Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер Година 2020, 30.11. град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав
на 07.10.2020 година
в публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
Секретар: С.С.
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер
2004 по описа за 2020 година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Постъпила е жалба от Г.И.Д. ***, чрез пълномощник адв.Д.,
срещу Заповед №ЗСП/Д-РВ/1025/27.05. 2020г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“/ДСП/
– Пловдив, потвърдена с Решение №16-РД06-0037 от 19.06.2020г. на Директор на
Регионална дирекция за социално подпомагане/РДСП/ – Пловдив, с която е
отказано отпускането на месечна социална помощ по чл.9 от Правилника за
прилагане на Закона за социално подпомагане/ППЗСП/.
Недоволен от така издаденото решение жалбоподателят
обосновава твърдения за неговата незаконосъобразност, поради което настоява за
отмяната му. Претендират се сторените по делото разноски.
Ответникът по жалбата – Директор Дирекция „Социално
подпомагане“ – Пловдив, чрез процесуален представител юриск.С., счита жалбата
за неоснователна и настоява за отхвърлянето и. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение. Допълнителни съображения излага в депозирано по делото писмено
становище.
Пловдивският административен съд –
Второ отделение, Седми състав, след като прецени поотделно и в съвкупност
събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.
Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това
процесуален срок, доколкото няма данни решението да е било връчено надлежно на Д.,
и от лице, имащо правен интерес от оспорването, което налага извод за нейната
ДОПУСТИМОСТ.Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА поради следните съображения.
От приетата по делото пълна административна преписка се
установява, че със Заявление - декларация вх.№ЗСП/Д-РВ/1025 от 14.05.2020г.
жалбоподателят Д. поискал от Директора на ДСП – Пловдив отпускане на еднократна
месечна помощ за храна и битови нужди.
Във връзка с това искане, е извършена задължителната в
случая социална анкета, като резултатите от нея били обективирани в изготвения
от социалните работници И. и Е. социален доклад от дата 26.05.2020г. В него
бил направен краен извод, че на Д. не следва да се отпуска исканата еднократна
помощ, тъй като доходът на лицето за предходния месец от 122,73 лв./съгласно
представено от него допълнително удостоверение за получен брутен доход през
м.април 2020г./ е по-висок от ДМД от 49,50 лв.
Този решаващ извод бил възприет изцяло и в атакуваното в
това производство административно решение на ответника.
В хода на съдебното производство от страните не са
ангажирани доказателства.
При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни
изводи.
Оспореният административен акт – Заповедта на Директора
на ДСП – Пловдив, както и потвърждаващото го решение на Директора на РДПС –
Пловдив, са постановени от материално компетентни органи, в изискуемата от
закона форма и при спазване на административнопроизводствените правила. Изводите
на административния орган се споделят от настоящия съдебен състав като
съответстващи на установените факти и приложимия материален закон.
На първо място следва да се посочи, че съгласно чл.9 ал.1
ППЗСП, право на месечна помощ имат лица или семейства, чийто доход за
предходния месец е по-нисък от определен диференциран минимален доход/ДМД/,
като критериите за неговото определяне са изчерпателно посочени в т.1 до т.11
на ал.3 на същата разпоредба.
А съгласно ал.2 на чл.9 ППЗСП, основа за определяне на
диференцирания минимален доход е гарантираният минимален доход, чийто месечен
размер се определя с акт на Министерския съвет. Такъв акт в случая се явява
Постановление №305 на МС от 19.12.2017г. за определяне на нов месечен размер
на гарантирания минимален доход/обн., ДВ, бр.102 от 22.12.2017г., в сила от
1.01.2018г./, съгласно което, месечният размер на гарантирания минимален доход,
считано от 01.01.2018г., е 75 лева.
За да постанови своя акт, административният орган, както
вече се посочи, е приел, че доходът на Д. за предходния месец от 122,73
лв./съгласно представено от него допълнително удостоверение за получен брутен
доход през м.април 2020г./ е по-висок от ДМД от 49,50 лв.
