Решение по дело №326/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 септември 2021 г. (в сила от 27 септември 2021 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20217140700326
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

394/27.09.2021г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на двадесет и четвърти септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                                          Председател: Соня Камарашка

                                                                                            Членове: Бисерка Бойчева

                                                                                                            Мария Ницова

 

при секретаря Антоанета Лазарова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 326 по описа на съда за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното

 

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК, във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

 

Касационното производство е образувано по депозирана в законния срок жалба от арх. В.М.В. в качеството му на главен архитект на Община гр.Лом, чрез процесуалния му представител адвокат Л.А. от МАК против Решение №260105 от 15.06.2021 година на Районен съд - Лом, постановено по АНД № 599 по описа за 2020 година. С обжалваното съдебно решение съдът е потвърдил Наказателно постановление /НП/ № М-32-31 от 23.10.2020година издадено от Началник РДНСК – Монтана оправомощен със Заповед №РД13-171 от 13.06.2019г. на ДНСК, с което на В.М.В. в качеството му на главен архитект на Община гр.Лом, за извършено административно нарушение на чл.148, ал.1 във вр. с чл.96, ал.4, т.3 и чл.96, ал.6 от ЗУТ, е наложена административно наказание - глоба в размер на 1000.00лева /хиляда/, на основание чл.232, ал.1,т.2 във вр. чл.239, ал.1,т.2 във вр. чл.222, ал.1,т.15 от ЗУТ. В касационната жалба се твърди, че обжалваното съдебно решение е неправилно и незаконосъобразно, постановено в противоречие с материалния и процесуалния закон. Твърди се, че неправилно въззивния съд не е ценил становище изх. №121/25.07.2020г. издадено от „Геозащита Плевен“ ЕООД, с оглед факта, че именно това е контролния орган, които регистрира и извършва мониторинг на свлачищата в района си на действие, в който попада строежа, като е установено, че няма да се промени натоварването върху склона с предвидените дейности по проект „Ремонт и реконструкция на Църковен храм „Свети Никола-Стари“, а ще има благоприятстващ ефект върху устойчивостта на склона и земната основа. Излагат се доводи, че предвидените дейности не съставляват изцяло нов строеж, нито са предвидени такива за реконструкция, водеща до промяна в натоварването за да се изисква предварително съгласие от МРРБ. На следващо място се твърди наличието на промени в ЗУТ и новоприетата ал.4 на чл.96 от ЗУТ касае единствено строителство на сгради и съоръжения каквото не е процесното поради което следва да се приложи нормата на чл.3, ал.2 от ЗАНН Като основание за нарушение на процесуалните правила се излагат доводи, че не е установена датата на нарушението на база събраните гласни доказателствени средства във въззивното производство. В съдебно заседание процесуалния представител на касатора адвокат А. поддържа касационната жалба като моли за отмяна на първоинстанционното решение и на издаденото НП, претендират сторените разноски по представен списък

Ответника по касационната жалба чрез надлежно упълномощения Цветомила Иванова Харалампиева служител с юридическо образование оспорва касационната жалба, като по съществото на делото моли съда да остави в сила обжалваното съдебно решение, като навежда доводи за законосъобразното ангажиране на административно наказателната отговорност на касатора. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, а атакуваното решение следва да се потвърди като правилно и законосъобразно, като в мотивите на съдебния акт правилно е прието, че са събрани достатъчно доказателства за извършеното нарушение и правилно е приложен материалния закон.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК във вр. чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН е НЕОСНОВАТЕЛНА.

С касационната жалба не са представени писмени доказателства свързани с касационните основания, които да променят фактическите и правни изводи на въззивния съд в обжалваното решение.

Административен съд-Монтана, в настоящия касационен състав, като взе предвид оплакванията в жалбата, становищата на страните, извърши проверка на оспореното решение и след преценка на събраните по делото доказателства, установи следното:

Наказателното постановление е съставено срещу главния архитект на община Лом за това, че на 09.09.2020 г. в гр. Лом е съгласувал и одобрил инвестиционен проект и издал разрешение за строеж № 25/09.09.2020г. за "Ремонт и реконструкция на църковен храм "Свети Никола Стари" (основна сграда, помощна сграда, камбанария) и благоустрояване на двора", находящ се в УПИ IX, кв. 16 по плана на гр. Лом /ПИ с ид. 44238.500.9672 по КК/, при липса на предварително съгласие на министъра на регионалното развитие и благоустройството, в нарушение на чл. 96, ал. 4, т. 3 от ЗУТ. Посочено е, че УПИ IX, в който е разрешено строителството, попада в регистриран свлачищен район, поради което СМР се разрешават след предварително съгласие на министъра на РЗБ. Деянието е определено като нарушение на чл. 96, ал. 4, т. 3 от ЗУТ във връзка с чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, с което е осъществен състава на чл. 232, ал. 1, т. 2 предложение 3 от ЗУТ.

Районният съд с обжалваното решение е потвърдил наказателното постановление, като е приел, че наказаното лице има качеството на главен архитект на община Лом, а издаденото от него разрешение за строеж е без предварително съгласие на министъра на регионалното развитие и благоустройството. От фактическа страна е приел, че въпросният поземлен имот, в който е предвидено "Ремонт и реконструкция на църковен храм "Свети Никола Стари" (основна сграда, помощна сграда, камбанария), попада в свлачищен район с № MON 24. 44238. 92. При разглеждане на жалбата по същество, въззивният съд е изложил мотиви, че жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение на чл. 148, ал.1, т. 2 от ЗУТ във връзка с чл. 96, ал. 4, т. 3 от ЗУТ.

Касационната инстанция в настоящия състав приема, че жалбата е допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

Решението на районния съд е валидно, допустимо и правилно.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, видно от представената Заповед №РД-13-171/13.06.2019 г. на началника на ДНСК, с която са предоставени правомощия на Началник РДНСК – Монтана да налага предвидените в ЗУТ глоби и имуществени санкции за всички категории строежи. При съставяне на АУАН и издаване на НП, касационната инстанция приема, че са спазени императивните изисквания на чл. 42, т. 4 и т. 5 и чл. 57, т. 5 и т. 6 от ЗАНН за съдържанието на акта и НП и за законовите разпоредби, които са нарушени. АУАН и НП съдържат всички съставомерни признаци на административното нарушение, квалифицирано по чл. 96, ал. 4, т. 3 във връзка с чл. 148, ал. 2 от ЗУТ, изразяващо се в издаване на разрешение за строеж № 25 от 09.09.2020 г. при липсата на предварително съгласие на министъра на регионалното развитие и благоустройството за строеж, попадащ в регистриран свлачищен район. Видно от становище изх. №121/25.07.2018г. издадено от „Геозащита Плевен“ ЕООД адресирано до трето лице, преди издаване на процесното разрешение за строеж е посочено, че реконструкцията на съществуващата сграда подлежи на предварително съгласуване от МРРБ, тъй като регистрираното свлачище е запазило потенциалното си състояние и в този участък от склона има действаща строителна забрана Заповед№522/05.05.1979г на КАБ при МС продължена със Заповед №РД-14-02-148/18.03.1982г на МСА. Затова са неоснователни оплакванията в касационната жалба в този смисъл.

На следващо място, от събраните писмени доказателства се установява извършеното административно нарушение. По делото пред районния съд са събрани относимите доказателства, включително и такива, установяващи попадането на УПИ IX, кв. 16 по плана на гр. Лом /ПИ с ид. 44238.500.9672 по КК в свлачище от Регистъра на свлачищните райони. Тези доказателства не са били оспорени пред въззивния съд, който е съд по доказателствата. Що се касае до твърденията, че в случая не се касае до нов строеж, а до реконструкция, за която не е необходимо съгласуване с МРРБ, то това възражение на касатора също е неоснователно, тъй като всъщност не се касае за нов строеж, не намира подкрепа в нормативната уредба. Разпоредбата на чл. 96, ал. 4 от ЗУТ е императивна и изисква даването на предварително съгласие от министъра за всички строителни и монтажни работи, за които се изисква разрешение за строеж. Следва да се отбележи, че разпоредбата поставя едно единствено изискване към строежа- за него да се изисква разрешение за строеж. Няма поставено изискване строителството да е ново, нито друго подобно. За предвиденият ремонт и реконструкция на църковен храм "Свети Никола Стари" - основна сграда, помощна сграда и камбанария, се изисква разрешение за строеж, а след като това строителство ще се извършва в регистриран свлачищен район, е необходимо и предварителното съгласие на министъра в този см. е Решение по адм. дело № 6828/2020 г., II о., докладчик съдията Таня Дамянова

На следващо място, неоснователно е оплакването на касационния жалбоподател за нарушение на закона и последвали изменения касаещи по благоприятен такъв, тъй като изрично след изменението на чл.96 от ЗУТ е действаща и разпоредбата на ал.3, която има идентично съдържание с вменената като административно нарушение. С оглед значимостта на обществения интерес от законно разрешено строителство и конкретиката по случая, обосновават и изводът за приложението целта на ЗУТ, като изключват маловажност за вмененото административно нарушение.

С оспореното НП е наложено на жалбоподателя административно наказание "глоба" в размер на 1000 лв., което е законовият минимум, предвиден по чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ, така че няма основание да се обсъжда явна несправедливост на наказанието.

По изложените съображения, касационната жалба е неоснователна, а решението на районния съд като постановено при отсъствие на отменителни основания по чл. 348 от НПК, ще следва да бъде оставено в сила.

Ответникът по жалбата е направил в срок искане за присъждане на разноски. Предвид изхода на делото и като взе предвид, че по делото ответникът е бил представляван от служител с юридическо образование взел участие в открито съдебно заседание то по аргумент от чл. 17, ал. 3 АПК, във вр. с чл. 32, т. 3 от Гражданския процесуален кодекс, съдът намира, че са налице условията на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН /към Дв. бр.94/2019г./, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ. Поради това, ще следва жалбоподателят да заплати на ответника разноски за процесуално представителство в размер на 80.00лева /осемдесет/.

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                         Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №260105 от 15.06.2021 година на Районен съд - Лом, постановено по АНД № 599 по описа за 2020 година, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № М-32-31 от 23.10.2020година издадено от Началник РДНСК – Монтана оправомощен със Заповед №РД13-171 от 13.06.2019г. на ДНСК.

 

ОСЪЖДА В.М.В. с ЕГН ********** *** в качеството му на главен архитект на Община гр.Лом да заплати на Регионална Дирекция за Национален строителен контрол - Монтана, сумата от 80.00лева /осемдесет/, представляваща разноски за процесуално представителство.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: