Решение по дело №986/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1263
Дата: 11 юни 2019 г. (в сила от 3 юли 2019 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20197180700986
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 април 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1263

гр.Пловдив, 11. 06. 2019г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, V-ти състав, в открито заседание на 15,05,2019 година,  в състав :

                                                          Административен съдия : Стоил Ботев

 с  участието на секретаря В. К., като разгледа докладваното от съдията адм. Дело № 986/2019г., за да се произнесе, взе предвид следното: 

Производството е по реда на  чл. 145, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДП.

Жалбоподателят – Й.З.П., ЕГН **********,*** обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 19-1030-000221/12.02.2019 г. издадена  от М. М., на длъжност Началник група към ОДМВР Пловдив, с-р Пътна полиция Пловдив, упълномощен със Заповед рег.№ 317з-391/06.02.2017 г., с която му е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/  по чл.171, т.2А Б.А прекратяване на регистрацията за срок от 6 месеца на ППС, марка – Мерцедес ЦЛК 200, с рег.№ ***, като са отнети СРМПС № ********* и 2 броя табели ***.

 В жалбата се твърди, че наложената ПАМ е неправилна и незаконосъобразна, постановена в нарушение на материалния и процесуален закон, при неправилно установена фактическа обстановка, поради което моли да бъде отменена изцяло.

Ответникът  – Началник група към ОД МВР-Пловдив, сектор Пътна полиция  в становище на л.14 , счита жалбата за неоснователна.

Окръжна прокуратура - Пловдив редовно уведомена, не встъпва в съдебното производство.

Съдът намира жалбата за подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК и от лице  с правен интерес, поради което е процесуално допустима , а разгледана по същество е неоснователна.

Административната преписка е приложена по делото от л.14 до л.27.

Съдът от събраните по делото доказателства установи следната фактическа обстановка:

 С АУАН № ********* от 12, 02, 2019г. е било установено , че жалбоподателят  като водач на МПС – мерцедес  с рег.№ *** в гр. Пловдив, на кръстовище на улици П.Пенев и Освобождение, на същата дата в 20,40ч. извършва нарушение , като преминава на червен светофар и управлява без да притежава свидетелство за управление на МПС / СУМПС/  и контролен талон към него. За горните нарушения на водача са отнети  свидетелство за регистрация на МПС / СРМПС/   и два броя регистрационни табели  с номера ***.

От приложената по делото докладна записка / л. 17/ съдът установи , че на 12,02,2019г. жалбоподателят е управлявал горния автомобил , извършил е сочените нарушения и не е спрял на подаден светлинен и звуков сигнал на контролните органи , бил е последван от тях и  в близост до блок 175 и 176 е бил спрян.  При спирането жалбоподателят е заявил , че жената до него е управлявала процесния автомобил, но изготвилите докладната служители К. и М. са видели лично, кой от коя врата слиза и са изготвили цитирания по-горе АУАН. Жалбоподателя е бил отведен в близкото Пето РПУ и е бил задържан.

На същата дата е била издадена и оспорената ЗППАМ № 19-1030-000221/12.02.2019 г. издадена  от Началник група към ОДМВР Пловдив, с-р Пътна полиция Пловдив, с която му е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ по чл.171, т.2А Б.А, т.е.  прекратяване на регистрацията за срок от 6 месеца на ППС, марка – Мерцедес ЦЛК 200, с рег.№ ***, като са отнети СРМПС № ********* и 2 броя табели с изписани номера ***. 

Актът за административно нарушение е съставен от длъжностно лице – мл.автоконтрольор към ОД МВР-Пловдив, сектор ПП, който акт съгласно чл. 189 ал. 2 от ЗДв.П има доказателствена сила до доказване на противното. Актосъставителят е длъжностно лице от службите за контрол, предвидени в ЗДв.П и авторството не е оспорено. Фактическите установявания могат да бъдат квалифицирани като годно основание за издаване на заповед за налагане на ПАМ. В случая не бяха ангажирани доказателства за опровергаване констатациите в АУАН, както и в ПАМ-а. АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства по смисъла на чл. 59 т. 4 пр. 1 АПК – цитиран е в обстоятелствената част на заповедта. Последното не означава, че установените факти не подлежат на опровергаване. За целта е предвидена възможността за съдебно оспорване на ПАМ, тъй като заповедта за налагането й е самостоятелен административен акт.

От приложената справка от 5 страници  за нарушенията на водача  се установява, че жалбоподателя е санкциониран за множество нарушения , а процесната  ЗППАМ е обжалвана /л.26/ по съдебен ред. Същевременно  от първа страница на справката съдът установи , че на П. е било отнето СУМПС на 18,12,2015година , т.е към датата на съставянето на АУАН-12,02,2019г.  и издаването на процесната заповед  същия не е разполагал и притежавал  свидетелство за правоуправление.

Съдът приема за безспорна горната фактическа обстановка и по нея няма спор от страните.

В съдебната фаза в първото о.з. жалбоподателят не се е явил , а неговия процес. представител адв.И.М. заявява, че не може да се яви в днешното съдебно заседание, поради което моли да не се дава ход на делото и същото се отложи за друга дата. Съдът след като е констатирал, че жалбата е подадена от жалбоподателя П. чрез адв.М. пред настоящия съд на 03.04.2019 г., че призовките за днешното съдебно заседание са получени на 18.04.2019 г., че в представената молба от адв.М. не се сочи каква е служебната ангажираност за да не може се яви в о.з. , както и че самият жалбоподател П. не твърди да е да е възпрепятстван по какъвто и да е начин и да не може да се яви в днешното съдебно заседание е оставил без уважение горното искане и е дал ход на делото.

Жалбоподателя не е пожелал да се събират нови доказателства, нито е представил такива.

От правна страна следва да се посочи следното:

Спорът е относно законосъобразността на отразените  и приложени правни норми в оспорената ЗППАМ.

 С процесната Заповед на П. е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2А,  буква А , т.е.  Прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца,  както и са отнети СРМПС № ********* и 2 броя табели с изписани номера ***. 

Предвидените в чл.171, ал.1 от ЗДвП /в редакция към ДВ, бр. 97 от 05.12.2017 г/ правни последици не представляват административни наказания, а принудителна административна мярка /ПАМ/. По смисъла на чл. 171, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ. По своето правно естество заповедта за налагане на ПАМ е отежняващ индивидуален административен акт и се регулира от нормите на АПК.

Видно от приложените по делото / л.22-24/  три упълномощителни заповеди  № 317з-391/ 06.02.2017г. на директора на ОДМВР – Пловдив и Заповед № 81213/1524 /09.12.2016г., следва да се приеме че оспорената заповед е издадена от териториално и материално компетентен орган в предписаната от закона форма, като са посочени фактически и правни основания за издаването й. Същият е мотивиран, Административният орган изчерпателно е описал допуснатите от жалбоподателя нарушения, което опровергава оплакванията на жалбоподателя за липса на мотиви.   При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

В настоящия случай , както по-горе се каза жалбоподателя жалбата си твърди, че не е доволен от  наложената ПАМ, че същата е  неправилна и незаконосъобразна, постановена в нарушение на материалния и процесуален закон, при неправилно установена фактическа обстановка, поради което моли да бъде отменена изцяло. Жалбоподателят не оспорва фактическата обстановка нито авторството на нарушението . Към АУАН ням приложено възражение в тридневния срок по ЗАНН.

Съгласно непротиворечивата практика на ВАС доказателствата и фактите по делото следва да се обсъждат , към момента на установяване на нарушението , в случая към момента на издаване на процесната Заповед за прилагане на административна мярка , т.е. към 12,02,2019година.

Законодателят в чл.  150. (Доп. - ДВ, бр. 54 от 2010 г.) на ЗДП е приел , че всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, трябва да се управлява от правоспособен водач.

В случая  при тежест на доказване върху жалбоподателя  той не успя да обори установеното от АНО , че на 12,02,2019г. в гр. Пловдив, около 20,40ч.  е управлявал личното си МПС без да притежава свидетелство за правоуправление.

Както по-горе съдът посочи същото му е било отнето /л.19/  на 18,12,2015г.

Въз основа на горното поведение от страна на жалбоподателя ,  на основание чл. 171 от ЗДП му е наложена и процесната ЗППАМ. Законодателят в горната правна норма /2а. (нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., изм., бр. 54 от 2017 г., бр. 77 от 2017 г., в сила от 26.09.2017 г., бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г./ е посочил че се ) прекратява регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач или  не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното ППС.

Към момента на  издаване на оспорената заповед АНО правилно и законосъобразно е приложил относимата правна норма ,  както и законосъобразно му е отнето СРМПС , както и двете регистрационни табели, поради което жалбата на Й.П.  следва да се отхвърли, като неоснователна.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172 от АПК  Съдът

Р    Е    Ш    И    :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.З.П., ЕГН **********,*** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 19-1030-000221/12.02.2019 г. издадена  от М. М., на длъжност Началник група към ОДМВР Пловдив, с-р Пътна полиция Пловдив, упълномощен със Заповед рег.№ 317з-391/06.02.2017 г., с която му е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/  по чл.171, т.2А Б.А прекратяване на регистрацията за срок от 6 месеца на ППС, марка – Мерцедес ЦЛК 200, с рег.№ ***, като са отнети СРМПС № ********* и 2 броя табели ***.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният  административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                                      Административен съдия :