Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година
|
02.11.2020
г. |
Град
|
МЕЗДРА
|
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Мездренски районен |
съд |
|
наказателен
|
състав |
||
|
|
|
|
|
||
На |
Десети септември |
|
Година
|
2020 |
||
В публичното заседание в следния
състав:
|
Председател |
ЕВГЕНИ
БОЖИДАРОВ
|
|||||||||
|
Съдебни заседатели |
|
|||||||||
|
Секретар
|
Валя
Каменова |
|
||||||||
|
Прокурор
|
|
|
||||||||
|
Като
разгледа докладваното от
|
Съдия БОЖИДАРОВ |
|
||||||||
АНХ |
дело номер |
183 |
По описа за |
2020 |
година. |
||||||
ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ ВЗЕ ПРЕДВИД:
В.Д.А.
***, обжалвал наказателно постановление №20-0300-000048/12.03.2020 г. на
началник Група при ОД МВР- Враца,
РУ-Мездра, с което на основание чл. 179 ал.2
пр.1 ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение
по чл. 20 ал.2 ЗДвП.
В
жалбата се отрича вина за нарушението, кто се твърди, че като водач
на МПС е бил изблъскан от пътното платно
от друг автомобил движещ се с по-висока скорост.
В с.з.жалбоподателят, редовно
призован се явява лично. Поддържа жалбата.
Възвиваемата страна редовно призована ,не изпраща представител . В
писмото изпращащо преписката в съда
иска потвърждаване на НП, като
законосъобразно и правилно.
Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.
Жалбата е процесуално допустима с
оглед наличието на реквизити, съдържание, срок и активно легитимиран субект.
Събрани са писмени доказателства.Снети са показания от свидетели .
Съдът като прецени събраните по делото доказателства и доказателствени
средства, намира за установено следното от фактическа страна :
Представен по делото е АУАН бл. №171617-50/20.02.2020 г. съставен против В.Д.А.
***, за това, че на 20.02.2020 г. около 13.00 ч. в Община-Мездра на път
І-1 км. 159.600, посока Мездра-Враца,
управлявал л.а. марка “Хюндай Акцент“ с рег. № ВР 7303 ВК, лична собственост,
като следствие движение с несъобразена скорост с пътните условия /мокър път/ и
интензивността на движението губи
контрол на МПС и се блъска в дясно по посока на движението си
извън пътното платно , като по този начин
реализира ПТП с материални щети.
Нарушението е квалифицирано по чл. 20 ал.2 ЗдвП.
Въз основа на съставения АУАН било издадено атакуваното НП.
Събрани са писмени доказателства.
Снети са показания от
установилите нарушението
служители на МВР З.Н. и Д.Г..
Съдът ,като прецени установената фактическа обстановка след анализ
поотделно и в съвкупност на събраните доказателства , на основание жалбата и
релевираните в нея доводи,становищата на участниците в процеса и след проверка на атакуваното
наказателно постановление намира следното от правна страна:
Жалбата е неоснователна .
За нарушението по чл. 20 ал.2 ЗДвП АУАН се явява законосъобразен и
носи всички реквизити по ЗАНН. Съставен е в присъствие на служителите на МВР
установили нарушението Н. и Г., като описанието на нарушението съответства на
възведената правна квалификация и
съответно относимата за нея санкционна разпоредба отразена в НП. Съдът установява и компетентност на актосъставителя
и наказващия орган съобразно т.1.3 за
първият и т.2.9 от приложената Заповед № 8121з-515/14.05.18 година на Министъра на
вътрешните работи издадена във връзка с чл. 189 ал.1 и ал.12 от ЗДвП и чл. 47 ал.2
ЗАНН за наказващия орган при права
за това по делегиращата компетентност
на чл. 189 ал.12 ЗДвП и чл. 37 ал.1
б. “б” ЗАНН за актосъставителя. Описанието на нарушението съответства на правната квалификация и
правилно е приложена санкционната норма, поради което са спазени разпоредбите
на чл. 42 ЗАНН за АУАН и чл. 57 ал.1 ЗАНН за НП. АУАН е
съставен от служител на МВР установил
нарушението на място заедно с негов колега, който е вписан като свидетел.
Практиката е категорична, че при такава хипотеза не е налице нарушение на чл.40 ал.1 ЗАНН,
т.е. порок в тази насока съдът не установява.
Нарушението по чл.20 ал.2 ЗДвП предмет на
обжалване касае извършено деяние от лице, като водач на МПС
движещо се с несъобразена скорост е причинил ПТП с материални щети . В този смисъл всеки правоспособен водач има задължение да се движи по начин,
съобразен с конкретните пътни условия, като е длъжен да спазва
предписанието на чл. 20, ал. 2 ЗДвП, да
управлява автомобила с такава скорост, която да бъде съобразена с атмосферните
условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното
средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъде в състояние да спре пред всяко
предвидимо препятствие; водачът е длъжен да намали скоростта и в случай на необходимост
да спре, когато възникне опасност за движението. Съгласно задължителното за
съдилищата Тълкувателно решение № 28
от 28.XI.1984 г. по н. д. № 10/84 г., ОСНК, водачът на МПС е длъжен да
съобрази скоростта на движението не само с примерно посочените от чл. 20, ал. 2 ЗДвП фактори, но и с всички други затруднения и препятствия в движението,
произтичащи от пътните условия и ситуации, знаците, маркировката,
психофизиологическото състояние на водача и всички други отрицателно действащи
фактори, като намаляването на скоростта е в зависимост от степента на
опасността-колкото опасността е по-голяма, толкова скоростта трябва да бъде
по-малка, като при пътни условия и ситуации, когато движението и с минимална
скорост създава опасност за настъпване на произшествие, водачът следва да спре.
Следователно, разпоредбата на чл. 20, ал. 2 ЗДвП съдържа примерно, а не изчерпателно изброяване на факторите на пътната
обстановка, които имат значение за избиране на съобразена скорост за
движението. Величината на скоростта трябва да бъде в зависимост от
отрицателното влияние на тези фактори. Колкото повече и по-неблагоприятни са те
в пътната обстановка, толкова по-малка трябва да бъде скоростта на движението в
сравнение с максимално предвидените такива по чл. 21 ЗДвП. Скоростта не се избира от водачите
произволно, а се обуславя от
конкретните пътни и атмосферни
условия.
В съдебната практика съществува различие
при установяване съдържанието на понятието "съобразена скорост", като
в отделни разпоредби на закона за обозначаването й се използват понятията
"намалена скорост", "бавна скорост", "скорост, която
дава възможност да се спре", "безопасна скорост" и др., но при
тълкуване на тези разпоредби е видно, че не съществуват отделни видове намалени
скорости със съответния диапазон на тяхната величина. Скоростта се определя
като „съобразена”, като се вземат предвид факторите, посочени в двете хипотези
на чл. 20, ал. 2 ЗДвП. Не се спори по
същество за наличие на ПТП.
Показанията на озовалите се на място
служители на МВР З.Н. и Д.Г.
потвърждават обстоятелството , че на 20.02.2020 година около 13.00 ч. посетили
сигнал за ПТП на км. 159.600 с посока на
движение Мездра-Враца по Главен път Е 79 и установили жалбоподателя , като
водач на автомобил „Хюндай Акцент“ с № Вр
7303 ВК, който бил претърпял ПТП, като намерили автомобила встрани - вдясно извън пътното платно , който бил в
тревиста част с храсти и личал удар в
храстите , при което автомобила преминал през естествена канавка и следите му сочели , че се върнал
в близост до пътното платно. На
място водача А. обяснил на полицейските служители , че се движел с нормална
скорост, като споменал, че трафика бил голям и в този момент от ляво са го
изпреварили автомобили с висока скорост
и за да не се блъсне в тях напуснал пътното платно. Свидетелите установяват, че пътя е
еднопосочен, с по две ленти за движение във всяка посока, участъка от пътя бил
прав, без наклон , като настилката била
мокра след паднал дъжд. Сочат също, че пред тях
жалбоподателя твърди, че не е имал съприкосновение с друго МПС. На място полицейския служител З.Н. съставил
протокол за ПТП , който бил подписан от св. Г.
и от водача на автомобила В.А. без възражения. Протокола за ПТП приложен
на л. 33 от делото били отразени обстоятелствата за които свидетелстват разпитаните полицейски
служители. Установени са и щети по автомобила на жалбоподателя, за
които свидетелстват както полицейските
служители, така и данните в протокола за
ПТП. Щетите били по предната дясна част
на автомобила . Показанията на тези свидетели съдът кредитира като логични,
последователни и взаимно допълващи се. От тях се извеждат обстоятелства около
механизма на ПТП, като не са установени други външни фактори водещи до
настъпилото произшествие.На място
полицейските служители съставили протокол за ПТП и АУАН на водача В. А. за
нарушение на чл. 20 ал.2 ЗДвП. Протокола
за ПТП и Акта бил подписан без възражение от жалбоподателя .
Съвкупността на доказателствата изразени в
показанията на полицейските служители относно заявеното от жалбоподателя и установеното на място ПТП налагат извод за доказаност на нарушението от
обективна и субективна страна, което е извършено по непредпазливост от водача на автомобила „Хюндай Акцент“ В.А., като причината за ПТП е
несъобразена скорост с пътните
условия. Не се споделят доводите в
жалбата за липса на установена скорост на движение на автомобила и обвързването и с със необходимата съобразена
в конкретният пътен участък . Липсват каквито и да са доказателства за наличие
на друг автомобил, който е допринесъл за крайния противоправен резултат. В
самия протокол за ПТП е отразена схема на неговия механизъм , като не се
установяват външни фактори допринесли за
станалото произшествие. Наличието на
несъобразената скорост се извежда от
настъпилия противоправен резултат и установената фактическа обстановка. По-горе
съдът посочи ТР. № 28/1984 година по н.д. № 10/84 г.- ОСНК на ВС, при което
установяването на същата не е обвързана
с конкретна скорост на движение. В
случая не може и да се установи с каква
скорост се е движел жалбоподателя, но несъмнено доказателствата сочат, че тя е била в причинно
следствена връзка с настъпилия съставомерен резултат относно извършеното
нарушение на чл. 20 ал.2 ЗДвП.Предвид изложеното, скоростта на жалбоподателя А. се
явява „несъобразена”, тъй като е била неподходяща на конкретните пътни условия и на другите обективно посочени в чл.
20 ал.2 от ЗДвП неблагоприятни фактори, независимо от конкретния й размер, щом движението със същата е
довело до настъпване на ПТП с причиняване
на материални щети.
При тези доводи, съдът намира нарушението
за несъмнено установено при наличието на всички съставомерни признаци
изискуеми в текста на чл. 20 ал.2 ЗДвП.
Водачът на автомобила А. не е
изпълнил задължението си при избиране скоростта на движение да се
съобрази с характера и интензивността на движението в пътния участък , при
което се напуснал пътното платно в дясно и се блъснал в намиращата се там
канавка и храсти в резултат на което сам
и без наличие на друг допринасящ фактор е причинил ПТП с материали щети. За това нарушение материалния закон е приложен правилно със относимата санкционна
норма по чл. 179 ал.2 пр.1 ЗДвП в размер на 200.00 лева. В случая наказанието
е фиксирано в минималния размер, поради
което съдът не може да слиза под този праг при наличие на
забраната на чл. 27 ал.5 ЗАНН, а от
друга страна при константна санкция е безпредметно обсъждане на отегчаващи или
смекчаващи отговорността обстоятелства.
Мотивиран при изложените доводи и
на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН РС-Мездра в този съдебен състав
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА като правилно и законосъобразно наказателно постановление №20-0300-000048/12.03.2020
г. на началник Група при ОД МВР- Враца,
РУ-Мездра, с което на основание чл. 179 ал.2
пр.1 ЗДвП на В.Д.А. *** е наложена глоба в размер на 200 /двеста/ лева
за нарушение по чл. 20 ал.2 ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО на
основание чл.63 ал.1 ЗАНН подлежи на обжалване по реда на чл.211 ал.1 ГПК с
касационна жалба пред Административен Съд-Враца в 14-дневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено.
Районен съдия: