Решение по дело №383/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 495
Дата: 14 декември 2022 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700383
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

495                                        14.12.2022г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На осемнадесети октомври 2022г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

Секретар: Стефка Христова

        Като разгледа докладваното от съдия Ирена Янкова административно дело №383 по описа за 2022г. и за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл.128 и сл. от АПК, вр. с чл.186 ал.4 от ЗДДС, образувано по жалба на „Вечност-ПП“ ООД ЕИК *********, град Гълъбово, представлявано от управителите П.К. Д. и П.В.Г., а в съдебното производство от редовно упълномощен адвокат, против Заповед №ФК-115-0114254/05.05.2022г., издадена от Началник отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив при ЦУ на НАП, с наложена на търговеца принудителна административна мярка – запечатване на търговски обект /траурна агенция/, находящ се на в град Гълъбово, ул. „Славняска“ №3, стопанисван от дружеството жалбоподател и забрана за достъп до него за срок от 14 дни, на основание чл. 186 ал.1 т.1 буква „а“ от ЗДДС вр. с чл.118 ал.1 от ЗДДС вр. с чл.3 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г на МФ за регистриране и отчитане, чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин /Наредбата/.

         Принудителната мярка е наложена за това, че при извършена на 26.04.2022г в 13.57 часа проверка на посочения обект е констатирано, че лицето в качеството си на задължено лице по чл.3 от Наредбата не регистрира и отчита всяка извършена продажба на стоки от търговския обект, чрез издаване на фискални касови  от въведеното в експлоатация за обекта фискално устройство модел „Tremol S25“ с ИН на ФУ ZK 142229 и ИН на ФП 50203506, с което е извършено нарушение на чл.3 ал.1 от Наредбата и чл.118 ал.1  от ЗДДС. Съставен е АУАН, приложен към преписката.

         При проверката е извършена контролна покупка на 50 броя свещи, на стойност 10лв, заплатени в брой на П.К. Д.,  от проверяващия, преди легитимацията, като за тази покупка не е издаден фискален бон, нито от кочан с ръчни касови бележки. Съставен е протокол аз проверка АА №0114254/26.04.2022г на основание чл.110 ал.4 вр. с чл.50 ал.1 от ДОПК. Мотивите за продължителността на срока са работното време -  непрекъснато, без почивен ден, различните стоки, които се предлагат за извършване на погребения, и правни доводи, подкрепящи извода, че нарушението води до неотразяване на приходи и по този начин реално се засяга негативния интерес на фиска – в него не постъпват дължимите за реално извършените доставки/продажби данъци.

       Жалбата е подадена на 30.05.2022г по пощата /стр.3/, в рамките на 14-дневния срок, считано от деня, следващ датата на връчването, извършено на 16.05.2022г., и от лице, което е адресат и стопанисван обекта на мярката. Следователно жалбата е допустима. С нея се иска отмяна на заповедта като постановена при несъответствие с целта на закона, предвид причините за неиздаване на фискален бон, сочещи на липса на умисъл за неспазване на установения ред за регистриране на продажбите/доставките, в търговския обект. В съдебно заседание управителя Д. дава обяснения за обстоятелствата по извършване на контролната покупка, а именно: за свещите е платено с банкнота с номинал от 50лв, поради което се наложи да върне ресто от личните си пари, които се намирали извън агенцията, в личния й автомобил. Не знае дали й е даден шанс да издаде касова бележка Иска от съда да бъде отменена заповедта с присъждане на разноските по делото.

              Ответникът Началник отдел „Оперативни дейности“ Пловдив при ЦУ на НАП, чрез процесуалния си представител, в открито съдебно заседание иска от съда да бъде отхвърлена жалбата като неоснователна, като се позовава на показанията на свидетеля – служител, участвал при извършване на проверката, според които е дадено време за издаване на касов бон от невключен към този момент касов апарат. Мярката е съразмерна и за тази преценка значение има обстоятелството, че се касае за единствената в града погребална агенция. Иска от съда да присъди възнаграждение за юрисконсулт. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

               Административен съд Стара Загора, като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

 Заповед № ФК-115-0114254/05.05.2022 г. е издадена от компетентен орган.  Началник отдел „Оперативни дейности“ Пловдив при ЦУ на НАП има делегирани правомощия да налага принудителните мерки по чл.186 от ЗДДС по силата на Заповед №ЗЦУ-1148/25.08.20 г. на Изпълнителния директор на НАП /стр.17/, но при нарушаване принципа на съразмерност, установен в чл.6 от АПК, при определяне продължителността на мярката, както и поради липса на съставен акт за установяване на административно нарушение. Мярката има за цел да преустанови извършването на нарушения на чл.118 ал.1 от ЗДДС вр. с чл.3 ал.1 от Наредбата, поради което и нейния фактически състав е идентичен с този на съставомерния административно наказателен по чл. 185 ал.1 от ЗДДС. Тази цел се потвърждава и от условията за прекратяване на нейното прилагане, установени в чл. 187 ал.4 от ЗДДС – при заплащане на глобата или имуществената санкция, за да не се достигне до ситуация, в която се търпи принуда след изпълнение на наказанието, тоест да продължи засягането на негативния интерес в повече от необходимото за постигане на целения резултат.

   Няма спор и се установява от материалната доказателствена сила на протокола, че фискален бон за извършената покупка на 50 броя свещи на стойност 10 лв. не е издаден, но обстоятелството, че апаратът не е работил към този момент, не е установено в протокола, нито е посочено като довод, обуславящ тежест на нарушението и продължителност на срока на мярката. Следователно съдът не може да съобразява факти с правно значение, на които органът не се е позовал в мотивите си. След издаване на акта органът не може да попълва фактическите основания за прилагане чрез административния акт на предвидените в закона неблагоприятни правни последици. Ето защо правно значение за продължителността на срока има фактът на установената положителна касова разлика в размер на 10 лв., формирана единствено от извършената контролна покупка. Тази положителна касова разлика е факт с доказателствено значение за установяване състава на по чл.186 ал.1 т.1 буква А от ЗДДС, който се извършва, чрез неиздаване на документ за продажба при задължение за това. Тежестта на нарушението е несъответна на тежестта на принудата, тъй като е извършено за първи път и разликата се дължи само на неиздадения касов бон при извършената контролна покупка, което не обуславя извод за необходимост от прилагане на средния срок от 14 дни. Намесата в правата на търговеца нанасят вреда в повече от необходимото за постигане на законовата цел, като се има предвид и че тежестта на деянието сочи и на маловажен случай на нарушение, за който не се следва прилагане и на наказателна имуществена санкция – акт за установяване на административно нарушение не е съставен. Възнаграждението на пълномощника на жалбоподателя в размер на 200 лв. е по-малко от минималния по Наредбата за минималните размери на адвокатски възнаграждения и не може да бъде намалено.

           Мотивиран от изложеното и на основание чл.172 ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

РЕШИ

 

ОТМЕНЯ Заповед №ФК-115-0114254/05.05.2022 г. издадена от Началник отдел „Оперативни дейности“ –Пловдив при ЦУ на НАП.

 

ОСЪЖДА  Национална агенция за приходите гр. София да заплати на „Вечност-ПП“ ООД ЕИК ********* сумата от 250 лв. /двеста и петдесет/, представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му на страните пред ВАС на РБ.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: