Решение по дело №460/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 декември 2021 г. (в сила от 27 април 2022 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20217140700460
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

526/13.12.2021 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на седми декември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Председател: Соня Камарашка

 

при секретаря Александрина Александрова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 460 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 19, ал. 2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" (Наредбата).

 

Образувано е по жалба подадена от „К*** “ ЕООД с ЕИК * , със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя К*** Т*** чрез пълномощника юрисконсулт М.Р. против Уведомително писмо с Изх. №01-2600/5809 от 12.10.2021г. издадено от зам. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, на основание чл.20, т.2 и чл. 20а, ал. 2, т. 1 и т. 2 и ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл.10, т.2 от Устройствения правилник на ДФ „Земеделие", чл.19, ал.2, чл.19, ал.3,т.2 във връзка с чл.18 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения - схема „Училищен плод" и схема „Училищно мляко" /Наредбата/ за одобрение на заявки за плащане №04/12/290720/88688/01 от 12.04.2021г. и №05/12/290720/88688/01 от 10.05.2021г. в частта, с която на търговското дружество е наложена редукция по заявка за плащане №04/12/290720/88688/01 по схема „Училищен плод“ за отчетен период от 01.03.2021г. – 31.03.2021г. в размер на 7201,60 лева без ДДС за доставените 1135,53 кг. конвенционално произведени банани; 539,7 кг. конвенционално произведени мандарини; 595,53 кг конвенционално произведени круши и 616,8 кг. конвенционално произведени портокали и по заявка за плащане №05/12/290720/88688/01 по схема „Училищен плод“ за отчетен период от 01.04.2021г. – 30.04.2021г. в размер на 3321,28 лева без ДДС за доставените 601,38кг. конвенционално произведени круши и 912,96 кг. конвенционално произведени ябълки, поради неизпълнение на условието на чл.9, ал. 10 от наредбата. В жалбата са изложени доводи за нищожност и незаконосъобразност на оспореното уведомително писмо, издадено при неспазване на установената форма, при съществено нарушение на административно производствените правила и в противоречие с материалния закон в частта по която са наложени редукциите, тъй като за предоставените конвенционално произведени банани, мандарини, портокали, ябълки и круши са придружени със сертификат за съответствие на качеството издаден на името на „Е*** – М“ ЕООД гр.Монтана, който в случая е доставчик на „К*** “ ЕООД гр.Монтана, одобрен изпълнител по схема „Училищен плод“, за което са издадени и съответните фактури. По този начин жалбоподателя е представил към подадените заявки за плащане всички изискуеми документи включително и сертификат за съответствие на качеството, поради което за изпълнени изискванията по Наредба №16 от 2010г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресните плодове и зеленчуци. Моли се за отмяна на уведомителното писмо в оспорената част и претендира сторените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощника си юрисконсулт М.Р. поддържа жалбата си. Подробни съображения развива в писмена защита, като моли за отмяна на уведомителното писмо. Претендира сторените по делото разноски.

Ответникът заместник – изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие"  гр.София, чрез надлежно упълномощения процесуален представител юрисконсулт З*** З*** в писмена молба оспорва жалбата, излага доводи за законосъобразност на издаденото уведомително писмо, от компетентен орган, в предвидената форма, в съответствие с материалния закон и при липса на допуснати нарушения на процесуалните правила. Прави възражение за прекомерност на евентуална претенция за адвокатски хонорар.

Административен съд Монтана, като съобрази становищата на страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства, които обсъди поотделно и в тяхната съвкупност, приема следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно разпоредбата на чл. 19, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко", въз основа на извършените проверки по ал. 1, Държавен фонд "Земеделие" одобрява или отхвърля, изцяло или частично, заявката за плащане, за което уведомява заявителя с уведомителното писмо, което се изпраща по пощата с обратна разписка, като уведомителното писмо за пълен или частичен отказ на плащането може да бъде обжалвано от заинтересованите лица по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Оспореното уведомителното писмо с Изх. №01-2600/5809 от 12.10.2021г. издадено от зам. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ е било изпратено на жалбоподателя чрез български пощи и е получено на 15.10.2021г., видно от л.443 от делото, а жалбата е депозирана в съда на 27.10.2021г. От изложеното следва да се приеме, че жалбата против оспорената част на това писмо, издадено от зам. изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" – град София, е подадена в законоустановения 14-дневен срок, съгласно чл. 149, ал. 1 от АПК. Жалбата, освен това, е подадена от лице, адресат на писмото, за което лице, в оспорената му част това писмо създава неблагоприятни последици, тъй като засяга негови права и законни интереси, а именно – със същата са отхвърлени за финансиране посочените разходи по депозираната заявка за плащане на финансова помощ. Ето защо съдът намира, че така подадената жалба е допустима – като подадена в срок, по предвидения в закона ред и в предвидената от закона писмена форма и от лице - надлежна страна, която с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването, поради което и следва да бъде разгледана по същество.

При съвкупната преценка и анализ на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Няма спор в производството, а се установява и от представените писмени доказателства и административната преписка, че жалбоподателят „К*** “ ЕООД с ЕИК * , със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя К*** Т*** е одобрен за изпълнител по схема „Училищен плод“ за доставяне на пресни плодове и зеленчуци по Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" с УРН 609203 и УИН 12/290720/88688, видно от Акт за одобрение с изх. № 01-2600/4090 от 31.08.2020година на изпълнителния директор на ДФЗ (лист 34-38 от делото), е одобрен за изпълнител по схема „Училищен плод“ за доставяне на пресни плодове и зеленчуци по см. на чл.9 от Наредбата на ученици в учебните заведения, съгласно Приложение №1 към акта за срок от една учебна година.

От жалбоподателя „К*** “ ЕООД с ЕИК * са депозирани заявки за плащане до ДФ „Земеделие“ №04/12/290720/88688/01 за отчетен период от 01.03.2021г. – 31.03.2021г. и №05/12/290720/88688/01 за отчетен период от 01.04.2021г. – 30.04.2021г. по реда на Раздел III, чл. 18 и сл. от Наредбата по Схема "Училищен плод"

Въз основа на подадените заявки са извършени административни проверки, съобразно изискванията на чл. 18, ал. 6 от Наредбата, като е установено следното:

На 12.04.2021г. „К*** “ ЕООД е подало заявка за плащане №04/12/290720/88688/01 за отчетен период от 01.03.2021г. – 31.03.2021г. по Схема "Училищен плод /л.236 и 315 от делото/ за сумата от 8241,24лева без ДДС за доставени плодове и зеленчуци и 1648,25лева за ДДС. При разглеждане на заявката за плащане е установено, че за доставените 1135,53 кг. конвенционално произведени банани; 539,7 кг. конвенционално произведени мандарини; 595,53 кг конвенционално произведени круши и 616,8 кг. конвенционално произведени портокали не са предоставени сертификати за съответствие на качеството, издадени от ОДБХ. Видно от представената заявка не е изпълнено условието на чл.9, ал.10 от наредбата, а именно: „Предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика".

На 09.06.2021г. ДФЗ е поискал допълнителна информация от жалбоподателя, с уведомително писмо изх. №01-2600/3309 на л.317 от делото, да представи сертификати за съответствие за качество и контрол за съответните пресни плодове и зеленчуци, издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците или на името на доставчика. С изх. №50 от 16.06.2021г. „К*** “ ЕООД е депозирало отговор, видно от л.319 по делото към който са приложени сертификати за съответствие с пазарните стандарти на ЕС за пресни плодове и зеленчуци с № 00173/М-15 от 02.03.2021 г. и № 00180/М-15 от 12.03.2021 г. издадени от ОДБХ-Монтана на името на „Е*** -М" ЕООД, гр.Монтана с ЕИК * на л.320, 321 от делото. Прието е в оспореното уведомително писмо, че представените сертификати издадени на името на Е*** -М" ЕООД, гр.Монтана с ЕИК * не съответства с изискването на чл. 9, ал. 10 от наредбата, като е посочено, че сертификатите следва да са издадени на името на доставчика - „ К*** " ЕООД, поради което и на основание чл. 19, ал, 3, т. 2 от наредбата е редуцирана финансовата помощ в размер на 7201,60лв. без ДДС.

На 10.05.2021г. „К*** “ ЕООД е подало заявка за плащане №05/12/290720/88688/01 за отчетен период от 01.04.2021г. – 30.04.2021г. по Схема "Училищен плод /л.338 от делото/ за сумата от 10362,06лева без ДДС за доставени плодове и зеленчуци и 2072,412лева за ДДС. При разглеждане на заявката за плащане е установено, че за доставените 601,38кг. конвенционално произведени круши и 912,96 кг. конвенционално произведени ябълки не са предоставени сертификати за съответствие на качеството, издадени от ОДБХ. Видно от представената заявка не е изпълнено условието на чл.9, ал.10 от наредбата, а именно: „Предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика".

На 29.07.2021г. ДФЗ е поискал допълнителна информация от жалбоподателя, с уведомително писмо изх. №01-2600/4300 на л.419 от делото, да представи сертификати за съответствие за качество и контрол за съответните пресни плодове и зеленчуци, издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците или на името на доставчика по отношение на конвенционално произведени круши, а по отношение на конвенционално произведени ябълки такъв който е със срок на валидност. С изх. №60 от 18.08.2021г. „К*** “ ЕООД е депозирало отговор, видно от л.421 по делото към който са приложени сертификати за съответствие с пазарните стандарти на ЕС за пресни плодове и зеленчуци с № 00186/М-15 от 01.04.2021 г. и № 00193/М-15 от 13.04.2021 г. издадени от ОДБХ-Монтана на името на „Е*** -М" ЕООД, гр.Монтана с ЕИК * . л.422,423 от делото Прието е в оспореното уведомително писмо, че представените сертификати издадени на името на Е*** -М" ЕООД, гр.Монтана с ЕИК * не съответства с изискването на чл. 9, ал. 10 от наредбата, като е посочено, че сертификатите следва да са издадени на името на доставчика - „К*** " ЕООД, поради което и на основание чл. 19, ал, 3, т. 2 от наредбата е редуцирана финансовата помощ в размер на 3321,28лв. без ДДС.

В хода на съдебното производство, като част от административната преписка, са приети сертификати за контрол на съответствието на доставените плодове и зеленчуци от земеделските стопани/производители/ за отчетния период, фактури и двустранно подписани приемо - предавателни протоколи по образец.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените от жалбоподателя оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на основание чл.168 ал.1 вр.с чл.146 от АПК на законосъобразността на оспорения административен акт намира от правна страна следното.

Относно компетентност на органа, издал акта:

Оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган – заместник – изпълнителен директор на ДФЗ, упълномощен надлежно със Заповед №03-РД/2033 #5 от 24.06.2021г.на изпълнителния директор на ДФЗ-София , който в т.2.31 е делегирал своите правомощия по издаване на всички уведомителни писма, които следва да се подписват от изпълнителния директор на ДФЗ по схемата “Училищен плод“, на заместник изпълнителния директор В*** С*** А*** . Приложено е и Решение по Протокол №178/10.06.2021г. от заседание на УС на Фонда, с което в т.4 е избран В*** А*** за зам. изпълнителен директор на ДФЗ с ресор „Селскостопански пазарни механизми“,Инвестиционни схеми за подпомагане“ и „Училищни схеми“ (чл. 4, ал. 4, т. 4, във връзка с чл. 19, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата), разполага и със законовата възможност, предоставена му в чл. 20а, ал. 4 от Закона ЗПЗП, да делегира, включително правомощието си по подадени заявки и искания за плащане, на заместник – изпълнителните директори. Ето защо не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК, поради което и възражението в жалбата за неговата нищожност, поради некомпетентност е неоснователно.

Уведомителното писмо е издадена в изискуемата по чл.59, ал.2 от АПК във вр. с 19, ал.3 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" писмена форма и съдържа необходимите реквизити, включително тези по чл.59, ал.2, т.4 от АПК – посочени са фактическите и правните основания за издаването му. В уведомителното писмо е посочено, че се издава на основание чл.19, ал.2 и чл.19, ал.3,т.2 във вр. чл.18 от Наредбата. Посочено е, че по подадените заявка за плащане №04/12/290720/88688/01 по схема „Училищен плод“ за отчетен период от 01.03.2021г. – 31.03.2021г. е редуцирана финансовата помощ в размер на 7201,60 лева без ДДС за доставените 1135,53 кг. конвенционално произведени банани; 539,7 кг. конвенционално произведени мандарини; 595,53 кг конвенционално произведени круши и 616,8 кг. конвенционално произведени портокали и по заявка за плащане №05/12/290720/88688/01 по схема „Училищен плод“ за отчетен период от 01.04.2021г. – 30.04.2021г. е редуцирана финансовата помощ в размер на 3321,28 лева без ДДС за доставените 601,38кг. конвенционално произведени круши и 912,96 кг. конвенционално произведени ябълки, тъй като и по двете заявки не е изпълнено условието на чл.9, ал.10 от наредбата, а именно: „Предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика", поради което и възраженията в тази насока са неоснователни от страна на жалбоподателя.

По делото между страните няма спор, че дружеството е одобрено за изпълнител по схемата "Училищен плод" за доставяне на пресни плодове и зеленчуци по чл. 9 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци в учебните заведения, във вр. с чл. 20, т. 2 и т. 3 и чл. 20а, ал. 1 и 2 от ЗПЗП от изп. директор на ДФЗ за една учебната година.

Съгласно чл. 18 от Наредбата одобрените заявители по схемите "Училищен плод" и "Училищно мляко" подават в ОД на Държавен фонд "Земеделие" по тяхното седалище заявки за плащане – на хартиен и електронен носител, от 1-во до 10-о число на месеца, следващ отчетния период. Двете процесни заявки са подадени до този адресат в така регламентирания срок и са по одобрения образец. Отчетният период е едномесечен, което е също допустимо. Приложени са и документи, изисквани от чл. 18, ал. 3 от Наредбата, но не и документ – "сертификат за съответствие на качеството съгласно чл. 9, ал. 10". Според тази разпоредба предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика. Съгласно Наредба № 16/2010 г. сертификат за съответствие се издава от "контролен орган", а не от самия търговец /чл. 22, ал. 1, ал. 2, чл. 23 и т. н. /, като в случай, че партида с пресни плодове и зеленчуци е произход ЕС, каквито са и тези, произведени в България, сертификатът се издава от инспектора по искане на търговеца след подадена от него заявка-образец съгласно приложение № 3 до директора на областната дирекция "Безопасност на храните"/чл. 23, ал. 1 от Наредба № 16/2010 г./.

Според чл. 18, ал. 6, във вр. с чл. 19 от Наредбата когато установи нередовност на подадените документи или непълнота в заявените данни, Държавен фонд "Земеделие" уведомява заявителя с уведомителното писмо и заявителят, в срок до 10 работни дни от деня на получаването му, може да отстрани констатираните нередовности и/или непълноти чрез предоставяне на обяснения, придружени при необходимост от допълнителни и/или нови документи. Когато заявителят не отстрани констатирана нередовност на документи, непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти и/или не представи исканите обяснения и/или документи, необходими за удостоверяване верността на заявените данни, до изтичане на посочения срок, Държавен фонд "Земеделие" отказва изцяло или частично исканото плащане, като взема предвид естеството на неотстранените нередности – непълноти, неясноти и/или липси.

ДФ Земеделие отказва изплащането на част или на цялата финансова помощ по заявката за плащане, когато: е установено неспазване на изисквания на чл. 9, 10, 11 или 11а. В случая е налице нарушение по чл. 9, ал. 10 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения- схема "Училищен плод" и схема "Училищно мляко" и правилно Държавен фонд "Земеделие" е отказал изплащането на част от финансовата помощ по заявките за плащане, тъй като е установено неспазване на изисквания на чл. 9 от Наредбата.

Съгласно чл. 9, ал. 10 от подзаконовия акт, предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството по Наредба № 16/2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци, издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика. След извършена административна проверка в електронния регистър, поддържан от МЗХГ, ДФЗ е установил, че "Е*** М" ООД не присъства като регистриран земеделски стопанин, поради което правилно е изискано от "К*** " ЕООД да представи сертификат за съответствие на качеството. Дружеството е представило сертификати за съответствие на качеството, издадени на "Е*** М" ООД, поради което и органът е констатирал, че е налице несъответствие с изискванията на чл. 9, ал. 10 от Наредбата и редуцирал поисканата финансова помощ.

Правилно административния орган е приел, че "К*** " ЕООД се явява доставчик по схема „училищен плод“, тъй като съгласно акт за одобрение изх. № 01-2600/4090/31.08.2020 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, "К*** " ЕООД е одобрено за изпълнител по схема "Училищен плод" и "Училищно мляко" за доставяне на пресни плодове и зеленчуци, на мляко и млечни продукти и на биологично произведен пчелен мед на поименно изброени учебни заведения. Съгласно чл. 13, ал. 4 от Наредбата, когато заявител по съответната схема е учебно заведение или община, се провежда процедура за избор на доставчик. В този смисъл, в случая доставчикът на продукти на учебните заведения е "К*** " ЕООД, а не е „заявител“ както твърди жалбоподателя, нито доставчик е "Е*** М" ООД, и следователно не е изпълнено условието, сертификатът за съответствие на качеството е следвало да бъде издаден или на регистриран земеделски производител, или на доставчика /"К*** " ЕООД/ в този см. е Решение №12128/26.11.2021г. по адм. дело №9570/2021г. на четвърто отделение на ВАС.

Ето защо, като издадено от компетентен орган, при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила, в съответствие с изискванията за форма на акта и целта на закона, както и без противоречие с материалноправни разпоредби, оспореното уведомително писмо в частта по наложената редукция на финансовата помощ по подадените заявки за плащане е законосъобразен акт, а жалбата против него е неоснователна и следва да се отхвърли.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба подадена от „К*** “ ЕООД с ЕИК * , със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя К*** Т*** против Уведомително писмо с Изх. №01-2600/5809 от 12.10.2021г. издадено от зам. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, на основание чл.20, т.2 и чл. 20а, ал. 2, т. 1 и т. 2 и ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл.10, т.2 от Устройствения правилник на ДФ „Земеделие", чл.19, ал.2, чл.19, ал.3,т.2 във връзка с чл.18 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения - схема „Училищен плод" и схема „Училищно мляко" /Наредбата/ за одобрение на заявки за плащане №04/12/290720/88688/01 от 12.04.2021г. и №05/12/290720/88688/01 от 10.05.2021г. в частта, с която на търговското дружество е наложена редукция по заявка за плащане №04/12/290720/88688/01 по схема „Училищен плод“ за отчетен период от 01.03.2021г. – 31.03.2021г. в размер на 7201,60 лева без ДДС за доставените 1135,53 кг. конвенционално произведени банани; 539,7 кг. конвенционално произведени мандарини; 595,53 кг конвенционално произведени круши и 616,8 кг. конвенционално произведени портокали и по заявка за плащане №05/12/290720/88688/01 по схема „Училищен плод“ за отчетен период от 01.04.2021г. – 30.04.2021г. в размер на 3321,28 лева без ДДС за доставените 601,38кг. конвенционално произведени круши и 912,96 кг. конвенционално произведени ябълки, поради неизпълнение на условието на чл.9, ал. 10 от наредбата.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

Административен съдия: