Р
Е Ш Е
Н И Е №
гр.Враца, 10.04.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачанският районен съд, ІІ наказателен състав в публично
заседание на осми февруари, две хиляди двадесет и първа година в състав :
Председател : Васил Ганов
При секретаря Десислава Стоянова а и в присъствието на
прокурора
като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 669 по
описа за
Производството е по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН и е образувано по жалба от „ТРОЛЕЙБУСЕН ТРАНСПОРТ-ВРАЦА”, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Враца, ул.“Мито Орозов“, №135, представлявано от управителя В.К.Х.-Н. срещу Наказателно постановление №26-0000262 от 10.06.2020 г. на Директора на Районна Дирекция ”Автомобилна администрация”-Враца, с което за нарушение на чл.7б, ал.1, изр.1, пр.2 от Закона за автомобилните превози на осн.96г, ал.1, предл.2 от същия закон на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 3000.00лв.
Жалбоподателят оспорва наказателното постановление като незаконосъобразно и постановено при нарушение на административно производствените правила.
Ответната страна – „Автомобилна администрация”-Враца взема становище за неоснователност на жалбата.
След като се запозна с депозираната жалба съдът установи, че същата е подадена от активно легитимирано лице и в законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема са установена следната фактическа обстановка:
Около 15:00ч. в гр. Враца в офис на фирма Тролейбусен Транспорт-Враца ЕООД с адрес: гр. Враца, ул. "Мито Орозов", № 135, която извършва превоз на пътници по редовни градски линии с тролейбуси, била извършена комплексна проверка от И.Д. и Б.В. - инспектори в Районна дирекция „Автомобилна администрация”-Враца за периода от 01.06.2019г. до 31.05.2020г. При проверката служителите установили, че превозвачът осъществява /извършва/ превоз на пътници с тролейбус ЗИУ682 и инвентарен peг. № **** и водач Х.П.Х.с ЕГН ********** на дата 28.02.20 г. от 05:15 ч. до 13:00 ч. на 28.02.2020 г. по маршрут бл. 26 – „Химко“, видно от пътен лист серия В № 101179 от 28.02.2020 г. , и маршрутно разписание за градска тролейбусна линия, като водачът е без карта за квалификация на водача към датата на превоза, видно от направена справка в информационната система на ИА АА и към датата на извършване на комплексната проверка.
За констатираното нарушение бил съставен АУАН от 05.06.2020 г. от И.Д. – инспектор в отдел контрол в Районна дирекция Автомобилна администрация - Враца.
Впоследствие било издадено и обжалваното в настоящото производство наказателно постановление с идентична фактическа обстановка, с което на дружеството за нарушение за нарушение на чл.7б, ал.1, изр.1, пр.2 от Закона за автомобилните превози на осн.96г, ал.1, предл.2, от същия закон му е наложена имуществена санкция в размер на 3000.00лв.
По делото е приложено удостоверение за професионална компетентност за извършване на превоз на пътници №47-001871/27.05.2016 г., издадено от СД АПИС 91-МЛАДЕНОВ И СИЕ в уверение на това, че Х.П.Х.с ЕГН ********** е преминал периодично обучение по чл.18/Р35/ за периода от 12.05.2016 г. до 26.05.2016 г. В удостоверението е посочено, че същото е достатъчно доказателство за придобито обучение в съответствие с изискванията на Наредба №41 на МТ от 2008 и Директива 2003/59.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото доказателства: АУАН от 05.06.2020 г., удостоверение за професионална компетентност за извършване на превоз на пътници №47-001871/27.05.2016 г., издадено от СД АПИС 91-МЛАДЕНОВ И СИЕ, Заповед №РД-08-30/24.02.2020 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, показанията на свидетелите И.Б.Д. и Б.Н.В., пътен лист серия В №101290 по отношение на Тролейбус ЗИУ-682, маршрутно разписание на градска линия №1 с наименовано жк.“Дъбника“, бл.26 – „Химко“, маршрутно разписание на градска линия №2 с наименовано жк.“Дъбника“, бл.26 – „Химко“.
Тълкувайки събраните по делото доказателства съдът приема следното:
НП е издадено от компетентен орган, надлежно упълномощен видно от представеното по делото заверено копие от Заповед №РД-08-30/24.02.2020 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и в шест месечния преклузивен срок.
Следва да се има предвид, че в действителност и към момента на извършване на нарушението е съществувал подзаконов нормативен акт – Наредба №41 от 04.08.2008 г. за условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация, издаден (съгласно §4 от ПЗР) на основание чл.7б, ал.5 от Закона за автомобилните превози. В чл. 2, ал. 1 от тази Наредба е предвидено, че водачите на моторни превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, когато с тези превозни средства се извършват обществени превози или превози за собствена сметка, трябва да притежават карта за квалификация на водача.
Т.е. изискването водач на МПС в определени случаи да притежава карта за квалификация на водача е изискване, определено с подзаконов нормативен акт по прилагането на ЗАвтП, а не в посочения за нарушен чл.7б, ал. 1 от ЗАвтП, въвеждащ задължение към лицензираните превозвачи и използващ понятието „водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача“, което е различно от изискването за притежаване на карта за квалификация на водача.
На следващо място съгласно чл.7б ал.1 от ЗАвтПр лицензираните превозвачи и лицата, извършващи
превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с
превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за
управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории
C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на
изискването за квалификация на водача (изр. 1), като за съответствие с
изискването за квалификация на водача Министърът на транспорта, информационните
технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица издават карта
за квалификация на водача със срок на валидност 5 години (изр. 2). Дружеството
е извършило превоз на пътници с водач,
без на последния да е издадена валидна карта за квалификация на водача от
Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или
упълномощено от него длъжностно лице, с която същото би удостоверило своята
квалификация. Посочените данни са достатъчни за описание на деянието с
признаците от обективна страна като нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр.1 от ЗАвтПр, субект
на което може да бъде както физическо, така и юридическо лице.
Имуществената
санкция на дружеството обаче е наложена на основание чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП, според която разпоредба превозвач,
който назначи на работа или допусне водач, който не
отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите
нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за
обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се
наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3000.00 лв. Санкционната норма
съдържа правило за поведение, което се
осъществява чрез две самостоятелни
изпълнителни деяния - „допускане“
или „назначаване“ от страна на
възложителя, на водач,
неотговарящ на изискванията за квалификация, да управлява превозното средство.
Подобно изпълнително деяние не е описано от фактическа страна в АУАН и НП. В
същите вмененото на санкционираното дружество изпълнително деяние е „осъществяването на
превоз“, при изброени условия, каквото поведение не е предвидено да се
санкционира с нормата на чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП. За да се свърже това
нарушение с прилагане на санкцията по чл.96г ал.1 предл.2 от ЗАвтП, неговото описание следва да съвпада като текст с предвидените в
санкционната норма изпълнителни деяния
„назначаване“ или „допускане“. Това несъответствие между
описаното в АУАН и НП
изпълнително деяние и деянието, за което е наложена имуществената
санкция, води отново до извода, че издаденото НП е незаконосъобразно.
Като краен извод, при съставянето на АУАН и издаване на НП са допуснати съществени нарушения на приложимия материален закон и на изискванията на чл. 42, т. 4 и 5, и чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, относно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено и разпоредбите, които са нарушени.
В този смисъл са Решение №433 от 10.12.2020 г. по к.а.н.д.№448/2020г. на Административен съд - Враца и Решение №241 от 15.07.2020 г. по к.а.н.д.№170/2020 г. на Административен съд – Враца.
Поради изложените съображения
оспореното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно, поради
което следва да бъде отменено.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление №26-0000262 от 10.06.2020 г. на Директора на Районна Дирекция ”Автомобилна администрация”Враца, с което на „ТРОЛЕЙБУСЕН ТРАНСПОРТ - ВРАЦА”, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Враца, ул.“Мито Орозов“, №135, представлявано от управителя В.К.Х.-Н. за нарушение на чл.7б, ал.1, изр.1, пр.2 от Закона за автомобилните превози на осн.96г, ал.1, предл.2, от ЗАвП е наложена имуществена санкция в размер на 3000.00лв.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните, пред Административен съд Враца.