РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1556/7.11.2023г.
В И М Е Т
О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в закрито заседание, като разгледа докладваното от съдия
Георги Петров адм. дело № 994 по
описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:
1. Производството
е по реда на чл. 159 от АПК.
2. Образувано
по жалба на Б.С.М., ЕГН **********, адрес ***, срещу Решение на Общински съвет
Септември № 1210 от 22.08.2023 г. за което е посочено, че „….касаят избор на
изпълнител и утвърждаване на обществени поръчки на стойност около 30 млн. лв.
3. С Писмо №
8046 от 05.10.2023 г., от страна на Общински съвет Септември е представено
посоченото в жалбата решение, както и списък на общинските съветници, които са
гласували при приемането му.
4. В самата жалбата
М. е заявил, че освен жител *** е и действащ общински съветник и е гласувал
като член но общинския съвет при приемане на въпросното решение. Приложени към
жалбата са Удостоверение № 5 от 05.11.2019 г. на ОИК Септември, за това, че М.
е избран за общински съветник в изборите произведени на 27.10.2019 г.
Представено е и удостоверение за постоянен адрес на жалбоподателя.
В
постъпилата административна преписка е приложен списък на общинските съветници,
които са гласували при приемане на Решение на Общински съвет Септември № 1210
от 22.08.2023 г., като М. е един от 19 съветници участвали в работата на
колегиалния орган и гласували при приемане на решенията.
5. Описаните
до тук данни, налагат да се отбележи следното:
Процесуалната допустимост на една жалба е
последица от проявлението на следния фактически състав: наличие на
административен акт, годен да бъде предмет на съдебен контрол и то при
положение, че последният не е изключен с изрична законова разпоредба; подаване
на жалбата в срока предвиден в съответния закон; наличие на правен интерес от
отмяна на обжалвания административен акт. Единствено комулативното
проявление на всички елементи от очертания състав е равнозначно на процесуално допустима и съответно подлежаща
на разглеждане по същество жалба.
6. Каза се,
предмет на Решение на Общински съвет Септември № 1210 от 22.08.2023 г. е
посочено, че „…касае избор на изпълнител и утвърждаване на обществени поръчки
на стойност около 30 млн. лв. Тоест, то обективира
властническо волеизявление на органа на местно самоуправление, насочено към
пораждането на конкретни правни последици и по правното си естество
представлява административен акт. Несъмнено е, че М. е участвал в работата на
колегиалния орган и посредством изразения от него вот е формирал властническото волеизявление на съвета.
7. При това
положение обаче, жалбоподателя не разполага с процесуалната легитимация да
обжалва административния акт в качеството си на общински съветник в Общински съвет
Септември. Правомощията на общинския съветник са лимитивно
изброени в чл. 33 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация. Измежду тях липсва установена възможност, общинския съветник да
обжалва решения на общинския съвет в работата на който участва. Интересите на местната
общност, включително и своите собствени, съветникът отстоява посредством:
работата си в постоянните и временни комисии на съвета в състава на които е
избран; предложенията за включването в дневния ред на заседанията на общинския
съвет за разглеждането на въпроси от компетентността на съвета; внасянето на
проекти за решения; участие в обсъждането и решаването на всички въпроси от
компетентността на съвета; отправянето питания към кмета, но не и посредством
обжалване на решенията на същия този съвет, доколкото неговият вот е елемент от
общото волеизявление на колегиалния орган. Правото на жалба против решението на
общинския съвет в качеството му на административен акт, принадлежи единствено
на лицето чиито права и законно установени интереси са пряко накърнени или
застрашени и то може да го упражни лично или чрез надлежно упълномощен
представител. Общинския съветник нито разполага с дадена му от закона
процесуална представителна власт по отношение на жителите на общината, нито пък
може да се суброгира в техните права.
Ето защо, на
основание чл. 159, т. 4 от АПК, Съдът
ОПРЕДЕЛИ :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Б.С.М., ЕГН **********,
адрес ***, срещу Решение на Общински съвет Септември № 1210 от 22.08.2023 г. за
което е посочено, че „….касаят избор на изпълнител и утвърждаване на обществени
поръчки на стойност около 30 млн. лв.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 994
по описа на Административен съд Пазарджик за 2023 г.
Определението
подлежи на обжалване с частна касационна жалба пред Върховния административен
съд, в седем дневен срок от съобщаването на страните.
Административен
съдия :/п/