Р Е ШЕНИЕ
№…
гр. Ловеч, 14.09.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в
открито съдебно заседание на десети септември две хиляди двадесет и първа
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА
при секретаря Татяна
Тотева, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА адм.дело №238 по
описа на съда за 2021 г. и на основание данните по делото и закона, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производство по чл. 145 от Административно процесуалния
кодекс /АПК/ във вр. с чл. 13, ал. 6 от Закона за социалното подпомагане и чл.
4, ал. 6 от Наредба № РД-07-5 от
16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление.
Производството е образувано по жалба с вх. №
2335/09.07.2021 г. подадена от П.Т.П. *** ЕГН********** срещу Заповед
№1103-РД01-0070/17.05.2021 г. издадена от Директора на Дирекция Социално
подпомагане /ДСП/ гр. Тетевен, в частта, с която по т. 2 на основание чл. 13,
ал. 3 от Закона за социалното подпомагане и чл. 3, ал. 1 от Наредба № РД 07-5
от 2008 г. на жалбоподателя е отказано отпускане на целева помощ за отопление
на твърдо гориво за отоплителен сезон 2019/2020 г., поради превишаване на
диференцирания минимален доход за отопление от 360 лв.
Заповедта е обжалвана по административен ред и е
потвърдена с Решение №11-РД04-0323/11.06.2021 г. издадено от Директор на РДСП –
Ловеч.
Към жалбата административния орган е приложил копие от
цялата преписка.
Оспорващият моли съда да отмени обжалваното решение като
незаконосъобразно.
Ответната страна, Дирекция „Социално подпомагане” гр. Тетевен,
редовно призована, не се представлява в заседанието по същество на спора.
Съдът, след като прецени законосъобразността на
обжалвания индивидуален административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168
ал.1 във вр. с чл.146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно
и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за
установено следното:
От правна страна, в разпоредбата на чл. 12, ал. 2 от Закона за социално подпомагане
/ЗСП/ е предвидено, че социалните помощи се отпускат след преценка на доходите
на лицето или семейството, имущественото състояние, семейното положение,
здравословното състояние, трудовата и учебна заетост, възрастта, други
констатирани обстоятелства. Съгласно чл. 12, ал. 4 ЗСП условията и редът за
отпускането, изплащането, изменянето, спирането, възобновяването и
прекратяването на социалните помощи се уреждат с Правилника за прилагане на този
закон, с изключение на целевите помощи за отопление, които се уреждат
с наредба на министъра на труда и социалната политика. Въз основа на тази
законова делегация е приета Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане
на целева помощ за отопление, издадена от министъра на труда и
социалната политика, в която са регламентирани условията и реда за отпускане на
целева помощ за отопление на лица и семейства през отоплителния сезон.
Чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за
условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление определя условията
при които за лицата възниква право на целева помощ за отопление. Основното
изискване е за наличието на доходи в размера на диференциран минимален
доход за отопление в предходните 6 месеца.
В чл. 2, ал. 5 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за
условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление е уреден подробно
редът за определяне на диференцирания доход за отопление.
За отоплителен сезон 2019/2020 г. диференцирания
минимален доход за отопление е 360 лв.месечно.
Съгласно чл. 13, ал. 1 от ЗСП, чл. 26, ал. 1 от ППЗСПЗЗ и
чл. 4 ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. целевите социалните помощи за
отопление се отпускат въз основа на заявление-декларация по образец, подадено
от лицето до Дирекция "Социално подпомагане". В декларацията лицата
посочват изпълнението на условията за получаване на помощта, за която
кандидатстват, и прилагат писмени доказателства към нея. Във всички образци е
включено изрично предупреждение, че при вписване на неверни данни се носи
наказателна и гражданска отговорност.
Съдът, след като се запозна с преписката по делото,
установи следното от фактическа страна:
На 26.07.2019 г. жалбоподателят е подала заявление-декларация
за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво /лист 61/. В
декларацията е посочено, че семейството има доходи за предходните шест месеца в
общ размер 2955,51 лв., т.е. малко над 492 лв. месечно, което безспорно
превишава сумата от 360 лв. месечно, какъвто е бил диференцираният минимален
доход за отопление за процесния отоплителен сезон.
Въз основа заявление-декларацията е изготвен Анкетен лист
доклад /лист 24/ от социален работник на
ДСП-Тетевен.
Със Заповед № ЗСП/Д-ОВ-ТН/1237/27.04.2021 г., след отмяна
по съдебен ред на предходна заповед, издадена по подаденото
заявление-декларация, и връщане на преписката за произнасяне на органа, е
отказано отпускането на целева помощ за отопление на твърдо гориво.
Заповедта е обжалвана по административен ред и в срока по
чл. 91, ал.1 от АПК органът е преразгледал въпроса, изготвен е социален доклад
/лист 20/ и е издал нова заповед с №
1103-РД01-0070/17.05.2021 г. /лист 16/, с която е отменил предходната заповед и
е издал нова, като отказва отпускане на целева помощ поради превишаване на
доходите на семейството на жалбоподателя над диференцирания доход за отопление.
Въпреки несъвършената редакция на диспозитива на
заповедта, издадена на основание чл. 91, ал.1 от АПК, съдът счита, че всъщност
е налице издаване на заповед за преразглеждане на въпроса и изменение на
обжалваната заповед, тъй като по същество се изменят само мотивите за отказа, а
не се отменя фактически постановеният отказ.
Срещу заповедта е подадена жалба по административен ред
на осн. чл. 91, ал.2 от АПК.
В производството по обжалване решаващия орган директор на
РДСП – Ловеч е потвърдил заповед №
1103-РД01-0070/17.05.2021 г. издадена от директор на ДСП – Тетевен като
законосъобразна, като е изложил мотиви, че месечният доход на заявителя от превишава
диференцирания минимален доход за отопление от 360 лв.
Както по-горе беше посочено, съгласно разпоредбата на чл.
2, ал. 1 от Наредбата, право на целева помощ за отопление имат лицата и
семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на
подаване на молбата - декларация е по-нисък или равен от диференциран минимален
доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и 11 от ППЗСП. Доказано е, че семейството на
жалбоподателя е имало месечен доход, който превишава ДМД за отопление.
Оспореният административен акт е издаден от материално и
териториално компетентен административен орган по смисъла на чл. 4, ал. 4 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г.
Заповедта е мотивирана, посочени са фактически и правни
основания за отказа.
От приложената административна преписка и изложените в
заповедта мотиви е видно, че основанието за отказ е превишаването на месечните
доходи на семейството на жалбоподателя над диференцирания минимален доход за
отопление.
Това обстоятелство безспорно се установява от данните, декларирани
от жалбоподателя и от представените от него писмени документи към
заявлението-декларация.
Заповедта е издадена при спазване на процесуалните
правила, при наличие на материално-правните предпоставки за това, мотивирана е
и съответства на целта на закона.
С оглед изложеното съдът счита, че не са налице
отменителните основания по чл. 146 от АПК.
Следва да се остави в сила оспорения административен акт.
По изложените съображения и на основание чл. 172 от АПК, Ловешки
административен съд, шести административен състав,
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
като неоснователна жалба с вх. № 2335/09.07.2021 г. подадена от П.Т.П. *** ЕГН**********
срещу Заповед №1103-РД01-0070/17.05.2021 г. издадена от Директора на Дирекция
Социално подпомагане /ДСП/ гр. Тетевен.
Решението е
окончателно на осн. чл. 13, ал. 6 от ЗСП.
Препис от
решението да се връчи на страните по делото.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: