Решение по дело №451/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 октомври 2019 г. (в сила от 14 октомври 2019 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20197140700451
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 септември 2019 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               491/14.10.2019 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на трети октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №451/2019г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. Административно процесуален кодекс (АПК) във вр. с чл.40 ал.1 Закон за достъп до обществена информация (ЗДОИ)

         Образувано е по жалба на П.П.Т. *** срещу Решение №РД-37-7/08.08.2019г. на Председателя на агенцията за ядрено регулиране, с което е отказан достъп до обществена информация по заявление вх.№05-00-5/15.07.2019г., което е било подадено от оспорващия. В жалбата се поддържа, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, като се моли да бъде отменен и административния орган бъде задължен да предостави исканата обществена информация. В съдебно заседание оспорващият поддържа жалбата си и развива доводи за отмяна на оспорения административен акт. 

         Ответната страна не взема становище по спора. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Решение №РД-37-7/08.08.2019г. на Председателят на агенцията за ядрено регулиране, с което е отказан достъп до обществена информация по заявление вх.№05-00-5/15.07.2019г., което е било подадено от оспорващия. За постанови отказа за предоставяне на обществена информация, административния орган е изложил мотиви, че по т.1 от искането не налице исканата информация и такава не може да се предостави, по т.2 и т.3 от искането са изложени мотиви за наличието на основанието на чл.13, ал.2, т.1 ЗДОИ, по т.4 от искането е са изложени мотиви, че поради изричен отказ на трето лице, чиито интереси са засегнати е налице основанието на чл.37, ал.1, т.2 ЗДОИ, а по т.5 от искането са изложени мотиви, че предвид липса на конкретизация на исканата обществена информация не е налице възможност да се предостави, като на оспорващия е указана възможност в 30-дневен срок да конкретизира искането си.

От фактическа страна, а и не се спори между страните, се установява следното:

Със заявление вх.№05-00-5/15.07.2019г. (л.15 по делото), оспорващия е заявил до Председателя на Агенцията за ядрено регулиране искане за предоставяне на обществена информация. Във връзка с подаденото заявление и на основание чл.31, ал.2 ЗДОИ, административния орган е изпратил до Изпълнителния директор на Държавно предприятие „Радиоактивни отпадъци“ писмо изх.№05-00-5/22.07.2019г., с което е изискал становище по искането, като оспорващия е уведомен с писмо изх.№05-00-5/29.07.2019г. (л.15 по делото), че срока за произнасяне по искането му е удължен. С писмо изх.№07-01-1853/26.07.2019г. (л.14 по делото), Изпълнителния директор на Държавно предприятие „Радиоактивни отпадъци“ е отказал да даде съгласие за предоставяне на исканата обществена информация. С оспореното Решение №РД-37-7/08.08.2019г. на Председателят на агенцията за ядрено регулиране е отказан достъп до обществена информация по заявление вх.№05-00-5/15.07.2019г, като административния акт е получен от оспорващия на 02.09.2019г., тоест жалбата с №1847/12.09.2019г., с която е сезирана настоящата съдебна инстанция е подадена в законоустановения срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка, съдът, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, стига до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 ЗДОИ този закон е прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Характерът на поисканата обществена информация касае дейността на Агенцията за ядрено регулиране, тоест Председателя на Агенцията за ядрено регулиране е задълженият орган по смисъла на чл.3 ЗДОИ , респективно оспорения отказ изхожда от компетентен административен орган.

Спазени са изискванията за форма на административния акт предвидени с разпоредбата на чл.38 ЗДОИ, тъй като са изложени правното и фактическото основание за отказ по този закон, датата на приемане на решението и редът за неговото обжалване.

Не се установява наличието на съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което да е опорочило воденото административно производство в такава степен, че да налага отмяна на оспорения административен акт.

По разбиране на настоящият съдебен състав, отказа за предоставяне на обществена информация е в съответствие с приложимия материален закон в частта му по т.1 и т.5 от искането.

Това е така, тъй като в т.1 от искането си за достъп до обществена информация, оспорващия е посочил да му се предостави Заповед №АД (или РД)/27.03.2018г. на Председателя на Агенцията за ядрено регулиране за провеждане на проверка. След като административния орган е установил, че няма издавана заповед с този номер и е констатирал, че не е издавал на тази дата заповеди за провеждане на проверки от страна на Агенцията за ядрено регулиране и Държавно предприятие „Радиоактивни отпадъци“ е налице основание да се приеме, че исканата информация не може да бъде предоставена, тъй като такава не съществува, респективно такава не се съхранява от адресата на искането.

Законосъобразен е и отказа по т.5 от искането, тъй като със заявлението за достъп до обществена информация, оспорващия е поискал да му се предоставят документите от други последващи във времето проверки на Агенцията за ядрено регулиране и Държавно предприятие „Радиоактивни отпадъци. Тава е така, тъй като в заявлението не е посочено съдържанието на обществената информация, каквото задължение заявителя има съгласно разпоредбата на чл.25, ал.1, т.2 ЗДОИ, а описателно е посочил искане за предоставяне на информация, която не става ясно, с кои точно проверки има отношение. Следва с оглед изчерпателност да се посочи, че административния орган е уведомил надлежно оспорващия, че има възможност в 30-дневен срок уточни предмета на исканата обществена информация, а и не е налице пречка оспорващия да подаде ново искане по реда на ЗДОИ, с което надлежно да конкретизира исканата обществена информация.

По разбиране на настоящият съдебен състав, отказа за предоставяне на обществена информация е в нарушение на материалния закон в частта му по т.2, т.3 и т.4 от искането.

Това е така, тъй като в  т.2 от искането си за обществена информация, оспорващия е заявил искане за предоставяне на документи от проведена проверка от Агенцията за ядрено регулиране (28-30.03.2018г.) за изпълнение на условията на издадено от Председателя на Агенцията за ядрено регулиране, Разрешение за строеж на НХРАО „Радиана“, а по т.3 от искането си е заявил искане за предоставяне на Констативен протокол №РД-38-47/19.04.2019г. на Агенцията за ядрено регулиране, като исканата информация е отказана на основание чл.13, ал.2, т.1 ЗДОИ, тъй като е служебна информация, която е свързана с оперативната подготовка на последващи актове на Председателя на Агенцията за ядрено регулиране и няма самостоятелно значение. По разбиране на настоящият съдебен състав в случая административния орган не изложил мотиви, които да дават основание, че не следва обществената информация да се предостави при съобразяване с разпоредбата на чл.13, ал.4 ЗДОИ, съгласно която достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава при наличие на надделяващ обществен интерес. Съгласно § 1, т.6. ДР на ЗДОИ "Надделяващ обществен интерес" е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл.3. В трайната си практика Върховният административен съд посочва, че под обществен интерес в случая на Закона за достъп до обществена информация следва да се разбира интересът на обществото да защитава и отстоява своите права и свободи от неблагоприятни за него управленски решения. Правото на достъп до обществена информация е началната фаза на тази защита. Целта на този закон е да създаде условия за прозрачни и видими за обществото действията и решенията на задължените субекти, като по тази начин обществото следи отблизо и оценява тяхната работа. В демократичното общество достъпът до обществена информация е гаранция за функционирането на държавата като правова. Именно поради тази причина субективното право да се търси и получава информация е закрепено в Конституцията на Република България- – чл.41, ал.1. Създаването на условия за прозрачни действия и решения на задължените субекти е в интерес на обществото. В § 1, т. 6 ДР на ЗДОИ законодателят е обърнал тежестта на доказване като не заявителят, а органът следва да установи, че в дадения случай не е налице надделяващ обществен интерес, а това не е сторено както в хода на воденото административно производство, така и в хода на съдебното производство при указана тежест на доказване на основание чл.170 АПК. Безспорно с получаването на исканата от заявителя информация се цели повишаване на прозрачността на дейността на административния орган, тоест налице е надделяващ обществен интерес по смисъла на §1, т.6 ДР ЗДОИ, респективно административния орган е следвало да съобрази разпоредбата на чл.13, ал.4 ЗДОИ и да предостави исканата в т.2 и т.3 информация.

Незаконосъобразен е и отказа за предоставяне на исканата обществена информация по т.4 от искането, който е мотивиран с изричния отказ на трето лице тя да бъде предоставена. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл.37, ал.1, т.2 ЗДОИ,  основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато  достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес. Изложените по-горе мотиви за приложението на §1, т.6 ДР ЗДОИ са изцяло приложими и за искането на оспорващия да му се предостави достъп до доклади от ДП „РАО“ в изпълнение на визирания Констативния протокол, до който е пойскан достъп по реда на ЗДОИ.  Безспорно с получаването на исканата от заявителя информация се цели повишаване на прозрачността на дейността на административния орган, тоест налице е надделяващ обществен интерес по смисъла на §1, т.6 ДР ЗДОИ, респективно административния орган е следвало да съобрази разпоредбата на чл.37, ал.,1, т.2 ЗДОИ и да предостави исканата в т.4 информация

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №РД-37-7/08.08.2019г. на Председателя на агенцията за ядрено регулиране, с което е отказан достъп до обществена информация по заявление вх.№05-00-5/15.07.2019г., е законосъобразно в частта му по т.1 и т.5 от заявлението и следва да бъде потвърдено, а е незаконосъобразно в частта по т.2, т.3, т.4 от заявлението и следва да бъде отменено, което налага делото да се изпрати като преписка на административния орган за произнасяне предоставяне на обществената информация, която е поисканата с т.2, т.3 и т.4 от заявление вх.№05-00-5/15.07.2019г., предвид, което на основание чл.173, ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ  жалба на П.П.Т. *** срещу Решение №РД-37-7/08.08.2019г. на Председателя на агенцията за ядрено регулиране, с което е отказан достъп до обществена информация по заявление вх.№05-00-5/15.07.2019г., което е било подадено от оспорващия, В ЧАСТТА, с която е отказан достъп до обществена информация  по т.1 и т.5 от заявлението.

ОТМЕНЯ Решение №РД-37-7/08.08.2019г. на Председателя на агенцията за ядрено регулиране, с което е отказан достъп до обществена информация по заявление вх.№05-00-5/15.07.2019г., което е било подадено от оспорващия, В ЧАСТТА, с която е отказан достъп до обществена информация  по т.2, т.3 и т.4 от заявлението.

ВРЪЩА делото като преписка на административния орган за предоставяне на обществена информация по заявление вх.№05-00-5/15.07.2019г., което е било подадено от оспорващия, В ЧАСТТА по т.2, т.3 и т.4 от заявлението.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