Решение по дело №510/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 26
Дата: 29 януари 2020 г. (в сила от 17 февруари 2020 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20197110700510
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

                                                             Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                  29.01.2020 г.

 

         Номер      26                                        2 0 2 0 година                                   гр. Кюстендил

 

                                                  В     И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Кюстендилският административен съд

на четиринадесети януари                                                                                 2 0 2 0 година

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                  Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: И. С. 

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

Административно дело № 510 по описа за 2019 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

       Производството е по чл. 145 и сл. от АПК.

       Производството по делото е образувано по подадена жалба от Областния управител на Област Кюстендил срещу Заповед № РД-00-1065/01.10.2019 г. на ВРИД Кмет на Община Кюстендил, с която задължава Областна администрация Кюстендил, да извърши за своя сметка в срок от 12 месеца от влизане в сила на настоящата заповед необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни дейности по проектна документация, съгласувана по реда на чл. 84 ал. 1 и ал. 2 от ЗКН, при подробно определени условия.

       В жалбата на Областния управител на Област Кюстендил се излагат доводи за незаконосъобразност на посочената по – горе заповед, поради нарушение на материалния закон. Оспорването се поддържа пред съда от юр. К., като не се сочат допълнителни основания. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

       Ответната страна – Кметът на Община Кюстендил, чрез юр.Ц., моли да се отхвърли оспорването и да се остави в сила оспорената заповед. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

       Кюстендилският административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, приема за установено следното:

       Съгласно данните от съхранявания в НИНКХ Национален публичен регистър за недвижимите културни ценности, съдържащ всички актове до влизане в сила на Закона за културното наследство /ЗКН/ за статута на обекти като недвижими паметници на културата /недвижими културни ценности по смисъла на чл. 59 ал. 4 от ЗКН, § 10 ал. 1 и § 12 ал. 1 от ПЗР на ЗКН/ и всички актове по чл. 58 ал. 1, чл. 62 ал. 1 и 2 и чл. 65 ал. 1 от ЗКН, обектът „Антична обществена сграда „Асклепион“, около джамия „Ахмед бей“ в гр. Кюстендил, притежава статут на единична археологическа културна ценност с категория „национално значение“, като подробна история на статута й е описана в писмо на директора на НИНКН /вх. № 6439/11.12.2019 г. – лист 44 по делото/.

       Административното производство по оспорената заповед е образувано по сигнал от Кмета на Община Кюстендил до Министерството на културата /изх. № 04-13-16/25.04.2019 г./, за това че част от Антична обществен асграда „Асклепион“ около джамия „Ахмед бей“, представляваща археологическа недвижима културна ценност в кв. 273 по плана на гр. Кюстендил, е в аварийно състояние. С писмо от ГД „Инспекторат за опазване на културното наследство“ е изискано досието на посочения обект.

       С Констативен протокол от 14.05.2019 г. по чл. 72 ал. 3 от ЗКН, комисията от ГД „ИОКН“ не е установила необходимост от незабавно даване на съответни указания за аварийно – временно укрепване и не е определила срок, с което не се е наложило да се задължи собственика за предприемане на незабавни аварийни дейности. С протоколът се изисква издаване на заповед от Кмета на Община Кюстендил по чл. 73 ал. 2 от ЗКН. 

       За обекта е извършена проверка на място и по документи, на основание чл. 72 ал. 3 от ЗКН от страна на ГД „ИОКН“ и е съставен Констативен протокол /вх. № 08-00-487/09.07.2019 г./ на МК, със съответните препоръки за последваща процедура по реда на чл. 73 ал. 1 от ЗКН, изпратени до Община Кюстендил и РИМ Кюстендил за изпълнение /вх. № 04-13-16/29.07.2019 г./.

      В изпълнение на процедурата, Кметът на Община Кюстендил е издал Заповед № РД—00-873/08.08.2019 г. на основание чл. 73 ал. 1 от ЗКН и във връзка с дадените указания е назначил комисия, която да изпълнява функции, възложени й с разпоредбата на чл. 73 ал. 2 от ЗКН. С писмо изх. № 08-00-487/22.08.2019 г. Зам. министърът на културата е поискал замяна на членове на комисията. Със Заповед № РД-00-921/21.08.2019 г. на Кмета на Община Кюстендил е била извършена исканата замяна на членове на комисията. Със Заповед № РД-00-986/10.09.2019 г. Кметът на Община Кюстендил е назначил отново комисия, която да изпълнява функции, възложени й с разпоредбата на чл. 73 ал. 2 от ЗКН. С Констативен протокол от 24.09.2019 г., назаначената комисия след извършена обстойна проверка, предлага на Кмета на Община Кюстендил да издаде заповед по чл. 73 ал. 3 от ЗКН, с която да задължи собственикът на обекта да предприеме съответните мерки, подробно описани в 3 точки, като протоколът е подписан от всички членове на комисията без възражения и забележки.   

      В изпълнение на горното, ВРИД Кметът на Община Кюстендил  е издал Заповед № РД-00-1065/01.10.2019 г., в която е задължил Областна администрация Кюстендил да извърши необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни дейности, при подробно описани условия изложени в 3 точки.

      Оспорената заповед е получена в областната администрация на 04.10.2019 г. /лист 7 по делото/ и е оспорил същата с жалба с вх. № 04-13-16/18.10.2019 г. на Община Кюстендил, постъпила в съда с вх. № 5176/22.10.2019 г.

      Жалбоподателят е субект на правото на съдебно оспорване, упражнил е правото си надлежно, което прави жалбата допустима.

      Така установеното от фактическа страна води до следните правни изводи, както следва:

      Съгласно чл. 73 ал. 3 от Закона за културното наследство, въз основа на констативния протокол кметът на общината в 14 – дневен срок издава заповед, с която задължава лицата по чл. 71 ал. 1 за тяхна сметка да извършат в определен срок необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни дейности по проектна документация, съгласувана по реда на чл. 84 ал. 1 и 2. Разпоредбата на чл. 73 от ЗКН, систематически е разположена в Раздел ІV „Права и задължения на собствениците или ползвателите на недвижими културни ценности“, целящи опазването, съхранението и поддържането им  в добро състояние. Разписаната процедура по чл. 73 от ЗКН предвижда намеса на компетентните органи при наличие на обстоятелства, застрашаващи недвижима културна ценност от увреждане или разрушаване. Така разписаните правила, съпоставени с целите на закона, определени в чл. 3, а именно създаване на условия за опазване и закрила на културното наследство, устойчиво развитие на политиката по опазването му и гарантиране равен достъп на гражданите до културните ценности несъмнено целят запазване на културните ценности в автентичен вид, а при невъзможност възстановяването им. За да се гарантира възстановяване на разрушена или застрашена от разрушаване недвижима културна ценност, законодателят е предвидил компетентната администрация да предприеме мерките по чл. 73, а при нужда и да ги изпълни – чл. 76. Неслучайно и чл. 76 ал. 1 от ЗКН предвижда, че при неизпълнение на заповедите по чл. 73 и чл. 74, необходимите проектни, укрепителни, консервационно – раставрационни и ремонтни дейности или реконструкция по автентични данни на недвижимата културна ценност или на част от нея се извършват от държавата, съответно общината.

     Със Заповед № РД-00-1065/01.10.2019 г. ВРИД Кмета на Община Кюстендил, на основание чл. 73 ал. 3 от ЗКН е задължил областната администрация Кюстендил да извърши за своя сметка необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни дейности по проектна документация относно недвижимата културна ценност „Антична обществена сграда „Асклепион“ около  джамия „Ахмед бей“, в кв. 273 по плана на гр. Кюстендил. Същата се явява археологически и архитектурно – строителен паметник, включен в списъка на архитектурно – строителните паметници от Античността и Средновековието в Кюстендилски окръг съставен от Комитета за изкуство и култура /обн. ДВ, бр. 77/1968 г./. „Антична обществена сграда „Асклепион“ попада в границите на античния и средновековен град Пауталия – Велбъжд, обявен за архитектурен и археологически резерват с Разпореждане № 16/21.02.1977 г. на Бюрото на МС /обн. ДВ, бр. 18/1977 г./. Същият е актуван с Акт за изключителна държавна собственост № 32 от 17.03.1997 г. на Министъра на финансите. Като основание за издаване на заповедта е посочен и чл. 18 от Закона за държавната собственост, съгласно който имоти – държавна собственост, които не са предоставени за управление по установения ред, се управляват от областния управител по местонахождението им.

      Законодателят обаче е уредил начина на управление, ползване и разпореждане с имотите – културна ценност в отделен закон – Закон за културното наследство /обн. ДВ, бр. 19/2009 г./, в съответствие с чл. 31 от ЗДС, съгласно който имотите и вещите – държавна собственост, които са културни ценности, се управляват при условия и ред, определени с отделен закон. Последният е специален по отношение на Закона за държавната собственост. В случая, в съответствие  и съгласно чл. 14 ал. 1 т. 14 от ЗКН, министърът на културата упражнява правото на собственост на държавата по отношение на културните ценности собственост на държавата. В този смисъл, редът разписан в ЗКН изключва общата компетентност на областния управител по чл. 44 ал. 1 от ЗДС /виж решение по адм. дело № 6214/2011 г. по описа на ВАС, ІV отд./.

      По делото са представени безспорни доказателства, че обектът „Антична обществена сграда „Асклепион“, около джамия „Ахмед бей“ в гр. Кюстендил притежава статут на единична археологическа недвижима културна ценност с категория „национално значение“ /писмо от Директора на НИНКН – лист 44 по делото./. В контекста на гореизложеното е видно, че областният управител не следва да е адресат на оспорената заповед, тъй като законът не му е предоставил права относно горепосочената недвижима културна ценност. Адресат на заповед за извършване на укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни дейности за обект „Антична обществена сграда „Асклепион“, около джамия „Ахмед бей“ в кв. 273 по плана на гр. Кюстендил следва да бъде министърът на културата.   

      Всичко изложено по – горе, прави основателна жалбата на Областния управител на Област Кюстендил срещу Заповед № РД-00-1065/01.10.2019 г. на ВРИД Кмет на Община Кюстендил.        

      Изложените мотиви водят до правния извод за незаконосъобразност на оспорената  заповед и като такава, съдът ще я отмени.

          

     Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

                                     Р  Е  Ш  И:

 

      ОТМЕНЯ Заповед № РД-00-1065/01.10.2019 г. на ВРИД Кмет на Община Кюстендил, като незаконосъобразна.

      ОСЪЖДА Община Кюстендил да заплати на Областна администрация с административен център гр. Кюстендил дължимо юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева.       

      Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Р. България.

      Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: