О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
Номер
2357 Година 2018 Град ПЛОВДИВ
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав
в закрито
заседание на 22.11.2018 година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 3511 по описа за 2018
година и като обсъди :
След като служебно се занима с въпроса, касаещ допустимостта на така
подадената жалба от Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс“
със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, настоящият съдебен състав
намира, че оспорването от сдружението срещу нормата на чл.44 ал.4 от
действащата на територията на Община – Пловдив общинска Наредба за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество/наричана по-надолу само
Наредбата/, е процесуално недопустимо, поради липса на личен, непосредствен/пряк/
интерес от оспорващия правен субект.
Всъщност от самата депозирана жалба е видно, че по-голямата част от
нея/пункт I/ обхваща именно въпроса за
допустимостта на формулираното оспорване на общинската подзаконова уредба,
действаща на територията на Община - Пловдив.
Самият жалбоподател претендира, че за него е налице интерес от оспорване
на атакуваната правна норма на вторична правна уредба, тъй като същият е
сдружение, в чийто устав, като средство за постигане на целите, е посочено и
„участието му в провежданите от общините публични търгове и публично оповестени
конкурси за продажба или отдаване под наем на подходящи общински имоти за
представителства на сдружението“. Сочи все в тази връзка, че участието му в
такива процедури не е хипотетична възможност, а регистрирано средство за
постигане на целите му.
Въпреки така направената обосновка, настоящият съдебен състав счита, че
досежно правния интерес за казуса следва да се имат предвид е следните няколко
обстоятелства.
Не е спорно, че юридическото лице е субект на частното право/сдружение,
регистрирано по реда на ЗЮЛНЦ/, със седалище и адрес на управление на
територията на Община - Пловдив.
Твърдението на сдружението е, че с оглед заложеното в устава му за постигане
на легитимните си цели, респ. черпейки основание и от решение на КС №5 от
17.04.2007г. по к.д. №11/2006г., същото неминуемо ще попадне в обхвата на
действието на атакуваното правило от общинската Наредба, поради което и
претендира отмяната му.
В казуса обаче не се установява/то и няма твърдения, а още повече надлежни
писмени доказателства/, жалбоподателят да е в каквото и да е производство,
чието приключване неминуемо ще наложи прилагане на новелата на чл.44 ал.4 от
Наредбата, т.е. ще са наложи заплащането на незаконосъобразните според него
било като такса, било като цена -
„режийни разноски“ по сметка на Община – Пловдив.
В тази връзка няма също така твърдения, нито доказателства и за това, че
сдружението е разкрило, или е в процес на разкриване на свои
представителства на територията на която и да е община в страната, които да
действат като дискусионни граждански клубове по актуални въпроси на местното
самоуправление и да бъдат коректив на местната власт, нито по какъвто и да е
начин да се предприети действия,насочени към закупуване или наемане на подходящи
общински имоти - чрез участие в провежданите от общините публични търгове или
публично оповестени конкурси - по реда на техните Наредби по чл.8, ал.2 от ЗОС.
При тази безспорна
фактическа обстановка, настоящият състав намира, че следва да се споделят и
следните съображения.
Съгласно нормата на чл.186
от АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт
имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни
интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той
поражда задължения. Законодателят е въвел изискване за наличието на правен
интерес от обжалване на подзаконов нормативен акт. С
решение № 5/17.04.2007 год. по к. д. № 11/2006 год. на Конституционният съд на
Република България е прието, че разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК е в
съответствие с чл.120 ал.2 от Конституцията на РБ. Засегнати по смисъла на
чл.186 ал.1 от АПК са тези субекти, до които административният акт се
разпростира, като интересът трябва да
е обоснован. Активна легитимация имат всички правни субекти в случаите, в
които подзаконовият нормативен акт засяга пряко,
непосредствено и лично права, законни интереси, свободи или създава задължения
за тях. За да е налице пряк интерес е необходимо със самото отменяване на оспорения административен нормативен акт
непосредствено да се отстрани настъпилата или настъпващата щета от изпълнението
на административния акт, да е налице действително и незабавно удовлетворяване
на лицето. Личният правен интерес предполага физическото или юридическо лице
да има право на жалба само в защита на своите субективни права, свободи и
законни интереси, а не на други лица. Правният интерес е непосредствен, когато
оспореният нормативен административен акт засяга правната сфера на жалбоподателя като отнема, изменя или ограничава права или
противозаконно създава задължения за него. Наличието на правен интерес е от
категорията на абсолютните процесуални предпоставки за подаване на жалба и
подлежи на доказване от оспорващия. Липсата му има за правна последица
недопустимост на жалбата и прекратяване на делото.
От събраните по делото доказателства се установява, че на първо място не са налице каквито и да било доказателства, че
жалбоподателят е засегнат или е в производство едно такова възможно засягане в
дейността си от атакуваното правило за поведение, така че предвидената в
оспорената разпоредба за евентуално заплащане на режийни разноски и то във
визирани размер от 3% да засяга правната му сфера.
Освен това следва да се споделят и аргументите в цитираното
от самия оспорващ решение на КС, а именно „..........Легитимацията при
съдебната защита на правата от страна на гражданите и юридическите лица срещу
актове на изпълнителната власт, която допуска Конституцията, е максимално
отворена, но не и безгранична. В това отношение законодателят се е съобразил с
разпоредбата на чл.120, ал. 2 от основния закон и не е предвидил actio popularis или възможността на всеки всякога и за всички да
атакува актове на изпълнителната власт дори когато ничии права не са нарушени
или потенциално застрашени. Именно възможността за въвеждане на actio popularis би влязла в противоречие с изискванията на чл.
120, ал. 2 от Конституцията и би следвало да се обяви за
противоконституционна....".
Или следва да се обобщи, че формалното вписване на цели,
заложени в устава на сдружението, за да се обосновава с това, последващо
наличие на личен, непосредствен пряк интерес,не е, според този съд,онази
необходима предпоставка, която законодателят, разтълкуван от КС, има предвид/в
таза насока по оспорвания на сдружението е и преобладаващата практика на ВАС на
РБ – така Определение №5512 от 26.04.2018 по дело №4419/2018г.;Определение
№1274 от 30.01.2018г. по дело №687/2018г.;Определение №14245 от 22.11.17г. по
дело №12075/2017г.;Определение №13902 от 16.11.2017г. по дело №9918/
2017г.;Определение №13751 от 14.11.2017г. по дело №9953/2017г.; Определение
№7702 от 19.06.2017г. по дело №3297/2017г.; Определение №7066 от 30.05.2018г.
по дело №4215/2018г.;Определение №1025 от 24.01.2018г. по дело
№303/2018г.;Определение №14718 от 01.12.2017г. по дело №9919/2017г.; Решение
№13476 от 06.11.2018г. по дело №9106/2017г.; Решение
№7276 от 01.06.2018г. по дело №3521/2017г.;Решение №711 от 17.01.2018г. по дело
№8906/2017;Решение №7419 от 05.06.2018г. по дело №8842/2017г.;Определение
№1137 от 25.01.2018г. по дело №994/2018г.;Решение №10397 от 03.08. 2018г. по
дело №8904/2017г.;Решение №9659 от 13.07.2018г. по дело №13649/
2017г.;Определение №6331 от 15.05.2018г. по дело №5059/2018г.; Решение №9782 от
17.07.2018г. по дело №9115/2017г.;Решение №3892 от 26.03.2018г. по дело
№1360/2017г./.
Консеквентно това обосновава извода на съда - за оставяне
жалбата без разглеждане и прекратяване на съдебното производство на основание
чл.159 т.4 АПК.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ
състав :
О П
Р Е Д
Е Л И
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс“
със седалище и адрес на управление гр. Пловдив срещу нормата на чл.44 ал.4 от
действащата на територията на Община – Пловдив общинска Наредба за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело
№3511/2018г. по описа на Административен Съд – Пловдив – ІІ отд., VІІ състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
ВАС на РБ в 7 – дневен срок от съобщението до жалбоподателя за постановяването
му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.