Действително, както се посочва в жалбата, в заповедта не
са посочени конкретните критерии, които е използвал органът, за да определи ДМД
относим към жалбоподателя, но това не води автоматично до липса на мотиви в
оспорения акт. В тази връзка следва да бъде съобразено Тълкувателно решение
№16 от 31.03.1975г. на ОСГК на ВС, според което без всякакво съмнение
излагането на мотиви - фактическите и правни основания за издаване на акта, е
една от гаранциите за законосъобразност на акта, които законът е установил за
защита на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите -
страни в административното производство. Значението на изискването за мотивите
според АПК е такова, че неизлагането на мотиви към административния акт
съставлява съществено нарушение на закона и основание за отмяна на акта. Не е
необходимо обаче да съвпадат по време издаването на административния акт или
отказа и излагането на съображенията, по които административният орган е
стигнал до едното или другото разрешение. Възможно е мотивите да предхождат
издаването на акта и да се съдържат в друг документ, съставен с оглед
предстоящото издаване на административния акт. Ако административният акт е
издаден на основание на такива подготвителни документи, изложените в тях
съображения са такива и за издаването на самия акт. Именно такъв се явява
настоящият случай.
В хода на административното производството по издаване на
процесната заповед, на 26.05.2020г. е изготвен социален доклад от социални
работници в ДСП – Пловдив, в който подробно са анализирани семейното положение
на жалбоподателя/неженен, съжителства с майка и пастрок/, неговото здравословно
състояние/не съобщава за здравословни проблеми/, материално положение/доход от
трудова дейност за предходния месец – 122,73 лв./, като е констатирана и
регистрация в Бюрото по труда от 14.05.2020г.
Въз основа на така установените факти и обстоятелства
социалните работници са достигнали до извод, че доходът на лицето за
предходния месец от 122,73 лв. е по-висок от ДМД от 49,50 лв., като своята
преценка са изготвили по следния начин:
1. Диференциран минимален доход: 66%х75꞊49,5 лв.
2. Доход от предходния месец: 122,73 лв.
3. Нормативно основание за подпомагане: ППЗСП – чл.9
4. Вид на предлаганата помощ: Месечна
5. Форма на подпомагане: Пари
6. Размер на помощта: 49,5-122,73꞊0 лв.
Видно от критериите, посочени в чл.9 ал.3 ППЗСП,
жалбоподателят отговаря на тези по т.4, а именно - лице, съжителстващо с друго
лице (лица) или семейство, и за всеки от съвместно живеещите съпрузи - 66 на
сто от ГМД. По този начин именно и е определен ДМД за жалбоподателя, поради
което възраженията в тази насока съдът намира за неоснователни.
До извод в обратната насока не водят твърденията в
жалбата, доколкото нито се сочи, нито са ангажирани доказателства да е относима
някоя от другите разпоредби, а именно: Д. да е лице над 65 или над 75 години;
да е до 65 години и живеещо само лице; да е с трайно намалена работоспособност;
да е дете; да е бременна жена или родител.
От всичко, изложено до тук се следва извод, че на този
етап, към датата на подаване на заявлението-декларация, жалбоподателят не е
отговарял на условията на чл.9 ППЗСП за отпускане на месечна помощ, тъй като
неговият доход за предходния месец, който не се спори, че е в размер на 122,73
лв. е по-висок от определения диференциран минимален доход, определен по относимите
в конкретния случай критерии на чл.9 ал.3 т.4 ППЗСП, а именно:
66%х75꞊49,5 лв.
Изложеното до тук обоснова и извода на настоящия състав
за неоснователност на заявеното оспорване от страна на Д., поради което
жалбата му следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
При този изход на спора на основание чл.143 ал.3 АПК и чл.78 ал.8 ГПК, вр.
с чл.144 АПК, вр. с чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП/ и чл.24 от Наредбата
за заплащането на правната помощ/НЗПП/, на Агенция за социално подпомагане
следва да бъдат присъдени разноски за осъществената юрисконсултска защита,
които се констатираха в размер на 100 лева.
Ето защо и
поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ІІ отд., VІІ състав :
Р Е Ш
И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.И.Д. *** срещу Заповед №ЗСП/Д-РВ/1025 от 27.05.2020г.
на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Пловдив, потвърдена с
Решение №16-РД06-0037 от 19.06.2020г. на Директор на Регионална дирекция за
социално подпомагане – Пловдив, с която на лицето е отказано отпускането на
месечна социална помощ по чл.9 от Правилника за прилагане на Закона за социално
подпомагане, като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА Г.И.Димитров *** да заплати на Агенция за
социално подпомагане с адрес за призоваване град София, ул.“Триадица“2, сумата
от 100/сто/ лева, представляващи разноски за осъществената юрисконсултска
защита.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :