Решение по дело №161/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 178
Дата: 29 май 2023 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20237240700161
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 март 2023 г.

Съдържание на акта

   Р Е Ш Е Н И Е  178

 

      гр.Стара Загора, 29.05.2023 год.

 

       В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         шестнадесети май

през      две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

     Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                            Членове:           

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                        ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело  № 161  по описа  за 2023 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията/ЗУТ/ във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс/АПК/.

 

Образувано е по жалба от Г.М.Ж. ***, подадена чрез пълномощника му адв.  Д.Д.,  против Заповед № 10-00-3104/22.12.2021 г. на Кмета на Община Стара Загора, с която е разпоредено премахване на незаконен строеж "Надстройка на жилищна сграда с идентификатор  68850.504.5311.1 по КККР в УПИ І-5311, кв. 253 по плана на гр.Стара Загора, одобрен с решение № 888/29.03.2007 г. на Общински съвет – Стара Загора, представляващ ПИ 68850.504.5311 по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със заповед № РД-18-73 /19.11.2007 г. на изпълнителния директор на АГКК,  с административен адрес  ***. В жалбата са изложени оплаквания, че издадената заповед е незаконосъобразна като постановена  при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила на чл.225а, ал.2 от ЗУТ, тъй като жалбоподателят не присъствал при съставяне на констативния акт, нито той му бил съобщен. Твърди, че е станал собственик на идеални части от дворното място, представляващо ПИ 68850.504.5311, както и на идеални части от законно построената сграда № 1 в дворното място по силата на наследяване.

 

С решение № 377/ 11.10.2022г по адм.д.№ 188/ 2022г по описа на Административен съд Стара Загора жалбата на Г.  Ж. е отхвърлена като неоснователна. В мотивите е  прието, че Заповед № 10-00-3104/22.12.2021 г. на Кмета на Община Стара Загора е издадена от материално и териториално компетентния административен орган, в писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие на приложимите материалноправните разпоредби на ЗУТ. Според решаващия съд административният орган обосновано е приел, че е осъществен незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ като изпълнен без одобрени инвестиционни проекти и без издадено разрешение за строеж, в нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, който строеж не отговаря на условията за определянето му като търпим и следователно са налице законово регламентираните материалноправни предпоставки за разпореждането на неговото премахване.

 

С решение № 2794/ 16.03.2023г по адм.д. № 11811/ 2022г на ВАС първоинстанционното решение е отменено и делото върнато за ново разглеждане. Касационната инстанция намира за правилни изводите за наличие на незаконен строеж, но счита решението за постановено при неизяснена фактическа обстановка с оглед липса на събрани доказателства за спазване на принципа на съразмерност по чл. 6 от АПК , съответен на чл.8 , §1 от ЕКЗПЧОС, относно разпореденото премахване на жилището на жалбоподателя.

 

         При новото разглеждане на делото жалбоподателят поддържа жалбата като изтъква, че в процесния строеж живеят шест лица и не разполага с друго жилище. Моли заповедта да бъде отменена и претендира заплащане на направените разноски.

 

Ответникът – Кмет на Община Стара Загора чрез процесуалния си представител юрисконсулт Ж. оспорва жалбата като  неоснователна. По съображения за законосъобразност и пропорционалност на издадената заповед за премахване на незаконен строеж моли жалбата да бъде отхвърлена и да бъде присъдено  юрисконсултско възнаграждение.

 

     Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

Във връзка със сигнал рег.№ 10-03-552 от 09.07.2019 година, подаден от Д.Г.Е. за незаконно надстрояване на съществуваща жилищна сграда  и причинени от него пукнатини в имота й, на  08.01.2020 г., длъжностни лица от дирекция при Община Стара Загора Н. Максимова, старши специалист „Кадастър и регулация и Д.  Стоянов, старши специалист отдел „Контрол по строителството“ са извършили проверка на строеж „надстройка на двуетажна жилищна сграда“ , намираща  се В УПИ І-5311, кв.253 – „Македонски“ по плана на гр.***. Проверката е документирана в съставен и подписан Констативен акт от 07.02.2020 г. В него е отразено, че в УПИ І-5311 кв.253 по плана на гр. Стара Загора е извършено надстрояване на двуетажна масивна жилищна сграда с жилищен и тавански етаж без одобрени строителни книжа и без разрешение за строеж. Сградата е със стоманобетонова конструкция, изградена с тухли на варов разтвор със застроена площ от 100 кв.м. За двуетажната сграда има одобрени строителни книжа на 20.11.1975 година. Надстройката е  с възложител Г.М.Ж.. Строежът е пета категория, съгласно чл. 137 от ЗУТ и Наредба №1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Проверяващите са приели, че е налице незаконен строеж по смисъла на чл. 225,ал.2,т.2 от ЗУТ.  Констативният акт е съобщен на А. М.а, пълномощник на Г.М.Ж. на 17.02.2020г и повторно изпратен на Г.М.Ж. и получен на 06.10.2021 година от Теменужка Димитрова - снаха. Не е подадено  възражение срещу констатациите на акта.

 

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № 10-00-3104/22.12.2021 г. г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, на основание чл. 225а, ал. 1 във връзка с чл. 225, ал. 2, т.2 от ЗУТ   е разпоредено да бъде премахнат незаконен строеж премахване на незаконен строеж "Надстройка на жилищна сграда с идентификатор  68850.504.5311.1 по КККР в УПИ І-5311, кв. 253 по плана на гр.Стара Загора, одобрен с решение № 888/29.03.2007 г. на Общински съвет – Стара Загора, представляващ ПИ 68850.504.5311 по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със заповед № РД-18-73 /19.11.2007 г. на изпълнителния директор на АГКК  с административен адрес  ***. Посочено е, че строежът представлява надстрояване на съществуваща жилищна двуетажна сграда с жилищен и тавански етаж. Постройката е в незавършен вид. Сградата е със стоманобетонна конструкция, изградена с тухли с варов разтвор със застроена площ 100 кв.м. Строежът е извършен без строителни книжа и без съгласието на съсобственика Д.Г.Е., която е собственик и на поземления имот. От фактическа страна обжалваният административен акт е обоснован с констатациите, съдържащи се в съставения Констативния акт № 7/07.02.2020 г. и наличието на подлежащ на премахване незаконен, по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, строеж от пета категория като изпълнен без одобрени инвестиционни проекти, без влязло в сила разрешение за строеж и съгласието на собственика. Прието, че строежът не е търпим , съгласно одобрен ПУП с решение № 888/29.03.2007 г. на Общински съвет Стара Загора.

 

По делото е допуснато извършването на комплексна съдебно-техническа експертиза, заключението на която е прието без оспорване от страните. От него се установява, че сградата е на четири етажа, като поради голямата денивелация към улицата се четат три етажа. Надстройката  повтаря конфигурацията на съществуващия етаж на сградата и идентификатор № 68850.504.5311.1  и е със застроена площ 100 кв.м. Тя е в завършен груб строеж отвън и в общите части, а вътре етажът е завършен, като са изпълнени довършителните работи, включително по електрическа и водопроводна инсталации. Състои се от три стаи, детска стая, баня с тоалетна. В съдебно заседание на 18.04.2023г страните заявиха, че нямат възражения по констатациите на вещите лица по приетата при предходното разглеждане на делото експертиза.

 

В показанията си свидетелката А. П.ва М.а /майка на жалбоподателя/  посочва, че живее на този адрес от 1980г. Къщата има избен етаж и три жилищни етажа. На втория етаж живяла тя със съпруга си до смъртта му и тримата им синове, включително с техните семейства след като се оженили. Синът й Г. построил трети етаж, на който живее с К.Н.С. и техните две деца М. и  А.. След като М. се оженил за К. Н. живеят на същото място с дъщеря си А.. Според свидетелката семейството на Г. работи в Ирландия, но на всеки три месеца се прибира в България и инвестира средствата си в този имот. В същата насока са показанията на свидетеля Д. Ж. – брат на жалбоподателя. Според свидетелката Д. Е. семейството на Г. живее постоянно в Ирландия от 7-8 години и се връща в България през една-две години на почивка. Твърди, че децата му са завършили образованието си там.  След построяването на етажа от Г. стените на нейния етаж започнали да се пропукват.

 

От представената и приета като писмено доказателство справка изх.№ 10-11-5920/04.05.2023г от Община Стара Загора, е видно, че на административен адрес гр.*** са регистрирани с  постоянен и настоящ адрес над 20 лица. От изброените от свидетелите лица, живеещи на третия етаж,  сред регистрираните е само жалбоподателят.

 

От справка № 423246/ 30.03.2023г на Агенция по вписванията се установява, че от старта на Интегрираната система за кадастър и имотен регистър на територията на цялата страна няма отбелязвания за жалбоподателя Г.Ж..

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

 

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от лице, чиито права и законни интереси се засягат от нея и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, следователно е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

 

Между страните не е спорно, а и се установява от събраните доказателства и от изложеното в решение № 2794/ 16.03.2023г по адм.д. № 11811/ 2022г на ВАС, че Заповед № 10-00-3104/22.12.2021 г. на Кмета на Община Стара Загора е издадена от компетентен орган по чл.225а, ал.1 от ЗУТ, в писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила и разпорежда премахване на строеж, който е незаконен по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ и не отговаря на изискванията за търпимост.

 

Спорният въпрос е дали  разпореденият за премахване етаж съставлява единствено жилище за жалбоподателя и семейството му и в тази връзка дали разпореденото му премахване е законосъобразно и целесъобразно. На първо място следва да се посочи, че в първоначалната жалба не се съдържат оплаквания, че разрушаването на етажа ще засегне силно жалбоподателя Г.Ж. или някой от членовете на семейството му /К.Н.С., децата им М. и  А.,  съпругата на М.  К. Н. и дъщеря им А./. Освен това никое от тези лица, освен той, не е регистрирано на административния адрес на сградата, в която се намира жилището – предмет на спора. Събраха се гласни доказателства, че лицата не обитават това жилище постоянно, а работят и живеят преимуществено в чужбина. Няма данни за влошено здравословно състояние на някое от тях или за липса на средства, което би затруднило осигуряване на друго жилище.

 

Чл. 8 ал. 1 от ЕКЗПЧОС гарантира правото на жилище, а ал. 2 определя границите на допустима намеса на държавата в това право в изключение от общия принцип на ненамеса - в случаите, предвидени в закона и необходими в едно демократично общество в интерес на националната и обществената сигурност или на икономическото благосъстояние на страната, за предотвратяване на безредици или престъпления, за защита на здравето и морала или на правата и свободите на другите. В настоящия случай намесата при упражняване на това право е осъществена при условията на чл. 8, ал. 2 от ЕКПЧОС, понеже засягането е предвидено в закона, който допуска премахване на строежи, изградени без строителни книжа. Мярката е в съответствие и на целта по цитираната норма, тъй като е насочена към охрана на здравето на обитателите доколкото правилата и разрешителният режим за строежите са създадени с оглед осигуряването на здравина, стабилност, устойчивост на строежите. При извършване на незаконен строеж и при липса на проверена от специалисти проектна документация изградените строежи могат да представляват заплаха, поради и което е въведена законово мярката за премахването им. Намесата чрез обжалваната заповед би постигнала справедлив баланс между интереса на жалбоподателя и общия интерес да се гарантира ефективно прилагане на забраната срещу строителството без разрешително. В случая етажът на жалбоподателя съзнателно е построен без разрешение и следователно нарушава националните строителни регулации. Нещо повече, той причинява вреди на законно изградената сграда от естество да застрашат целостта й, респективно живота и здравето на обитаващите я лица. Поради това оспорената заповед, издаването на която има основание в националното право и която цели защита на установения в страната правов ред, не засяга защитим по чл.8 от ЕКЗПЧОС интерес на жалбоподателя в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. По делото няма данни жалбоподателят да се е възползвал от възможностите за настаняване в общинско жилище, нито да е в обективна или субективна невъзможност да си осигури друго жилище. Изложеното обуславя пропорционалност на заповедта и в светлината на личните обстоятелства на жалбоподателя доколкото такива са изтъкнати по делото.

 

По тези съображения съдът приема, че Заповед № 10-00-3104/22.12.2021 г. на Кмета на Община Стара Загора е валиден административен акт, постановена е при правилно приложение на материалния закон и целта му за отстраняване на незаконното строителство, без допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което подадената жалба срещу нея е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

    При този изход на спора на ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от 100лв при прилагане на чл. 143, ал.3 от АПК и на чл.37 от Закона за правната помощ във връзка с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

   Водим от тези мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

    ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.М.Ж. ЕГН ********** ***  против Заповед № 10-00-3104/22.12.2021 г. на Кмета на Община Стара Загора, КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

    ОСЪЖДА Г.М.Ж. ЕГН ********** ***  ДА ЗАПЛАТИ на Община Стара Загора сумата 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

   Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: