Решение по дело №4660/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 828
Дата: 18 ноември 2021 г. (в сила от 11 декември 2021 г.)
Съдия: Красимира Тончева Донева
Дело: 20212120204660
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 828
гр. Бургас, 18.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LVII СЪСТАВ, в публично заседание на
девети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Красимира Т. Донева
при участието на секретаря ГЕРГАНА В. СТЕФАНОВА
като разгледа докладваното от Красимира Т. Донева Административно
наказателно дело № 20212120204660 по описа за 2021 година
Производството по делото е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Е“ ООД – гр. Бургас, чрез управителя Д.Ж.С.,
против Наказателно постановление № 575172-F606176/10.09.2021 г. на Началник
на Отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в Централно управление на
Национална агенция за приходите, с което на дружеството-жалбоподател на
основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложено административно
наказание имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение по чл. 59а, ал.
1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 10 от ЗДДС. В жалбата е
релевирано оплакване, че наказателното постановление е издадено при
съществени нарушения на процесуалния и материалния закон. Алтернативно се
поддържа, че извършеното нарушение е с ниска степен на обществена опасност,
поради което наказателната превенция би могла да бъде постигната с
предупреждение по реда на чл. 28, б. „а“ от ЗАНН. Претендира се отмяна на
атакуваното наказателно постановление.
В съдебно заседание дружеството-жалбоподател не се представлява.
Процесуалният представител на въззиваемата страна изразява
съображения за неоснователност на жалбата и пледира за потвърждаване на
наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Претендира
юрисконсултско възнаграждение.
След като обсъди направените в жалбата оплаквания, становището на
1
страните, събраните по делото писмени и гласни доказателства и извърши
проверка на обжалваното наказателно постановление, съдът приема за установено
от фактическа страна следното:
Не се спори, а и по писмено сведение от 15.03.2021 г. /л. 51 от делото/ се
установява че дружеството-жалбоподател „Е“ ООД– гр. Бургас стопанисва
търговски обект по смисъла на § 1, т. 41 от ДР на ЗДДС, находящ се в гр. Бургас,
на 5-ти километър, изхода на гр. Бургас в посока гр. София, а именно
бензиностанция „Л.“.
На 11.03.2021 г., в 14,48 ч. св. Д. Д. Г. и Д. Ив. Уз. – инспектори по
приходите в НАП, извършили проверка на горепосочения обект в присъствието на
управителя Д.Ж.С.. Проверката била въз основа на предварително генерирана
справка /л. 35 от делото/ в информационните масиви на НАП за периода
01.01.2021 г. – 25.02.2021 г. от програмен продукт „Фискални устройства с
дистанционна връзка“, от която проверяващите имали информация, че на
13.02.2021 г. в 10,03 ч. дружеството е получило гориво в ТО по Нивомерна
измервателна система /НИС/ - 20 684,03 л. дизел в резервоар 1. От проверката
достигнали до информация, че данните за документалната доставка за същото
количество течно гориво по акцизен данъчен документ АДД с УКН
0000000005858027/12.02.2021 г. за 5553 л. дизел в резервоар 1 са изпратени към
НАП на 15.02.2021 г. в 12,44 ч.; АДД с УКН 0000000005858026/12.02.2021 г. за
4041 л. дизел в резервоар 1 са изпратени към НАП на 15.02.2021 г. в 12,41 ч. и
АДД с УКН 0000000005858025/12.02.2021 г. за 11103 л. дизел в резервоар 1 са
изпратени към НАП на 15.02.2021 г. в 12,39 ч. В Протокол за извършена проверка
серия АА № 0052712/11.03.2021 г. проверяващите инспектори са документирали,
че в обекта е въведено в експлоатация и се използва ЕСФП „KONTO BENZ-KL“
със свидетелство от БИМ № 176FS и свързано към нея фискално устройство
модел „DATECS FP 2000“ с индивидуален № DT791667 и номер на фискалната
памет 02791667, регистрирано в НАП. Изискали са документи. При последваща
документална проверка, обективирана в Протокол серия АА №
1166924/17.03.2021 г., от жалбоподателя е представен служебен бон – копие №
0284818/13.02.2021 г. от КЛЕН за отчитане чрез наличната в обекта ЕСФП на
получените процесни доставки на дизел по нивомер, като информацията е
подадена в 10,04 ч. в деня на доставката на течните горива. Изводимо е от КЛЕН,
че в деня на доставката доставеното количество течни горива са отчетени като
получени чрез електронна система с фискална памет, свързана с НАП.
На дружеството-жалбоподател е съставен Акт за установяване на
2
административно нарушение серия AN № F606176/17.03.2021 г.
Актосъставителката Д. Д. Г. е квалифицирала нарушение по чл. 59а, ал. 1, т. 1 от
Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 10 от ЗДДС, изразяващо се в
това, че в качеството си на задължено лице – получател на доставки на течни
горива, съгласно чл. 118, ал. 10 от ЗДДС, не е изпълнило задължението си да
подаде данни в НАП за доставката на гориво от 13.02.2021 г. чрез наличната в
обекта ЕСПФ на датата на данъчното събитие, като това е сторено на 15.02.2021
г., като данни за тази доставка не са подадени и чрез електронен документ за
получаване в НАП. АУАН е връчен на пълномощник на ООД без възражения.
Възражения по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не са депозирани в административно-
наказателната преписка.
В показанията си свидетелката Д.Г. поддържа обстоятелствата по акта.
Административно-наказващият орган е възприел изцяло фактическите
констатации по акта и правната квалификация на нарушението, поради което на
10.09.2021 г. е издал обжалваното Наказателно постановление, с което на
основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложил имуществена санкция
в размер на 500 лева на дружеството, стопанисващо проверения обект за
продажба на течни горива.
Наказателното постановление е връчено на управителя на жалбоподателя
на 29.09.2021 г. Жалбата е депозирана на 06.10.2021 г.
При така установените факти от значение за спора, съдът приема от правна
страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от
надлежно легитимирано лице и е допустима. Разгледана по същество е
основателна.
Както АУАН, на основание чл. 193, ал. 2 от ЗДДС, вр. с чл. 7, ал. 1, т. 4 от
ЗНАП, така и НП, на основание чл. 193, ал. 2 от ЗДДС, вр. с т. 1. 1., б. „г“ от
приложената Заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020 г., са издадени от компетентни
органи и в сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
Съгласно чл. 118, ал. 6 от ЗДДС, всяко лице, извършващо
доставки/продажби на течни горива от търговски обект, е длъжно да предава по
дистанционна връзка на Националната агенция за приходите данни, които дават
възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за
съхранение в обектите за търговия с течни горива, а съгласно ал. 10 на същия член
данъчно задължено лице - получател по доставка на течни горива, е длъжно да
3
подава в НАП данни за доставката и движението на получените количества течни
горива, както и за промяната в тях, като данните се подават на датата на
данъчното събитие или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата по
електронен път с квалифициран електронен подпис. В разпоредбата на чл. 118, ал.
4, т. 3 и т. 5 от ЗДДС е предвидено, че Министърът на финансите издава наредба,
с която се определят изискванията, редът и начинът за установяване на
дистанционна връзка и подаването на данни към НАП, видът на подаваните
данни, формата и сроковете на подаването им. Въз основа на законовата
делегация, от Министъра на финансите е издадена Наредба № Н-18 от 13.12.2006
г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в
търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен
магазин /Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г./. Съгласно приложения в случая чл. 59а,
ал. 1 от посочената Наредба, лицата по чл. 118, ал. 10 от ЗДДС подават в НАП
данни чрез електронен документ за получаване (ЕДП) - приложение № 23, за
доставката и движението на получените количества течни горива, както и за
промяната в тях, отнасяща се до цялото количество гориво или до част от него, в
случаите, когато данните не са декларирани с електронен акцизен данъчен
документ (еАДД)/единен административен документ (ЕАД) и са задължителни за
подаване съгласно наредбата. Всеки ЕДП, както и подадените данни за доставени
количества горива по документ, въведени чрез ЕСФП, съдържат задължително
уникален контролен номер (УКН) на еАДД или митнически референтен номер
(МРН) на ЕАД. Въвеждането на УКН на еАДД за доставени количества горива по
документ, постъпили в обект с ЕСФП, се извършва чрез баркод четец при
постъпването им, а в случаите на освободени доставки от лицензиран
складодържател, регистриран по Закона за акцизите и данъчните складове, на
втечнен нефтен газ (LPG) в бутилки за отопление, продадени на физически лица,
които не са еднолични търговци, въвеждането на УКН се извършва в деня на
издаване на обобщения акцизен данъчен документ. Съгласно ал. 3 на същия член
обаче, лице по ал. 1 - получател по доставка на течни горива подава ЕДП
съгласно приложение № 23 за потвърждаване на полученото гориво с изключение
на случаите, когато горивото се доставя в обект с ЕСФП. Случаят е такъв –
дружеството-жалбоподател е получател по доставка на течни горива в обект с
ЕСФП, поради което няма задължение да подава електронен документ за
получаване чл. 59а, ал. 1 от Наредбата. Дружеството-жалбоподател не е адресат и
на задължението по чл. 118, ал. 10 от ЗДДС, тъй като съгласно ал. 11, т. 5 на
4
същия член, като получател на доставка, която е отчел като получена чрез
електронната си система в фискална памет /видно от служебен бон – копие №
0284818/13.02.2021 г. от КЛЕН за отчитане чрез наличната в обекта ЕСФП/, не
следва да подава данните по ал. 10. От съвкупния анализ на цитираните
разпоредби в съчетание с писмения доказателствен материал е изводимо, че
конкретните обстоятелства описани в АУАН и НП дисквалифицират деянието
като административно нарушение по посочената в АУАН и НП квалификация,
съответно не е налице основание за ангажиране на административно-
наказателната отговорност на жалбоподателя. В обжалвания акт правната рамка,
под която е ангажирана отговорността на търговеца, се явява неправилна, като и
фактически описаното нарушение и обстоятелствата, при които е извършено, не
отговарят на вменената деятелност. Настоящият състав на съда не съзира
извършено от жалбоподателя административно нарушение, което неизбежно
влече недоказаност и необоснованост на изводите за наличие на административно
нарушение и неговите обективни елементи, а това обуславя отмяна на
обжалваното постановление, като неправилно.
Предвид изложеното, съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено.
Въззивникът не е поискал присъждане на разноски, поради което съдът не
дължи произнасяне в този смисъл.
Така мотивиран и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 575172-F606176/10.09.2021 г. на
Началник на Отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в Централно управление на
Национална агенция за приходите, с което на „Е“ ООД, със седалище и адрес на
управление ******, С ЕИК ***, представлявано от управителя Д.Ж.С., на
основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложено административно
наказание имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение по чл. 59а, ал.
1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 10 от ЗДДС.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
– гр. Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
5