О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
гр. Разград, 19 април 2021 г.
РАЗГРАДСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно
заседание
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА
при секретаря …….
изслуша докладваното от съдията дело №100 по описа за 2021 г. и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 166,
ал. 2 във вр. с ал. 4 от АПК и във вр. с чл. 459, ал. 4 от Изборния кодекс ИК).
Образувано е по молба на С.Н.Н. ***, с която иска от съда да спре
предварителното изпълнение на Решение №195/ 07.04.2021г. на Общинска
избирателна комисия (ОИК) – Исперих, с което на основание чл. 42, ал. 3 във вр.
с чл. 42, ал. 1 , т. 5 от ЗМСМА са прекратени предсрочно правомощията му като
кмет на с.Драгомъж, общ. Исперих.
Съдът намира така депозираната молба за допустима и основателна по следните
фактически и правни съображения :
Съгласно приложимата разпоредба на чл. 166, ал. 2 във вр. с ал.4 от АПК
съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато по силата на закона,
ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.
Кметът е орган на изпълнителната власт с обща компетентност в системата на
местното самоуправление - общината, района или кметството. Той е важен фактор в
осъществяването на самоуправлението, организира провеждането на политиката на
общината на основата на Конституцията, законите и актовете на общинския съвет. В
казуса жалбоподателят е кмет на кметство и неговите пълномощия са разписани в
чл. 46, ал. 1 от ЗМСМА, сред които е изпълнението
на бюджета; стопанисването на общинските имоти; задължението да води регистрите
на населението и за гражданското състояние и да осигурява извършването на
административни услуги на физически и юридически лица; да организира и ръководи
защитата на населението при бедствия и аварии; да осигурява спазването на обществения ред и изпълнява
предоставените му правомощия от Закона за гражданската регистрация и Закона за нотариусите и нотариалната дейност (чл. 83 от ЗННД).
Кметът се избира от населението, за срока определен в закона, въз основа на
общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване.
Изложеното сочи, че допуснатото предварително изпълнение на решението за
предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета, би могло да доведе до
значителни и труднопоправими вреди, във връзка с разрешаването на спешни и
належащи въпроси от местно значение. При определения с чл. 459, ал. 11 от ИК
кратък срок, в който съдилищата са длъжни да се произнесат по оспорването на
решението на ОИК, то предварителното му изпълнение би могло да доведе до вреди
по-значителни от тези, защитени от презумпцията на закона. Това противоречи и
на въведения принцип за съразмерност съгласно чл. 6 от АПК, който изисква административният акт и
неговото изпълнение да не засягат права и законни интереси в по-голяма степен
от най-необходимото за целта, за която актът се издава.
Въз основа на така изложените съображения съдът намира искането за
основателно.
Мотивиран така Разградският административен съд
О П
Р Е Д
Е Л И :
СПИРА допуснатото от закона предварително изпълнение на Решение №195/
07.04.2021г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) – Исперих, с което на
основание чл. 42, ал. 3 във вр. с чл. 42, ал. 1 , т. 5 от ЗМСМА са прекратени
предсрочно правомощията на С.Н.Н. ***.
Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: