Решение по дело №91/2019 на Районен съд - Крумовград

Номер на акта: 1
Дата: 3 януари 2020 г. (в сила от 28 януари 2020 г.)
Съдия: Иван Илиев Йорданов
Дело: 20195130200091
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

     Година

03.01.2020

    Град

Крумовград

В ИМЕТО НА НАРОДА

Крумовградски районен

съд                             

I

състав

 

На

05.12.

                                                           Година

2019

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                                             Председател

Иван Йорданов

 

                                                                        Членове

 

 

                                                           Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Емилия В.

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

съдията

 

 

АН

дело номер

91

по описа за

2019

година.

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

От жалбоподателят „Н ЕАД, с адрес: гр.С. ****, ул.”Т” **, с ЕИК *********, представлявано от изпълнителния директор Петър Илиев е обжалвано наказателно постановление №167 / 03.09.2019 год, издадено от инж. Цветелина Кънева, директор на Б„И" (БД ИБР) гр.П към Министерството на околната среда и водите, с което на основание чл. 200, ал.1,  т.1, буква „а“ от Закона за водите им е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 10 000 лв. за нарушение на чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ.

В жалбата си, жалбоподателят „Н.“ ЕАД гр.С. сочи, че наказателното постановление било издадено на база връчен АУАН от 29.03.2019 г., Още в жалбата сочи, че НП било незаконосъобразно поради неправилното подвеждане на установената по делото фактическа и правна обстановка към съответната санкционна норма, тъй като последната касае съвсем друго нарушение, а именно: ползването на води без необходимото за това основание или в отклонение на предвидените условия в разрешителното или договора с количество до 1 литър на секунда, за което по преписката няма установени обстоятелства и събрани доказателства. След това в жалбата сочи, че размерът на наложената с НП имуществена санкция – 10 000 лева бил незаконно определен, доколкото в чл. 200, ал.1 , т. 1, буква “а“ от ЗВ бил предвиден императивен максимум от **** лева. Не на последно място в жалбата сочи, че НП е незаконосъобразно поради неправилна и непълна правна квалификация, както и поради това, че констатациите на наказващия орган касаят маловажен случай и в тази връзка следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Още сочи в жалбата, че НП е незаконосъобразно поради съществено нарушение на административно  производствените правила относно неговото издаване и неспазване на приложимите материално правни разпоредби, тъй като при издаването на обжалваното НП не е спазена нормата на чл. 54 от ЗАНН, съгласно която, когато се установи, че деянието не е нарушение, че нарушението не е извършено от лицето, посочено като нарушител, или че то не може да му се вмени във вина, наказващият орган прекратява преписката с мотивирана резолюция.  Още по – нататък в жалбата сочи, че в производството по издаване на процесното НП административнонаказващия орган не е изпълнил задълженията си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, а именно: преди да се произнесе по преписката да провери акта с оглед неговата законосъобразност и обоснованост и да прецени възраженията и събраните доказателства. Накрая в жалбата сочи, че процесното НП било издадено извън нормативно предвидения за това месечен срок от получаване на административнонаказателната преписка, в нарушение на разпоредбата на чл. 52, ал.1 от ЗАНН.

В законоустановения срок дружеството изпратило своите писмени възражения срещу акта. В атакуваното постановление тези възражения били разгледани, но не били оценени от наказващия орган правилно. По този начин не била спазена разпоредбата на чл.52, ал.4 от ЗАНН. Жалбоподателят моли атакуваното наказателно постановление да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно или да бъде приложен чл. 28, от ЗАНН или да бъде изменено.       

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява и не се представлява, като представя писмено становище в което моли, съдът да отмени НП, като неправилно и незаконосъобразно като излага подробни доводи за това .

Административнонаказващият орган, редовно призован, не се явява и не се представлява, като представя писмено становище в което моли, съдът да потвърди НП, като правилно и законосъобразно като излага подробни аргументи за това..

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 04.02.2019 г. актосъставителят Т.К. и В.П. - експерти в Дирекция „Контрол“, БД ИБР гр.П, извършили проверка на язовир „С.“, изграден на река А., разположен в землището на с.С., общ.Крумовград № 40 от Приложение № 1 към чл.13, ал.1, т.1 от ЗВ, стопанисван от „НЕК“ ЕАД гр.С.. Проверката била във връзка със спазване на графика за използване на водите на комплексните и значими язовири през месец януари 2019 г., утвърден от МОСВ и спазване на условията в издадено разрешително за водовземане по ЗВ с № 1124/13.08.2002 г., изменено с решение № 122/07.07.2008 г., № 98/11.05.2009 г., № 91/23.04.2013 г., последно изменено с решение № 132/ 23.08.2018 г. на МОСВ, с титуляр дружеството жалбоподател. Контролните органи констатирали, че водното ниво в язовирното езеро се измервало посредством нивомерна рейка и нивомерно устройство, водел се ежедневен баланс за водното ниво, завирен обем, приток, разход и загуби на съоръжението. Разходът на водни маси на ВЕЦ „С.“ се изчислявал на база специфичен разход на вода за производство на 1 kWh електроенергия. С графика за използване на водите на комплексните и значими язовири през месец януари 2019 г., утвърден от МОСВ, за язовир „С.“ било определено разрешените обеми за производство на електроенергия да се ползват при обем в язовира над 218 млн. м3 вода, като определения  максимален контролен обем е 310, 20 млн.м3 вода, който съоръжението трябва да достигне и да не превишава. За ВЕЦ „С.“ за месеца били разрешени 120 млн.м3 вода за производство на електроенергия. При извършената проверка на място и по документи било установено следното:

1.Кота водно ниво в момента на проверката - 11,30 часа на 04.02.2019 г. е 224, 45 м, съответно завиреният обем в язовирното езеро при тази кота е 372, 608 млн.м3 вода, или превишение на месечния график с 62,408 млн.м3 вода;

2.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 06.01.2019 г. (час на изготвяне на дневния баланс) е 217, 88 м, съответно завиреният обем в язовирното езеро при тази кота е 217, 833 млн.м3 вода, с 0,167 млн.м3 вода под разрешения обем за месеца; Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 07.01.2019 г. е 217,65 м. и завирен обем под минималния, определен с графика. За периода от 8 часа на 06.01.2019 г. до 8 часа на 07.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 6 908 734 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 79 962,2 1/s (литра/секунда);

3.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 08.01.2019 г. е 217,44 м., съответно завиреният обем в язовирното езеро при тази кота е 209, 243 млн.м3 вода, с 8,757 млн.м3 вода под разрешения обем за месеца; За периода от 8 часа на 07.01.2019 г. до 8 часа на 08.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 5 827 817 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 67 451,59 1/ s (л/с);

4.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 09.01.2019 г. е 217, 09м. и завирен обем под минималния, определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 08.01.2019 г. до 8 часа на 09.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 6 327 640 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 73 236,57 1/s (л/с);

5.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 10.01.2019 г. е 216, 85м. и завирен обем под минималния, определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 09.01.2019 г. до 8 часа на 10.01.2019г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 5 411 153 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 62 629.091/ s (л/с);

6.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 11.01.2019 г. е 217,16м. и завирен обем под минималния, определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 10.01.2019 г. до 8 часа на 11.01.2019г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 8 398 762 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 97 207.89 1/ s (л/с);

7.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 12.01.2019 г. е 217,28м. и завирен обем под минималния, определен е графика за месеца; За периода от 8 часа на 11.01.2019 г. до 8 часа на 12.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 6 280 977 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 72 696.49 1/ s (л/с);

8.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 13.01.2019 г. е 217,23 м. и завирен обем под минималния, определен е графика за месеца; За периода от 8 часа на 12.01.2019 г. до 8 часа на 13.01.2019 г. чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 5 845 089 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 67 651.49 1/ s (л/с);

9.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 14.01,2019 г. е 217,28м. и завирен обем под минималния, определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 13.01.2019 г. до 8 часа на 14.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 3 097 437 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 35 849.97 1/ s (л/с);

10.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 15.01.2019 г. е 217,30 м. и завирен обем под  минималния, определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 14.01.2019 г. до 8 часа на 15.01. 2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 2 888 402 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 33 430.58 1/ s (л/с);

11.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 16.01.2019 г. е 217,21 м. и завирен обем под  минималния, определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 15.01.2019 г. до 8 часа на 16.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 5 541 122 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 64 133.36 1/ s (л/с);

12.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 17.01.2019 г. е 217,06 м. и завирен обем под  минималния, определен е графика за месеца; За периода от 8 часа на 16.01.2019 г. до 8 часа на 17.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 5 481 705 м3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 63 445.66 1/ s (л/с);

13.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 18.01.2019 г. е 216,90 м. и завирен обем под  минималния, определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 17.01.2019 г. до 08 часа на 18.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 4 678 831 м3 вода производство на електроенергия, или среден разход за периода 54 153.14 1/ s (л/с);

14.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 19.01.2019 г. е 216,92 м. и завирен обем под минималния, определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 18.01.2019 г. до 8 часа на 19.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 2 408 816 м3 вода за

производство на електроенергия, или среден разход за периода 27 879.81 1/ s (л/с);

15.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 20.01.2019 г. е 216,89 м., съответно завиреният обем в язовирното езеро при тази кота е 200,624 млн.м3 вода, под минималния, определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 19.01.2019 г. до 8 часа на 20.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 1 529 356 M3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 17 700.88 I/ s (л/с);

16.Кота водно ниво в язовира в 8 часа на 21.01.2019 г. е 216,78 м., под минималния определен с графика за месеца; За периода от 8 часа на 20.01.2019 г. до 8 часа на 21.01.2019 г., чрез ВЕЦ „С.“ са преработени общо 3 368 787 M3 вода за производство на електроенергия, или среден разход за периода 38 990.59 1/ s (л/с);

За гореописаните 24-часови периоди от 07.01.2019 г. до 21.01.2019 г. (от 8 часа на 06.01.2019 г. до 8 часа на 21.01.2019 г.) НЕК ЕАД, гр. С. използвал вода за производство на електроенергия от водния обект със средни разходи значително превишаващи количество от 100 л/с (литра в секунда), при обем в язовирното езеро под минимално разрешения с месечния график за месец януари 2019 г., с което нарушил условията на настоящото разрешително за водовземане (Условие ** от Приложение №1 към разрешителното за водовземане- Решение на Министъра на околната среда и водите ОСВ №91/23.04.2013г.).

Завиреният обем в язовир „С.“ бил под минимално разрешения обем с графика на МОСВ за месец януари 2019 г. от 218 млн.м3 в периода от 8 часа на 06.01.2019 г. (217,833 млн.м3) до 8 часа на 24.01.2019 г. (217,43метра). За същия период чрез ВЕЦ „С.“ били преработени общо 75 055 028 млн.м3 вода, като средният разход (количество) изземвана вода от водния обект за периода бил 48 260.69 л/с и по този начин средните денонощни разходи на вода за електропроизводство, за описания период също надхвърляли многократно количеството от 100 литра в секунда (л/с).

Установеното при проверката на място и след анализ на документи нарушение било  описано в Констативен протокол № КЖ-014 от 04.02.2019 г. По този повод на 28.03.2019 г. срещу жалбоподателя бил съставен АУАН № 29/29.03.2019 г. за нарушение по чл. 48, ал.1, т.11 от ЗВ. Актът бил съставен в присъствие на надлежно упълномощен представител на „НЕК“ ЕАД гр.С., който го подписал и получил без възражения. На 02.04.2019 г. дружеството подало писмено възражение срещу акта, което не било уважено. На 03.09.2019 г. било издадено атакуваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя на основание чл. 200, ал.1 , т. 1, буква “а“ от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 10 000 лв. за нарушение по чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ.    

Изложената фактическа обстановка се установява след анализ на показанията на актосъставителя Т.К. и свидетеля В.П., на които съдът дава вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и безпристрастни; акт за установяване на административно нарушение № 29/29.03.2019 г.; констативен протокол № КЖ-014 от 04.02.2019 г., както и другите приети по делото писмени доказателства.

При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:  

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

С обжалваното наказателно постановление е наложено административно наказание на „НЕК“ ЕАД гр.С. за нарушение на разпоредбата на чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ. Текстът на този член гласи, че водоползвателите - титуляри на разрешителни имат задължение да изпълняват условията в издадените им разрешителни по реда на този закон и комплексните разрешителни, издадени по реда на Закона за опазване на околната среда. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200, ал.1, т.1, буква “а“ от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 150 до 1 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо лице, което ползва води с количество до 1 л на секунда без необходимото за това основание или в отклонение на предвидените условия в разрешителното или договора. Настоящият състав като инстанция по същество след извършена проверка за законност, констатира, че НП е незаконосъобразно поради неправилното подвеждане на установената по делото фактическа и правна обстановка към съответната санкционна норма, тъй като последната касае съвсем друго нарушение, а именно: ползването на води без необходимото за това основание или в отклонение на предвидените условия в разрешителното или договора с количество до 1 литър на секунда, за което по преписката няма установени обстоятелства и събрани доказателства. Размерът на наложената с НП имуществена санкция – 10 000 лева е неправилно определен, доколкото в чл. 200, ал.1 , т. 1, буква “а“ от ЗВ е предвиден императивен максимум от **** лева.

Освен това съдът при анализа на доказателствата, констатира, че при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при издаването на НП са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, респ. на чл.42, т.4 и т.5 и чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, а именно - описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават, законовите разпоредби, които са били нарушени. В акта за установяване на административно нарушение, като основание за издаването му са посочени констатации от проверка на 04.02.2019 г. Сам по себе си протокола за извършена проверка не е част от административно-наказателното производство. Такова препращане на описанието на нарушението към протокол за проверка е недопустимо, предвид разпоредбата на чл.36, ал.1 от ЗАНН, според която началото на административно-наказателното производство започва със съставянето на акт за установяване на административно нарушение. От този момент настъпва и възможността на нарушителя да се защитава срещу обвинението в извършването на конкретно нарушение. В акта за установяване на административно нарушение и НП, описанието на нарушението и обстоятелствата, които го потвърждават трябва да е пълно, конкретно и ясно. Съдът констатира, че както в акта, така и в НП това изискване не е спазено, доколкото в акта е отразено, че на конкретната дата на която е извършена проверката на язовир „С.“, изграден на река А., разположен в землището на с.С., общ.Крумовград № 40 от Приложение № 1 към чл.13, ал.1, т.1 от ЗВ, стопанисван от „НЕК“ ЕАД гр.С. е установено, че за 24 – часови периоди от 07.01.2019 г. до 21.01.2019 г. (от 8 часа на 06.01.2019 г. до 8 часа на 21.01.2019 г.) НЕК ЕАД, гр. С. използвал вода за производство на електроенергия от водния обект със средни разходи значително превишаващи количество от 100 л/с (литра в секунда), при обем в язовирното езеро под минимално разрешения с месечния график за месец януари 2019 г., с което нарушил условията на настоящото разрешително за водовземане (Условие ** от Приложение №1 към разрешителното за водовземане- Решение на Министъра на околната среда и водите ОСВ №91/23.04.2013г.), като завиреният обем в язовир „С.“ бил под минимално разрешения обем с графика на МОСВ за месец януари 2019 г. от 218 млн.м3 в периода от 8 часа на 06.01.2019 г. (217,833 млн.м3) до 8 часа на 24.01.2019 г. (217,43метра). За същия период чрез ВЕЦ „С.“ били преработени общо 75 055 028 млн.м3 вода, като средният разход (количество) изземвана вода от водния обект за периода бил 48 260.69 л/с и по този начин средните денонощни разходи на вода за електропроизводство, за описания период също надхвърляли многократно количеството от 100 литра в секунда (л/с), с което е нарушило разпоредбата на чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ. При същите фактически положения наказващия орган е приел, че с тези си действия дружеството е осъществило състав на нарушение по чл. , т.1, буква “а“, във връзка с чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ и му е наложило санкция по чл.200, ал.1, т.1, буква“а“ от ЗВ, съгласно която  се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 150 до 1 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо лице, което ползва води с количество до 1 л на секунда без необходимото за това основание или в отклонение на предвидените условия в разрешителното или договора.

Липсата на конкретно, ясно и пълно описание на нарушението, липсата на посочване прецизно на правната норма, противоречието между фактология и правна квалификация, всякога съставлява абсолютно основание за порочност на акта, тъй като нарушава съществено правото на санкционираното лице да разбере какво нарушение е извършил, съответно да организира адекватно защитата си, респективно абсолютно основание за отмяна на атакуваното НП. Съдът в това производство няма правомощия да изменя фактологията, приета за установено от наказващия орган, нито да дава нова правна квалификация на деянието, респективно да променя санкционната норма, която в случая е неправилно определена, негово право е единствено да извърши проверка по законосъобразността и правилността на издадено НП, каквато съдът не констатира.

Настоящият съдебен състав намира за неоснователно възражението за нарушение по чл.52 ЗАНН, за това, че наказателното постановление не било издадено в месечен срок, съгласно разпоредбата на чл.52, ал.1 от ЗАНН, тъй като този срок е инструктивен, а не преклузивен и с изтичането му не се преклудира правото на наказващия орган да издаде наказателно постановление, щом не са изтекли давностните срокове за търсене на административнонаказателна отговорност. Срокът, който регламентира погасяване на административнонаказателната отговорност, е предвиден в разпоредбата на чл.34, ал.3 от ЗАНН, и в процесния случай е спазен. Не е налице и твърдяното в жалбата нарушение на чл.52, ал.4 от ЗАНН, тъй като видно от атакуваното постановление, наказващият орган е преценил възраженията и събраните доказателства.

Предвид изложеното съдът намира, че следва да отмени НП като неправилно и незаконосъобразно.

ВОДИМ от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                                 Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 167/03.09.2019 г., издадено от директора на Б„И“ (БД ИБР) гр.П, с което на основание чл.200, ал.1, т.1, буква“а“ от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 10 000 лв. на „Н.“ ЕАД, седалище и адрес на управление: гр.С. ****, ул.”Т” **,  с ЕИК *********, за нарушение на чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ като неправилно и незаконосъобразно.  

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.  

                                

                                                                              Районен съдия: