Решение по дело №194/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 339
Дата: 14 март 2022 г.
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20227040700194
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

        339                                    14.03.2022г.                                     гр. Бургас

 

                            В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, XIX СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на двадесет и четвърти февруари, две хиляди двадесета и втора година, в открито заседание в следния състав:

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО ХРИСТОВ

                                                ЧЛЕНОВЕ: 1. МАРИНА НИКОЛОВА

                                                                     2. ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

секретар:  Г. Д.

прокурор: Андрей Червеняков

Като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов  КАН дело № 194 по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

         Образувано е по касационна жалба на Дирекция „Инспекция по труда” гр. Бургас, против решение № 55/20.12.2021 г., постановено по а.н.д. № 220/2021 г. по описа на Районен съд – Карнобат, с което е отменено наказателно постановление (НП) № 02-0003645/16.07.2021 г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда” - Бургас, с което на „Мелница – Карнобат 2006” АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Карнобат, ул. „Индустриална зона” 1, представлявана от И.М.С.и И.Х.Д., за нарушение на чл. 12 от Наредба № 5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (ДВ, бр. 47 от 1999 г.) вр. с чл. 3, т. 4 и чл. 5, ал. 1, т. 1 от същата наредба и на основание чл. 416, ал. 5 от Кодекса на труда вр. с чл. 413, ал. 2 от КТ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2 500.00 лева.

         В касационната жалба се излагат възражения, че оспореното решение е неправилно, незаконосъобразно и необосновано. Касаторът не споделя мотивите на районния съд, обосновали отмяна на НП. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на НП. Претендира юрисконсултско възнаграждение и за двете инстанции.

         В съдебно заседание, касаторът, чрез процесуалния си представител юрк. В.Н., която поддържа жалбата на посочените в нея основания. Претендира разноски.

         Ответникът – „Мелница – Карнобат 2006” АД, редовно и своевременно призован, не изпраща представител. Извънсъдебно представя писмено становище, с което оспорва подадената касационна жалба..

         Представителят на Прокуратурата на РБ дава становище за основателност на жалбата по изложените в жалбата аргументи. Пледира за отмяна на решението на въззивната инстанция и потвърждаване на НП.

         Административен съд - Бургас, ХІХ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

         Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК.

         Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

         С НП, касаторът е санкциониран за това, че в качеството си на работодател към 14.04.2021 г., не е изпълнил задължението си при оценяване на риска за здравето и безопасността на работещите в обект: Мелница, находящ се в гр. Карнобат, ул. „Индустриална зона” № 1, да обхване всички аспекти на трудовата дейност с цел установяване на всички възможни опасности и рискове, а именно не е оценил риска при извършване на трудова дейност  „пакетиране на брашно в книжни торби от 1 кг., 5 кг. и 10 кг.”

За установеното нарушение, на „Мелница – Карнобат 2006” АД е съставен АУАН №  02-0003645/02.06.2021 г., въз основа на който е издадено процесното НП.

         За да постанови оспореното решение въззивният съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като от една страна е налице несъответствието между описаното нарушение и посочената като нарушена правна норма, а от друга, е нарушена процедурата по връчване на съставения АУАН, с оглед на което отменил НП.   

Така постановеното решение е валидно, допустимо и правилно.

Първоинстанционният съдебен състав е възприел правилно фактите по делото, съобразно събраните в хода на производството доказателства и е направил въз основа на тях правилни и обосновани правни изводи.

Административноаказващият орган е приел, че е налице нарушение на разпоредбата на чл. 12 от Наредба № 5/1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (Наредбата) вр. с чл. 3, т. 4 и чл. 5, ал. 1, т. 1 от Наредбата. Съгласно чл. 12 от Наредбата „При оценяване на риска се осигурява обхващане на всички аспекти на трудовата дейност с цел установяване на всички възможни опасности и рискове.“. От своя страна чл. 3, т. 4 от Наредбата предвижда, че оценяването на риска обхваща работните места, а съгласно чл. 5, ал. 1, т. 1 от Наредбата, на основата на оценката на риска работодателят планира и прилага подходящи мерки за предотвратяване на риска, а когато това не е възможно, осигурява защита на работниците и служителите и на всички останали лица, които по друг повод се намират във или в близост до мястото, където има риск.

Анализът на посочените правни норми, сочи, че правилно районният съд е приел, че изискванията по чл. 12 от Наредба № 5, категорично не регламентират императивни изисквания спрямо наказаното лице. Разпоредбата на чл. 3, т. 4 от Наредба № 5 има само общ характер като указва, че оценката на риска следва да обхваща и работните места. В тази връзка, задълженията на работодателя по организиране на дейността по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, за неспазването на които се налага санкцията по чл. 413, ал. 2 от КТ, са указани в чл. 16, ал. 1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд /ЗЗБУТ/. Посочената разпоредба изисква, при осъществяване на дейността за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд работодателят да оценява рисковете за безопасността и здравето на работещите, като обхване избора на работно оборудване, използването на химични вещества и смеси и организацията на работните места. От своя страна Наредба № 5/1999 г. определя реда, начина и периодичността на извършване на оценката на риска, но не съдържа правило за поведение, което дружеството, в качеството си на работодател, е следвало да съблюдава при извършване на дейността си.  Такова правило за поведение, както правилно е посочил районния съд, се съдържа в разпоредбата на чл. 16. ал. 1, т. 1 от ЗЗБУТ. Този извод се потвърждава и от санкционната норма на чл. 413, ал. 2 от КТ, на която се е позовал АНО. Съгласно посочената разпоредба „Работодател, който не изпълни задълженията си за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание - с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв.“ Доколкото задължение за извършване на оценка на риска е предвидено именно в чл. 16, ал. 1, т. 1 от ЗБУТ, то тази разпоредба и е следвало да бъде посочена като нарушена.

С оглед изложеното, правилна  е преценката за допуснато неправилно квалифициране на извършеното нарушение. Не се споделят изложените в касационната жалба доводи, че чл. 16. ал. 1, т. 1 от ЗЗБУТ касае единствено пълната липса на изготвена оценка на риска. Съгласно § 1, т. 1 от ПЗР на ЗЗТУБ здравословни и безопасни условия на труд са такива условия на труд, които не водят до професионални заболявания и злополуки при работа и създават предпоставка за пълно физическо, психическо и социално благополучие на работещите лица. Настоящият състав счита, че задължението на работодателя, визирано в чл. 16, ал. 1 от ЗЗТУБ не е поставено под условие относно обема на оценяваните рискове, а напротив – всеки един вид риск, който не е бил оценен от работодателя е самостоятелно основание за налагане на санкция. В този смисъл, законосъобразно въззивният съд е приел, че установените факти неправилно са отнесени към нормите на чл. 12 от Наредба № 5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (ДВ, бр. 47 от 1999 г.) вр. с чл. 3, т. 4 и чл. 5, ал. 1, т. 1 от същата наредба.

         Поради изложеното, на основание чл. 221 и чл. 222 от АПК във вр. чл. 63в от ЗАНН, Административен съд гр. Бургас,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 55/20.12.2021 г., постановено по а.н.д. № 220/2021 г. по описа на Районен съд – Карнобат.

 

Решението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    ЧЛЕНОВЕ  1. 

                                                

 

                                                                                              2.