Определение по дело №219/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 312
Дата: 8 септември 2020 г. (в сила от 6 януари 2021 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20207280700219
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 25 август 2020 г.

Съдържание на акта

                            О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 312/8.9.2020г.                                    гр. Ямбол

 

        Ямболският административен съд, трети административен състав в закрито съдебно заседание на осми септември  2020г. в следния състав:

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: В.ДРАГАНОВ 

         

Секретар: В.. Митева

Като разгледа докладваното от съдия В.Драганов

Частно адм.дело    219 по описа за 2020 година

      За да се произнесе, взе предвид следното:

  Производството е по реда на чл. 197 и сл. вр. с чл. 54, ал. 5 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

               Образувано е по жалба на Агрориис“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Маломир, ул.***, представлявано от управителя С.Г.С., чрез адв. М. А. *** против Заповед  № 03-РД/2381 от 05.08.2020г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ с която на осн. чл. 54, ал.1, т.3 от АПК е спряно административното производство по обработка на заявление за подпомагане за кампания 2019г. с УИН 28/230519/93403 подадено от дружеството.

              В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед поради нарушение на процесуалните правила и материалния закон, тъй като не е налице хипотезата на чл. 54, ал.1, т.3 от АПК.  Прави се искане за отмяна на заповедта и връщане на преписката на адм. орган за обработка на заявлението с присъждане на направените по делото разноски, включително и за адвокатско възнаграждение.

              Жалбата е депозирана директно до АС-Ямбол,  поради което съда е изискал от административния орган да представи  цялата административна преписка по издаване на оспорвания акт. Преписката е представена с писмо с вх. № 1774/04.09.2020г., ведно със становище  изготвено от процесуален представител ст. юрисконсулт Д. М., в което се сочи, че жалбата е неоснователна. Прави се искане за отхвърляне на същата, с присъждане на юрисконсултско възнаграждение, а алтернативно се възразява срещу размера на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

       Съдът в настоящия си състав, намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 197 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

       Жалбоподателят Агрориис“ ЕООД  е подал заявление с   УИН:  28/230519/93403  за подпомагане  по схемите и мерките за кампания 2019г. с приложена таблица на използваните парцели в землището на с. Маломир, общ. Тунджа, област Ямбол.

       В ДФЗ е постъпила жалба с вх. № 02-2600/2981 от 23.05.2019г.  подадена от  Био фарм БГ“ ЕООД  гр.Сливен, “Бул Агро  Инвест“ ЕООД гр.Сливен, “Кронос Фарм“ ЕООД гр.Сливен, “Тера Поинт Тенево“  гр.Сливен и “Фермер-2003“ ЕООД гр.Сливен – земеделски производители, обработващи земи в същото землище. В жалбата се съдържат данни, че  Агрориис“ ЕООД  обработва посочените в заявлението за подпомагане парцели комасирано, а не както е заявено ползването им в реални граници.

       Видно от материалите по преписката по процесната жалба, служители на отдел „Регионален технически инспекторат“ –ОД на ДФЗ –Ямбол, самостоятелно и съвместно със служители на дирекция  „Противодействие на измамите“/ДПИ/ при ДФЗ са извършили проверки на място парцели в землището на с. Маломир. Резултатите от проверките сочещи за наличие на съмнения за представяне от „Агрориис“ ЕООД  на неверни данни в заявлението  за подпомагане  за кампания 2019г. са дали основания на адм. орган да изготви сигнал с изх. № 02-2600/2951 от 20.05.2020г. до Върховна касационна прокуратура. В сигнала се съдържа искане за извършване на проверка по реда на НПК, доколко осъществените от дружеството действия, чрез неговия управител,  биха могли да представляват деяния, съставомерни по НК.

        Видно от писмо с рег.№ 326-000-4840/19.06.2020г. по описа на ОД на МВР –Ямбол, такава проверка е възложена на сектор „ Противодействие на икономическата престъпност“ с Постановление № 740/2020г. на Окръжна прокуратура –Ямбол. Към настоящия момент по преписката липсват данни, така възложената проверка да е приключила със съответното постановление на ОП-Ямбол.      

