Решение по дело №13/2021 на Районен съд - Панагюрище

Номер на акта: 260051
Дата: 26 март 2021 г. (в сила от 8 март 2022 г.)
Съдия: Магдалена Георгиева Татарева
Дело: 20215230100013
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   E  Ш   Е   Н   И   Е

 

№ ............... /26.03.2021 г.,

 

гр. Панагюрище

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд – Панагюрище, в проведеното на петнадесети март две хиляди  двадесет и първа година публично съдебно заседание,  в състав:

 

Районен съдия: Магдалена Татарева

 

при участието на секретаря И. Палашева разгледа докладваното от съдията гр.д. № 13/2021 г. по описа на съда

Производството е по чл. 310 ГПК във вр. с чл. 344, ал. 1., т. 1, т. 2 и т. 3 КТ

Предявени са от И.Н.Р. *** обективно кумулативно съединени искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т.1, т. 2 и т.3 КТ, за признаване за незаконно уволнение, за което е издадена Заповед ЧР № 35 от 13.11.2020 г. на кмета на Община Панагюрище, за възстановяване на ищеца на заеманата преди уволнението длъжност “****************“  в Община Панагюрище- дейност „Здравеопазване“ – **************в детска градини и училища „****************“ с място на работа ОУ „Двайсти април“, както и да бъде осъдена Община Панагюрище да заплати на ищеца дължимото обезщетение по чл. 225, ал. 1 КТ в размер на 4530,00 лв. – обезщетение за времето през, което ищецът е останал без работа от 16.11.2020 г. до 16.05.2021 г.

В исковата молба се твърди, че със Заповед ЧР № 35 от 13.11.203, г. на кмета на Община Панагюрище е било прекратено трудовото правоотношение между ищеца и ответника поради съкращаване на щата. Сочи се че издадената заповед е незаконосъобразна, тъй като не е налице съкращаване в щата. Твърди се, че не е извършен подбор на основание чл. 329 КТ, макар на процесната длъжност да са били няколко работника, която преценка подлежи на съдебен контрол в настоящото съдебно производство. Развити са просторни доводи по отношение законосъобразното осъществяване на субективното право на работодателя за прекратяване на трудовото правоотношение и осъществяване на подбор и на обективна критерии, посочени в чл. 329, ал. 1 КТ. Освен това се сочи, че след прекратяване на трудовото правоотношение с ищеца на интернет сайта на Община Панагюрище в графа „свободни работни места“ на 20.11.2020 г. е публикувана обява за назначаване на трудов договор на длъжност „****************“  във функция „Здравеопазване „ - **************2 щатни бройки: една на пълно работно време от 8 часа и една на непълно работно време от 4 часа, от което следва да се направи извод за злоупотреба с право. Моли се да се уважат исковите претенции.

Ответникът, получил препис от исковата молба с приложенията в законоустановения срок е подал отговор на исковата молба, в който излага съображения за неоснователност на предявените искове. Излага се, че действително е налице съкращение на щата, съобразно щатно разписание в сила от 01.08.2020 г., което съкращаване е обусловено от Наредба № 3 от 27.04.2020 г. за здравните кабинети в детските заведения и училища, като извършеното съкращаване е по силата на утвърдено от кмета длъжностното разписание. Посочено е, че прекратяването на трудовото правоотношение е извършено законосъобразно, тъй като извършването на подбор не е било задължително, тъй като е налице съкращаване единствената длъжност „****************“ в съответното образователно заведение, като същата не е еднородна, нито сходна с останалите длъжности наименовани „****************“ в училищен здравен кабинет, видно от трудов договор, а и освен това е уговорено място на работа в същия. Сочи се, че са неоснователни доводите за наличие на злоупотреба с права и дискриминация, в каквато насока са изложени допълнителни доводи. Сочи се, че неоснователна се явява и исковата претенция по чл. 225 КТ, тъй като не са представени доказателства, че ищецът е останал без работа. Моли се да се отхвърлят предявените искове.

Съдът, като съобрази доводите на страните и събраните писмени доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съгласно правилата на чл. 235, ал. 2 ГПК, намира за установено следното:

Районен съд-Панагюрище е сезиран с кумулативно обективно съединени искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1, т. 2, т. 3 КТ. Исковете са процесуално допустими, доколкото са предявени в законоустановения двумесечен срок от процесуално легитимирано лице.

По делото не се спори, а и това е било обявено за безспорно между страните с изготвения по делото доклад, че преди процесното уволнение страните са били в трудово правоотношение, по силата на което ищецът е заемал длъжността “****************“ в Община Панагюрище- дейност „Здравеопазване“ – **************в детска градини и училища на пълен работен ден. Не се спори, че между страните по делото е уговорено място на работа – **************** в ОУ „20-ти април“, като по делото е представена и приета като доказателство длъжностна характеристика, подписана от ищеца.

