. Претендират  се  разноски.

Ответникът по оспорването – Общински съвет Враца, не ангажира становище по делото.

            Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства и становищата на страните  и след служебна проверка на протестирания акт, съгласно разпоредбата на чл.168 АПК, приема за установено следното:

            С  докладна записка от В.Х. - * на Временна комисия за изработване на Правилник за организацията и дейността на ОбС Враца, неговите комисии и взаимодействието му с Общинската администрация Враца   до Общински съвет Враца е направено предложение за  отмяна на стария правилник и за приемане на нов Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, към което е приложен и проект на същия. С  Решение №25  от протокол №4 от заседанието, проведено на 19.12.2019г.  на Общински съвет Враца  е приет нов Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация и е отменен предходния Правилник. Решението е взето с 34 гласа „за“, без гласували „против“  и „въздържали се“. Въз основа на докладна записка от Председателя на ОбС Враца  с решение №248 от протокол №16 от заседанието, проведено на 24.11.2020г., е приет Правилник за изменение и допълнение на  приетия с решение №25/2019г. Правилник, в който не се  променят   оспорените  разпоредби.

           По делото е приложен  Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация на Община Враца .

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав приема, че се касае до оспорване на разпоредби от подзаконов нормативен акт, издаден от орган на местно самоуправление и подлежащ  на безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата на чл.187, ал.1 АПК. Оспорването е направено чрез протест на Окръжна прокуратура, съобразно правомощията по чл.16, ал.1, т.1 АПК в защита на обществения интерес, с оглед на което същото  се явява допустимо, а разгледано по същество, е  и  основателно по следните съображения:

Съгласно чл.7, ал.1 ЗНА „правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния  ред на тяхната дейност“.  Правилникът за организацията и дейността на ОбС Враца е вътрешноустройствен и организационен акт на  този орган на местно самоуправление, уреждащ материя, свързана с дейността на Общинския съвет, неговите органи и правното положение на  общинските съветници / по аргумент от решение по конст.д. №5/2010г. на Конституционен съд, произнесено по повод Правилника за организацията и дейността на Народното събрание/. С оспорения в настоящето производство правилник се регулира организацията на местния общински съвет и  е издаден в изпълнение на чл.21, ал.3 ЗМСМА. Същия е  приет от компетентен орган  и с необходимото мнозинство.

Предмет на контрол за законосъобразност са разпоредби от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация /Правилника/, които касаят дейността и правомощията на  предвидения в него Председателски съвет. Съставът на този съвет е определен с разпоредбата на чл.16 ал.7 от  Правилника и включва председателят и зам.-председателите на Общинския съвет, председателите на групите  общински съветници или упълномощени техни заместници. В този текст се сочи, че съветът се свиква от  Председателя на ОбС  в случай на необходимост от консултации, свързани с провеждането на заседанията  на ОбС Враца, за определяне на дневния ред на заседанията и по други въпроси, свързани с организацията и дейността на съвета. Съгласно чл.14 ал.3 от Правилника Председателят на ОбС обсъжда с Председателския съвет предложенията си за ангажиране на външни експерти  по граждански договор за обслужване дейността на  съвета. Съобразно чл.16 ал.1 т.2 от Правилника  Председателят на ОбС Враца ръководи подготовката на заседанията на съвета и определя проект за дневен ред  съвместно с Председателския съвет. В чл.24 ал.2 т.6  е предвидено Председателският съвет да одобрява разходи за материали и услуги, свързани с дейността на общинските съветници. Чл.31  ал.6 от Правилника предвижда Председателският съвет да взема решение за участие на общинските съветници  в състава на комисии, назначени от Кмета на Община Враца. Според разпоредбата на чл.44 ал.1 пр.2 Председателският съвет може да вземе решение за промяна на мястото на провеждане на заседание на ОбС, когато уважителни причини налагат това. Председателският съвет може да взема решение  за насрочване на извънредно заседание от Председателя на ОбС, чийто дневен ред да съдържа единствено питания и  актуални въпроси към кмета на Общината, отправени от общински съветници и граждани съгласно чл.45 ал.3 от Правилника. В чл.93 ал.2 от Правилника е предвидено обсъждане от Председателския съвет  на предложения за изпращане на делегации на ОбС Враца в чужбина, както и приемане на чужди делегации.

Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и местната администрация, се уреждат в чл.18 и сл. от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/. В чл.21 ал.1 е прието, че   Общинският съвет  създава постоянни и временни комисии и определя техните членове, в чл.24 ал.1 и ал.2 се предвижда общинските съветници да изберат от своя състав председател и зам.-председатели. Не е предвидено  в състава на Общинските съвети да съществуват други органи, а с  приетите  Правилници  за организацията и дейността им  не може да се доразвива  закона  и  да се създават  допълнителни  органи  със съответните правомощия. Действително, няма забрана Председателят на Общинския съвет да осъществява консултации със заместниците си и председателите на групите общински съветници, дори същите да  бъдат  определени като Председателски съвет, но последният не може да има  правомощия и да взема решения, още повече, че не е предвидена никаква процедура за вземането на тези решения. С оспорените разпоредби от Правилника, на  общинските съветници, влизащи в състава на Председателския съвет, са дадени правомощия, с които  фактически изземват част от правомощията на Председателя на Общинския съвет и действат като самостоятелен орган, какъвто не е предвиден в ЗМСМА. В противоречие с разпоредбата на чл.25 т.2 от ЗМСМА, която предвижда Председателят на ОбС да ръководи  подготовката за заседанията на съвета, в чл.16 ал.1 т.2  от Правилника е предвидено това да става съвместно с Председателския съвет, с което му се създава задължение, непредвидено в закона. На Председателския съвет е дадено правомощие да одобрява разходи, без това да е предвидено нито в ЗМСМА, нито в Закона за публичните финанси. Като самостоятелна дейност на Председателския съвет е прието  да взема решения за промяна на мястото на провеждане на заседанието на съвета и за насрочване на извънредно заседание, които решения Председателят трябва да изпълни, без такова задължение да е предвидено в ЗМСМА.

 

 

 

С  оглед  на  горното, подаденият протест е основателен, поради което и следва да бъде уважен. Оспорените  разпоредби от Правилника  са незаконосъобразни, като противоречащи на материалноправните норми на нормативен акт от по-висока степен  - отменително  основание по смисъла на чл.146, т.4, вр. чл.196 АПК.     

             При този изход на спора и при своевременно направено искане на  Окръжна  прокуратура Враца, следва да бъдат  присъдени направените от нея разноски за публикуване на оспорването в ДВ в размер на  20.00 /двадесет/ лв.

 Водим от гореизложеното и на основание чл.193, ал.1  вр.чл.146 т.4  АПК  съдът

                             РЕШИ:

             ОТМЕНЯ по  протест на Окръжна прокуратура Враца разпоредбите   на чл.14 ал.3 в частта „след обсъждане на Председателски съвет“, чл.16 ал.1 т.2 в частта „съвместно с Председателския съвет  при Общински съвет Враца“, чл.16 ал.7, чл.24 ал.2 т.6, чл.31 ал.6, чл.44 ал.1 предл.второ, чл.45 ал.3 и чл.93 ал.2 от Правилника за организацията и дейността на ОбС Враца, неговите комисии  и взаимодействието му с общинската администрация, приет с решение №25 от протокол №4/19.12.2019г., изм. с решение №248 от протокол №16/24.11.2020г. на ОбС Враца.

              ОСЪЖДА Общински съвет Враца да заплати на Окръжна прокуратура Враца  сумата от 20.00 /двадесет/ лева деловодни разноски.

              Решението подлежи на обжалване чрез АдмС - Враца пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

              Решението да  се  обнародва  след влизането му в сила по начина, по който е обнародван Правилника и влиза в сила от деня на обнародването му /чл.194 АПК/.

 

 

 

 

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

         

       ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

      2.