       С оспорената в настоящото производство Заповед  № 03-РД/2381 от 05.08.2020г.  Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е спрял производството по обработката на  заявление за подпомагане с   УИН  28/230519/93403  подадено от С.Г.С. в качеството му на управител на „Агрориис“ ЕООД, кандидат по схемите и мерките на директни плащания  за кампания 2019г., до произнасяне с краен акт на компетентен орган. Като правно основание за издаване на заповедта е посочена разпоредбата на  чл. 54, ал.1, т.3 от АПК, а като фактическо такова е посочена извършваната проверка за евентуални умишлени действия от страна на кандидата, водещи до съмнение за измама или осъществена такава, с цел получаване на средства от европейските фондове на база на деклариране на неверни обстоятелства, резултата от която е от съществено значение за по-нататъшното администриране на заявлението.

        При тези фактически установявания се налага извода, че оспорената заповед е издадена от материално компетентен административен орган, в рамките на предоставените му от закона правомощия, в писмена форма с посочване на фактическите и правни основания за издаването й.  

       Съгласно разпоредбата на чл. 20а, ал.1 и ал.2, т.2 от ЗПЗП, изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и я представлява. На този орган, според чл. 10, т.7 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие", е предоставено правомощието да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателна агенция. Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" се явява орган, който е компетентен да води процесното спряно административно производство. Оспорената заповед е издадена в съответната форма, като са посочени фактическите и правни основания за издаването й, т.е. не е налице твърдяното в жалбата основание за отмяна.

      При преценка на съответствието на оспорената заповед с материалноправните норми, съдът счита, че установените  от административния орган факти кореспондират точно с посоченото в заповедта правно основание за спиране на административното  производство по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК. Съгласно посочената разпоредба

административният орган спира производството, когато в хода на производството се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта. Съдът счита, че в случая  са налице са и двете кумулативно визирани предпоставки в разпоредбата, а именно - в хода на производството да се разкрият престъпни обстоятелства, като  установяването им е от значение за издаването на акта. Налице е пряка връзка между предмета на административното производство – отпускане на европейски субсидии за подпомагане на земеделски стопанин като кандидат по схемите и мерките на директни плащания  за кампания 2019г.  и наличието на образувана проверка по съответния процесуален ред и установени престъпни обстоятелства както от административния орган, така и от органите на прокуратурата. След като при провеждането на административното производство е постъпила информация за наличието на престъпление, законосъобразният подход  изисква извършването на съответна проверка от разследващите органи преди произнасянето на административния орган по искането за отпускането на помощта. При установяване на извършено престъпление във връзка с подаденото заявление за подпомагане, това безспорно би се отразило върху вида на крайния административен акт, т.е. неговото съдържание изцяло зависи от резултата от възложената  от прокуратурата проверка за извършено престъпление по НК. Следва да се отбележи, че основанието за спиране на административното производство по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е разкриване на престъпни обстоятелства, каквато е целта на възложената проверка, а не влязла в сила присъда, с която е установено  извършването на престъпление от общ характер.

        При съобразяване на горните факти и обстоятелства се налага извода за законосъобразност на Заповед № 03-РД/2381 от 05.08.2020г. на изпълнителния директор на ДФ “Земеделие” като издадена от компетентен орган в предписаната от закона форма и в съответствие с материалноправните  и процесуални норми и целта на закона. Жалбата срещу същата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

        При този изход на делото претенцията на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение се явява основателна. Оспорващия следва да бъде осъден да заплати на ответника разноски в размер на 100/сто/ лева, определени на на осн. чл. 143, ал. 4 от АПК, вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

       С оглед изложеното и  на основание чл. 200, ал.1 от АПК, ЯАС, трети административен състав

 

                                        О П Р Е Д Е Л И:


      ОТХВЪРЛЯ  жалбата
на Агрориис“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Маломир, ул.***, представлявано от управителя С.Г.С., чрез адв. М. А. ***  против Заповед  № 03-РД/2381 от 05.08.2020г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие.

 

      ОСЪЖДА  Агрориис“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Маломир, ул.***, представлявано от управителя С.Г.С. да заплати на ДФ „Земеделие“ сумата от 100/сто/лева, представляваща направени разноски по делото.

 

      Определението подлежи на обжалване от страните, участващи в административното производство в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред ВАС.

 

                                                

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/ не се чете