По делото е представено и прието като доказателство Решение № 34 от 13.02.2020 г., на Общински съвет – Панагюрище, с което е приет бюджет на Община Панагюрище за 2020 г., както и структура и численост на общинска администрация – община Панагюрище, като е предвидено, че за социална дейност и здравеопазване заетост за 5 броя персонал.

По делото е представено и прието като доказателство длъжностно разписание на бюджетни мероприятия към Община Панагюрище в сила от 01.06.2020 г. утвърдено от кмета на Община Панагюрище, от което се установява, че за медицински сестри е предвидена численост на персонала – 15 по трудово правоотношение.

По делото е представено и прието като доказателство предложение до кмета на Община Панагюрище от заместник-кмета „хуманитарни дейности“ за намаляване на предвидената щатна численост на персонала зает в сфера „здравеопазване“ с оглед Наредба № 3 от 27.04.200 г. за здравните кабинети в детските заведения и училища, като е направено предложение съществуващите 4 щатни бройки (1бр. в СУ „Нешо Бончев“, 1 бр. в ОУ „Двайсти април“, 1 бр. в ОУ“ Проф. Марин Дринов“ и 1 бр. в ПГИМТМ) в здравните кабинети в училищата с пълно работно време да се оптимизират на 2,5 щатни бройки както следва: 1 щатна бройка в СУ „Нешо Бончев“, 0.5 бр. в ОУ „Двайсти април“, 0,5 бр. в ОУ“ Проф. Марин Дринов“ и 0,5 бр. в ПГИМТМ, т.е. в посочените три училища заетите в здравните кабинети се предвижда да работят на непълно работно време – 4 часа.

По делото е представено и прието като доказателство длъжностно разписание на бюджетни мероприятия към Община Панагюрище в сила от 01.08.2020 г. утвърдено от кмета на Община Панагюрище на 28.07.2020 г., от което се установява, че за медицински сестри е предвидена численост на персонала – 13, 5 по трудово правоотношение, съобразно направеното предложение от заместник-кмета на Община Панагюрище.

Предвид изложеното на ищеца, заемаща длъжност “****************“ в Община Панагюрище- дейност „Здравеопазване“ – **************в детска градини и училища на пълен работен ден с място на работа – **************** в ОУ „20-ти април“, на основание чл. 119 КТ е предложена промяна в трудовото правоотношение както следва: работно време в здравния кабинет в ОУ „Двайсти април“- 4 часа и работно време в ПГИТМТ – 4 часа, т.е. работно време с обща продължителност от 8 часа, при частична промяна на работното място или промяна на мястото на работа, а именно в ДГ „Пролет“ на пълно работно време. От писмо от 20.08.2020 г. ищцата е заявила, че не желае изменение на трудовото й правоотношение.

На 13.11.2020 г. на ищеца е предложено сключването на допълнително споразумение към съществуващият й договор с изменение на работното време, а именно непълно работно време от 4 часа, при промяна и на работната заплата, като ищеца Р. е отказала да подпише същото.

Със Заповед № 35 от 13.11.2020 г. на Кмета на Община Панагюрище на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ е прекратено съществуващото между страните трудово правоотношение.

От представена по делото заявка-спецификация за свободни работни места до агенция по заетостта от Община Панагюрище от 20.11.2020 г. се установява, че Община Панагюрище е обявила за свободни две работни места Община Панагюрище, функция „Здравеопазване“ – „**************в детска градини и училища“ – 1 работно място на пълно- 8 часа и 1 работно място на непълно – 4 часа

Тъй като по правилата на чл. 154, ал. 1 ГПК тежестта, т. е. процесуалното задължение за установяване законността на уволнението носи работодателят, е необходимо в съдебното производство той да установи осъществяването в обективната действителност на всички материални предпоставки, които обуславят законното прекратяване на трудовото правоотношение, а именно: 1/ да е съществувало действително трудово правоотношение между страните; 2/ реално съкращаване на щата 3/ моментът на уволнение да следва или да съвпада със съкращаване на щата 4/ решение за съкращаване на щата да е взето от компетентен орган и по надлежен ред 5/ извършване на законосъобразен подбор, респ. липсата на необходимост от извършването му, като ответникът носи доказателствената тежест да установи при пълно и главно доказване наличието на посочените предпоставки. Ищецът следва да докаже, че е останал без работа и не е получавал трудово възнаграждение през периода, за който претендира заплащане на обезщетение.

Трайната съдебна практика приема, че съдът сезиран с иска по чл. 344, ал. 1, т. 1 ГПК е длъжен да се произнесе единствено по наведените доводи за незоконосъобразност на уволнението посочени в исковата молба. В конкретния случай единствения заявен от ищеца довод за незаконосъонразост на уволнението е този, че не е налице реално съкращаване на щата, както и че не е извършен подбор по реда на чл. 329 КТ.

На първо място следва да се посочи, че настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай преди прекратяване на процесното трудово правоотношение е налице взето решение от компетентен орган за съкращаване на щата. Видно от представените щатни разписания заетите на длъжност  “****************“ в Община Панагюрище- дейност „Здравеопазване“ – **************в детска градини и училища към 01.08.2020 г. са 13,5 щатни бройки, при 15 щатни бройки предвидени в преди това действащото щатно разписание, като щатната бройка заемана от ищцата се съкращава наполовина от пълно на непълно работно време. Решението е взето от компетентен орган, тъй като константата съдебна практика обективирана в Решение от 14.02.2013г. по гр.д.№527/2012г., ІV г.о на ВКС и Решение от 21.07.2010 г. по гр. дело № 378/2009 г. на ІV-то гр. отд. на ВКС се приема, че съгласно чл. 21, т. 2 ЗМСМА, общинският съвет определя структурата на общинската администрация – основните отдели и принадлежащите им сектори и средствата за работна заплата в глобалния им размер. В рамките на утвърдената структура и бюджет, кметът на общината, който съгласно чл. 44, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА организира изпълнението на решенията на общинския съвет, утвърждава щатното разписание – длъжностите и съответните щатни бройки за тях. Утвърденото от кмета на общината щатно разписание, изготвено в рамките на утвърдената от общинския съвет структура и бюджет, е основание за привеждане числеността на персонала в съответствие с действащия щат и основание за назначаване, респ. прекратяване на трудовите договори с работниците и служителите от кмета на общината въз основа на правомощията му по чл. 44, ал. 1, т. 3 ЗМСМА. Съгласно чл.19, ал.3 от Закона за администрацията кметът на община е териториален орган на изпълнителната власт. При осъществяване на своите правомощия той се подпомага от общинска администрация /чл.34,36 и 38 ЗА/. По аргументи от тези разпоредби кметът е ръководител на общинската администрация, а по силата на чл.44, ал.1,т.3 ЗМСМА той е и орган по назначаването на служителите в нея. Дейността на администрацията се осъществява от държавни служители и лица, работещи по трудово правоотношение, чрез заемането на длъжности, чиито наименования се определят в Единния класификатор на длъжностите в администрацията /ЕКДА/ и в правомощията на кмета е утвърждаването и изменението на длъжностното разписание, включително на вида и броя на необходимите длъжности за изпълнение на определена работа и на вида на правоотношението, по което те се заемат, в рамките на определените от Общинския съвет структура на общинската администрация и обща численост на персонала в нея. Ето защо доколкото е взето решение от компетентен орган- кмета на общината за намаляване на щатната численост преди процесното уволнение, то е налице реално съкращаване на щата към момента на прекратяване на трудовото правоотношение.

В разпоредбата на чл. 66 КТ е предвидено минималното необходими съдържание на трудовия договор, като в ал. 1, т. 1 на същата разпоредба е посочено място на работа. От своя страна разпоредбата на чл. 119 КТ изрично предвижда, че трудовото правоотношение може да се изменя с писмено съгласие между страните за определено или неопределено време.

Разпоредбата на чл. 329 КТ предвижда задължение за работодателя при при закриване на част от предприятието, както и при съкращаване в щата или намаляване на обема на работата, работодателят да извърши подбор. Това правило е неприложимо когато се съкращава единствената длъжност в предприятието. В параграф 1 от допълнителните разпоредби на КТ е направено разграничение на понятията работодател и предприятие. От посочените легални термини се установява, че един работодател може да има няколко предприятия в различни градове или дори в едно населено място, но с различно производство и т.н. В Решение № 249 от 18.10.2017 по гр.д. 540/2017 на Четвърто гр.о., ВКС и много други се приема, че подборът при уволнение, на основание съкращаване на щата или при намаляване обема на работа, не е задължителен, когато се премахва единствена щатна бройка за съответната длъжност в предприятието и работникът или служителят, който я заема, се уволнява. В конкретния случай ищцата е заемала длъжност „здравен работник“ **************** с място на работа ОУ „Двайсти април“, като в посоченото предприятие не е налице друга щатна бройка от посочената длъжност. Действително Община Панагюрище е работодател на служители със същата дейност „медицински сестри“ в училища, но те полагат труд в различни предприятия, при различно място на работа. В този смисъл е и Решение 306 от 09.10.2013 г. по гр.д. № 1851 от 2013 г. на Четвърто гр.о. ВКС, в което дори е прието, че  
извършването на подбор по чл. 329, ал.1 КТ при съкращаване на щата, задължава работодателя да съпостави квалификацията и уменията за изпълнение на работата на всички работници, изпълняващи идентични трудови функции. Този подбор обаче следва да се извърши не в рамките на цялото предприятие, а измежду работниците в рамките на обособената структура, в която се извършва съкращаването на щата, а когато съответното обособено звено се закрива изцяло или се съкращават всички еднородни длъжности в него, подборът не е задължителен. Обособено структура в предприятието на работодателя е не само териториално обособено звено или звено, което е отделено финансово-икономически (отделен източник на приходи, отделна разходна сметка), но и всяко образувание, което е обособено в организационно-управленската структура на предприятието - самостоятелна организационна единица в цялостната структура и организация на предприятието, каквито са не само клонът на дружеството или негово поделение, но и отделните отдели и цехове. В този смисъл и решение № 290 от 11.07.2012 г. по гр.д. № 882/2011 г. ІV г.о. ВКС и решение № 329 от 13.07.2011 г. по гр.д. № 1073/2010 г. ІV г.о. ВКС.
Ето защо в конкретния случай не е предвидено задължение за работодателя да извърши подбор, доколкото се съкращава единствената длъжност в обособената структура ОУ „Двайсти април“.

Още един аргумент в подкрепа на гореизложеното е, че дори и да беше извършен подбор и ищцата да бе оставена на работа, то тя не би могла да продължи да полага труд на пълно работно време, на 8 часово работен ден с място на работа ОУ Двайсти април, тъй като този щат е съкратен, като в тази хипотеза би се стигнало до промяна на мястото на работа, което съобразно разпоредбата на чл. 119 КТ е допустимо единствено по взаимно съгласие на страните по трудовото правоотношение. Ето защо, щом в резултат на подбора би се стигнало до изменение на трудовото правоотношение  по отношение място за работа, което изменение зависи от волята на служителя, то действително законодателят е предвидил задължение за извършване на подбор единствено на сходните длъжности в едно предприятие, респ. една обособена структура каквато се явява ОУ „Двайсти април“. Макар да е предложено на ищеца да си запази работата, като сключи допълнителен трудов договор, предвид нейния категоричен отказ работодателят не е имал друга възможност освен да я освободи от заеманата длъжност.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че съдът намира за неоснователно възражението на ищеца за наличие на дискриминация и злоупотреба с права, тъй като решението за намаляване на щата е обосновано (видно от предложение на заместник-кмета) и е взето въз основа на обективни критерии – брой ученици, като е намален щата не само в училището, в което ищцата е полагала труд, но в още две от общо четири училища на територията на гр. Панагюрище. Приложеният от работодателя критерий освен това е и в съответствие със законовите изисквания регламентирани в Наредба № 3 от 27.04.2000 г. за здравните кабинети в детските заведения и училища. Ето защо предявеният иск за признаване на уволнението за незаконно се явява неоснователен и като такъв следва да се отхвърли.

Доколкото неоснователен се явява обуславящия иск за признаване на незаконно уволнението извършено със Заповед № 35 от 13.11.2020 г. на Кмета на Община Панагюрище, то неоснователни се явяват и обусловените от него искове за възстановяване на служителя на заеманата преди това длъжност и изплащане на трудовото възнаграждение за времето през което служителят е останал без работа.

По отношение на разноските:

При този изход на делото и на основание чл. 78, ал. 3 ГПК във вр. с чл. 78, ал. 8 ГПК във вр. с във вр. чл. 37 Закона за правната помощ и съобразно предвиденото в чл. 23, т. 1 Наредбата за заплащане на правната помощ възнаграждението следва да бъде определено в размер на 100 лв., доколкото за този вид дела е определено възнаграждение от 100 лв. до 300 лв.

Мотивиран от изложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ предявените от И.Н.Р. с ЕГН: ********** с адрес *** срещу Община Панагюрище с Булстат: *********, с адрес гр. Панагюрище, площад „20-ти април“ № 13 искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ за признаване за незаконно и отменяне на уволнение обективирано в Заповед ЧР № 35 от 13.11.2020 г. на кмета на Община Панагюрище, иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 2 за възстановяване на ищеца на заеманата преди уволнението длъжност “****************“ в Община Панагюрище- дейност „Здравеопазване“ – **************в детска градини и училища „****************“ с място на работа ОУ „Двайсти април“,, както и за осъждане на основание чл. 344, ал. 1, т.3 КТ, Община Панагюрище да заплати на ищец дължимото обезщетение по чл. 225, ал. 1 КТ в размер на 4530,00 лв. – обезщетение за времето през, което ищецът е останал без работа от 16.11.2020 г. до 16.05.2021 г.

ОСЪЖДА И.Н.Р. с ЕГН: ********** *** с Булстат: ********* сумата в размер на 100 лв. – представляваща разноски направени пред настоящата инстанция.

Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок счита от 26.03.2021г., съобразно правилата на чл. 315, ал. 2 ГПК, пред Окръжен съд – Пазарджик, с въззивна жалба.

 

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: