Определение по дело №1373/2020 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 1981
Дата: 14 юли 2020 г.
Съдия: Галя Василева Белева
Дело: 20202100501373
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

      1981                                                     14.07.2020 г.                                        Град Бургас

 

Бургаският окръжен съд, гражданско отделение, пети въззивен състав

На четиринадесети юли, през две хиляди и двадесета година

В закрито заседание в следния състав:

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Вяра Камбурова

          ЧЛЕНОВЕ:1. Галя Белева

                                                                                                      2. мл.с. Александър Муртев

 

като разгледа докладваното от съдия Белева

въззивно гражданско дело № 1373 по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С решение №717 от 25.02.2020г. по гр.д.№8504/19г. на РС- Бургас Главна Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ на Министерство на вътрешните работи – с адрес: ***-а, е осъдена да заплати на М.П.Б., ЕГН ********** *** сумата от 1726,77 лв., представляваща възнаграждение за извънреден труд- общо 214,93 часа, получен вследствие преизчисление с коефициент 1,143 на положения нощен труд за периода от 01.12.2016г. до 30.09.2019г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от 3.10.19г. до окончателното изплащане, както и 180,00 лв.- сборна мораторна лихва за периода 1.01.2017г. до 2.10.2019г. Искът за главницата е отхвърлен за периода от 1.10.2016г. до 30.11.2016г.  Искът за мораторна лихва е отхвърлен за разликата над присъдения размер до претендираните 233,18 лв., както и за периода от 1.10.2016г. до 30.11.2016г. и в периода от 1.07.2019г. до 30.09.2019г., както и за присъждане на мораторна лихва от 30-то число на съответния месец до датата на депозиране на исковата молба.

ГД „ПБЗН“ на МВР е осъдена да заплати на ищеца и сумата от 340 лв.- разноски по делото, а в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на БРС сумата от 119,07 лв.- държавна такса и 200 лв.- разноски за експертиза. Ищецът е осъден да заплати на Дирекцията разноски в размер на 5 лв., съразмерно на отхвърлената част от исковете.

Решението е връчено на страните както следва: на ищеца- на 2.03.2020г. чрез адв.С., а на ГД „ПБЗН“ на МВР- на 28.02.2020г.

Против решението е постъпила въззивна жалба вх.№12540/13.03.20г. по описа на РС-Бургас, подадена от Главна Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ на Министерство на вътрешните работи, чрез юрисконсулт Стойкова. С нея решението е обжалвано изцяло. Изложени са оплаквания, че същото е неправилно и необосновано, поради което се иска да бъде отменено, а вместо него да се постанови друго, с което исковете бъдат отхвърлени изцяло. Сочи се, че решението е постановено при неправилно тълкуване и прилагане на нормативната уредба относно полагането, отчитането и заплащането на нощен труд от държавни служители, чиито служебни правоотношения са уредени от ЗМВР. Основната грешка на съда се състояла в допускането на субсидиарно приложение на НСОРЗ, която според въззивника е неприложима. Препраща към доводите, изложени в отговора на исковата молба относно мотивите за неприложимост на общата правна уредба на трудовите правоотношения към предмета на спора, като за развити допълнителни такива. Извършен е преглед на нормативната уредба, касаеща видът и условията на заплащане на възнагражденията на държавните служители в МВР, въз основа на който са изведени следните изводи: 1/ законотворческият разум предполагал изброяването на видовете възнаграждения да е изчерпателно, поради което било безсмислено в ЗМВР от 2006г. да се включва възнаграждение за извънреден труд без посочен размер, а същото да се дължало по силата на КТ или ЗДСл. Излишно било  и прибавянето в ЗМВР-2014г. на възнаграждение за труд през нощта, в почивни дни и време на разположение, които биха се следвали по КТ и ЗДСл ; 2/ Допълнението на чл.202, ал.5 от ЗМВР от 2006г., касаеща характера на изброяването, на текста „за държавните служители от МВР“ показвало желанието на законодателя да лиши служителите в МВР от допълнителни възнаграждения, определени в други нормативни актове, които не били насочени специално към служителите в МВР. Приложението на общите правила на ЗДСл /съответно на КТ и актовете по прилагането му/ било отклонено с чл.211, ал.7 от ЗМВР от 2006г. и чл.187, ал.9 от ЗМВР-2014г., които делегирали на министъра на вътрешните работи издаването на подзаконов нормативен акт. С оглед нарочната уредба на видовете допълнителни възнаграждения и размера им, не били налице предпоставките за субсидиарно прилагане на КТ и ЗДСл, и актовете, към които препращали те. Освен това в ЗМВР имало изрично препращане към КТ само за конкретни норми. Редът за полагане, отчитане и заплащане на нощен и извънреден труд бил изрично уреден в ЗМВР, а препращане за тези елементи на служебните правоотношения към КТ нямало.

При обосноваване извода си за субсидиарно прилагане на НСОРЗ съдът се позовал на отменена подзаконова уредба- Наредба №8121з-407/11.08.2014г., която не действала през процесния период. Признава, че за период, извън процесния по тази наредба се е извършвало преизчисляване на часовете положен извънреден труд към дневни, но според него това е било в несъответствие с ЗМВР. Това било поправено с Наредба №8121з-592/25.05.2015г., както и при действащата Наредба №8121з-776/29.07.2016г.

Неправилен бил изводът на съда, че чл.2 от Наредбата се отнася единствено до изчисляване на положения труд като стойност в часове при сумирано изчисляване на работното време, което правило било общо, а не специално, поради което не можело да се сподели тълкуването, че е приложимо единствено при трудово възнаграждение, заработено при трудови норми и при продължителност на нощното време, по-малко от продължителността на дневното.  

Изтъква, че нормалната продължителност на нощния труд не била регламентирана в Наредбите, а в чл.187, ал.3 от ЗМВР, последно изречение и същата е 8 часа, а не 7 часа, както при работещите по трудово правоотношение. Понеже според чл.187, ал.1 ЗМВР нормалната продължителност на дневното работно време била 8 часа, то съотношението на нормалната дневна продължителност към нормалната продължителност на нощния труд по ЗМВР било 1, а не 1,143. Според въззивникът за държавните служители, чиито служебни правоотношения са регламентирани в ЗМВР, какъвто бил ищецът, когато положеният нощен труд е в рамките на 8 часовата продължителност, той не се трансформирал в дневен такъв, а се заплащал по 0,25 лв. на час, съгласно Заповед №8121з-791/28.10.14г. на министъра на вътрешните работи.

Развити са пространни съображения в подкрепа на тезата на въззивника, основаващи се на виждането на министъра на вътрешните работи в хода на процедурата по издаване на Наредба №8121з-592/25.05.2015г., възприето от докладна записка на Дирекция „Правно- нормативна дейност в МВР“; решения на различни по степен съдилища, както и правна консултация на проф.Мръчков.

На следващо място се акцентира, че в исковата си молба ищецът претендирал заплащане на извънреден труд за време, попадащо в рамките на 24-чосовото му дежурство, а съдът приел, че при преизчисляване на положените часове нощен труд в дневен на ищеца се дължи заплащане като за извънреден труд. Ако съдът считал, че приложение намира НСОРЗ, то не следвало да удовлетворява претенцията на ищеца за извънреден труд. Цитирано е становище на МТСП, отразено в писмо, за да обоснове извода си, че дори при прилагане на общите трудови норми, било недопустимо преизчисляването на часовете нощен труд с коефициент 1,143 за генериране на извънреден труд.

За работещите по трудово правоотношение разпоредбите на НСОРЗ- чл.8 и чл.9, ал.2, се прилагали едновременно с правилата за заплащане на нощния труд. Обратното разрешение, възприето от районния съд- при преизчисляване на часовете нощен труд с коефициент 1,143 получените допълнителни часове да се заплащат като извънреден труд, щяло да постави в по-неблагоприятно положение работещите по трудови правоотношения спрямо служителите, чиито служебни правоотношения били регламентирани в ЗМВР.

Подчертава, че с преизчисляване на часовете нощен труд към дневни такива с коефициента, посочен от ищеца, приложим към лица, работещи по трудово правоотношение, щяло да означава с неприложим към материята подзаконов акт да бъде дерогирано действието на законовата норма- чл.187, ал.3 от ЗМВР, регламентираща специалната 8-часова продължителност на нощния труд за лицата, назначени по ЗМВР и работещи на смени, което било недопустимо и противоречало на принципа на йерархия на нормативните актове.

На следващо място е оспорено заключението на вещото лице, послужило като доказателство за постановяване на обжалваното решение, като са изложени конкретни оспорвания, но не е направено искане за допълнителна, повторна или тричленна експертиза. В заключение е направен извод, че с постановеното решение съдът е присъдил на ищеца повече от дължимото, без да е отчел, че част от положения нощен труд вече е заплатен като извънреден.

Относно лихвите се поддържа становището, изложено в отговора на исковата молба.

Иска се отмяна на решението  в осъдителната част и отхвърлянето на исковете и в тази им част. При условията на евентуалност се иска да бъде приложена разпоредбата на чл.9г от НРВПО /обнар. ДВ бр.41/17г./. Претендират се разноски. Направено е евентуално възражение за прекомерност на разноските на въззиваемата страна.

Направено е искане за спиране на производството по делото на основание чл.229, ал.1, т.4 от ГПК до произнасяне на ТР по ТД №1/2020г..

Не са ангажирани доказателства.

В законоустановения срок е подаден отговор на въззивната жалба от адв. Л.С., пълномощник на въззиваемия, с който въззивната жалба се оспорва като неоснователна. Намира решението на РС- Бургас за правилно и законосъобразно, а оплакванията в жалбата- за неоснователни.

Твърди, че условията и редът за изплащане  на допълнителните възнаграждения за полагане на труд през нощта, в рамките на процесния период се определят от няколко наредби, издадени на основание чл.187, ал.9 от ЗМВР. Посочва, че приложимата към процесния период Наредба № 8121з-779/29.07.2016г. липсвала изрична норма, съответстваща на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014г., според която при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22.00 ч. и 6.00 ч. се преобразува с коефициент 0,143. Подчертава, че липсата на изрични норми в наредбите, действали по време на процесния период, не следвало да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положения нощен труд от служителите на МВР, тъй като същата представлявала празнота в нормативната уредба, поради  което намирала приложение разпоредбата на чл.9, ал.2 от НСОРЗ. Действително ЗМВР и ЗДС съдържали специални норми и уреждали специфични правоотношения, но не следвало да се приеме, че тези норми следва да поставят техните адресати в по-неизгодно положение от правоотношения по КТ. Развити са подробни съображения.

Иска от съда атакуваното решение да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. Претендират се разноски пред въззивната инстанция.

На основание чл.267 от ГПК съдът извърши проверка относно допустимостта на жалбите:

Въззивната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежно упълномощен представител на страна, която има правен интерес да го обжалва. Жалбата отговаря на изискванията на чл.260 и 261 ГПК.

Отговорът е подаден своевременно от надлежно упълномощен представител и е редовен.

Липсват основания за спиране на производството по делото, в каквато насока е искането на въззивната страна.

Действително, пред ВКС е висящо тълкувателно дело №1/2020г. на ОСГК по преюдициалния за делото правен въпрос дали за държавните служители в МВР са приложими разпоредбите на КТ и НСОРЗ досежно нощния труд или разпоредбите на специалния ЗМВР и издадените въз основа на него наредби.

Въпреки това, не са налице предпоставките за спиране на производството по настоящото дело, тъй като с разрешението, дадено в т.1 от ТР №8/2013 по т.д.№8/2013г. на ОСГТК на ВКС, което е задължително за долустоящите съдилища, се прие, че при образувано тълкувателно дело пред Върховния касационен съд по обуславящ правен въпрос производството по висящо дело може да се спира само в касационната инстанция на основание чл.292 ГПК, а не и във въззивната и първата инстанция.

Същевременно, разрешението дадено с Тълкувателно решение №1/9.07.2019г. по ТД №1/2017г. на ВКС не касае тази хипотеза, тъй като разглеждания там казус касае висящо преюдициално дело по друг правен спор между същите страни /т.е. следва да се разреши преюдициален спор за друго право или правоотношение между същите страни/, а не дело по общ правен въпрос, какъвто е този за приложимия закон.

Ето защо искането за спиране е неоснователно и следва да се остави без уважение, а делото следва да се разгледа в открито съдебно заседание.

Страните нямат доказателствени искания.

Мотивиран от горните съображения и на основание чл.267 от ГПК,  Бургаският окръжен съд                                                                                               

О П Р Е Д Е Л И :

 

ВНАСЯ делото за разглеждане в открито съдебно заседание, насрочено за 20.07.2020г. от 10.10ч., за когато на страните са изпратени призовки.

СЪОБЩАВА НА СТРАНИТЕ проекта за доклад на въззивната жалба и отговора, както и останалите въпроси по чл.267 ГПК съобразно обстоятелствената част на настоящото определение.

Препис от определението да се връчи на страните.

Определението не подлежи на обжалване.

                                                           

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                               

                                                                                      

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                                  

                                                                                  2.