Решение по дело №1270/2021 на Софийски градски съд

Номер на акта: 263040
Дата: 13 май 2021 г. (в сила от 13 май 2021 г.)
Съдия: Любомир Илиев Василев
Дело: 20211100501270
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 1 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                              13.05.2021 година                        гр.София

 

В     И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Софийски градски съд , Гражданско отделение , II “Б” състав , в публично заседание на десети май две хиляди двадесет и първа година , в следния състав :

 

                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЛЮБОМИР ВАСИЛЕВ

                           

ЧЛЕНОВЕ:  КАЛИНА АНАСТАСОВА

 

                      Мл.съдия ИВАН КИРИМОВ

 

при секретар Д.Шулева

като разгледа докладваното от съдия Василев въззивно гражданско дело №1270 по описа на 2021 година ,

за да се произнесе взе предвид следното:    

 

Производството е по чл.258 – чл.273 ГПК /въззивно обжалване/.

В. гр.д. №1270/2021 г по описа на СГС е образувано по въззивна жалба на Ч.Е.Б.” АД *** ЕИК********срещу решение №20247195 от 09.11.2020 г постановено по гр.д.№49638/2018 г на СРС , 69-ти състав ; с което по иск с правно основание чл.124 ал.1 ГПК е признато за установено , че М.5“ ЕООД гр.София ЕИК********не дължи на въззивника сумата от 4822,22 лева  корекция на сметка за ел.енергия по фактура №********** от 13.07.2018 г за фурна с магазин в гр.София Монтана ул.********№34 за периода 04.11.2017 г – 01.02.2018 г .

Въззивникът излага доводи за неправилност на решението на СРС , тъй като в чл.17 ал.2 от ОУ съществува ред за уведомяване на клиентите за извършената корекция и е спазен чл.98а ал.2 т.6 ЗЕ . Без значение е след измененията в ЗЕ /2012 г/ не са приети и одобрени нови ОУ . Освен това според актуалната практика на ВКС дори и в ОУ да не е предвиден ред за уведомяване за корекцията , от това не следва че сумата по корекцията не е дължима . При установяване на другите предпоставки за извършване на колекция не е необходимо въззивникът да доказва вина на клиента . Отмяната на ПИКЕЕ /отм./ от ВАС няма обратно действие , а според ВКС дори и без ПИКЕЕ корекцията е дължима по чл.183 ЗЗД .

Въззиваемата страна е подала писмен отговор , в който оспорва въззивната жалба . Към момента на съставяне на констативния протокол не са действали чл.48-51 ПИКЕЕ и не е имало основание за извършване на корекция . При отмяната на чл.41-47 ПИКЕЕ липсва ред и предпоставки за извършване на метрологични и други проверки на изправността на СТИ и тези разпоредби не могат да се заместят от ОУ . По делото не е доказано неточно измерване/неизмерване на ел.енергия . В ОУ не е предвиден ред за уведомяване на клиентите за извършената корекция и не е спазен чл.98а ал.2 т.6 ЗЕ. Не е ясно кога е монтирано СТИ , а според СТЕ на началната дата 01.02.2018 г не е имало отчет и няма точен измерител . Потребителят не е търсен да присъства на проверката и е трябвало да има полицейски служител .

Третото лице помагач на ответника „ЧЕЗ Разпределение“ АД не взема становище по въззивната жалба .

         Въззивната жалба е допустима. Решението на СРС е връчено на въззивника на 21.01.2020 г и е обжалвано в срок на 04.02.2020 г .

Налице е правен интерес на въззивника за обжалване на решението на СРС.

След преценка на доводите в жалбата и доказателствата по делото, въззивният съд приема за установено следното от фактическа и правна страна : 

В мотивите на СРС е възпроизведена фактическата обстановка . Във връзка с чл.269 ГПК настоящият съд извършва служебна проверка за нищожност и недопустимост на съдебното решение , като такива пороци в случая не се констатират . Относно доводите за неправилност съдът е ограничен до изложените във въззивната жалба изрични доводи , като може да приложи и императивна норма в хипотезата на т.1 от Тълкувателно решение №1 от 09.12.2013 г по тълк.дело №1/2013 г на ОСГТК на ВКС .

За да уважи иска СРС е приел , че корекцията е извършена при действието на чл.48-51 ПИКЕЕ /отм./ . Ответникът не е доказал , че е спазил чл.98а ал.2 т.6 ЗЕ - не е предвидил в ОУ ред за уведомяване на клиента за корекцията , поради което корекцията е незаконосъобразна и без основание .

Решението на СРС е неправилно . Според решение №118/18.09.2017 по дело №961/2016 на ВКС, ТК, II ТО крайният снабдител на електрическа енергия не следва да доказва виновно поведение на потребителя при доказано неточно отчитане на електромера на клиента и извършено преизчисление на сметката му след влизане в сила на измененията и допълненията на чл.83, ал.1, т.6 и чл.98а ал.2 т.5 от Закона за енергетиката /ЗЕ/ направени със Закона за изменение и допълнение на ЗЕ /обн.ДВ, бр.54/2012 г, в сила от 17.07.2012г./ и след влизане в сила на Правилата за измерване на количеството електрическа енергия /ПИКЕЕ/ /обн. ДВ, бр.98/2013г., в сила от 16.11.2013г./. С изменението в Закона за енергетиката с ДВ чл.54/12 г съществува законово основание крайният снабдител да коригира сметката на клиент при доказано неточно отчитане на потребената електрическа енергия, ако е изпълнил задължението си по чл.98а, ал.2, т.6 и по чл.83, ал.1 т.6 ЗЕ за предвиждане в общите условия на договорите на ред за уведомяване на клиента при извършване на корекция на сметка и на правила за измерване на количеството електрическа енергия /ПИКЕЕ/, регламентиращи принципите на измерване, начините и местата за измерване, условията и реда за тяхното обслужване, включително за установяване случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия и за извършване на корекция на сметките за предоставената електрическа енергия, само поради обективния факт на констатирано неточно отчитане или неотчитане на доставяната електроенергия.

В случая в чл.17 , чл.18 и чл.49 ал. 2 от ОУ ответникът е предвидил ред за уведомяване на потребителя на ел.енергия за извършената корекция. Чл.17 ал.2 от действащите Общи условия на ответното дружество установява задължение за уведомяване на потребителя за сумите, които дължи, а редът за това е определен в чл.49 ал.2 от тези общи условия . Освен това според Решение №124 от 18.06.2019 г по гр.д.№2991/18 г на ВКС , III ГО съдът не може да се позовава на липсата на предварителни процедури за защита на потребителите, за да отхвърли иск за заплащане на реално потребената електрическа енергия, а е длъжен да се произнесе по съществото на спора въз основа на събраните по делото доказателства. Извънсъдебната процедура по корекция на сметки предвидена в ОУ е само предварителна процедура . И да има нарушение на чл.98а, ал.1, т.6 от Закона за енергетиката , то е пречка единствено потребителят да бъде поставен в забава относно задължението си да заплати корекцията. Нарушението обаче не може да послужи като основание да се отрече дължимостта на сумата , когато това задължение се установява по съдебен ред.

Предмет на настоящото производство не е административно наказание или имуществена санкция , която следва да бъде отменена при процесуални нарушения , а начисляване на корекция – на задължение за плащане на ел.енергия , която не е била отчетена . Дори да не е възразил извънсъдебно потребителят има възможност да реализира правата си и да възрази по корекцията в съдебното производство .

В ПИКЕЕ са регламентирани две хипотези, при които е допустимо извършването на корекции на сметки на потребителите при неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия и начините, по които следва да бъде осъществено преизчисляването на количеството потребена такава. Първата хипотеза е при констатирано обективно неизмерване, неправилно или неточно измерване, а втората хипотеза – е при субективно въздействие върху измервателната система. И в двете хипотези се съставя констативен протокол, подписан от представител на оператора и потребителя, респ. от заместващи го две независими лица, присъстващи като свидетели. Втората визирана група обхваща случаите, при които при извършената проверка е установено нарушение на целостта и/или функционалността на измервателната система, добавяне на чужд елемент – обстоятелства, които предполагат наличието на външна намеса, при която се променя схемата на свързване, какъвто е и разглежданият случай, като извършената промяна в дадената хипотеза е довела до неотчитане на потребената от абоната електрическа енергия за обекта.

Действително с решение № 12 897/01.12.2015 г. по адм.дело № 9 462/2014 г. на ВАС, потвърдено с решение № 1500/06.02.2017 г. на 5-членен състав на ВАС по адм.дело № 2385/2016 г. са отменени разпоредби на ПИКЕЕ, с изключение на нормите на чл. 48 - 51 ПИКЕЕ, а с решение № 2315/21.02.2018 г. по адм.дело № 3879/2017 г. на ВАС, ІV отд. са отменени и последните четири разпоредби от ПИККЕ. Отмяната на норми от ПИКЕЕ /отм./ няма обратно действие . Освен това според решение №124 от 18.06.2019 г по гр.д.№2991/18 г на ВКС , III ГО и решение №150 от 26.06.2019 г по гр.д.№4160/18 г на ВКС , III ГО  и след отмяната на част от ПИКЕЕ трябва да се приложат разпоредбите на чл.48-51 от ПИКЕЕ, които са действали през процесния период . Дори да е налице непълнота в ПИКЕЕ , тя следва да бъде запълнена при прилагане на правилото на чл.183 от ЗЗД и на общия принцип за недопускане на неоснователно обогатяване.

С констативния протокол от проверката, констативния протокол на БИМ и показанията на св.П.по делото е установено , че СТИ не е отчитало изцяло ползваната ел.енергия, поради неправомерно въздействие върху него . При липса на доказателства за предходно извършена проверка на уреда за търговско измерване, както е в случая , периодът на корекцията е ограничен нормативно до 90 дни назад , именно с цел да бъде ограничена възможността за неоснователно обогатяване и на двете страни по правоотношението, предвид вероятността неизмерената или неточно измерената електрическа енергия да е, както за малък период от време преди констатацията, така и в пъти повече от 90 дни . Тази законова регламентация е въведена именно защото е практически невъзможно всички СТИ да се проверяват ежемесечно или за по-малък период . Чл.48 ПИККЕ не въвежда санкция за потребителя, а разпределение на риска от обективно установено неточно отчитане на СТИ между страните по доставките на електрическа енергия . Не е необходимо ответникът да доказва , че СТИ е действително е отчитало неточно за целия 90-дневен период , а в тежест на ищеца е да докаже , че това реално не е било така . СТИ е от одобрен вид и е преминало метрологична проверка . Не е доказано от ищеца , че СТИ е повредено след демонтажа му .

Корекцията има нормативно основание за извършване на корекция и това са чл.86 ал.1 т.6 ЗЕ , чл.98а ал.2 т.6 ЗЕ и издадените при надлежна законова делегация чл.48-51 ПИКЕЕ /отм./ -  решение №118 от 8.09.2017 по дело №961/2016 на ВКС, ТК, II ТО , решение №115 от 20.09.2017 г по т.д.№1156/16 г на ВКС , II ТО , решение №111 от 17.07.2015 г по т.д.№1650/14 г на ВКС , I ТО . Чл.86 ал.1 т.6 ЗЕ изрично предвижда издаване на правила за измерване на количеството електрическа енергия, регламентиращи принципите на измерване, начините и местата за измерване, условията и реда за тяхното обслужване, включително за установяване случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия, както и създаването, поддържането и достъпа до база данни с регистрацията от средствата за търговско измерване. Чл.48 ПИКЕЕ предвижда максимален 90 дневен срок за изчисляване накорекцията” и то по предварително установена методика като чрез корекциятасе установява количество на доставена ел.енергия . Не е надхвърлена законовата делегация и е налице специална уредба спрямо тази на чл.82 ЗЗД . Според решение №115 от 20.09.2017 г по т.д.№1156/16 г на ВКС , II ТО отмяната на части и на целия ПИКЕЕ /2013 г/ няма обратно действие – чл.195 АПК . Чл.48-51 ПИКЕЕ не противоречат на нормативен акт от по-висока степен т.е. не противоречат на материалния закон и не са издадени от некомпетентен орган , за да са нищожни .

От заключението на вещото лице инж.Н.Б.е видно , че изчислението на корекцията е математически вярно . Върху СТИ е осъществен нерегламентиран достъп , което е пречело то да измерва точно консумираната ел.енергия.  Не се доказа от ищеца СТИ да е бил негоден още в деня на монтирането му т.е. че е налице вина на ответника . Както се посочи по-горе разпоредбите уреждащи корекцията почиват на разпределение на риска между страните за неотчетено количество ел.енергия , поради което не се изследва вина на потребителя .

Не е било необходимо присъствие на представител на МВР , защото не е променена схемата на свързване по чл.48 ал.2 ПИКЕЕ /отм./  , а посегателството е във вътрешността на СТИ . Според св.П.представител на ищеца е търсен , за да присъства на проверката , но не е намерен .

Налага се изводът , че решението на СРС трябва да бъде отменено и искът да се отхвърли .

С оглед изхода на делото в тежест на ищеца са разноските на ответника пред СРС и СГС. 

На основание чл.280 ал.3 т.1 ГПК и с оглед материален интерес на обжалването под 20 000 лева по търговско дело настоящото решение не подлежи на обжалване.

 

Водим от горното , СЪДЪТ

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение №20247195 от 09.11.2020 г постановено по гр.д.№49638/2018 г на СРС , 69-ти състав ; и вместо него ПОСТАНОВЯВА  :

 

ОТХВЪРЛЯ иска на М.5“ ЕООД гр.София ЕИК********срещу Ч.Е.Б.” АД *** ЕИК********, който иск е с правно основание чл.124 ал.1 ГПК , да се признае за установено , че ищецът не дължи сумата от 4822,22 лева  корекция на сметка за ел.енергия по фактура №********** от 13.07.2018 г за фурна с магазин в гр.София Монтана ул.********№* за периода 04.11.2017 г – 01.02.2018 г .

 

ОСЪЖДА М.5“ ЕООД гр.София ЕИК********да заплати на Ч.Е.Б.” АД *** ЕИК********сумата от 500 лева разноски пред СРС и  150 лева разноски пред СГС .

 

Решението е постановено при участието на „ЧЕЗ Разпределение“ АД като трето лице помагач на Ч.Е.Б.” АД *** ЕИК********.

 

Решението не подлежи на обжалване .

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                    ЧЛЕНОВЕ: 1.                                               2.