Решение по дело №1006/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 ноември 2023 г.
Съдия: Нели Тодорова Стоянова
Дело: 20237040701006
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

1126

Бургас, 16.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XXIV-ти състав, в съдебно заседание на шестнадесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

НЕЛИ СТОЯНОВА

При секретар ДИМИТРИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия НЕЛИ СТОЯНОВА административно дело № 20237040701006 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 19, ал. 2 от Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (ЗАРИДСНПНП).

Образувано е по жалба на „Грейнфорс“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. Бургас, Пети километър, база „Аграда“, представлявано от управителя П.Г., против заповед № РД-16-483/03.05.2023 г. на заместник - министъра на икономиката и индустрията, с която на дружеството на основание чл. 19, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 17, ал. 2, т. 3, т. 5, т. 7 и т. 8 от ЗАРИДСНПНП е отказано вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.

Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на оспорения акт. Посочва, че същият е издаден от некомпетентен орган, тъй като липсвали данни за овластяване на заместник - министъра на икономиката и индустрията за издаване на оспорения административен акт. Отделно от това сочи, че заповедта е издадена в нарушение на административнопроизводствените правила, доколкото е издадена по вече приключило административно производство. Иска отмяна на оспорената заповед.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, чрез процесуален представител поддържа жалбата и искането за отмяна на оспорената заповед. Не ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът заместник - министър на икономиката и индустрията, редовно призован, не се явява и не се представлява. Представя административната преписка. Депозира писмени бележки в които изразява становище за неоснователност и недоказаност на жалбата, поради което иска отхвърлянето й. Ангажира доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Бургас, като взе предвид събраните по делото доказателства и като съобрази приложимите нормативни разпоредби, намира за установено следното:

В Министерство на икономиката е постъпило заявление с вх. № 05-01-205/19.04.2021 г. от „Грейнфорс“ ЕООД за вписване в Регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, извършването на икономическа дейност „Търговия на дребно с нефт и продукти от нефтен произход“ (л.20-24). Към заявлението са приложени декларация – приложение № 3, декларация – приложение № 4, технологична схема и обяснителна записка и ситуационна скица с точни GPS координати.

На 27.04.2021 г. управителят на „Грейнфорс“ ЕООД е получил писмо № 05-01-215/22.04.2021 г. (л.41-42) от директора на дирекция „Регулиране на икономически дейности“ при Министерство на икономиката, с което е уведомен, че след извършена проверка на подаденото от дружеството заявление и представените с него документи е установено, че към заявлението не са представени всички изискуеми документи, и дружеството е поканено да представи следните документи:

1. Коригирано заявление по образец – Приложение № 2 към чл. 13, ал. 1 от Наредба № РД-04-2 от 2019 г. за реда и условията за водене на регистър на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (Наредбата), тъй като в подаденото заявление са установени непълноти и неточности, като в т. 7 не е отбелязан видът на обекта за извършване на търговска дейност, когато заявената дейност е по чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП;

2. Заверено копие от документ за собственост или друг документ, удостоверяващ наличието на вещни или облигационни права за ползване на помещенията, вписани като адрес по седалище и управление, съгласно изискването на чл. 17, ал. 2, т. 3 от ЗАРИДСНПНП;

3. Списък с идентификационни данни на обектите и съоръженията, в които се осъществява дейността, съгласно изискването на чл. 17, ал. 2, т. 5 от ЗАРИДСНПНП;

4. Заверено копие от документ за собственост или ползване на заявения за вписване обект, съгласно изискването на чл. 17, ал. 2, т. 7 от ЗАРИДСНПНП;

5. Заверено копие от документ, удостоверяващ, че заявеният за вписване обект отговаря на условията по чл. 8, ал. 2, т. 2, буква „а“, подбуква „аа“, издаден от компетентен орган по Закона за устройство на територията, съгласно изискването на чл. 17, ал. 2, т. 8 от ЗАРИДСНПНП.

В писмото са посочени интернет адресите, на които могат да бъдат намерени указание и образци на документи – приложения към Наредбата. Във връзка с установяване на съответствието с условията по чл. 8, ал. 2, т. 2, буква „а“, подбуква „бб“ от ЗАРИДСНПНП е изискано представяне на копие на свидетелството за регистрация на Електронна система с фискална памет/фискално устройство.

На основание чл. 18, ал. 2 от ЗАРИДСНПНП е изискано представяне на посочените документи в срок до 14 работни дни от датата на получаване на писмото. Указано е, че при непредставяне на документите в посочения срок, на основание чл. 19, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП дружеството ще получи отказ за вписване в Регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.

На 31.05.2021 г. директорът на Дирекция „Регулиране на икономически дейности“ при Министерство на икономиката е изготвил доклад до заместник -министъра на икономиката, с който в изпълнение на чл. 18, ал. 3 от ЗАРИДСНПНП, му е предложил на основание чл. 19, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП и заповед № РД-16-703/25.05.2021 г. на министъра на икономиката, да издаде заповед за отказ за вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, за осъществяване на дейност по чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП на „Грейнфорс“ ЕООД, тъй като заявителят не е отстранил несъответствията в заявлението си в срока по чл. 18, ал. 2, изречение 2 от ЗАРИДСНПНП (л.62-63).

На 31.05.2021 г. заместник-министъра на икономиката на основание чл. 4, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 19, ал. 1, т. 2 и чл. 17, ал. 2, т. 3, 5, 7 и 8 от ЗАРИДСНПНП е издал заповед № РД-16-773/31.05.2021 г., с която е отказал вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход на „Грейнфорс“ ЕООД. Заповедта е оспорена от „Грейнфорс“ ЕООД пред Административен съд – Бургас, който с решение № 1922 от 02.12.2021г., постановено по адм.д.№1638/2021г. по описа на Административен съд - Бургасе отхвърлил жалбата на дружеството срещу посочената заповед. Решението на Административен съд – Бургас е оспорено пред Върховния административен съд (ВАС), който с решение № 542 от 17.01.2023 г., постановено по адм.д. № 4040/2022 г. по описа на ВАС е отменил решение № 1922 от 02.12.2021 г., постановено по адм.д. № 1638/2021 г. по описа на Административен съд – Бургас и е обявил нищожността на заповед № РД-16-773/31.05.2021 г. на заместник - министъра на икономиката, поради липса на компетентност.

Със заповед № РД-16-1112 от 13.09.2022 г. на основание чл. 16, ал. 3, чл. 18, ал. 3, чл. 19, ал. 1, чл. 21, ал. 3 и чл. 23, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП и чл. 5, ал. 1, т.30 и ал.5 от Устройствения правилник на Министерството на икономиката и индустрията, приет с Постановление № 20 на Министерски съвет от 2022 г. министъра на икономиката и индустрията е оправомощил заместник - министъра на икономиката и индустрията, с правомощия по ЗАРИДСНПНП, сред които и да издава мотивирани заповеди за отказ за вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (л.12).

На 27.04.2023 г. директорът на Дирекция „Регулиране на икономически дейности“ при Министерство на икономиката и индустрията е изготвил нов доклад до заместник - министъра на икономиката и индустрията, с който в изпълнение на чл.18, ал.3 от ЗАРИДСНПНП, му предложил да издаде заповед за отказ за вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, за осъществяване на дейност по чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП на „Грейнфорс“ ЕООД (л.64-65).

На 03.05.2023 г. заместник - министъра на икономиката и индустрията на основание чл. 19, ал. 1, т. 2 във вр. с чл. 17, ал. 2, т. 3, 5, 7 и 8 от ЗАРИДСНПНП и чл.5, ал.1, т.30 от Устройствения правилник на Министерството на икономиката и индустрията, заповед № РД-16-1112/13.09.2022 г. на министъра на икономиката и индустрията и решение № 542 от 17.02023 г. по адм.д. № 4040/2022 г. по описа на ВАС, издал заповед № РД-16-483/03.05.2023 г., с която отказал вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход на „Грейнфорс“ ЕООД. Заповедта е връчена на жалбоподателя на 12.05.2023 г. Жалбата сезираща съда е подадена на 29.05.2023 г. чрез органа издал адм.акт.

При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима – подадена от процесуално легитимирано лице – адресат на административния акт в предвидения срок за обжалване и срещу подлежащ на оспорване акт.

Разгледана по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган - заместник - министъра на икономиката и индустрията. Според чл. 19, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП министърът на икономиката или оправомощен от него заместник-министър отказва с мотивирана заповед вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, при непълноти и/или неточности в представените документи, които не са отстранени в срока по чл. 18, ал. 2 от същия закон. Съгласно заповед № РД-16-1112/13.09.2022 г. на министъра на икономиката и индустрията е оправомощен заместник - министъра на икономиката и индустрията да издава мотивирани заповеди за отказ за вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (т.2 от заповедта). В тази връзка неоснователно е възражението на жалбоподателя за некомпетентност на органа издал оспорената заповед.

Обжалваната заповед е издадена в изискуемата писмена форма с излагане на мотиви както от фактическа така и от правна страна. Не са допуснати и съществени процесуални нарушения в хода на административното производство, които да са ограничили правото на защита на адресата на акта – същият е бил уведомен за констатираните непълноти и неточности в заявлението, даден му е 14-дневен срок за отстраняването им, в съответствие с разпоредбата на чл.18, ал.2 от ЗАРИДСНПНП.

Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че е налице повторен отказ за вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности по чл.2, ал.1, т.2 от ЗАРИДСНПНП. Заповед № РД-16-773/31.05.2021 г. на заместник – министъра на икономиката е била обявена за нищожна, поради липсата на компетентност, поради което същата не е породила правни последици. Безспорно обявената с влязло в законна сила съдебно решение за нищожна заповед за отказ за вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход на „Грейнфорс“ ЕООД, води до тежък порок, който приравнява административния акт за отказ на „правно нищо“, на несъществуващ факт. Предвид това производството по подаденото от „Грейнфорс“ ЕООД заявление с рег. № 05-01-205/19.04.2021 г. не е приключило, както твърди жалбоподателя, тъй като липсва произнасяне по същото. С оглед на това, правилно административният орган е продължил производството по подаденото от „Грейнфорс“ ЕООД заявление с рег. № 05-01-205/19.04.2021 г. от момента на законосъобразно приключените и извършени правни действия, свързани с подготовката на издаването на крайния акт, доколкото заповед № РД-16-773/31.05.2021 г. на заместник – министъра на икономиката е обявена за нищожна, поради липсата на компетентност.

При постановяване на оспорената заповед не са допуснати нарушения и на материалния закон.

Съгласно приложеното по делото заявление с рег. № 05-01-2015/19.04.2021 г. жалбоподателят е подал формуляр на заявление за осъществяване на икономическа дейност, свързани с нефт и продукти от нефтен произход по чл. 2, ал. 1, т. 1 от ЗАРИДСНПНП. В разпоредбата на чл. 17, ал. 1 и ал. 2 от същия закон законодателят е посочил в седем точки какво трябва да съдържа подаденото заявление по образец и в девет точки документите, които задължително следва да придружават заявлението, за да бъде разгледано то по същество. В настоящият случай, след извършена проверка от служител на Министерство на икономиката, осъществена на основание чл. 18, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП, било констатирано, че заявлението е подадено при наличие на непълноти и пропуски относно придружаващите го документи. В обжалваната заповед са описани констатираните непълноти и неточности по заявлението на жалбоподателя, а именно: не е отбелязан видът на обекта за извършване на търговска дейност, когато заявената дейност е по чл. 21, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП (чл. 17, ал. 1, т. 6); заверено копие от документ за собственост или друг документ, удостоверяващ наличието на вещни или облигационни права за ползване на помещенията, вписани като адрес по седалище и управление, съгласно изискването на чл. 17, ал. 2, т. 3 от ЗАРИДСНПНП; списък с идентификационни данни на обектите и съоръженията, в които се осъществява дейността, съгласно изискването на чл. 17, ал. 2, т. 5 от ЗАРИДСНПНП; заверено копие от документ за собственост или ползване на заявения за вписване обект, съгласно изискването на чл. 17, ал. 2, т. 7 от ЗАРИДСНПНП; заверено копие от документ, удостоверяващ, че заявеният за вписване обект отговаря на условията по чл. 8, ал. 2, т. 2, буква „а“, подбуква „аа“, издаден от компетентен орган по Закона за устройство на територията, съгласно изискването на чл. 17, ал. 2, т. 8 от ЗАРИДСНПНП.

Съгласно изискването на чл. 18, ал. 2 от ЗАРИДСНПНП, след установяване на посочените непълноти и неточности, съответните длъжности лица писмено са уведомили жалбоподателя за констатираните непълноти и са му предоставили четиринадесет работни дни от датата на получаване на уведомлението за отстраняването им. Уведомлението е било получено на 27.04.2021 г.

Жалбоподателят не е изпълнил дадените указания и не е попълнил заявлението си с липсващите документи и при тези факти административният орган е отказал вписването в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, в съответствие с разпоредбата на чл. 19, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП.

Отказът за вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход по чл. 19, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП, се осъществява при условията на обвързана компетентност. В случая органът няма възможност за избор измежду равностойни по закон варианти за упражняване на властнически правомощия, поради което акта е издаден при спазване на целта на закона. В случая очевидна е целта на закона да не се вписват в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, субекти, които не са представили към заявлението си изискуемите по закон документи. Вписването на такъв субект би довело до издаването на незаконосъобразен акт, т. е. на акт издаден в несъответствие с предписаното от закона към административния орган - действие при обвързана компетентност.

На следващо място, съгласно разпоредбата на чл. 142, ал. 1 и ал. 2 от АПК - съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му, като установяването на нови факти от значение за делото след издаване на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. В случая обжалваната заповед е съответстваща на материалния закон, тъй като установените непълноти и неточности в представените към заявлението документи, не са отстранени в срока по чл. 18, ал. 2 от ЗАРИДСНПНП. Не са представени доказателства за отстраняването им и в хода на съдебното производство, т.е. не са налице нови факти от значение за делото след издаване на акта, които да се преценяват към момента на приключване на устните състезания.

По изложените съображения, жалбата, като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и на осн. чл. 78, ал. 8 ГПК вр. чл.144 от АПК вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, в полза на ответната страна се следва юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 (сто) лева.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Административен съд - Бургас

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Грейнфорс“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. Бургас, Пети километър, база „Аграда“, представлявано от управителя П.Г., против заповед № РД-16-483/03.05.2023 г. на заместник - министъра на икономиката и индустрията.

ОСЪЖДА „Грейнфорс“ ЕООД, ЕИК ********* да заплати на Министерство на икономиката и индустрията, разноски в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок пред Върховния административен съд.

Съдия: