Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е № 204
гр.Силистра, 05.04.2022г.
Административният
съд гр.Силистра, в закрито заседание на пети април през две хиляди двадесет и
втора година, в състав:съдия Маргарита Славова,при секретаря Виолина Рамова, разгледа
постъпилото адм.дело №48 по описа на съда за 2022г. и установи, че
констатираната нередовност на сезирането е отстранена и същото,от външна страна,е
редовно, като подадено в преклузивния 14-дневен срок (контролният акт е връчен
на страната на 28. 02.22г.-л.12,а жалбата е постъпила в Община Силистра на
14.03.22г.); внесена е дължимата държавна такса за съдебното производство, а оспорването е подписано от неговия автор. Същото е
подадено по реда на чл.152 АПК, но ответният орган не е представил пълната
административна преписка, което налага да бъдат дадени конкретни указания с
настоящото разпореждане,но не и да бъде забавено съдопроизводството, щом са ясни
неговите страни.
Делото
е образувано по жалба на „Домостроене“АД; ЕИК:********* и адрес на управление в
гр.Силистра, представлявано от С. Г., подадена против Решение №252/23.02.22г.
на началника на отдел „Местни данъци и такси“ при община гр.Силистра, с което е
потвърден, в оспорената му по административен ред, част (относно данъка върху
недвижимите имоти, таксата за битови отпадъци и съответните лихви, като за
определените задължения за данък върху МПС актът е влязъл в сила), Акт за установяване на задължение по
декларация (АУЗД) №АУ000617/ 27.09.2021г., издаден от публичен изпълнител в
отдел „МДТ“, действащ като орган по приходите, определен със Заповед
№ЗК-1164/13.07.2015г. на кмета на общината.
Съгласно
регламентацията от чл.4 ал.1-ал.5 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ),
процесуалният ред за разрешаване на повдигнатия спор е този по Данъчно-осигурителния
процесуален кодекс (ДОПК), чиито разпоредби на чл.156 ал.1 и ал.2 ДОПК изрично
нормират предмета на съдебния контрол,за допустимостта на който е абсолютно
условие предварителното произнасяне на органа по чл.155 ДОПК Формулираното
искане до съда не е съответно на горния ред, което налага да бъдат дадени указания
на страната - да уточни изрично кой
акт обжалва и в какъв обем, което да направи с писмена молба по делото в
7-дневен срок от получаване на настоящото разпореждане.Последното е с правно
значение за допустимостта изобщо на образуваното производство, а и следва да
детерминира еднозначно неговия предмет.
Ако
указанието не бъде изпълнено в определения на страната срок, делото подлежи на
прекратяване в хипотезата на чл.158 ал.3 АПК.
Независимо
от горното установяване и с цел постигане на процесуална икономия, настоящият
състав намира за нужно да извърши действията по чл.154 и чл.163 АПК, като
насрочи и съдебно заседание по делото.
С
оспорените актове на общински органи по приходите на дружеството жалбоподател
са установени публични задължения по периоди и лихви за просрочие, поради
невнасянето им в нормативно определените срокове, както следва: за финансовите
години: от 2016г. до 2021г. включително - за данък върху недвижими имоти; такса
битови отпадъци и данък върху превозните средства. С Решението си по чл. 155 ДОПК, ръководителят на звеното за местни приходи в община гр.Силистра -
ответният началник на отдел „Местни данъци и такси“ е приел, че пред него е
оспорен АУЗД в частта му относно недвижимите имоти, като по отношение на
определените задължения за МПС, същият е влязъл в сила като необжалван. С
настоящата жалба са развити оплаквания в същия сегмент от установяването на
процесните публични задължения, но предметът на търсената защита,респ. дължимия
съдебен контрол, следва да бъде ясно заявен от жалбоподателя, за което по-горе
са дадени указания.
Релевираният
в процеса Акт за установяване на задължение по декларация №
АУ000617/27.09.2021г. е бил оспорен по реда на чл.152 ДОПК, във връзка с чл.107
ал.4 ДОПК, пред началника на отдел „МДТ“ при Община гр.Силистра, съгласно чл.4
ал.5 ЗМДТ и потвърден, в обжалваната му част. Или, изчерпена е задължителната
процедура от чл.156 ал.2 ДОПК, съгласно препращането от чл.4 ал.1 ЗМДТ и
следователно, поставена в този процесуален ракурс, жалбата е допустима.
Оспорващото
дружество счита, че процесният акт бил издаден при липса на фактическо
основание за част от имотите, което е съставомерно по чл.146 т.2 АПК, във
връзка с чл.160 ал.2 ДОПК,доколкото засяга нормативно определената форма. Твърди,
че определените му задължения за данък върху недвижимите имоти (ДНИ) относно
конкретно посочени в жалбата поземлени имоти със съответните идентификатори, по
силата на специалната разпоредба от чл.10 ал.2 ЗМДТ, не подлежали на облагане с
процесния данък.Това било така,защото видно от приложените скици, издадени от
СГКК-Силистра,същите били с начин на трайно ползване „за второстепенна улица“, намиращи
се в урбанизираната територия по устройствения план на гр.Силистра. Отделно от
това, счита че услугите, генерирани в таксата за битови отпадъци,съгласно чл.62 ЗМДТ и за трите нормативно определени съставни елементи, не били предоставяни
от общината, което означавало единствено и само това,че такава такса не се
дължала.В съвкупност горните оплаквания сочат на довод и за не-правилно
приложение на материалния закон, в контекста на чл.146 т.4 АПК.
Данъците
в страната са законоустановени, а определящата облагаемата основа и конкретните
промили общинска наредба, е общодостъпна на сайта на Община Силистра. Размерът
на лихвата, дължима върху публични вземания от процесния вид, е определен със
Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания (ЗЛДТДПДВ),
съгласно изричното предписание на чл.4 ал.2 ЗМДТ,в който контекст жалбоподателят
следва да уточни какво оспорва относно акцесорните задължения за лихва - техния
размер, в смисъл на неправилно изчисление или друго - начална дата,период на
олихвяване и т.н. Това се налага, защото
с жалбата е формулирано искане за пълна отмяна на оспорените актове, без
конкретизация по отделните им части.С чл.28 ал.1 ЗМДТ са определени
падежите и размерите на задълженията за ДНИ,вкл. с Наредбата за определяне и
администриране на местните данъци в Община Силистра. Отделно от това, с Наредба
за определяне и администриране на местните такси и цени на услугите в Община
Силистра (наредбата по чл.9 ЗМДТ) са определени размерите на различните
компоненти на единната такса за битови отпадъци, както и сроковете за нейното
плащане.
Ето
защо на оспорващото дружество следва да бъде указано, че без конкретизиране на възраженията, не може да
бъде определен предметът на съдебния контрол, а същите (възражения) следва да
бъдат доказани в процеса с допустимите доказателствени средства,вкл. съдебно-счетоводна
експертиза.Твърдението, че изрично посочените в жалбата поземлени имоти били
„улици“, за които не се дължи ДНИ, подлежи на пълно и пряко доказване, вкл.
като се установи в процеса кога е проведена процедурата по чл.205 и сл. ЗУТ за
отчуждаване на процесните терени от дружеството,с цел провеждане на улична
регулация в „Промишлена зона „Запад“.Ако такава няма извършена (не е реализиран
ПУП - План за улична регулация по чл.110 т.2 пр.2 ЗУТ),а отразяването на „начина
им на трайно ползване“ в КККР е следствие от фактическото им заснемане при
изработването на кадастралната карта на гр.Силистра, одобрена със Заповед № РД-18-66/02.06.2008г.
на изп.директор на АГКК, предвид обичайното им ползване като вътрешно-имотни
подходи към отделните сгради, то жалбоподателят
следва да уточни и това си възражение, защото улиците, по хипотеза, съгласно
§7 ал.1 т.4 ПЗР ЗМСМА, са общинска собственост и този въпрос е с правно
значение за спора, с оглед и на представеното удостоверение №ОС-674#1/04. 09.2019г. на Община Силистра (л.28).
Предвид
засиленото служебно начало в административното правосъдие (арг. чл.9 АПК) и
констатираната непълнота на депозираната административна преписка, настоящият
състав указва на ответния орган,
че следва, в 7-дневен срок от получаване на настоящото разпореждане, да попълни
преписка със следните документи:
1.Заповед на Кмета на Общината по чл.4 ал.4 от Закона за местните данъци
и такси, вкл. цитираната в АУЗД Заповед №ЗК-1164/13.07.2015г.;
2.Копия на всички подадени Декларации по чл.14 ЗМДТ от жалбоподателя за
процесните поземлени имоти (застроени и незастроени), както и за сградите, съгласно
Нотариален акт №132, том III, рег.№2492,
дело №342/2002г., вписан в СВп вх.рег.№ 3583/08.08.2002г., акт №088, том VII, д.№1580/02г. (л.14-л.19), намиращи се в гр.Силистра,
Промишлена зона „Запад“;
3.Удостоверения за данъчните оценки на всеки един от обложените имоти,
изготвени поотделно, съгласно Приложение №2 към ЗМДТ и с оглед приложението на
чл.10 ал.4 ЗМДТ;
4.Наредбата по чл.9 ЗМДТ на Община гр.Силистра, в заверено копие и
консолидиран текст към 27.09.2021г., както и съответните Решения на Общински
съвет гр. Силистра, с които са определяни размерите, вкл. основата за
изчисляване на Таксата за битови отпадъци в трите й компонента съгласно чл.62 ЗМДТ, за всяка от процесните години - от 2016г. до 2021г., включително;
5.Заповедите на Кмета на Община гр.Силистра по години (от 2016г. до 2021г.)
по чл.63 ал.2 ЗМДТ- относно вида на предлаганите услуги в гр.Силистра,вкл.
„Промишлена зона „Запад“,както и честотата и начините за поддържане на
чистотата на териториите за обществено ползване (елемент на ТБО, съгласно чл.62
т.3,вр. с чл.66 ал.1 т.3 ЗМДТ);
6.Доказателства за притежавано (възмездно ползвано) депо, респ.
съоръжения и инсталации за третиране на отпадъци;
7.Доказателства за реално предоставяне на услугите по поддържане на
чистотата на териториите за обществено ползване в населеното място по
местонахождение на имотите на жалбоподателя,представляващи - договори за
извършване на горните услуги; фактури за заплатени услуги; приемо-предавателни
протоколи за извършената дейност и всичко друго,удостоверяващо фактическото
предоставяне на услугите по чл.62 ЗМДТ от Община гр.Силистра;
8.Макар и да няма твърдение, че имотите не са били ползвани през релевирания
период,ответният орган е обсъждал такова обстоятелство в контролния си акт по
чл. 155 ДОПК, което налага да представи подаваните декларации за това по чл.71
т.2 ЗМДТ, във връзка с общинската Наредба по чл.9 ЗМДТ;
9.Справка
за механизма на изчисляване на определените лихви в АУЗД, в контекста на чл.28
ал.1 ЗМДТ, от която да е виден размерът на всяко едно олихвявано задължение и
датата на неговата изискуемост (дължимост).
Всичко изложено по-горе затруднява, но не препятства
извършването на процесуалните действия от сезирания съд по движение на делото, воден
от което и на основание чл.154 ал.1 АПК
конституира страните по
делото:
Жалбоподател:“Домостроене“АД с адрес на управление: гр.Силистра, Промишлена зона
„Запад“, представлявано от С. С. Г.;
Ответник по жалбата: Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Силистра; с административен адрес: гр.Силистра,ул.”Симеон
Велики” №33.
На
основание чл.157 ал.2 АПК, съдът насрочва
съдебно заседание по административно
дело №48/2022г. по описа на АС гр.Силистра на 11.05.2022г. от 14.15 часа, за която дата да се
призоват конституираните страни по делото.
Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на
страните по реда на чл. 137 АПК, като ответният административен орган има право
на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването
(чл.163 ал.2 АПК)
СЪДИЯ: