Р Е
Ш Е Н
И Е
№
757 09.06.2022
година гр.Бургас
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Бургаският административен съд,
седемнадесети състав, на осемнадесети май две хиляди двадесет и втора година, в
публично заседание в следния състав:
Председател:
Атанаска Атанасова
при секретаря Галина
Драганова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело
№ 379 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от АПК и е образувано по повод постъпила жалба от Х.А.А.
с ЕГН **********, с адрес: ***, против Акт с изх. № 01-6500/286 от 21.01.2022
г. за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“,
направление „Биологично растениевъдство“ от програма за развитие на селските
райони за периода 2014-2020 за кампания 2019, издаден от зам.-изпълнителен
директор на ДФ „Земеделие“.
В
жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, поради съществени
нарушения на административнопроизводствени правила и неправилно приложение на
материалния закон. В нея се сочи, че не са конкретизирани от административния орган
проверките, при които е установено нарушението, както и че жалбоподателят не е
уведомяван за тяхното извършване или за констатирани нередности. Твърди се, че
към 2019 г. жалбоподателят е разполагал със сертификат за биологично
производство, съответстващ на изискванията. Наред с това се сочи, че административният
акт е издаден за неизпълнение на условия, въведени през 2021 г., които не са
приложими за кампания 2019 г. Наведени са също доводи за необоснованост на акта.
По същество се иска неговата отмяна.
В
съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа
жалбата. Не сочи нови доказателства. Моли за отмяна на обжалвания акт по
съображенията, изложени в жалбата. Претендира разноски.
Процесуалният
представител на ответната страна оспорва жалбата. Представя административната преписка. Моли за отхвърляне
на жалбата и присъждане на разноски.
Жалбата
е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално
допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:
Жалбоподателят
Х.А.А. е земеделски стопанин по смисъла на §1, т. 23 от ДР на ЗПЗП, вр. чл. 4, параграф 1, б. „а“ от Регламент (ЕС) №
1307/2013, регистриран с УРН 627410. Същият е депозирал заявление с УИН02/090715/06260
за подпомагане по мярка 11 за извършване на биологично растениевъдство за
кампания 2015 г. С уведомително писмо от 24.02.2016 г., издадено от зам.-изпълнителен
директор на ДФ „Земеделие“, е одобрен за участие по направление „Биологично
земеделие“ за деклариран парцел
30020-6-1-3 с площ от 2.32 ха и култура- ябълки (семкови овощни видове- овощни видове). С писмото същият е
уведомен, че най-късно до 30 септември на петата година от ангажимента, който
започва да тече от подаване на първото одобрено заявление за подпомагане по
съответното направление, най-малко веднъж трябва да е получил сертификат или
писмено доказателство за съответствие на произведените растителни, животински
или пчелни продукти с правилата за биологично производство, като сертификатът
следва да удостоверява наличие на биологична продукция и съгласно чл. 39, т. 1,
б. „в“ от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. да бъде представен поне веднъж и
най-късно до 30 октомври на петата година от поемане на ангажимента.
На 22.05.2019
г. е подадено от жалбоподателя общо заявление за подпомагане за кампания 2019
г., с приложение за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“,
направление „Биологично растениевъдство“- заявление за плащане. Към заявлението
е приложен договор № 3859 от 17.04.2018 г., сключен с „Балкан Биосерт“ ООД, за
контрол и сертификация на биологично производство, преработка, означаване и
търговия с биологични продукти, във връзка с приложението на Регламент (ЕО) №
834/2007, Регламент (ЕО) № 889/2008, Закона за прилагане на общата организация
на пазарите на земеделски продукти на европейския съюз и чл. 40, ал. 5 от
Наредба № 1 от 07.02.2013 г. В т. 3 и т. 4.4 на част „Документи по направление
„Биологично растениевъдство“ (на стр. 20 от подаденото заявление) е отбелязано
с отметка, че не са приложени копие на сертификат или писмено доказателство за
съответствие на произведените растителни продукти с правилата на биологично
производство, издаден от контролиращо лице, респ. сертификат или писмено
доказателство за съответствие на произведените растителни и/или пчелни и/или
животински продукти с правилата на биологичното производство, удостоверяващи
наличие на биологична продукция.
С писмо
с изх. № 02-020-6500/17.04.2020 г. (на л. 34 от делото) кандидатът е уведомен
на основание чл. 40 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., че след извършване на
всички административни проверки са установени непълноти по отношение на
представените документи по чл. 33, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015
г., и е предоставена на същия възможност да представи допълнителни
доказателства. В писмото е отбелязано, че ще бъдат разгледани само документи
към вече издадени и предоставени в ДФ „Земеделие“ сертификати за произведена
продукция.
На 06.08.2020
г. в ДФ „Земеделие“ е депозирано заявление от жалбоподателя с вх. № 02-020-6500
(на л. 35), с приложена декларация изх. № 9349/05.08.2020 г. от управителя на
„Балкан Биосерт“ ООД. С декларацията е заявено от последния, че от парцел с
поле № по КВС 000030 със засадена площ от 2.32 ха с ябълки, стопанисван от Х.А.,
са произведени 15 000 кг. ябълки през 2019 г. с биологично качество с
начало на преход 23.12.2014 г.; за парцел с поле № по КВС 038017 с обща площ от
1.1 ха, засаден с ябълки и сливи- биологично производство няма данни за добиви,
насажденията са млади с начало на прехода от 26.02.2015 г.; за заявени площи от
60.8448 ха мери и пасища няма информация за добито количество, като
производството е конвенционално и не се сертифицира. В декларацията е отбелязано,
че на 23.04.2019 г. е извършена проверка на стопанството и е издаден сертификат
с № BG1323A/1-19/10.05.2019 г.
При извършени на
основание чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4/24.02.2015 г. административни проверки за
спазване на поетия биологичен ангажимент е прието от административния орган, че
представен от жалбоподателя документ за съответствие на произведените
растителни продукти с правилата на биологичното разнообразие по чл. 33, ал. 1,
т. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. не съответства на предвиденото в чл. 33,
ал. 1, т. 3 от същата наредба изискване всички парцели да са преминали периода
на преход и да е произведена продукция от земеделска култура, формираща размера
на подпомагане за всички парцели, в годината на издаване на документа. За тези
констатации жалбоподателят е уведомен с писмо изх. № 01-6500/2401/12.05.2021 г.
(на л. 26), в което е отбелязано, че административната проверка е извършена
чрез географско пресичане на геометриите на парцелите от последната година със
слой „Обединена геометрия на парцелите с предоставен сертификат“. В приложение
1 към уведомителното писмо е отразено, че декларираната площ от 2.32 ха по
мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ от
заявен парцел № 30020-6-1-1 не се пресича географски със слой „Обединена
геометрия на парцелите с предоставен сертификат“ (таблица 1, колона 3), както и
че за същата не са представени сертификати (таблица 1, колона 5 и таблица 2,
колона 4) и площта не е заявена само като угар (таблица 1, колона 4 и таблица
2, колона 5). Жалбоподателят е информиран, че е открито производство по
издаване на индивидуален административен акт за прекратяване на агроекологичния
ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ с направление „Биологично
растениевъдство“ за кампания 2019 г., на основание чл. 63, т. 1, вр. чл. 77, т.
4, буква „в“ от Регламент (ЕС) № 1306 на ЕП и на Съвета от 17.12.2013 г.
относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска
политика и в съответствие с чл.15, ал. 3, т. 3 и чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4
от 24.02.2015 г. На същия е предоставена възможност да представи възражения и
допълнителни доказателства в 7-дневен срок, считано от датата на получаване на писмото
с изх. № 01-6500/2401/12.05.2021 г. В проведени на 20.05.2021 г. и 15.06.2021
г. телефонни разговори със служител на ДФ „Земеделие“- Бургас е поканен за
връчване на писмото, видно от съставения протокол (на л. 28). Поради неявяването
му, писмото е изпратено по пощата на 21.06.2021 г., но е върнато на подателя с
отбелязване „непотърсено“, видно от приложеното копие от пощенски плик (на л. 29),
след което е оповестено по реда на чл. 18а, ал. 10 от АПК, чрез поставяне на
уведомление на таблото за обявления в ОД на ДФ „Земеделие“- гр. Бургас за
времето от 15.07.2021 г. до 22.07.2021 г., като за това обстоятелство е съставен
констативен протокол № 150. В предоставения срок не са постъпили възражения от
жалбоподателя.
С
оспорения акт изх. № 01-6500/286 от 21.01.2022 г. е прекратен поетият от жалбоподателя
ангажимент по направление „Биологично растениевъдство“ по мярка 11 „Биологично
земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020, на
основание чл. 63, т. 1, вр. чл. 77, т. 4, буква „в“ от Регламент (ЕС) № 1306 на
ЕП и на Съвета от 17.12.2013 г. относно финансирането, управлението и
мониторинга на общата селскостопанска политика, и чл.15, ал. 3, т. 3 от Наредба
№ 4 от 24.02.2015 г. В мотивите на акта са възпроизведени разпоредбите на чл.
33, ал. 1, т. 2 и § 7 от ДР на Наредба № 4/24.02.2015 г.; чл. 36 от Регламент
(ЕОЧ) на Съвета № 889/2008 г.; чл. 48, ал. 9 от Наредба № 5/03.09.2018 г.; и
чл. 29 от Регламент № 834/2007 г. Формиран е извод, че представен от
подпомаганото лице документ не отговаря на условията, предвидени в цитираните
разпоредби.
В съдебното
производство е представен сертификат № BG1323A/1-19
от 10.05.2019 г., издаден от „Балкан Биосерт“ ООД, с валидност една година от
датата на издаване и посочена дата на контрол- 23.04.2019 г., за биологично
качество на произведени от жалбоподателя 15 000 кг. ябълки. В сертификата
е отразено, че няма добив на сливи- биологично качество. Към него е приложено
писмо от контролиращото дружество, с което жалбоподателят е уведомен, че са
изпълнени изискванията на Регламент (ЕО) 834/2007 и (ЕО) 889/2008 и продуктите могат
да бъдат етикетирани или продавани в съответствие със сертификационния им
статус. В таблица към писмото е отразено биологично качество на прогнозен добив
от 15 000 кг. ябълки от парцел с поле № по КВС 000030 с площ 2.32 ха, с
начало на преход 23.12.2014 г. Отразено е също биологично качество на ябълки и
сливи от парцел с поле № по КВС 038017 с обща площ от 1.1 ха, с начало на
прехода от 26.02.2015 г., от който няма добив (млади насаждения). Отбелязано е,
че няма информация за добито количество от включените в стопанството площи от
60.8448 ха- мери и пасища, в които производството е конвенционално и не се
сертифицира.
При тези данни
съдът намира от правна страна следното:
Обществените
отношения, свързани с прилагането на схемите и мерките на Общата
селскостопанска политика на ЕС, се уреждат със Закона за подпомагане на земеделските производители
(ЗПЗП), който определя структурите и процедурите за прилагане на
мерките и дейностите, органите и тяхната компетентност, както и
организационните връзки между тях. Според чл. 11а от ЗПЗП Разплащателната
агенция приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки
за подпомагане на Общата селскостопанска политика. С разпоредбата на чл. 11, ал.2, т.4 от ЗПЗП
изпълнението на функциите на Разплащателна агенция е възложено на Държавен фонд
„Земеделие“. На основание чл. 20а от ЗПЗП изпълнителният
директор на ДФ- Земеделие организира и ръководи дейността на Разплащателната
агенция, и я представлява. С издадена от последния Заповед № 03-РД/2891#2/16.06.2021 г. са делегирани на зам.-изпълнителния
директор Петя Димитрова Славчева правомощия да издава и подписва актове за
прекратяване на агроекологичния ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“.
Следователно, оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в
кръга на правомощията му.
Актът е издаден
в изискуемата писмена форма, но при
съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразено в
липса на мотиви. В нарушение на изискването, предвидено в нормата на чл. 59,
ал. 2, т. 4 от АПК, в него не са изложени фактическите основания за издаването му,
т.е. конкретните факти, които административният орган приема, че са налице, за
да упражни предоставената му компетентност. Тяхното описание се изчерпва с
констатацията, че представен от подпомаганото лице документ не отговаря на
условията, предвидени в чл. 33, ал. 1, т. 2 и § 7 от ДР на Наредба №
4/24.02.2015 г.; чл. 36 от Регламент (ЕОЧ) на Съвета № 889/2008 г.; чл. 48, ал.
9 от Наредба № 5/03.09.2018 г.; и чл. 29 от Регламент № 834/2007 г., като жалбоподателят
е информиран за задълженията, предвидени с цитираните разпоредби.
Според
посочената от административния орган норма на чл. 33, ал. 1, т. 2 от Наредба №
4/24.02.2015 г., в срок до 30 октомври на петата година от ангажимента, считано
от подаването на първото одобрено заявление за подпомагане по съответното направление,
подпомаганите лица са длъжни най-малко веднъж да са получили сертификат или писмено
доказателство за съответствие на произведените от тях растителни, животински или
пчелни продукти с правилата на биологичното производство, като сертификатът следва
да удостоверява наличие на биологична продукция. В чл. 36 от Регламент (ЕО) №
889/2008 е предвидено изискване разпоредбите за производството да се прилагат върху
земеделските площи в преходен период най-малко две години преди сеитба или, при
ливади или площи с многогодишни фуражни култури- поне две години преди употребата
им като фураж, произведен по метода на биологичното земеделие, или при многогодишни
култури, различни от фуражните, най-малко три години преди първата реколта от биологични
продукти. На основание чл. 48, ал. 9 от Наредба № 5 от 3.09.2018 г. контролиращото
лице издава писмено доказателство по смисъла на чл. 29, параграф 1 от Регламент
(ЕО) № 834/2007 на оператор, съответно подизпълнител, с който има сключен договор
за контрол и сертификация. Писменото доказателство трябва да отговаря на посочените
изисквания в приложения XII и XIIа от Регламент (ЕО) № 889/2008. Контролиращото
лице издава приложение към него, съдържащо справка за количеството произведена първично
земеделска продукция през съответната година, площите, от които е произведена, както
и наличната на склад продукция от предходни години.
Поетият
от жалбоподателя ангажимент по направление „Биологично растениевъдство“ е
прекратен на основание чл. 15, ал. 3, т. 3 от Наредба № 4/24.02.2015 г., поради
несъответствие на представен от него документ с изискванията на посочените
разпоредби. Коментираният документ не е индивидуализиран, нито са направени констатации
относно приетото несъответствие на същия с конкретни изисквания. Не става ясно
от мотивите на акта дали ангажиментът е прекратен поради неизпълнение от страна
на подпомаганото лице на изискването да получи в срока по чл. 33, ал. 1, т. 2 от
Наредба № 4/24.02.2015 г. сертификат или писмено доказателство за съответствие
на произведените продукти с правилата на биологичното производство; дали такъв
сертификат е получен, но не удостоверява наличие на биологична продукция; дали
такъв е получен, но не е представен пред органа в годината на издаването му; дали
не е спазено изискването за прилагане на разпоредбите за производството върху
земеделските площи в преходен период в сроковете по чл. 36 от Регламент (ЕО) №
889/2008; дали е представен документ по смисъла на чл. 29, § 1 от Регламент
(ЕО) № 834/2007, който не отговаря на изискванията, посочени в приложения ХІІ и
ХІІа от Регламент (ЕО) № 889/2008. Не е конкретизирано и кое от изискванията на
чл. 33, ал. 1, т. 2, 3 и 5 от Наредба 4/24.02.2015 г. не е изпълнено от
жалбоподателя. При липса на каквито и да било фактически констатации в акта,
напълно неясни остават съображенията на административния орган за неговото
издаване. Неясно е също правното основание за издаването му. В чл. 33, ал. 1, т. 2, 3 и 5 от Наредба №
4/24.02.2015 г., към които препраща посочената в акта разпоредба на чл. 15, ал.
3, т. 3, са очертани няколко хипотези: 1) до 30 октомври на петата година от ангажимента
подпомаганото лице следва най-малко веднъж да е получило сертификат за съответствие,
който удостоверява и произведената биологична продукция; 2) да предостави документите
по т. 2 и т. 5, които удостоверяват състоянието на парцелите и произведената продукция
от земеделската култура, формираща размера на подпомагане, в годината на издаването
им; 3) до края на ангажимента поне веднъж да получи сертификат за съответствие на
произведените продукти с правилата на биологичното производство, който удостоверява
произведена биологична продукция. Коя от посочените хипотези е налице според
административния орган не става ясно от съдържанието на акта. Съдът намира за съществени
така допуснатите нарушения, тъй като не позволяват осъществяване на контрол относно
законосъобразното упражняване от административния орган на компетентността му,
а и непосредствено засягат правото на защита на адресата на акта, което е изначално
затруднено. Ето защо, оспореният акт следва да се отмени, като незаконосъобразен.
Наред
с изложеното следва да се отбележи, че в случая изискванията за сертифициране
на биологичното стопанство на жалбоподателя А. са изпълнени. По делото не е спорно,
а и е видно от посочения УИН в уведомителното писмо, с което жалбоподателят е одобрен
за участие по мярката (на л. 37), че първото одобрено заявление за подпомагане по
направлението „Биологично растениевъдство“ е подадено през 2015 г. Следователно,
съобразно изискването на чл. 33, ал. 1, т. 2 от Наредба № 4/24.02.2015 г. същият
следва да получи в срок до 30 октомври 2019 г. сертификат или писмено доказателство
за съответствие на произведените продукти с правилата на биологичното производство.
Изпълнението на това изискване е удостоверено от жалбоподателя със сертификат №
BG1323A/1-19 от 10.05.2019 г., издаден от „Балкан Биосерт“ ООД, с валидност една
година от датата на издаване и посочена дата на контрол- 23.04.2019 г., за произведена
биологична продукция от парцел № 000030 по КВС, със засадена площ от 2.32 ха са
произведени 15 000 кг. ябълки през 2019 г. с биологично качество с начало на преход
23.12.2014 г. Именно с посочения парцел жалбоподателят е одобрен за участие по
направление „Биологично растениевъдство“, видно от уведомителното писмо и
приложената към него таблица № 1 (на л. 37 и сл.). Останалите земеделски площи,
посочени в сертификата, не са одобрени за подпомагане и за тях не са приложими посочените
изисквания. Налице е писмено доказателство, издадено от контролиращ орган, съобразено
с изискванията, посочени в приложения XII и XIIа от Регламент (ЕО) № 889/2008.
С него е удостоверено спазването на изискванията и е посочена произведената продукция
в одобрения за подпомагане парцел № 000030 по КВС. Спазени са и сроковете по чл.
36 от Регламент (ЕО) № 889/2008. Поради това съдът приема, че не е налице
основание за прекратяване на поетия от жалбоподателя ангажимент и обжалваният
акт е незаконосъобразен.
С оглед формирания извод за
основателност на жалбата и своевременно направеното искане, на основание чл.
143, ал. 1 от АПК следва се присъдят на жалбоподателя разноски по делото в
размер на 500 лева- заплатено адвокатско възнаграждение, съобразно представения
списък на разноските.
Мотивиран от горното, съдът
Р Е Ш
И:
ОТМЕНЯ Акт
с изх. № 01-6500/286 от 21.01.2022 г. за прекратяване на биологичен ангажимент
по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ от
програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2019, издаден
от зам.-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“
ОСЪЖДА
Държавен фонд „Земеделие“- Разплащателна агенция да заплати на Х.А.А. с ЕГН **********
сумата от 500 (петстотин) лева, представляваща разноски по делото.
Решението може
да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-
дневен срок от връчване на съобщението.
СЪДИЯ: