Решение по дело №127/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 113
Дата: 10 април 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Данчо Йорданов Димитров
Дело: 20203230200127
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Добрич, 10.04.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Добричкият районен съд, наказателна колегия, шестнадесети съдебен състав, в публичното заседание на четиринадесети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

Председател: Данчо Димитров

 

При участието на секретаря Маргарита Калинова, разгледа докладваното от съдия Димитров АНД № 127 по описа на Добричкия районен съд за 2020 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „ЗСК БДИНЦИ” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Варна, община Варна, област Варна, район „Приморски”, ж.к. „Чайка” бл. 98, вх. 1, ет. 1, офис 2, представлявано от И.Д.П., срещу наказателно постановление № 08-001480/400 от 15.11.2019 г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич, с което на „ЗСК БДИНЦИ” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Варна, община Варна, област Варна, район „Приморски”, ж.к. „Чайка” бл. 98, вх. 1, ет. 1, офис 2, в качеството на работодател, за нарушение по чл. 10, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, на основание чл. 79, ал. 4 във вр. с чл. 78, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1500 /хиляда и петстотин/ лв.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като незаконосъобразно.

В съдебно заседание пълномощникът на жалбоподателя поддържа жалбата.

Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител счита жалбата за неоснователна, а наказателното постановление – за правилно и законосъобразно.

Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и констатира следното:

В административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за установяване на административно нарушение /АУАН/ е съставен в законоустановените срокове от компетентното длъжностно лице в присъствие на представляващия санкционираното юридическо лице /ЮЛ/, документирано с подписа му и в присъствие на двама свидетели, връчен е на представляващия и съдържа необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН. При съставяне на акта представляващият търговеца не се е възползвал от правото си на възражения и обяснения. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН е било депозирано писмено възражение по акта, което е било разгледано от наказващия орган и оставено без уважение като неоснователно.

Наказателното постановление /НП/ е издадено в рамките на давностния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН от компетентния административнонаказващ орган, съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено на търговеца.

Предвид изложеното съдът намира, че наказателното постановление е законосъобразно в процесуален аспект.

По отношение на визираното нарушение и приложимия материален закон съдът установи следното:

На 01.08.2019 г., в 16:00 часа, инспекторите в Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич - свидетелите Е.К.И. и А.Ю.И., извършили проверка в селскостопански двор, находящ се в с. Бдинци, общ. Добричка, стопанисван от „ЗСК Бдинци” ЕАД. На място да работи като пазач-портиер бил заварен А.А.Н. с ЕГН **********, роден на *** г. в Руска Федерация. Същият в присъствието на изпълнителния директор попълнил декларация на руски език относно условията по наемането му на работа. Видно от попълнената декларация, А.Н. работи в проверявания селскостопански двор със сключен трудов договор с установено работно време, осигурени почивки и трудово възнаграждение. Същият притежава документ за постоянно пребиваване. На 14.08.2019 г. в Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич били представени трудовия договор на А.Н. с № 13/04.10.2018 г., служебна бележка за начален инструктаж и книгата за начален инструктаж, видно от които, на 05.10.2018 г. му е бил проведен начален инструктаж, документиран с подписа му.

От прегледа на представените на 14.08.2019 г. документи и извършената на 22.08.2019 г. справка в информационната система на Изпълнителна Агенция „Главна инспекция по труда”, както актосъставителят, така и наказващият орган приели, че „ЗСК Бдинци” ЕАД, в качеството си на работодател, не е изпълнило задължението си да уведоми писмено Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич в 7-дневен срок от действителното започване на работа на А.А.Н. с ЕГН **********, роден на *** г. в Руска Федерация, с което е осъществило състава на чл. 10, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност.

Както в АУАН, така и в НП, актосъставителят и наказващият орган изрично са посочили, че нарушението е извършено на 12.10.2018 г., като същото е установено на 22.08.2019 г.

За така описаното нарушение, на основание чл. 79, ал. 4 във вр. с чл. 78, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 1500 /хиляда и петстотин/ лв.

В хода на съдебното производство не се установи различна фактическа обстановка от описаната в АУАН и в издаденото въз основа на него наказателно постановление. Конкретните обстоятелства по нарушението са установени от свидетелите Е.К.И. и А.Ю.И., чийто показания са последователни и логични и се подкрепят от приетите по делото писмени доказателства: протокол за извършена проверка № ПР1925391 от 26.08.2019 г., декларация от 01.08.2019 г., трудов договор № 13/04.10.2018 г., служебна бележка за начален инструктаж № 23/05.10.2018 г., копие от книга за начален инструктаж, справка от 22.08.2019 г. по ЕИК на „ЗСК Бдинци” ЕАД, относно подадено уведомление по чл. 10, ал. 1 от ЗТМТМ и уведомление по чл. 10, ал. 1 от ЗТМТМ с вх. № 19094410/26.08.2019 г.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва, се налагат следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на 10, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, в 7-дневен срок от датата на действителното започване на работа на гражданина на трета държава работодателят уведомява писмено за това Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда”.

Между страните в съдебното производство няма спор, че „ЗСК Бдинци” ЕАД в качеството си на работодател, не е изпълнило задължението си да уведоми писмено Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич, в 7-дневен срок от датата на действителното започване на работа на А.А.Н. с ЕГН **********, роден на *** г. в Руска Федерация, т.е. в 7-дневен срок от 05.10.2018 г.

Спорът между страните е относно датата на извършване на нарушението. В тази връзка процесуалният представител на жалбоподателя оспорва изводите на актосъставителя и наказващия орган, че нарушението е извършено на 12.10.2018 г., като се навеждат доводи, че 7-дневният срок започва да тече от 06.10.2018 г. и изтича на 12.10.2018 г., т.е., това е последният ден от срока за уведомление, поради което към тази дата дружеството не е било в нарушение на нормативното правило, за чието неизпълнение е ангажирана административнонаказателната му отговорност.

 

В настоящия случай съдебният състав изцяло споделя доводите на процесуалния представител на жалбоподателя, като намира, че обжалваното наказателно постановление, независимо от установеното наличие на неизпълнение на процесното административно задължение, е незаконосъобразно. Това е така по следните съображения:

В АУАН и в обжалваното НП е посочено, че А.А.Н. е постъпил на работа на 05.10.2018 г. и съответно нарушението, изразяващо се в неуведомяване на Дирекция „Инспекция по труда” Добрич в 7-дневен срок от действителното започване на работа на лицето – руски гражданин /изискване, регламентирано в чл. 10, ал. 1 от ЗТМТМ/, е извършено на 12.10.2018 г.

Съгласно разпоредбата на чл. 183, ал. 2 от НПК, приложима по силата на препращащата норма на чл. 84 от ЗАНН, срокът, който се изчислява в дни, започва да тече на следващия ден и изтича в края на последния ден. Когато последният ден на срока е неприсъствен, срокът изтича в първия следващ присъствен ден /чл. 183, ал. 4 от НПК/.

Считано от датата на постъпване на работа на А.Н. – 05.10.2018 г., 7-дневният срок започва да тече на следващия ден, т.е. – на 06.10.2018 г. и изтича на 12.10.2018 г. /петък, присъствен ден/, т.е. правилно е да се приеме, че нарушението на нормата на чл. 10, ал. 1 от ЗТМТМ е извършено на 13.10.2018 г.

Ето защо, съдът не споделя доводите на процесуалния представител на въззиваемата страна, че 7-дневният срок започва да тече от датата на действителното започване на работа, в случая – от 05.10.2018 г., а не от следващия ден – 06.10.2018 г. В тази връзка относно началния момент, от който започва да тече 7-дневният срок, виж Решение № 538 от 17.12.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 665/2018 г.

С други думи – на 12.10.2018 г. наказаното дружество не е било в нарушение на нормативното правило, за чието неизпълнение е ангажирана административнонаказателната му отговорност.

В случая обаче е ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството за извършено на 12.10.2018 г. нарушение на разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗТМТМ. Датата на извършване на нарушението, първо е задължителен реквизит в АУАН и в НП, второ, неправилното посочване на датата на извършване на нарушението обосновава извод за неустановяване/недоказване по делото на фактическите обстоятелства, релевантни за преценката за наличието на всички елементи за съставомерност на деянието.

Доколкото датата на извършване на нарушението е съществен реквизит на наказателното постановление, тъй като индивидуализира и самото деяние, следва да се приеме, че грешното й посочване опорочава наказателното постановление в степен, влечаща неговата отмяна /Виж Решение № 2052 от 29.10.2018 г. на АдмС – Варна по к.а.н.д. № 2484/2018 г./.

В хода на съдебното производство от жалбоподателя са били сторени разноски в размер на 400 /четиристотин/ лв., представляващи адвокатско възнаграждение, което е било заплатено, удостоверено с фактура № **********/10.02.2020 г., съобразно Тълкувателно решение № 6/2012 от 6 ноември 2013 г.

С оглед изхода на спора, както и изрично стореното от процесуалния представител на жалбоподателя искане, съдът, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН във вр. с чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, следва да присъди на жалбоподателя сторените по делото разноски в размер на 400 /четиристотин/ лв.

По изложените съображения настоящият състав на съда намира, че жалбата е основателна, а наказателното постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

Така мотивиран и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 08-001480/400 от 15.11.2019г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич, с което на „ЗСК БДИНЦИ” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Варна, община Варна, област Варна, район „Приморски”, ж.к. „Чайка” бл. 98, вх. 1, ет. 1, офис 2, в качеството на работодател, за нарушение по чл. 10, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, на основание чл. 79, ал. 4 във вр. с чл. 78, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1500 /хиляда и петстотин/ лв.

ОСЪЖДА Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич ДА ЗАПЛАТИ на „ЗСК БДИНЦИ” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Варна, община Варна, област Варна, район „Приморски”, ж.к. „Чайка” бл. 98, вх. 1, ет. 1, офис 2, сумата от 400 /четиристотин/ лева разноски за адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд – Добрич в 14–дневен срок от уведомяването на страните.

                                                                                                                                 

 

   Районен съдия:

                               /Данчо Димитров/