Решение по дело №15870/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2259
Дата: 8 юли 2022 г.
Съдия: Таня Кунева
Дело: 20213110115870
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 2 ноември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 2259
гр. Варна, 08.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 50 СЪСТАВ, в публично заседание на
седемнадесети юни през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Таня Кунева
при участието на секретаря Мариана Ив. Маркова
като разгледа докладваното от Таня Кунева Гражданско дело №
20213110115870 по описа за 2021 година

Производството е образувано въз основа на искова молба, подадена от
К. ГР. Д., чрез адв.Ц.Б., срещу ОД на МВР - В., осъдителени искове с с
правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86
от ЗЗД за осъждане ответника да заплати на ищеца сумата от 446,16 лв.,
представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен
извънреден труд в размер на 68,64 часа за периода от 01.10.2018 г. до
10.07.2020 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с
коефициент 1,143, както и заплащане на мораторна лихва в размер на 95,86
лева за периода от четвърто тримесечие на 2018 г. до 29.10.2021 г.
С протоколно определение от 17.06.2022 г. е допуснато изменение на
исковете чрез тяхното увеличаване, както следва: иска по реда на чл. 178, ал.
1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР за сумата от 578,66 лева, представляващо
дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в
размер на 72 часа за периода от 01.10.2018 г. до 10.07.2020г. и иск с правно
основание чл. 86 ЗЗД за сумата от 116,12 лева, представляващ обезщетение за
забава, начислена считано от първо число на месеца, следващ тримесечието
на дължимото плащане до датата на предявяване на исковата молба
29.10.2021 г., на основание чл. 214 ГПК.
По твърдения в исковата молба, в периода от 01.01.2018 г. до 10.07.2020
г. ищецът е полагал труд като младши инспектор в група Общинска полиция,
което е структурно подчинено на ОД на МВР- Варна, като е бил със статут на
държавен служител. В процесния период ищецът е работел на 12-часови
смени при сумирано изчисляване на работното време, като е положил общо
1
480 часа нощен труд, който, преизчислен с коефициент 1,143, възлиза на
548,64 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд води до
извънреден труд, който ищецът счита, че следва да му бъде допълнително
заплатен от ответника. Аргументира дължимостта на претендираната сума с
наличието на празнота в специалната уредба, регламентираната в ЗМВР и
подзаконовите актове по неговото прилагане, която намира, че следва да бъде
преодоляна чрез приложението на общите правила на КТ и Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Моли за осъждане на
ответника да заплати на ищеца допълнително възнаграждение за положения
извънреден труд, ведно със законната лихва от датата на исковата молба до
окончателното плащане, както и заплащане на мораторна лихва за периода от
за периода от четвърто тримесечие на 2018 г. до 29.10.2021 г. Претендира и
сторените по делото разноски, включително адвокатско възнаграждение.
В съдебно заседание искът се поддържа съобразно направеното
изменение и се моли за уважаването му. Претендират се разноски. Представя
писмена защита, с която излага подробни съображения по същество на спора.
В срока по чл. 131 ГПК ответникът е депозирал отговор на исковата
молба, в който излага становище за неоснователност на предявения иск. Не
оспорва, че в процесния период ищецът е бил държавен служител по
служебно правоотношение в МВР. Поддържа, че общите разпоредби на КТ и
ЗДСл са неприложими за процесното правоотношение, доколкото е налице
специална уредба в ЗМВР и Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. В тази
връзка излага, че няма основание за преизчисляване на нощния труд в дневен
такъв с посочения в исковата молба коефициент от 1,143, тъй като
нормалната продължителност на дневното работно време на държавните
служители в МВР е 8 часа и положеният труд през нощта е също 8 часа за
всеки 24-часов период, респ. коефициентът е единица. Излага, че размерът на
възнаграждението за нощен труд е установен в специалната уредба,
предвиждаща, че за всеки отработен час през нощта (между 22.00 ч. и 6.00 ч.)
на държавните служители се не следва да се трансформира в дневен.
Поддържа, че положеният от ищеца в процесния период нощен труд е
правилно отчетен и полагащото му се допълнително възнаграждение е
правилно определено, съобразно действащите специални правила, както и че
същото е заплатено в пълен размер. По изложените съображения моли за
отхвърляне на предявения иск и претендира разноски, включително
юрисконсултско възнаграждение.
В съдебно заседание ответникът чрез процесуалния представите
изразява становище за неоснователност на исковете и се моли за
отхвърлянето им.
Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства,
заедно и поотделно, приема за установено от фактическа страна следното:
Прието е за безспорно и ненуждаещо се от доказване по делото на осн.
чл.146, ал.1, т.3 и 4 ГПК между страните, че в периода 01.01.2018 г. до
10.07.2020 г. ищецът е полагал труд като младши инспектор в група
2
Общинска полиция, което е структурно подчинено на ОД на МВР- Варна,
като е бил със статут на държавен служител.
Съобразно допуснатата по делото съдебно-счетоводната експертиза,
неоспорена от страните, ведно с направените в съдебно заседание уточнения
за периода 01.01.2018 г. до 10.07.2020 г., неизплатената сума за положеният
нощен труд от 512 часа, преизчислен в дневен с коефициент 1.143, се равнява
на 578,66лв. Размерът на мораторната лихва за претендирания период възлиза
на сумата от 116.12 лева.
Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът достигна
до следните правни изводи:
За успешното провеждане на предявения иск, ищецът следва да докаже,
че е в служебно правоотношение с ответника, като в периода от 01.01.2018 г.
до 10.07.2020 г. ищецът е положил извънреден труд и размера на
претендираното възнаграждение за положения извънреден труд. В тежест на
ответника е да установи наведените от него правоизключващи и
правопогасяващи възражения, от които черпи благоприятни за себе си правни
последици.
Спорът пред настоящата съдебна инстанция се свежда до начина на
изчисляването на положените часове труд – дължи ли се превръщане на
часовете, положен нощен труд в дневен, съответно дължи ли се заплащане на
извънреден труд за така преобразуваните часове труд.
Не се спори, че страните са обвързани от служебно правоотношение по
ЗМВР, доколкото ищецът е държавен служител - младши инспектор в група
Общинска полиция, което е структурно подчинено на ОД на МВР- Варна,
като е бил със статут на държавен служител. Приложимият закон, уреждащ
този вид обществени отношения е ЗМВР, който е специален по отношение на
ЗДСл по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР.
С оглед характера на заеманата длъжност през процесния период
ищецът е полагал труд през нощта (22.00 – 06.00 часа), а отработеното
работно време се е изчислявало сумарно, за което обстоятелство също липсва
спор между страните.
Съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР в редакцията на ДВ бр.14/20.02.2015г.
работното време на държавните служители работещи на 8-, 12- или 24- часови
смени се изчислява сумирано за едномесечен период. С ДВ бр.
81/14.10.2016г. чл. 187, ал. 3 ЗМВР е изменен и в актуалната си редакция
предвижда, че работното време на държавните служители работещи на 8-, 12-
или 24- часови смени се изчислява сумирано за тримесечен период. Изрично е
посочено, че тази разпоредба на закона влиза в сила от датата на обнародване,
т.е от 14.10.2016г. Т.е за исковия период 01.10.2016г. до 30.09.2019г.
отчитането се извършва на тримесечие /чл.187, ал.3 изр.1 ЗМВР ДВ
бр.81/14.10.2016г./.
Съгласно разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно
месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Сред предвидените
3
в същия закон допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно
възнаграждение за извънреден труд – чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР. Редът за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното
работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните
работи. За периода от 01.04.2015г. до 29.07.2016г. е действала Наредба № * г.,
която е била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. №
5450/2016 г., обнародвано в ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г. От 02.08.2016г.
понастоящем действа Наредба № * г. (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила
от 2.08.2016 г). Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в трите наредби са идентични, като
гласят, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта
между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно
8 часа за всеки 24-часов период.
Съобразно чл. 31, ал. 2 от Наредба № * г. (ДВ, бр.69 от 19.08.2014 г.,
отм. ДВ, бр.40 от 2.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г.). при сумирано отчитане
на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00
ч. за отчетния период се умножава по 0,143. В следващите две Наредби № * г
и № *г, приложими към процесния период 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г.,
липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен.
Доколкото в последните две наредби е посочено, че отново се касае за
сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за
преизчисляване, е налице празнота и следва да се приложи субсидиарно чл. 9
ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която
гласи, че при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се
превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент
1,143. В противен случай би се поставил държавния служител в МВР в
неравностойно положение спрямо работниците по трудови правоотношения,
чиито правоотношения се регулират от КТ. Освен това, действително в
чл.187, ал.3, изр.4 ЗМВР е предвидена възможност полагането на труд и през
нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават
средно 8 часа за всеки 24-часов период. Разпоредбата определя допустимата
продължителност на полагания нощен труд, но не изключва възможността за
преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в
дневен. При действието на посочената норма на чл.187, ал3, изр.4 ЗМВР е
била издадена и Наредба №8121з-407 от министъра на вътрешните работи, в
която изрично е предвидено преизчислението на часовете положен нощен
труд.
По изложените съображения исковата претенция за заплащане на
извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на
положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по своето
основание.
От заключението на съдебно-счетоводната експертиза се установи, че
4
размерът на дължимото възнаграждение след преизчислението с коефициент
1.143 е 578,66лева.
За основателна се преценява и акцесорната претенция за заплащане
обезщетение за забава заплащането на извънреден труд на основание чл.86 от
ЗЗД. Съобразно заключението по допуснатата ССчЕ същото възлиза на
сумата от 116,12 лева, поради което следва да се присъди в този размер.
На основание чл. 83, ал. 1, т. 1 ГПК, ищецът е освободен от заплащане
на такси и разноски, като предвид основателността на иска, ответникът следва
да бъде осъден да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка
на ВРС разноски за държавна такса по уважените искове в общ размер на 100
лева и 150 лева депозит за вещо лице, или общо разноски в размер от 250
лева.
С оглед изхода на спора, отправеното искане, представените
доказателства и на основание чл.78, ал.1 ГПК, ответникът следва да бъде
осъден да заплати на ищеца направените по делото разноски за платено
адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева.

Воден от горното, съдът

РЕШИ:

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-Варна с адрес гр. В., ул. Ц. К.
№* да заплати на К. ГР. Д., ЕГН **********, с адрес гр. В., ул. „П.Х.“ бл. *,
сумата от 578,66 лева (петстотин седемдесет и осем лева и шестдесет и
шест стотинки), като сбор от дължимото възнаграждение за положен
извънреден труд oт 72 часа за периода от 01.10.2018 г. до 10.07.2020г.,
получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефицент
1,143, на основание чл.178, ал.1, т.3 вр. чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР, както и
сумата 116,12 лева (сто и шестнадесет лева и дванадесет стотинки) ,
представляваща обезщетение за забава, начислена считано от първо число на
месеца, следващ тримесечието на дължимото плащане до датата на
предявяване на исковата молба 29.10.2021 г., на основание чл. 86 от ЗЗД.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-В. с адрес гр. В., ул. Ц. К. №* да
заплати на К. ГР. Д., ЕГН **********, с адрес гр. В., ул. „П.Х.“ бл. * сумата
от 300 лв. (триста лева), представляваща сторени по делото разноски за
адвокатско възнаграждение, на основание чл. 78, ал.1 ГПК.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-Варна с адрес гр. В., ул. Ц.К.
№* да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен
съд - Варна сумата от 250 лева /двеста и петдесет лева/, представляваща
разноски за дължима държавна такса и депозит за вещо лице, на основание
чл.78, ал.6 ГПК.
5
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд - Варна в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се връчи на страните, на основание чл. 7, ал. 2
ГПК.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
6