Р Е Ш Е Н И Е
260162/8.12.2020г.
№...................... 08.12.2020
г. гр. Шумен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Шуменският
районен съд, седемнадесети състав
На
четвърти декември през
две хиляди и двадесета година
В
публично заседание в следния състав:
Председател:
Надежда Кирилова
Секретар:
Теменужка Димитрова
Като
разгледа докладваното от районния съдия
АНД
№ 1837/2020 г. по
описа на ШРС,
За
да се произнесе взе предвид следното:
Настоящото производство е
образувано на основание чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Обжалвано
е наказателно постановление № 27-0001158/17.09.2020 г.
на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” - гр. Шумен, с което на основание чл. 79,
ал. 4
от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/, във вр. чл. 78,
ал. 1
от ЗТМТМ на
“Обединение АМС ТЕАМ - ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС”
ДЗЗД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: с. К., общ. Столична,
обл. София, ж. к. П., ул. “*****”
№ 11, представлявано от Д.О., ЛНЧ **********
е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 500
/две хиляди и петстотин лева/ лева
за извършено нарушение по чл. 10, ал. 3 от
Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/. Дружеството
- жалбоподател
моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление като неправилно и постановено в разрез с разпоредбите на
закона, като излага подробно доводите си за това в
жалбата.
В проведените по делото съдебни заседания дружеството - жалбоподател, редовно призовано, не се явява представляващия
дружеството лично и не изпраща процесуален
представител.
Процесуалният
представител на Дирекция “Инспекция по труда” - гр. Шумен -
административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, призован
съгласно императивната разпоредба на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН оспорва жалбата,
като в съдебно заседание излага подробни съображения в тази насока. В представените писмени бележки излага подробно съображенията си
за неоснователност на
жалбата, като моли съда
да потвърди изцяло обжалваното наказателно постановление. Освен това
претендира да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение на
основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във вр. чл. 63, ал. 3 от ЗАНН.
Жалбата
е подадена в срока по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря
на изискванията на чл. 84
от ЗАНН, във вр. чл. 320
от НПК, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана
по същество жалбата е основателна, поради
следните правни съображения:
ШРС, след като взе в предвид
събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно
и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за
установено от фактическа страна следното:
“Обединение АМС ТЕАМ - ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС”
ДЗЗД е със седалище и адрес
на управление: с. К.,
общ. Столична, обл. София, ж. к. П., ул.
“*****” № 11, представлява се от управителите
Д.О.,
ЛНЧ ********** и Л.Ѝ.
– граждани на Република Сърбия, и е с предмет на дейност: строително-монтажни
работи.
ДЗЗД “Обединение АМС
ТЕАМ - ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” изпълнява
като подизпълнител товаро-разтоварни и земни работи в участъка между с.
Правенци и с. Избул, общ. Нови пазар, от строежа
„Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД паралелно
на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница“, етап „Линейна
част“, по обществена поръчка с възложител: „Булгартрансгаз“ ЕАД гр. София и
строител: Обединение „Консорциум АРКАД“ гр. София.
При
извършена проверка на 28.07.2020 г.
по спазване на трудовото законодателство и Закона за
трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/ от
компетентни длъжностни лица към Дирекция “Инспекция по труда”, гр. Шумен от страна на “Обединение АМС ТЕАМ - ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС”
ДЗЗД на строежа в участък между с. Правенци и с. Избул,
общ. Нови пазар и
на 10.08.2020 г.
по документи, представени в Дирекция „ИТ“ – Шумен, било установено, че заетият
персонал бил 42 лица – 21 наети с трудови договори, между които двама граждани
на трета държава – Република
Сърбия, и 21 командировани граждани на трета държава – Република Сърбия. Между
командированите в Република
България в рамките на предоставяне на услуги било и лицето Д.К. – машинист на
багер,
гражданин на Република
Сърбия, съгласно заповед за
командироване от работодателят му „Басебриц“ ООД, гр. Белград. При
пристигане на обекта на 28.07.2020 г., инспекторите към
Дирекция “Инспекция по труда”, гр. Шумен заварили лицето Д.К. да работи на строежа.
В саморъчно попълнена
декларация на основание чл. 68, ал. 1, т. 3 от ЗТМТМ на 28.07.2020 г. лицето
Д.К.
декларирало, че работи като багерист
на обект Балкански поток с. Избул
с работно време от 07.00 часа до 15.00 часа, като почива един ден в
седмицата.
Въз основа на представени документи било установено, че лицето Д.К. работи на
строежа от 26.06.2020 г.
Местното лице „ОБЕДИНЕНИЕ АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД е регистрирало лицето
Д.К. като гражданин на трета държава в Агенция по заетостта за
осъществяване на краткосрочна заетост от 26.06.2020 г. до 26.09.2020 г. без разрешение за
работа с Декларация вх. № РКЗ-10 -
00-0358/03.07.2020 г.,
но в качеството му на местно лице не е уведомило писмено Дирекция „Инспекция по труда“ - гр. Шумен, в
законоустановения 7 -
дневен срок, за началото на заетостта на К.
на обекта на 26.06.2020 г. Дирекция „Инспекция
по труда“ -
гр. Шумен
била уведомена едва
на 07.08.2020 г.
с Уведомление
Вх. № 20078024/17.08.2020 г.
Резултатите от проверката са обективирани
в Протокол за извършена проверка № ПР2021136 на
28.07.2020 г. – в обекта и 10.08.2020 г. – на представени документи в Дирекция “Инспекция по труда” - гр. Шумен,
а констатираните нарушения били описани в седем
точки в съставения протокол. В точка шеста
от протокола за извършената проверка е записано и нарушение на разпоредбата на чл. 10, ал.3 от ЗТМТМ, изразяващо се в това,
че „ОБЕДИНЕНИЕ АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД в качеството му на
местно лице, не е уведомило писмено Дирекция „Инспекция по труда“ - гр. Шумен, в законоустановения
7 -
дневен срок, за началото на заетостта на Д.К.
на обекта на 26.06.2020 г. Протокола за извършена проверка бил съставен на 17.08.2020 г., с който на дружеството били
дадени конкретни предписания, като същият бил връчен на 17.08.2020 г. лично на представляващия Д.О., след запознаване
на Обрадович със съдържанието му на сръбски език.
Въз
основа на установените факти, на 17.08.2020 г.
бил съставен акт за установяване на административно нарушение № 27-0001158, като актосъставителят е
посочил, че с горното деяние е нарушена разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от Закона за
трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/.
Актът е бил съставен в присъствие на представляващият дружеството – нарушител, като последният
подписал акта без възражения. При
предявяването
на акта за установяване на административно нарушение участвал преводач, който
превел съдържанието му. Впоследствие, дружеството - жалбоподател не се е възползвало и от законното си право и в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е
депозирало допълнителни писмени възражения.
Въз основа
на така съставения акт и съобразявайки материалите в
административно-наказателната преписка е издадено наказателно постановление №
27-0001158/17.09.2020 г. на Директора на Дирекция
“Инспекция по труда” - гр. Шумен,
с което на основание чл. 79,
ал. 4 от Закона за
трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/,
във вр. чл. 78, ал. 1 от ЗТМТМ на “Обединение АМС ТЕАМ - ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС”
ДЗЗД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: с. К., общ.
Столична, обл. София, ж. к. П., ул. “*****” № 11, представлявано от Д.О., ЛНЧ **********
е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 500
/две хиляди и петстотин лева/ лева
за извършено нарушение по чл. 10,
ал. 3 от Закона за
трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/.
Така установената
фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени и
гласни доказателства, от разпита в съдебно заседание на актосъставителят С.Г.Т.
и на свидетелят П.В.С. – свидетел при установяване на нарушението и при
съставяне на акта, както и от присъединените на основание разпоредбата на чл. 283
от НПК писмени доказателства. При преценка
на събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства чрез разпита
на свидетелите С.Т. и П.С. съдът
намира, че същите следва да бъдат кредитирани изцяло, доколкото всеки един от
тях е присъствал по време на извършване на проверката на жалбоподателя и
пресъздава пряко възприетите от него факти и обстоятелства. Освен това
показанията им са еднопосочни, непротиворечиви, кореспондират помежду си и се
подкрепят и от останалия събран по делото доказателствен материал. Още повече,
доколкото
посочените свидетели не са се намирали в никакви особени отношения с представляващия нарушителя, от които да извличат ползи от
твърденията си, същите не може да се считат за заинтересувани или предубедени,
при което за съда не съществуват основания да не кредитира дадените показания и
приема същите за достоверни и правдиви.
При така установената фактическа обстановка съдът приема,
от правна страна следното:
Наказателното
постановление № 27-0001158/17.09.2020 г. е издадено от компетентен орган - от
Директора на Дирекция “Инспекция по труда” - гр. Шумен, на основание
разпоредбата на чл. 16, ал. 4, т. 2 от Устройствен правилник на Изпълнителна
агенция „Главна инспекция по труда“ /обн. ДВ бр. 6/2014 г./, съобразно която
директорите на дирекции „Инспекция по труда“ осъществяват правомощия на
административнонаказващ орган по смисъла на чл. 47, ал. 2 от ЗАНН. При
извършената проверка настоящията съдебен състав не намери в
административнонаказателното производство да са били ограничени процесуалните
права на дружеството - жалбоподател и същото е имало възможността да упражни
правото си на защита в пълен обем. Актът за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това
длъжностни лица, в рамките на определената им компетентност и са били надлежно
предявени на нарушителя. Притежават необходимото съдържание по чл. 42 от ЗАНН и
чл. 57 от ЗАНН.
Производството
е от административно - наказателен характер, при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, което представлява административно нарушение по
смисъла на чл. 6 от ЗАНН, същото извършено ли е от посоченото в акта лице и
извършено ли е виновно - предпоставките са абсолютни, като тежестта на
доказване лежи върху административно наказващия орган. Според разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН административно
нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава
установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за
наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред.
В акта за
установяване на административно нарушение е прието, че „ОБЕДИНЕНИЕ
“АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД в качеството му на местно лице,
не е уведомило писмено Дирекция
„Инспекция по труда“ - гр. Шумен, в
законоустановения 7 - дневен
срок, за началото на заетостта на строеж „Разширение на газопреносна
инфраструктура на „БУЛГАРТРАНСГАЗ“ ЕАД паралелно на северния магистрален
газопровод до българо – сръбската граница“,
етап „линейна част“ , считано от 26.06.2020 г. на командирования
гражданин на трета държава Д.К..
Като нарушена е посочена нормата на чл. 10, ал. 3 от ЗТМТМ. В
обстоятелствената част на наказателното постановление е възпроизведена
фактическа обстановка, идентична с тази по съставения акт за
установяване на административно нарушение, като административно- наказващият орган
също е приел, че жалбоподателя е
извършил нарушение по чл. 10, ал. 3 от ЗТМТМ, за което му е
наложена имуществена санкция в размер на 2 500 /две хиляди
и петстотин/ лева.
Актосъставителят и наказващият орган са приели, че нарушението е извършено на
04.07.2020 г.
в гр. Шумен.
Съгласно Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/. достъп до пазара на труда на
работници – граждани на трети държави става след издаване на разрешение за
работа от Агенцията по заетостта или след регистрация. Работник – гражданин на
трета държава, командирован или изпратен в Република България от чуждестранния
му работодател за срок до три месеца в рамките на 12 месеца, може да изпълнява
определени задачи без разрешение за работа въз основа на еднократна регистрация
в Агенцията по заетостта, съгласно чл. 9, ал. 3 от ЗТМТМ. Предвид
дадената в параграф § 1, т. 12 ДРЗТМТМ легална
дефиниция на понятието „местно
лице, приело на работа командировани или изпратени работници или служители“, „ОБЕДИНЕНИЕ
АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД има качеството на такова и доколкото Д.К., гражданин на Република Сърбия е бил
командирован в дружеството -
жалбоподател за период от един месец, съгласно чл. 9, ал. 3 от ЗТМТМ подлежи на
еднократна регистрация в Агенцията по заетостта, която регистрация дружеството
– жалбоподател е направило с Декларация
вх. № РКЗ-10.00-0358/03.07.2020 г., на основание чл. 31 от ППЗТМТМ.
Разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от ЗТМТМ вменява като задължение на местното лице, което
е приело командировани или изпратените работници и служители от трети държави,
в 7-дневен срок от датата на действителното започване на работа на гражданина
на трета държава, да уведоми писмено за
това Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ и по - конкретно съответната Дирекция
„Инспекция по труда“, на територията, на която
се намира адресът на месторабота на работника, гражданин на трета
държава.
Няма спор, че в
конкретния случай жалбоподателя
е имало качеството на местно лице, приело на работа командирования работник Д.К.. Това
безпротиворечиво се доказва от събраните писмени и гласни доказателства, а и не
се оспорва от жалбоподателя. Няма съмнение и че К. е „гражданин на трета държава“
по смисъла на § 1,
т. 4 от ДР на ЗМТМТ, доколкото е лице, което не е гражданин на Република
България и не е гражданин на държава – членка на Европейския съюз, или на
държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство,
или на Конфедерация Швейцария, а е гражданин на Република Сърбия. На последно
място,
няма спор и че 7-дневният
срок за подаване на уведомление е започнал да тече от датата на реално
започване на работата на К.
– 26.06.2020 г.,
и съответно е изтекъл на 03.07.2020 г.
В този срок дружеството е бездействало и не е подало уведомление до
компетентните органи на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, поради което и от обективна страна е осъществен
състава на вмененото нарушение. Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Шумен била уведомена едва на 07.08.2020 г. с Уведомление Вх. № 20078024/17.08.2020 г. В случая субектът на
административнонаказателната отговорност е ДЗЗД, чиято отговорност е обективна
и безвиновна, поради което и не стои въпросът дали нарушението е извършено
умишлено или не.
Освен това, съдът намира за неоснователни и доводите на дружеството –
жалбоподател, изложени в жалбата, че е била уведомена
съответната Дирекция „Инспекцията по труда“, по седалището на дружеството е неоснователен.
Дружеството аргументира това си твърдение
с приложената към жалбата Декларация Вх. № РКЗ-10 -
00-0358/03.07.2020 г.
От самата декларация е видно, че същата е подадена в Агенция по заетостта,
поради което касае регистрирането на лицето Д.К. като гражданин
на трета държава в Агенция по заетостта за осъществяване на краткосрочна
заетост без разрешение за работа, съгласно чл. 9, ал. 3 от ЗТМТМ.
Настоящият
съдебен състав споделя аргументите на административно-наказващия
орган,
че в процесния случай не следва да се приложи разпоредбата
на чл.
28 ЗАНН. Маловажни са нарушенията, които разкриват по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с типичния случай. В случая обаче конкретното деяние не
се отличава от обичайните нарушения от този вид, поради което и приложението на
чл. 28 ЗАНН би било незаконосъобразно.
С оглед горното настоящият състав приема, че
правило административно-наказващия орган е преценил, че е осъществено нарушение на трудовото
законодателство, като правилно е подвел същото под нормата на чл. 10, ал.3 от ЗТМТМ и
правилно го е санкционирал съобразно
нормата на чл. 78, ал. 1 от ЗТМТМ, но
неправилно е определен субекта на нарушението.
За това нарушение
неправилно наказващият орган е санкционирал ОБЕДИНЕНИЕ “АМС ТЕАМ – ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС” ДЗЗД. С
оглед разпоредбата на чл. 26 то ЗАНН административно наказание може да бъде
налагано на физическо лице.Изключение от общото правило е разпоредбата на чл.
83 от ЗАНН, която предоставя възможност за налагане на имуществена санкция на
ЕТ и ЮЛ, в предвидените в съответния закон, указ, постановление на Министерския
съвет или наредба на общинския съвет случаи. В конкретния случай е санкционирано
ДЗЗД, което е недопустимо и само по себе си е основание за отмяна на наказателното
постановление. Съгласно
действащото ни законодателство ДЗЗД не е персонифицирано лице и спрямо
него не
може да бъде реализирана отговорност. Същото по принцип не може да бъде
субект на административнонаказателна отговорност. С допълнението на чл. 412а, т. 2
от КТ, в
сила от 22.12.2017 г., ДЗЗД е годен субект на административнонаказателна
отговорност и подлежи на санкциониране с “имуществена санкция”, но за нарушения
на КТ. В случая ДЗЗД е
санкционирано по ЗТМТМ, където не е
предвидена възможност ДЗЗД да е субект
на административнонаказателна отговорност. За извършеното нарушение е
следвало да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на
управителя на гражданското дружество.
Поради изложените съображения,
съдът намира, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно и
като такова следва да бъде отменено, а жалбата като основателна следва да бъде
уважена.
Предвид изхода на
делото искането на административно - наказващият орган за
присъждане на юрисконсултско възнагражение е неоснователно.
Водим
от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 27-0001158/17.09.2020 г.
на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” - гр. Шумен, с което на основание чл. 79, ал. 4 от Закона за
трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/,
във вр. чл. 78, ал. 1 от ЗТМТМ на “Обединение АМС ТЕАМ - ИНТЕГРАЛ КОНСТРЪКШЪНС”
ДЗЗД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: с. К., общ.
Столична, обл. София, ж. к. П., ул. “*****” № 11, представлявано от Д.О., ЛНЧ **********
е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 500
/две хиляди и петстотин лева/ лева
за извършено нарушение по чл. 10,
ал. 3 от Закона за
трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/,
като неправилно и незаконосъобразно.
Оставя
без уважение
искането на Дирекция “Инспекция по труда” - гр. Шумен за присъждане на юрисконсултско възнагражение, като неоснователно.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен
срок от съобщаване на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: