Решение по дело №577/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 617
Дата: 29 май 2020 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20207050700577
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р        Е        Ш      Е        Н       И       Е

 

N……….

 

Гр. Варна……………2020 г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и първи май две хиляди и двадесета година в състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                                                                                   ЧЛЕНОВЕ:  ИВЕТА ПЕКОВА

                                                                                           ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

 

при секретаря Галина Владимирова и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 577 по описа на Административен съд гр. Варна за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК, във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по подадена касационна жалба от И.М.К., чрез адв.Д. против Решение №154/12.12.19г. по НАХД № 306/2019г. на ДРС, ІІІ състав, с което е изменено наказателно постановление № 6321/30.08.19г. на началник отдел „Контрол по РПМ“ при АПИ, с което на К. е наложено административно наказание глоба в размер на 2500лв. за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от ЗП на основание чл.53, ал.1, т.2 ЗП, като е намален размера на глобата на 1500лв.

Касаторът И.М.К. твърди, че решението на ВРС е неправилно, незаконосъобразно и необосновано, поради допуснати нарушения на материалния закон и процесуалните правила. Твърди, че от събраните писмени и гласни доказателства безспорно е установено, че при извършената проверка на 31.07.2019г. не е било извършвано теглене на МПС, като актосъставителят е приел теглото на товарния автомобил единствено на база кантарна бележка № 109361, издадена от „Девня-Варовик“АД. Счита, че не са събрани безспорни доказателства, които да сочат към момента на проверката какво е било теглото на товарния автомобил, за да бъде направен обоснован извод, че същият е бил претоварен. Твърди и че от показанията на разпитания по делото свидетел е установено, че след натоварване от кариерата автомобилът е изсипал част от товара си на депо-склад, с който собственикът на автомобила разполага след излизане от кариерата. Счита, че неправилно ДРС е анализирал събраните доказателства по делото, поради което е и направил неправилен извод за извършено нарушение. Моли решението на ВРС да бъде отменено, както и издаденото НП, а в условията на евентуалност да бъде наложено минималното наказание предвидено в закона.

Ответникът Агенция пътна инфраструктура, чрез процесуалния си представител ю.к.Ч., оспорва жалбата, счита същата за неоснователна и моли решението на ДРС като правилно и законосъобразно да бъде оставено в сила.

Представителят на ВОП дава заключение, че жалбата е основателна, нарушението не е установено по надлежния ред с техническо средство за измерване, каквото е изискването по мл.35 ал.3 от Наредба №11, съответно не са събрани доказателства за извършено от водача нарушение по чл.26 от ЗП и решението на ВРС следва да се отмени, както и издаденото НП.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред ВРС е образувано по жалба на И.М.К. против наказателно постановление № 6321/30.08.19г. на началник отдел „Контрол по РПМ“ при АПИ, с което му е наложено административно наказание глоба в размер на 2500лв. за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от ЗП на основание чл.53, ал.1, т.2 ЗП. За да се произнесе по спора, районният съд е установил от фактическа страна, че на 31.07.2019г., около 10.50 часа на път III-2009, на кръстовището за кариера „Люляка”, което е част от републиканската пътна мрежа, се е движило ППС – товарен автомобил с четири оси и две управляеми оси с рег.№ В 84 00 НХ управляван от И.К., като при извършването на проверка от служители на АПИ е установено, че видно от представена кантарна бележка измерената обща маса на ППС е 45 620 кг. при допустима максимална маса на ППС – 32 000 кг, съгласно чл.6, ал.1 т.6 б.”в” от Наредба №11 за движение на тежки и/или извънгабаритни ППС от 03.07.2001г. на МРРБ. Съставен бил АУАН за нарушение на чл.26 ал.2 т.1 б.”а” от Закона за пътищата, а въз основа на него било издадено и обжалваното НП. Сезираният със спора съд в мотивите си е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, не страдат от процесуални нарушения, правилно е квалифицирано нарушението и наложената санкция е определена в границите, предвидени за съответното нарушение. ДРС не е кредитирал показанията на свидетеля, че практика било на дружеството да депонират на собствен терен част от материалите, като е прието, че това е защитна теза, за която не са представени никакви доказателства. ДРС е приел, че вмененото нарушение е безспорно установено от доказателствата по делото, а относно размера на наложеното наказание е приел, че от АНО не са съобразени смекчаващите и отегчаващите вината обстоятелства и като ги е обсъдил е намалил размера на наложеното наказание малко над минималния, а именно в размер на 1500лв.

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

В хода на производството пред ДРС не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Събрани са исканите от страните доказателства, които са анализирани подробно и мотивирано от въззивния съд.

Настоящият състав намира, че въз основа на установената по делото фактическа обстановка, въззивният съд е направил правилни и законосъобразни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства по безспорен и категоричен начин се установява извършването на нарушението, вменено на касатора с НП, както правилно е приел районният съд. При съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства обосновано ДРС е приел, че касаторът е извършил вмененото административно нарушение по чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от ЗП.

Съгласно чл.3 т.1 от Наредба № 11/03.07.2001г. тежки ППС или състав от ППС са тези, които имат допустима максимална маса, по-голяма от стойностите по чл.6. Тежките ППС са „извънгабаритни ППС“ по смисъла на §1, т.1 от Наредба № 11.

Съгласно чл.26, ал.2, т.1, буква „а“ от ЗП за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забранява в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства. Разрешенията се издават от управителния съвет на агенцията или от упълномощено от съвета длъжностно лице от агенцията – за републиканските пътища, и от кметовете за съответните общини – за общинските пътища.

В конкретния случай управляваното от касатора ППС е идентифицирано като тежко по смисъла на чл.3, т.1 от наредбата. Видът на управляваното от касатора ППС не се и оспорва.

Измерената обща маса на ППС е 45.620т., съгласно кантарната бележка, издадена от „Девня-Варовик“АД при натоварването му, която е подписана от наказаното лице-водач на ППС.

Неоснователни са твърденията на касатора, че не са събрани безспорни доказателства, които да сочат към момента на проверката какво е било теглото на товарния автомобил. Общата маса на натоварване в случая е била установена въз основа на документ, издаден при натоварването на автомобила и подписан от водача на ППС, който е приел данните от измерването без възражения. Твърденията, че част от товара е бил изсипан в база на собственика на ППС не се установяват по делото.

Разпоредбата на чл.35 ал.3 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ въвежда задължение на контролните органи да извършат собствено измерване с електронна везна, но само в случаите, в които се извършва проверка за съответствието между масата и габаритните размери на извънгабаритно и/или тежко ППС със записаните данни в разрешителното по чл.8, ал.2 и ал.3 от наредбата и в документа за платена такса по чл.14 ал.3, но разглежданият случай не е такъв. Видно от доказателствата по преписката и показанията на св.Колев проверяващите са направили опит да измерят автомобила, но измерването е било осуетено.

От събраните по делото доказателства безспорно се установи, че К. е извършил вмененото с НП нарушение.

Настоящата инстанция намира за правилни и обосновани изводите на ДРС, че при издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Установените в хода на административнонаказателното производство факти, отразени в АУАН и наказателното постановление, са подведени под хипотезата на приложимата в случая санкционна разпоредба, т.е. налице е пълно единство между описанието на нарушението от фактическа и правна страна, което обуслява извод, че по никакъв начин не е ограничено правото на защита на лицето при ангажиране на административнонаказателната му отговорност.

Настоящата инстанция споделя изцяло и изводите на ДРС относно размера на наложеното наказание. При преценка на отегчаващите и смекчаващите отговорността обстоятелства ДРС правилно и законосъобразно е приел, че наказание в размер на 1500лв., т.е. към минималния определен в санкционната разпоредба, е съобразно обществената опасност на деянието и дееца и целите по чл.12 ЗАНН.

С оглед гореизложеното настоящата касационна инстанция намира, че решението на ВРС е правилно и законосъобразно, същото не страда от визираните в жалбата пороци, постановено е при спазване на изискванията на процесуалния и материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №154/12.12.19г. по НАХД № 306/2019г. на ДРС, ІІІ състав.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ:      1.

 

2.