Решение по дело №489/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 47
Дата: 7 февруари 2022 г. (в сила от 7 юли 2022 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20217080700489
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 47

 

гр. Враца   07.02.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА  пети състав, в публично заседание на 26.01.2022 г. /двадесет и шести януари две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря Маргаритка Алипиева и с участието на прокурора Веселин Вътов, като разгледа докладваното от съдия Раденкова адм. дело № 489 по описа на АдмС – Враца за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/, вр. чл. 215, ал. 1 от  Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на Н.Д.Н. ***, против Заповед № 1112/26.07.2021 г. на Кмета на Община Враца, с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат незаконен  строеж “ГАРАЖ“, находящ се в УПИ І-55, кв.27 по плана на гр.Враца, ж.к. „Д.“, пред бл. ***.

В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради постановяването ѝ в несъответствие с материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуално-правните норми. Сочи се, че ответникът неправилно е възприел  процесния гараж като строеж, по смисъла на § 5, т 38 от ДР на ЗУТ, тъй като не е изследвал характеристиките на обекта, не е описал начина на свързване с терена, възможността да бъде преместван в пространството и използван на друго място, със същото или подобно предназначение. Твърди се, че гаражът носи всички белези на преместваем обект по смисъла на § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ и допълнително се посочва двустранен документ подписан от Директора на ОП „Паркинги и гаражи“ и жалбоподателя, съгласно който последният заплащал обезщетение на общината в размер на месечна наемна цена за ползваната площ за преместваемия обект – гаражна клетка. Иска отмяна на оспорената заповед, като незаконосъобразна, с присъждане на направените по делото разноски.

            В с.з. жалбоподателят, редовно призован не се явява и не се представлява.

Ответникът по жалбата – Кмет на Община Враца, в с.з. се представлява от гл. юрисконсулт Г.С., който оспорва жалбата, като неоснователна, а оспорения с нея административен акт намира за правилен и законосъобразен.

Прокурорът от ОП – Враца дава мотивирано заключение за допустимост, но неоснователност на жалбата, а оспорения с нея административен акт, намира за законосъобразен. Не са допуснати процесуални нарушения, тъй като се касае за строеж представляващ  допълващо застрояване, в имот общинска собственост, а не за преместваем обект. Отправя искане жалбата да бъде оставена без уважение. 

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 и ал. 2 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

            Във връзка с възложена от Окръжна прокуратура – Враца проверка за установяване на паркирани МПС в зелени площи и законосъобразното поставяне на гаражни клетки, на 07.05.2021 г. работна група от трима служители на ответника в състав: Директор Дирекция „Строителство и инфраструктура“, главен специалист „Контрол по строителството“ и старши експерт в Дирекция „Строителство и инфраструктура“ извършили проверка на строеж „Гараж“, намиращ се в гр. Враца, административен адрес: гр. Враца, ж.к. „Д.“, пред бл. ***, УПИ I-55, кв. 27 по плана на гр.Враца и идентификационен № 12259.1010.55 по кадастралната карта на гр.Враца. В хода на проверката е установено, че имотът е собственост на Община Враца, съгласно Акт № 1382 за частна общинска собственост от 09.07.2008 г., вписан в Служба по вписванията Акт № 128, том XV, рег. № 5449, дело № 3706 от 13.08.2008 г., строежът е изпълнен от неизвестен строител, с неизвестен възложител и неизвестен строителен надзор, но по служебна информация от Общинско предприятие „Паркинги и гаражи“ ползвател на обекта е жалбоподателят Н.Д.Н.. Констатирано е, че строежът е V категория и представлява гараж, изграден от метална конструкция, с покрив и ограждащи стени от LT ламарина, разположен върху част от описания по-горе урегулиран поземлен имот, отреден за „Комплексно обществено обслужване“ в прилежащото предблоково пространство пред бл. *** в ж.к. „Д.“, с обща площ от 22,46 кв. м, изпълнен и завършен в периода 2012 г. – 2021 г. При проверката не са представени одобрен проект, в това число съгласувани и одобрени части на проекта, съгласуване с контролните органи, разрешение за строеж, протокол за откриване на строителна площадка, протокол за определяне на строителна линия и заповедна книга. Установено е, че строежът е извършен в чужд УПИ, без правно основание и без да е разрешен по реда на ЗУТ, с което е нарушена разпоредбата на чл. 148, ал.1 ЗУТ и подлежи на премахване по реда на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ. За резултатите от проверката е съставен Констативен акт № 8/07.05.2021 г., съобщен по реда на § 4, ал. 1 от ДР на ЗУТ, със съобщение от 15.06.2021 г., залепено на строежа и поставено на таблото за обявления в сградата на Община Враца. В административната преписка е представен и Констативен протокол от 14.07.2021 г. /л. 25 от делото/, от който е видно, че след извършена справка в деловодството на регистъра на входяща поща в Община Враца и документите по административната преписка по съставения Констативен акт няма  постъпили възражения в законоустановения срок.

            Приемайки констатациите в представения по делото констативен акт, ответникът е издал  оспорената заповед, с която е разпоредил премахването на  строежа  като незаконен.  В заповедта е посочено, че подлежащият на премахване строеж  попада  под правната квалификация на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ – изграден без одобрени инвестиционни проекти и/или без  разрешение за строеж.

За установяване на релевантните за спорното правоотношение факти, по делото е допусната и извършена съдебно-техническа експертиза. От огледа на място вещото лице установило, че конструкцията на гаража е дървена – носещи колони и греди, свързани посредством крепежни елементи. Колоните стъпват посредством планки върху бетонов бордюр, покривното покритие и ограждението е от LT ламарина, гаражът не е свързан с Ел. и ВиК мрежите, а осветлението се осъществява посредством акумулатор. От Google.maps изображение от 2012 г. е установено, че мястото, където сега е ситуиран гаража е празно, което определя границите на периода на неговото изграждане 2012 г. - 2021 г., а по информация от собственика е реализиран през 2016 г. Установено е, че процесния гараж представлява допълващо застрояване по смисъла на чл. 42, ал. 2 и чл. 43, ал. 1 от ЗУТ, има характеристиките на строеж и като обект за лично ползване не отговаря на изискванията на чл. 56, ал. 1 от ЗУТ. В заключение е прието, че процесният гараж не представлява „преместваем обект“, а имотът, върху който е изграден е общинска частна собственост.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна, че жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебно обжалване акт, от лице с правен интерес от обжалването, в качеството му на адресат на акт, с който се засягат негови права и в законоустановения 14-дневен срок за обжалване, регламентиран в чл. 149, ал. 1 от АПК, с оглед на което същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна, като съображенията за това са следните:

            Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът следва да обяви нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

            Заповедта  е  издадена  от  Кмета на Община Враца в съответствие с предоставените му с чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ правомощия и произнасянето с акта е по въпрос от неговата материална и териториална компетентност. Спазена е изискуемата се писмена форма, като преди издаването ѝ са извършени действията, предвидени в чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, поради което не е допуснато и нарушение  на процедурата за установяване на незаконно строителство, каквито доводи са изложени в жалбата. При издаване на заповедта правилно е приложен и материалният закон. На премахване по реда на чл. 225а,  ал. 1 от ЗУТ подлежат незаконни строежи или части от тях, като в § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ се съдържа легална дефиниция на понятието „строеж“. Независимо, че в констативния акт не се установени възложител, строител или строителен надзор, по делото няма спор относно собствеността и ползването на гаража, поради което съдът приема тези обстоятелства така, както са установени от ответника в оспорения акт. Допълнителен аргумент за собствеността и ползването на гаража е представеното от  жалбоподателя писмо от Общинско предприятие „Паркинги и гаражи“, с което е уведомен, че е поставил преместваем обект – гаражна клетка в междублоковото пространство, за което на основание чл. 59 от ЗЗД дължи на ОП „Паркинги и гаражи“ обезщетение за неоснователно обогатяване от ползването на общинската земя за периода от 01.01.2021 г. до 31.12.2023 г., в размер на месечна наемна цена от 18,00 лева, изчислена съгласно утвърдена от ОбС – Враца тарифа.

Спорен е въпросът дали това е строеж  по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ или преместваем обект по чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, каквито твърдения са изложени в жалбата. Цитираната разпоредба действително регламентира преместваемите обекти, които според предназначението си са разделени на четири основни групи с изчерпателно изброяване на вида им: преместваеми увеселителни обекти; преместваеми обекти за административни, търговски и други обслужващи дейности; преместваеми обекти за временно обитаване при бедствия и преместваеми обекти, свързани с отбраната и сигурността на  страната -  ДВ, бр. 16 от 2021 г. в сила от 23.02.2021 г., т.е. действаща към момента на издаване на оспорения акт. Анализът на цитираната разпоредба показва, че начинът на свързване на обекта с терена е без значение, но за да отговаря на законодателната идея за преместваем, следва в условията на кумулативност да носи характеристиките по § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ, т.е. след отделянето му от повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура да бъде преместван в пространството, без да губи своята индивидуализация и предназначение и едновременно с това да обслужва обществени потребности. Процесната гаражна клетка не е предназначена за увеселителни, търговски, административни и други обслужващи дейности, свързани с потребностите на обществото, липсват и доказателства, както и твърдения в тази насока. Гаражите, както правилно е посочил ответникът в оспорения акт, са обекти на допълващо застрояване съгласно чл. 42, ал. 2 и чл. 43, ал. 3 от ЗУТ, като независимо от вида и материалът, от който са изработени, в това число и гаражните клетки, служат за паркиране под покрив на моторни превозни средства и задоволяват личните нужди на собствениците на тези превозни средства.  Поради това без значение дали съществува възможност да бъдат премествани в пространството, гаражните клетки не са обекти по смисъла на чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, защото с тях трайно се  променя  начина на ползване на земята, което ги определя като „строежи“ по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ. Видно от представения с административната преписка Констативен акт, който не е оспорен, по време на проверката, нито след това от оспорващия не са представени никакви строителни книжа - разрешение за строеж и съпътстващите го документи, което определя строежът като незаконен по смисъла на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ. С оглед периода на изграждането му – след 2012 г., а по данни в експертизата през 2016 г. не са налице и условията за търпимост по §16, нито на §127 от ПЗР на ЗУТ, а обстоятелството, че е разположен в общински имот го прави и неузаконяем. В същия смисъл е и заключението на вещото лице, което не е оспорено от страните и се приема от съда, като обективно, изчерпателно и съответстващо на събраните по делото доказателства.

По изтъкнатите съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, същата е в съответствие с приложимите материалноправни норми и с целта на закона, поради което следва да бъде потвърдена, а жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

При този изход на спора претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски, макар и своевременно заявена се явява неоснователна. От страна на ответника такива не са поискани, поради което съдът се освобождава от произнасяне по този въпрос.

Воден от горното и на основание чл.172, ал. 2  от АПК съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Д.Н. ***, против Заповед № 1112/26.07.2021 г. на Кмета на Община Враца, с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат незаконен  строеж “ГАРАЖ“, находящ се в УПИ І-55, кв.27 по плана на гр.Враца, ж.к. „Д.“, пред бл. ***.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд, чрез Врачански административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

          АДМ. СЪДИЯ: