Решение по дело №825/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1958
Дата: 2 ноември 2020 г. (в сила от 14 април 2021 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180700825
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1958/2.11.2020г.

гр. Пловдив, 02, 11, 2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

   Административен съд – Пловдив, Първо отделение, V състав, в открито съдебно заседание на 07,10,2020 година в състав:                                    

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

   при секретаря  В. К.,  като разгледа докладваното от съдия Ботев адм. дело № 825 по описа на съда за 2020 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:  

Производството е по реда на чл.121 ал.1 т.1 и чл.124 от Закон за държавния служител (ЗДСл) във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Жалбоподателят –  В.К.К., ЕГН **********,***, обжалва Заповед № 09/28.02.2020 г. на Кмета на Община Асеновград, с която на основание чл.106 ал.1 ал.2 от Закона за държавния служител /ЗДСл/ е прекратено служебното й правоотношение, считано от 01.03.2020г.

В жалбата се сочи нищожност и незаконосъобразност на заповедта, като са изложени доводи, че функциите и преките задължения на длъжността директор на дирекция „УОАТ“ минават към директор на дирекция „Инвестиционна политика и устройство на територията и нейните отдели. Твърди се, че двата отдела към дирекция „УОАТ“ – УОСНИНАР и ОДТК се преименуват съответно на отдел „Управление на общинската собственост“ и „Организация на движението и транспорт“, но в областите на дейност и преките задължения от стария и новия устройствен правилник се припокриват отчасти. Според жалбоподателката съкращаването на щата е обвързано с намаляване обема на работа, както и отпадане на функционалните задължения на длъжността. Посочва, че трудовата функция като система от трудови задължения е преминала към други длъжности макар и под различни наименования и в този смисъл според жалбоподателката няма реално закриване на длъжността, а е съкратена фиктивно с цел освобождаването на конкретен служител. Твърди се, че в заповедта не е посочено в какъв срок и пред кой може да се обжалва и така е нарушена формата на акта, което ограничава правото на защита. Изтъкнато е, че общият брой на щатните служители в общата и специализирана администрация на община Асеновград преди и след влизане в сила на новото длъжностно разписание е равен, като към 01.01.2020г. служителите в специализираната администрация са 49, а следствие на новата и променена структура стават 59, т.е. не се извършва реално съкращаване на бройките, а напротив същите се увеличават с 10 броя. Иска се отмяна на заповедта. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, както и че не е доказано реалното му изплащане. Подробни съображения са изложени в постъпила по делото писмена защита.

Ответникът – Кмет на Община Асеновград, чрез процесуалния си представител адв. Ф., оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. Претендира се присъждане на разноски. Подробни съображения за правилност и законосъобразност на оспорения административен акт са изложени в писмена защита.

Видно от отбелязването на самата заповед, същата е връчена на жалбоподателката на 28.02.2020г., а жалбата е подадена чрез органа на 13.03.2020г., следователно е подадена в срока по чл. 149 от АПК от надлежна страна с правен интерес от обжалване, поради което е допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

От фактическа страна съдът приема за установено, следното:

Със Заповед № 07/31.03.2016г. на кмета на Община Асеновград, жалбоподателката В.К.К. е назначена за държавен служител в Община Асеновград на длъжността “директор на дирекция” в Дирекция „Управление на общински активи и транспорт“, длъжностно ниво по КДА – 6, с наименование на длъжностното ниво – 6Б, ниво на основната месечна заплата – 13, с основна месечна заплата -1250лв (лист 5 по делото).

По делото е приложено цялото служебно досие на В.К.К., ведно с длъжностната характеристика за на заеманата от нея длъжност с дата на запознаване 13.02.2017г. (лист 155 и сл.), както и изменена длъжностната характеристика с дата на запознаване 07.12.2017г. (лист 123), издадена във връзка с Докладна записка на зам.кмета на община Асеновград (лист 167). Приложен е и въпросник за необходимата информация за изменение на длъжностната характеристика от 30.01.2017г. (лист 136-166).

С Решение № 73, взето с Протокол №6 от 29.01.2020г. на Общински съвет Асеновград (лист 234) е одобрена общата численост и структура на общинската администрация в Община Асеновград от 01.03.2020г., съгласно приложение №1 (на лист 235). Решението е взето при кворум 33 общински съветници, гласували „за“ – 25, „против“ – 1 и 6 „въздържали се“.

Със Заповед № А-337 от 20.02.2020г. (лист 236), на основание чл.44 ал.1 т.17 и ал.2 от ЗМСМА, чл.11 от ЗА и във връзка с Решение № 73, взето с Протокол №6 от 29.01.2020г. на Общински съвет Асеновград, кметът на Община Асеновград е утвърдил Устройствения правилник на общинска администрация – Асеновград в сила от 01.03.2020г.(лист 236 гръб-249), който отменя изцяло Устройствения правилник утвърден със Заповед № А-142/08.02.2016г. на кмета на Общината, изменен със Заповеди № А-443/31.03.2017г. и №А-2210/14.11.2019г.

Във връзка с новото длъжностни разписание от 01.03.2020г. и създаването на нова дирекция в общинската администрация „Административно и информационно обслужване“ (с включен отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“) и закриването на дирекция „Правно нормиране“ и дирекция „Управление на ресурси и база данни“, с доклад заместник кмета на Община Асеновград до кмета на Община Асеновград (лист 250) след направена преценка за квалификацията, професионалния опит, получената последна годишна оценка на изпълнението на длъжността от предложените за съкращаване служители, чиито длъжности се съкращават е предложил да бъде прекратено правоотношението на В.К. – директор на дирекция „Управление на общински активи и транспорт“. В доклада е посочено, че в длъжностната характеристика на директора на дирекция „Административно и информационно обслужване“ е включено осъществяване на процесуално представителство по съдебни дела, по които страна е община Асеновград, включително пред ВКС и ВАС, като за изпълнение на задълженията служителят следва да притежава юридическа правоспособност. Посочено е, че на изискването отговарят само А.С.– директор на дирекция „Правно нормиране“ и В.К. – директор на дирекция „Управление на общински активи и транспорт“. Направен е анализ и на справка от звеното по човешки ресурси приложена на лист 251 по делото.

По делото са приложени: информация за длъжността директор на дирекция „Административно и информационно обслужване“ (лист 252) и длъжностно разписание на общинска администрация Асеновград в сила от 01.03.2020г.(лист 253-255), поименно разписание на длъжностите и работните заплати на общинска администрация – Асеновград в сила от 01.01.2020г. (лист 266-269) и поименно разписание на длъжностите и работните заплати на общинска администрация – Асеновград в сила от 01.03.2020г. (лист 262-265).

Със обжалваната Заповед № 09 от 28.02.2020 г., кмета на община Асеновград, на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл е прекратил служебното правоотношение на жалбоподателката В.К.К., заемала длъжността „директор на дирекция“ с място на работа дирекция „Управление на общински активи и транспорт“, считано от 01.03.2020г.  Като причини за прекратяване е посочено: съкращаване на длъжността, въз основа на Решение № 73 от 29.01.2020г. на Общински съвет Асеновград и утвърдено ново длъжностно разписание на общинска администрация на 20.02.2020г., което влиза в сила от 01.03.2020г. На лист 20 по делото е приложено и предизвестие с изх.№ 94.13.134 от 27.02.2020г. И заповедта и предизвестието са връчени на жалбоподателката на 28.02.2020г.

С оглед изричните указания на съда, от страна на ответника по делото са представени длъжностните характеристики на служители на длъжностите в дирекция „Инвестиционна политика и устройство на територията“ в специализирана администрация и на отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“ към дирекция „АИО“ (лист 280 - 469).

Жалбоподателят представи по делото извадка от интернет страницата на община Асеновград (лист 473-474), в която е публикувана обява за провеждане на конкурс за длъжността директор на дирекция „Хуманитарни дейности, проекти и сътрудничество“ в община Асеновград.

По искане на жалбоподателката, по делото е допусната и приета съдебно-счетоводна експертиза, изготвена от вещото лице П.П.. Според заключението, няма съкращаване в броя на служителите в Община Асеновград при старата и при новата структура на общината. След проверка на приложеното по делото длъжностно разписание на общинска администрация Асеновград в сила от 01.03.2020г., вещото лице е установило, че числеността на персонала в новата структура на Община Асеновград е 162,5 щатни бройки, а според поименното разписание в сила от 01.03.2020г., персонала е 163 човека от които един е на 4 часа /1/2 бройка/., а според поименното разписание на длъжностите в сила от 01.01.2020г. персонала в 163 човека от които един е на 4 часа /1/2 бройка/. По втори въпрос в заключението е посочено, че функциите и задълженията съвместявани от жалбоподателката като директор на дирекция „Управление на общински активи и транспорт“ са разпределени между три различни отдела в две дирекции, а именно: директор на дирекция „Инвестиционна политика и устройство на територията“, началник отдел „Управление на общинската собственост“, началник отдел „Организация на движението и транспорт“, директор дирекция „Административно и информационно обслужване“, началник отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“. По отношение на въпросът дали продължава да съществува длъжността като нормативно определена позиция и като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с подписаната от лицето последна длъжностна характеристика, вещото лице посочва, че конкретната позиция със същото наименование на длъжност не съществува в „Длъжностно разписание“ от 01.03.2020г. Посочено е, че задълженията и изискванията утвърдени в последната длъжностна характеристика на лицето съществуват, доколкото съществува директор на дирекция „Инвестиционна политика и устройство на територията“, но освен двата отдела на които е била директор жалбоподателката, в тази дирекция влизат и още три отдела и конкретно нейните функции и задължения се изпълняват от двама началник отдели. Изрично е посочено, че директорът на дирекцията изпълнява различни по обем и вид функции, доколкото работата му е различна по обем и характер, и в тях влизат и задълженията и функциите на жалбоподателката. Изложено е, че част от задълженията на жалбоподателката се изпълняват от директор на дирекция „Административно и информационно обслужване“ и конкретно началник отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“. По четвърти въпрос вещото лице посочва, че според поименното разписание на длъжностите в сила от 01.03.2020г., към тази дата длъжността директор на дирекция „Хуманитарни дейности, проекти и сътрудничество“ не е посочено конкретно лице и към тази дата длъжността не е заета. Според експерта длъжността е заета на 01.05.2020г., като на 15.04.2020г. е проведен конкурс, който е обявен и на сайта на общината на 16.03.2020г.

Съдът кредитира заключението на вещото лице като компетентно и безпристрастно изготвено и неоспорено от страните по делото.

При така описаната фактическа обстановка, се налагат следните правни изводи:

Оспорената Заповед № 09 от 28.02.2020 г. е издадена от материално компетентен орган – Кмета на Община Асеновград, в качеството му на орган по назначаването за служителите в общинска администрация Асеновград, при съблюдаване на съществените изисквания на чл.108, ал.1 от ЗДСл за форма и съдържание на акта за прекратяване на служебното правоотношение.

В действителност в заповедта не е указано пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, но това не представлява съществено нарушение на формалните изисквания за съдържание на акта, което да обуслови неговата незаконосъобразност, а е единствено основание за приложение на чл.140 ал.1 от АПК. В случая жалбата не само, че е подадена в двумесечния срок по чл.140 ал.1 от АПК, но дори и в срока по чл. 149 от АПК и в този смисъл не е ограничено правото на защита на жалбоподателката. Ето защо напълно неоснователно е възражението в тази насока.

В настоящия случай прекратяването на служебното правоотношение на В.К. е на основание на чл.106 ал.1 т.2 от ЗДСл, която разпоредба регламентира правомощието на органа по назначаването едностранно с предизвестие да прекрати служебното правоотношение на държавен служител, при съкращаване на длъжността. Съгласно разпоредбата на чл.2 ал.1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, включително по правоотношение, възникнало на основание на Закона за Министерството на вътрешните работи, на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, на Закона за митниците или на Закона за дипломатическата служба, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. Следователно за да е налице "съкращаване на длъжността", като материалноправно основание за прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител в хипотезата на чл.106 ал.1 т.2 от ЗДСл, е необходимо кумулативно да са изпълнени две условия, а именно: първо- заеманата длъжност да е премахната като нормативно определена позиция в утвърденото длъжностно разписание на съответната администрация и второ -длъжността, разглеждана като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика, да не е запазена, включително под друго наименование. В настоящия случай оспорената заповед от фактическа страна се основава на съкращаването на длъжността Директор на Дирекция "Управление на общински активи и транспорт" /УОАТ/ в общинската администрация на Община Асеновград, което съкращение следва от одобрената с Решение № 73 от 29.01.2020 г. на Общински съвет – Асеновград и утвърдената нова структура и численост на общинска администрация на 20.02.2020г., в сила от 01.03.2020 г.

Съгласно чл.21 ал.1 т.2 от ЗМСМА, одобряването на общата численост и структурата на общинската администрация, е в правомощията на съответния общински съвет. А с разпоредбата на чл.44 ал.1 т.17 от ЗМСМА, законът регламентира в материалната компетентност на кмета на общината утвърждаването на устройствения правилник на общинската администрация, уреждащ въпросите, свързани с организацията и функционирането на общинската администрация. Тук следва да се съобрази и разпоредбата на чл.11 ал.2 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, съгласно която длъжностното разписание отразява утвърдената организационно-управленска структура, като в него се определят конкретните длъжности, които ще се използват в администрацията, при спазване Класификатора на длъжностите в администрацията, разпоредбите на наредбата и специфичните изисквания, определени с нормативен акт. Съгласно чл.2 на посочената разпоредба от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, ръководителят на администрацията утвърждава длъжностно разписание по образец съгласно приложение № 1. От изложеното следва, че утвърждаването на длъжностното разписание на длъжностите в общинската администрация от кмета на съответната община, при упражняване на правомощия по чл.11 ал.1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, в качеството му на ръководител на администрацията, следва да бъде извършено при съобразяване на утвърдената от общинския съвет по реда на чл.21 ал.1 т.2 от ЗМСМА обща численост и структура на общинската администрация. Каза се по-горе в мотивите на настоящото решение, че с Решение № 73, взето с Протокол №6 от 29.01.2020г. на Общински съвет Асеновград е одобрена общата численост и структура на общинската администрация в Община Асеновград от 01.03.2020г., съгласно приложение №1 (на лист 235), като решението е взето при кворум 33 общински съветници, гласували „за“ – 25, „против“ – 1 и 6 „въздържали се“. А със Заповед № А-337 от 20.02.2020г., на основание чл.44 ал.1 т.17 и ал.2 от ЗМСМА, чл.11 от ЗА и във връзка с Решение № 73, взето с Протокол №6 от 29.01.2020г. на Общински съвет Асеновград, кметът на Община Асеновград е утвърдил Устройствения правилник на общинска администрация – Асеновград в сила от 01.03.2020г.(лист 236 гръб-249), който отменя изцяло Устройствения правилник утвърден със Заповед № А-142/08.02.2016г. на кмета на Общината, изменен със Заповеди № А-443/31.03.2017г. и №А-2210/14.11.2019г.

От приетите по делото доказателства, включително и от приетата по делото ССЕ, безспорно се установява, че заеманата от жалбоподателката В.К. длъжност директор на дирекция "Управление на общински активи и транспорт" в общинска администрация Асеновград, след утвърждаването на новата структура, в сила от 01.03.2020 г., не съществува като позиция със същото наименование на длъжността. Съобразно Решение № 73 от 29.01.2020 г. на Общински съвет – Асеновград и утвърденият със Заповед № А-337 от 20.02.2020 г. на Кмета на Община Асеновград нов Устройствен правилник за общинска администрация Асеновград, администрацията е структурирана както следва: Обща администрация, която включва дирекция „Управление на финансите“ и дирекция „Административно и информационно обслужване“ и Специализирана администрация, която включва дирекция „Инвестиционна политика и устройство на територията“ и дирекция „Хуманитарни дейности, проекти и сътрудничество“. В новата структура на община Асеновград не съществува дирекция "Управление на общински активи и транспорт".

За извършването на преценка дали заеманата от жалбоподателката длъжност директор на дирекция "Управление на общински активи и транспорт", съдът следва да установи , че е премахната не само като нормативно определена позиция в общинска администрация Асеновград, след утвърждаването на новата структура, в сила от 01.03.2020 г., но и дали е отпаднала като система от функции, задължения и изисквания, по делото е назначено вещо лице, което да установи продължава ли да съществува длъжността като нормативно определена позиция и като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с подписаната от лицето последна длъжностна характеристика.

От заключението на вещото лице, прието от съда без възражение на страните се установява, че конкретната позиция със същото наименование на длъжност не съществува в „Длъжностно разписание“ от 01.03.2020г. и че задълженията и изискванията утвърдени в последната длъжностна характеристика на лицето съществуват, доколкото съществува директор на дирекция „Инвестиционна политика и устройство на територията“, но освен двата отдела на които е била директор жалбоподателката, в тази дирекция влизат и още три отдела и конкретно нейните функции и задължения се изпълняват от двама началник отдели. Според вещото, лице директорът на дирекцията изпълнява различни по обем и вид функции, доколкото работата му е различна по обем и характер, и в тях влизат и задълженията и функциите на жалбоподателката. Изрично в заключението е посочено, че част от задълженията на жалбоподателката се изпълняват от директор на дирекция „Административно и информационно обслужване“ и конкретно началник отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“. Обстоятелството, че част от функциите и задълженията на заеманата от жалбоподателката длъжност са запазени и преминали към други длъжности в новосъздадената дирекция и отдели, като са включени и нови задължения, които съответстват на структурната промяна, не може да обуслови извод за липсата на реално съкращаване на длъжността. Длъжността на В.К. нито е трансформирана в друга длъжност, нито е открита нова длъжност, която да е идентична като система от функции, задачи и задължения.

В случая административният орган е действал в рамките на оперативната си самостоятелност, която му дава правомощия да премахне отделни длъжности, да създаде нови или да направи промени в числеността на щатните бройки с цел да подобри изпълнението на отделни дейности и функции на ведомството. За органа по назначаването няма законово задължение да предлага преназначаване на друга длъжност при съкращаване на длъжността, в каквато връзка са възраженията на жалбоподателката по отношение незаетата длъжност директор на дирекция „Хуманитарни дейности, проекти и сътрудничество“

В случая липсват утвърдени специални вътрешни правила и процедури за извършване на подбор при съкращаване на служители. Следователно органът по назначаването не е бил поставен в хипотезата на избор между две или повече законосъобразни възможности след закриването на дирекция "Управление на общински активи и транспорт" при прилагане на Решение № 73 от 29.01.2020 г. на Общински съвет – Асеновград за одобряване на новата структура на общинска администрация Асеновград, е извършено съкращаване на съответната щатна длъжност – директор на дирекция "УОАТ" и предприетите действия в тази насока при изпълнение на правомощията на органа по назначаването са резултат от извършеното реорганизиране дейността на администрацията.

За пълнота следва да се отбележи, че при осъществяване на промени в структурата и в организацията на работа в администрацията, административният орган действа в условията на оперативна самостоятелност, която не подлежи на съдебен контрол.

От изложеното следва, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, същата е в съответствие с приложимите материалноправни норми и с целта на закона.

При този изход на делото, въз основа на направеното искане и на основание чл.143 ал.4 АПК на ответника следва да се присъдят разноските по делото. По възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ответника, в размер на 600, съдът счита, че същото е основателно, тъй като не е налице фактическа и правна сложност на делото. Поради това, дължимото адвокатско възнаграждение следва да бъде редуцирано до минималния размер, установен в чл.8 ал.3 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, а именно - 500 /петстотин/ лева.

По изложените съображения, съдът                                                                                  

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.К.К., ЕГН **********,***, срещу Заповед № 09/28.02.2020 г. на Кмета на Община Асеновград, с която на основание чл.106 ал.1 ал.2 от Закона за държавния служител /ЗДСл/ е прекратено служебното й правоотношение, считано от 01.03.2020г.

ОСЪЖДА В.К.К., ЕГН **********,*** да заплати на Община Асеновград сумата от 500 /петстотин/ лева разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Р. България в 14-дневен срок от съобщаването.

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: