Решение по дело №795/2021 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 134
Дата: 3 ноември 2021 г. (в сила от 8 април 2022 г.)
Съдия: Грета Иванова Денчева
Дело: 20215140200795
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 134
гр. Кърджали, 03.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЪРДЖАЛИ, ІV СЪСТАВ, в публично заседание на
осми октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Грета Ив. Денчева
при участието на секретаря Марияна М. Суркова
като разгледа докладваното от Грета Ив. Денчева Административно
наказателно дело № 20215140200795 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 14/05.07.2021 г. издадено
от Директора на РИОСВ – гр. Хасково, с което на Община И., ЕИК
*********, гр. И., ул."България" №49, представлявана от Д.Д.О.-кмет на
Община И., е наложено административно наказание: имуществена санкция в
размер на 1 400 лева на осн. чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО за извършено
нарушение по чл.134, ал.1, т.1, пр.1 във вр. чл.29, ал.2, пр.2 от ЗУО.
Жалбоподателят Община И. намира издаденото наказателно
постановление за незаконосъобразно. Не оспорва, че Община И.
действително депонира битови отпадъци в Регионалното депо за неопасни
отпадъци - гр. Кърджали, с. Вишеград. Твърди, че Община И. не е избрала по
своя собствена воля да депонира битови отпадъци на забранени за това места,
поради което не може да й се вмени умисъл, следователно вина относно
констатираното нарушение. Твърди, че депонирането на битовите отпадъци
от Община И. се извършва на терени, които са определени и посочени от
служителите на фирмата - „З.“ ЕАД, която стопанисва Регионалното депо за
неопасни отпадъци - гр. Кърджали, с. Вишеград. Твърди, че приемането,
измерването и разстилането на разтоварените смесени битови отпадъци от
1
общините, членове на Регионално сдружение „За Чисти Родопи“ се извършва
от „З.“ ЕАД, въз основа на Договор №13416-03/24.06.2016 г. с Община
Кърджали за експлоатация, мониторинг и поддръжка на Регионално депо за
неопасни отпадъци за общини Кърджали, Ардино, Джебел, И., Кирково,
Крумовград, Момчилград и Черноочене. Предвид изложеното, моли
обжалваното НП да се отмени като неправилно и незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от упълномощен
юрисконсулт, който поддържа жалбата, като излага и допълнителни
съображения в изготвена писмена защита по делото.
Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебното
заседание, се представлява от упълномощен юрисконсулт, който оспорва
жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено. Излага
подробни съображения за неговата законосъобразност в хода по същество,
както и в представена писмена защита по делото. Моли за присъждане на
разноските в производството.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното
заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за
установено от фактическа страна следното:
На 09.03.2021 г. свидетелите С.К. и П.С. – служители в РИОСВ -
гр.Хасково, извършили проверка във връзка с постъпил в РИОСВ - Хасково
сигнал с вх.№ С-27-27/11.02.2021г., отнасящ се за депониране на смесени
битови отпадъци на старото сметище на Община Кърджали, вместо да се
депонират в клетката на новото депо, като се замърсява пътя и съседни
земеделски земи. Проверката е била извънредна и е извършена съвместно с
представител на Община Кърджали-св. Н.Х.. При проверката е установено
следното: в изпълнение на Заповед № 1/25.02.2020 г. на директора на РИОСВ
- Хасково за налагане на преустановителна принудителна административна
мярка за спиране на дейностите по експлоатацията на единствената клетка
№1 на Регионалното депо за неопасни отпадъци, обслужващо общините
Кърджали, Ардино, Джебел, И., Кирково, Крумовград, Момчилград и
Черноочене, намиращо се в землищата на с. Вишеград и с. Островица,
2
местност „Чал Дорасъ“, община Кърджали с оператор Община Кърджали
съгласно Комплексно разрешително № 365-Н0-И0-А0/2008 г., поради
превишаване на определения капацитет на клетката е преустановено
депонирането на отпадъци от общинските системи за организирано
сметосъбиране на упоменатите по горе общини. Към регионалното депо няма
изградена клетка номер 2, поради което Общините Кърджали, Ардино,
Джебел, И., Кирково, Крумовград, Момчилград са започнали да натрупват
смесените битови отпадъци от населението на съседни терени, на които са се
разтоварвали отпадъците от същите общини в периода 2008-2016г., до
изграждане на клетка № 1. Единият от терените, който е използван в периода
от 01.03.2020г. до края на 2020г. за депониране на смесените битови отпадъци
от общините, членове на сдружението е разположен южно от оградата на
РЦУО -гр. Кърджали, непосредствено под рекултивираното старо общинско
сметище на Община Кърджали. Достъпът до този терен е осъществяван през
изградената пътна инфраструктура на Регионалния център, като за целта са
демонтирани два участъка от мрежовата ограда, като допълнително е
оформен подход към използвания терен. Смесените битови отпадъци са
натрупвани на различна височина, без да е извършвано уплътняване и/или
запръстяване, с цел ограничаване на разпиляването на отпадъци. При
проверката е установено, че за натрупване на битовите отпадъци се използват
терени, разположени вдясно на пътя, преди входа за регионалния център.
Констатирано е, че натрупаните битови отпадъци се пробутват с верижна
машина тип „Булдозер“. За преместване и оформяне на устойчив профил от
отпадъците се използвал и багер с кофа. По време на проверката пристигнали
два специализирани сметосъбиращи автомобила от Община Кърджали и
Община Кирково, които били претеглени на везната на РЦУО и разтоварени
на посочените терени. Св. С.К., сочи, че не се извършва запръстяване на
отпадъците, поради което се наблюдава силно замърсяване на съседни терени
от леки фракции, вкл. окачени по храстите. Натрупването на битовите
отпадъци от Община Кърджали, Ардино, Джебел, Кирково, Крумовград, И. и
Момчилград в описаните имоти е довело до образуване на незаконно
сметище, което не представлява депо за отпадъци по смисъла на Закон за
управление на отпадъците (ЗУО) и подзаконовите нормативни актове. Върху
посочените терени няма изградено и въведено в експлоатация съоръжение за
обезвреждане на отпадъци - депо за отпадъци.
3
При проверката е установено, че приемането, измерването и
разстилането на смесени битови отпадъци от общините, членове на
Регионално сдружение „За Чисти Родопи“ се извършва от „З.“ ЕАД, въз
основа на Договор №13416-03/24.06.2016 г. с Община Кърджали за
експлоатация, мониторинг и поддръжка на Регионално депо за неопасни
отпадъци за общини Кърджали, Ардино, Джебел, И., Кирково, Крумовград,
Момчилград и Черноочене. По дадените на място данни от Д.Н. - организатор
производство към „З.“ ЕАД в периода от 01.03.2020 г. до 08.03.2021г. на
описаните терени са разтоварени и натрупани следните количества смесени
битови отпадъци по общини: Община Кърджали - 19007,92 т.; Община
Момчилград - 2576,62т.; Община Крумовград - 2695,52 т.; Община Кирково -
3766,16 т.; Община Джебел - 1780,34 т.; Община И. - 365,94 т.; Община
Ардино - 2327,28 т.
По време на проверката е съставен Констативен протокол №
167/09.03.2021 г., с който е дадено предписание на кмета на Община
Кърджали да представи справка за количествата натрупани отпадъци на
терени в землищата на с.Вишеград и с.Островица, извън границите на РЦУО-
Кърджали от системите за организирано сметосъбиране на Общините
Кърджали, Ардино, Джебел, Кирково, Крумовград, И. и Момчилград за
периода от 01.03.2020 г. до 08.03.2021 г.
С писмо с изх. № 53-00-31б-(2)/12.03.2021г. Община Кърджали е
представила в РИОСВ - Хасково справка, предоставена от „З.“ ЕАД гр.
София, за количествата натрупани отпадъци на терени в земл. на с. Вишеград
и с. Островица, извън границите на РЦУО-Кърджали от системите за
организирано сметосъбиране на общините Кърджали, Ардино, Джебел,
Кирково, Крумовград, И. и Момчилград за периода от 01.03.2020 г. до
08.03.2021 г.
Допълнително с Предписание № 22/19.03.2021г. на директора на
РИОСВ - Хасково до „З.“ ЕАД гр. София е поискано да се представят копия
на съставените месечни Протоколи за установяване количествата на приетите
отпадъци на Общините Кърджали, Ардино, Джебел, Кирково, Крумовград, И.
и Момчилград и фактури за извършените дейности за периода от 01.03.2020
г. до 28.02.2021 г. за всяка община, в срок до 02.04.2021 г. С писмо с изх.
4
№51/31.03.2021 г. „ З.“ ЕАД гр. София е представила в РИОСВ - Хасково
исканите с предписание № 22/19.03.2021г. документи.
От представените справки и документи е установено, че Община И. в
периода от 01.03.2020 г. до 28.02.2021 г. е натрупала 366,84 т. смесени битови
отпадъци от организираното сметосъбиране на територията на общината на
терени разположени в в земл. на с. Вишеград и с. Островица в района на
РЦУО - Кърджали, върху които няма изградено и въведено в експлоатация
съоръжение за обезвреждане на отпадъци - депо за отпадъци. Натрупването
на битови отпадъци на тези терени представлява изхвърляне на неопасни
отпадъци на неразрешени за това места от Община И..
По този повод на 18.05.2021г. срещу Община И. бил съставен акт за
установяване на административно нарушение по чл.134, ал.1, т.1 във вр.
чл.29, ал.2, пр.2 от ЗУО. АУАН бил съставен в отсъствие на нарушителя, като
е връчен на дата 19.05.2021 г. на кмета на Община И.. Въз основа на
съставения акт, наказващият орган на 05.07.2021 г. издал атакуваното
наказателно постановление, с което наложил на Община И. административно
наказание: имуществена санкция в размер на 1 400 лева на осн. чл. 134, ал. 1,
т. 1 от ЗУО.
Изложената фактическа обстановка се установява след анализ на
показанията на свидетелите П.С., С.К., Ц.М. и Наше Х., на които съдът дава
вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и безпристрастни; Акт за
установяване на административно нарушение от 18.05.2021 г.; писмо от
Регионална инспекция - Хасково с изх.№ О-223 от 22.07.2021г.; възражение с
изх.№ 32-00-66/2 от 25.05.2021г.; писмо с изх.№ О-223 от 05.07.2021г.;
становище с изх.№ О-223 от 30.06.2021г.; писмо от Община И. до директора
на РИОСВ - Хасково с изх. № 32-00-66/1 от 25.05.2021г.; писмо от Община И.
до директора на РИОСВ- Хасково с изх.№ 32-00-66/2 от 25.05.2021г.; писмо
от РИОСВ до кмета на Община И. с изх.№ О-223 от 18.05.2021г.; писмо от
РИОСВ до кмета на Община И. с изх.№ О-223 от 27.04.2021г.; писмо от ,,З.“
ЕАД до РИОСВ - гр. Хасково с изх.№ 51 от 31.03.2021г.; предписание с № 22
от 19.03.2021г. на РИОСВ - гр. Хасково; писмо от Община Кърджали до
директора на РИОСВ - гр.Хасково с изх.№ 53-00-316-121 от 12.03.2021г.;
писмо от ,,З.“ ЕАД до Община Кърджали с изх.№ 49 от 11.03.2021г.; справка
5
за количество депониран отпадък за периода 03.2020-08.03.2021г.; заповед №
9 от 24.02.2020г. на директор на РИОСВ-Хасков; заповед № РД-648 от
26.08.2014г. на Министъра на околната среда и водите; заповед с № РД-115 от
13.08.2017г. Министъра на околната среда и водите; Констативен протокол №
167 от 09.03.2021г. на РИОСВ-Хасков; писмо от Община И. с изх.№ 11-00-
128/1 от 11.08.2021г.; договор за възлагане на обществена поръчка за услуги с
№ Д-13 от 28.01.2020 г., сключен между Община И. и "Волан-05" ООД;
Договор за възлагане на обществена поръчка за услуги с № Д-8 от
19.01.2021г., сключен между Община И. и "Ем Енд Си Транс" ЕООД; заповед
с № 60 от 31.08.2020г. на директора на РИОСВ-Хасково; договор с № 1341603
от 24.06.2016 г., сключен между Община Кърджали и "З." АД; Заповед с № 1
от 25.02.2020г. на директора на РИОСВ-Хасков; копие на справка от
,,Акстър“; месечни протоколи, за установяване количествата на приетите за
обработване и депониране отпадъци на общините Кърджали, Ардино,
Джебел, Кирково, Крумовград, И. и Момчилград за периода от 01.03.2020г.
до 28.03.2021г. и копия на фактури за извършените дейности за периода от
01.03.2020г. до 28.02.2021г. , както и другите приети по делото писмени
доказателства.
При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна
страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана
по същество.
С нормата на чл. 29, ал. 2 от Закона за управление на отпадъците се
забранява изоставянето, нерегламентираното изхвърляне и изгаряне или
друга форма на неконтролирано управление на отпадъците.
От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че
дружеството жалбоподател е осъществило хипотезата на "нерегламентирано
изхвърляне" на отпадъци.
Изпълнението на втората хипотеза на чл. 29, ал. 2 от ЗУО
осъществява състав на нарушение, наказуемо на основание чл. 134, ал. 1, т. 1
от ЗУО- наказва се с имуществена санкция в размер от 1400 до 4000 лв.
6
едноличен търговец или юридическо лице, което изхвърля неопасни отпадъци
на неразрешени за това места.
Наложеното наказание е в минимално предвиден в закона размер и
съответства на целите на наказването.
Извършеното деяние не се отличава с по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения,
поради което случаят не може да се определи като маловажен. Правилата за
опазване на природата следва да се спазват безусловно, а нарушенията следва
да бъдат санкционирани, като се изхожда от завишената им степен на
обществена опасност, предвид това, че замърсяванията могат да доведат до
различни неблагоприятни последици.
Санкционираното нарушение е формално и настъпването на вредни
последици не е елемент от обективната му съставомерност.
Както бе посочено и по-горе, по делото е безспорно установено, че
Община И. в периода от 01.03.2020 г. до 28.02.2021 г. е натрупала 366.84 т.
смесени битови отпадъци от организираното сметосъбиране на територията
на общината на терени разположение в землището на с.Вишеград и
с.Островица в района на РЦУО-Кърджали, върху който няма изградено и
въведено в експлоатация съоръжение за обезвреждане на отпадъци-депо за
отпадъци. Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че по отношение на
вмененото нарушение не е установено виновно поведение от страна на
жалбоподателя, предвид това, че се касае за обективна, безвиновна
отговорност на юридическото лице за неизпълнение на задълженията му по
сметосъбирането и натрупването на отпадъци на отредените за това места.
Съгласно §1, т. 29 от ДР на ЗУО " Притежател на отпадъци" е
причинителят на отпадъци или физическото или юридическото лице, в чието
владение се намират те, поради което съдът намира, че жалбоподателят е
притежател на отпадъци по смисъла на ЗУО, поради което правилно е
санкциониран за нерагламентираното натрупване на същите.
Съдът констатира, че при съставянето на акта за установяване на
административно нарушение и издаване на атакуваното наказателно
7
постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и
чл. 57 от ЗАНН, поради което не са налице формални предпоставки за отмяна
на НП. Както съставения АУАН и издаденото наказателно постановление са
издадени от компетентни органи, в същите е отразена датата на установяване
на нарушението, описано е самото нарушение с всички негови съставомерни
признаци и обстоятелствата, при които е извършено, както и правилно е
посочена съответстващата им правна квалификация. При реализирането на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, не са
допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до
опорочаване на производството и до отмяна на наказателното постановление.
Съгласно чл. 63, ал. 5 от ЗАНН в полза на юридически лица или
еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер, определен от
съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт.
Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от
Закона за правната помощ. В Чл. 27е. от Наредба за заплащането на правната
помощ, приета на основание чл. 37, ал. 1 от ЗЗП, е посочено, че
възнаграждението за защита в производства по Закона за административните
нарушения и наказания е от 80 до 120 лв.
Искане в тази насока е направено от процесуалните представители на
РИОСВ-Хасково за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер
на 120 лева. Съобразявайки дейността по осъщественото процесуално
представително по настоящото дело, по което са проведени две открити
съдебни заседнания, в които е взел участие процесуалният представител на
жалбоподателя, като същия е представил и писмена защиата по делото, съдът
намира, че следва да бъде присъдено възнаграждение в размер на 120 лева,
което да се възложи в тежест на жалбоподателя.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 14/05.07.2021 г.
издадено от Директора на РИОСВ – гр. Хасково, с което на Община И., ЕИК
8
*********, гр. И., ул."България" №49, представлявана от Д.Д.О.-кмет на
Община И., е наложено административно наказание: имуществена санкция в
размер на 1 400 лева на осн. чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУО, за извършено
нарушение по чл.134, ал.1, т.1, пр.1 във вр. чл.29, ал.2, пр.2 от ЗУО, като
правилно и законосъобразно.
ОСЪЖДА Община И., ЕИК *********, гр. И., ул."България" №49,
представлявана от Д.Д.О.-кмет на Община И., да заплати на РИОСВ –
гр.Хасково сумата в размер на 120 лева представляваща направени по делото
разноски за юрисконсулско възнаграждение, на основание чл. 63, ал. 5 от
ЗАНН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването
на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Кърджали: _______________________
9