Решение по дело №182/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 274
Дата: 13 юли 2023 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20237220700182
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 274

 

гр. Сливен, 13. 07. 2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на шести юли, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Райкова-Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 182 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от „Кронос агро” ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, ж.к. „Нова индустриална зона”, ул. „Банско шосе”, база Кронос, п. от у. Х.Н.К., подадена срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, за кампания 2020 с Изх. № 02-200-2600/2789 от 10.03.2022 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София, В ЧАСТТА, в която са наложени намаления.

            В жалбата си оспорващият твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Излага съображения, че: оспореният акт не е мотивиран; не са посочени причините, поради които заявените площи не са одобрени за подпомагане и е извършено намаление; не са посочени кои площи са изключени от подпомагането и как е определена сумата за намалението; не са изложени никакви конкретни съображения относно материалноправните основания за намаления от финансово подпомагане; след извършени автоматични проверки на заявлението не са открити несъответствия и грешки; заявените БЗС попадат в допустимия слой; заявените площи са обработени; от оспорващия са изпълнени в пълнота изискванията; намаленията са незаконосъобразни. Моли административният акт да бъде отменен в частта за извършени намаления по СЕПП, СПП, ЗДП и СМ-МЗДП.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният орган – Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ - София, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Счита, че: издаденият административен акт отговаря на всички изисквания за законосъобразност; фактическите обстоятелства и съответстващите им правни основания са посочени от административния орган в изготвено и своевременно представено становище с разяснения и подробни обяснения по отношение на проверките, извършени на подаденото заявление за подпомагане за кампания 2020 г. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

В писмено становище от административния орган, изготвено на 01.06.2023 г., е изразено следното: Заявлението на бенефициента е избрано за извършване на проверка на място за кампания 2020; В резултат на извършената проверка на място са установени култури, различни от декларираните, поради което и съгласно чл. 30в, ал. 2, т. 1 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, площите се считат за наддекларирани; По СЗ-МЗДП са декларирани площи в размер на 50,88 ха, общо установените площи са 0 ха, недопустимата/наддекларирана площ е в размер на 50,88 ха, определеният процент на наддеклариране е 100 %, наложени са санкции подлежащи на прихващане от бъдещи плащания в размер на 54 723,37 лева; В резултат от извършените проверки по СЕПП, СПП и ЗДП не са установени несъответствия между декларираните и установени за подпомагане площи; По съответните схеми е наложена ставка на корекция /финансова дисциплина/ в размер на 2,906192 %, определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и чл. 8, § 1 от същия регламент, както следва: СЕПП- 5580,42 лева, ЗДП – 3586,15 лева, СПП – 131,48 лева; Извършените оторизации по схемите и мерките за подпомагане, базирани на площ, по линия на директни плащания в заявлението на кандидата „Кронос Агро“ ЕООД са коректни и в съответствие с разпоредбите на чл. 43 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият „Кронос агро” ЕООД с ЕИК: ********* е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ ****** в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2020 г. е подал Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/: *************, като част от заявените схеми за подпомагане са: Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда- зелени директни плащания /ЗДП/ и Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /моркови, зеле, дини и пъпеши/ /СЗ-МЗДП/. Към заявлението са приложени: Таблица на използваните парцели 2020 г., Декларации, карти на съответните блокове на земеделското стопанство.

На 10.03.2022 г. е издаден оспореният в настоящото производство административен акт – Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, за кампания 2020 с Изх. № 02-200-2600/2789 от 10.03.2022 г. по описа на ДФЗ – София. С процесния акт оспорващият „Кронос агро” ЕООД е уведомен за оторизирана и изплатена субсидия по отношение на заявени схеми, базирани на площ, в подаденото заявление за подпомагане с УИН: ************* за кампания 2020. В акта е посочено, че: общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място /в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП/ на данните в подаденото заявление за подпомагане; тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Отразено е в акта, че е изчислен размер на финансово подпомагане по схемите, базирани на площ, в подаденото заявление за подпомагане, като в табличен вид /Таблица 1 Оторизирани суми в лева/ се съдържат следните данни: По СЕПП: искана сума- 195929,93 лева, намаления - 5580,42 лева, оторизирана сума - 190349,51 лева; По СПП: искана сума - 4524 лева, намаления - 131,48 лева, оторизирана сума- 4392,52  лева; По ЗДП: искана сума - 123396,76 лева, намаления - 3586,15 лева, оторизирана сума - 119810,61 лева; По СЗ-МЗДП: искана сума - 54723,37 лева, намаления - 54723,37 лева, оторизирана сума - 0 лева; и Възстановяване от ФД: искана сума - 4142,34 лева, намаления - 0 лева, оторизирана сума - 4142,34 лева. В пояснителен текст след Таблица 1 са изброени размери на ставки за схемите в лева на хектар за 2020 г. и е посочено, че: В колона 3 „Намаления“ се отчитат: намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление /проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки/; намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението; наложена ставка на корекция /„финансова дисциплина“/, определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и чл. 8, § 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, за кампания 2020 е в размер на 2,906192 %; линейно намаление, съгласно чл. 51, § 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, за кампания 2020 не е налагано такова; линейно намаление, съгласно чл. 65, § 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013, за кампания 2020 не е налагано такова; В Колона 6 „Оторизирана сума“ е отразена сумата, получена като разлика между исканата сума и приложимите намаления и редукции. В оспорения акт се съдържа и Таблица 2: Извършени плащания /в лева/, в която са изброени размери на оторизираните суми по СЕПП, СПП, ЗДП и Възстановяване от ФД, и датите, на които са платени, като тези размери са съответни на размерите на оторизираните суми в колона 6 от Таблица 1. В пояснителен текст след Таблица 2 е посочено, че по схемите, базирани на площ, администрирани съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията за кампания 2020, са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, в размер на: СЗ-МЗДП - 54723,37 лева.

Оспореният акт е и. от З. и. д. на ДФЗ– ***, П. С.

Със Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, на П. Д. С. – з. и. д. на ДФЗ, са д. п. да и. и п. всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания /т. 1 от Заповедта/.

В хода на съдебното дирене от административния орган е представен Доклад за проверка на площи на кандидата „Кронос агро” ЕООД с УРН: ****** и УИН: *************, изготвен от РТИ Ямбол към ДФЗ, с начална дата на проверката - 04.08.2020 г. и крайна дата на проверката - 19.08.2020 г., в който са отразени данни за извършени проверки на 21 земеделски парцели.

От оспорващия е представен Дневник на стопанството на „Кронос агро” ЕООД за 2019 – 2020 стопанска година, в който е вписан резултат от проверка на инспектор от ОДБХ.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспореният акт е съобщен на оспорващия на 12.05.2023 г. Жалбата срещу акта е подадена на 24.05.2023 г. Следователно е подадена в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок. Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният акт е и. от З. и. д. на ДФЗ при наличие на компетентност. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г. е д. на с. з. и. д. п. за и. и п. на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Оспореният акт е издаден в писмена форма, но е немотивиран, което обуславя неговата незаконосъобразност – основание за отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК. Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да са разбере волята на административния орган. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите могат да се съдържат, както в самия акт, така и в друг документ, към който актът препраща и който се намира в административната преписка.

В разглеждания случай административният орган не е посочил фактически и правни основания за издаването на акта. В уведомителното писмо няма конкретни мотиви относно материалноправните основания за намаления на финансовото подпомагане. В оспорения акт се съдържат две таблици, в които са изброени размери на: искани суми, намаления и оторизирани суми по СЕПП, СПП, ЗДП и СМ-МЗДП. Но липсва посочване на конкретните причини, поради които са извършени намаления в съответните размери. Не е налице яснота дали намаленията на исканите суми са въз основа на извършени административни проверки и/или проверки на място. Липсва конкретика и относно резултатите от такива проверки. Не е изложено какви площи са проверени и по отношение на кои от проверените площи са установени неспазване на определени изисквания. Включените в оспорения акт пояснителни текстове след Таблица 1 и след Таблица 2, озаглавени съответно: Съдържание на Таблица 1 и Съдържание на Таблица 2, не съдържат конкретни фактически обстоятелства в гореизложения смисъл и от същите не могат да се извлекат фактически основания за издаване на акта. Не е изложено въз основа на какви обстоятелства органът приема, че са налице условия за намаление на финансово подпомагане. Не са посочени конкретни изисквания, които кандидатът да не е изпълнил. В оспорения акт не се съдържат и правни основания за издаването му. Липсата на яснота в мотивите не се променя и от цитирането на разпоредби от Регламенти на Комисията, ЗПЗП и подзаконови нормативни актове. Не би могло да се приеме, че мотивите към акта се съдържат в представената по делото административна преписка, тъй като в преписката липсват документи с такова съдържание. Посочването на фактическите обстоятелства, обуславящи издаването на административния акт, е абсолютно условие за законосъобразност на същия. Неизпълнението на това законово вменено задължение води до немотивираност на оспореното уведомително писмо. Ето защо съдът намира, че оспореният акт е немотивиран, а немотивираността препятства упражняването на съдебен контрол и е самостоятелно  основание  за  отмяна  на  оспорения акт, с оглед разпоредбата на чл. 146, т. 2 от АПК.

Волята на административния орган следва да бъде ясно изразена в административния акт или в други документи, съдържащи се в преписката, към които актът препраща. Волята на административния орган не следва да бъде изяснявана в съдебното производство по оспорване на административния акт чрез въвеждане на нови фактически и правни основания – такива, които не са включени нито в акта, нито в преписката по издаването му. В тази връзка, представеното от административния орган писмено становище по жалбата, изготвено на 01.06.2023 г. – след датата на издаване на акта, не може да замести липсващите в оспорения акт фактически и правни основания за издаването му. Не се споделя тезата на административния орган, заявена чрез процесуалния му представител в съдебно заседание, че оспореният акт е законосъобразен, тъй като фактическите обстоятелства и съответстващите им правни основания били посочени от административния орган в изготвеното и представено писмено становище. В оспореното уведомително писмо и в документите по административната преписка, към които то препраща, липсва изложение на конкретни фактически обстоятелства, които да са относими към процесните намаления на финансово подпомагане. Разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК ограничава съдебното установяване само относно онези факти, които са обективирани във фактическото основание на оспорения акт. Административният орган следва да посочи всички фактически и правни основания за издаването на акта си в съдържанието на самия акт или в друг документ, към който актът препраща и който се намира в административната преписка. Недопустимо е мотивите да се допълват впоследствие със съображения, които не се съдържат в акта или в документи от административната преписка, към които актът препраща.

Във връзка с изложеното, от представения в хода на съдебното дирене Доклад за проверка на площи на кандидата „Кронос агро” ЕООД, не могат да се извлекат фактически основания за издаване на оспорения акт. Липсва изрично препращане в акта към този доклад. Освен това, докладът съдържа данни за извършени проверки на 21 земеделски парцели, без да е налице яснота в оспорения акт по отношение на кои от тези земеделски парцели са установени неспазени изисквания.

По изложените съображения,  уведомителното писмо е незаконосъобразно в оспорената част и следва да бъде отменено в тази част.  

С оглед разпоредбата на чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне в отменената част, при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решение указания.  

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което ДФЗ следва да бъде осъден да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в размер на 750 лева, от които: 50 лева - внесена държавна такса, и 700 лева - договорено и платено адвокатско възнаграждение.  

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Кронос агро” ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, ж.к. „Нова индустриална зона”, ул. „Банско шосе”, база Кронос, п. от у. Х.Н.К., Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, за кампания 2020 с Изх. № 02-200-2600/2789 от 10.03.2022 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София, В ЧАСТТА, в която са наложени намаления: по СЕПП в размер на 5580,42 лева, по СПП в размер на 131,48 лева, по ЗДП в размер на 3586,15 лева и по СЗ-МЗДП в размер на 54723,37 лева.

ИЗПРАЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за ново произнасяне по подаденото от „Кронос агро” ЕООД с УРН: ****** Заявление за подпомагане с УИН: ************ по: СЕПП, СПП, ЗДП и СМ-МЗДП, в горепосочената отменена част, в 14-дневен срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията, дадени в настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие” – София, да заплати наКронос агро” ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, ж.к. „Нова индустриална зона”, ул. „Банско шосе”, база Кронос, п. от у. Х.Н.К., сумата от 750 /седемстотин и петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                              АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: