Решение по дело №20/2021 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 30
Дата: 26 март 2021 г. (в сила от 13 април 2021 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20217070700020
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2021 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ30

гр. Видин, 26.03.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

пети административен състав

в публично заседание на

Осемнадесети март

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

Председател:

Росица Славчева

при секретаря

Валерия Шутилова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Административно дело №

20

по описа за

2021

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 Производството е с правно основание чл.27,ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ вр. чл. 145 и сл. АПК.

Делото е образувано по жалба от „Брайт Калърс“ ООД, с.Капитановци, обл.Видин, представлявано от управителя А.П.М. против Решение на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ към Министерство на икономиката, във връзка с проведена по електронен път процедура BG15RFOP002 – 2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията Covid-19“ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 /ОПИК/, утвърдена със Заповед №РД-16-381/14.05.2020 год. на Ръководителя на Управляващия орган на ОПИК във връзка с представен с докладна записка вх.№93-00-1253/28.07.2020 год. и публикуван на сайта на МИ с дата 28.07.2020 год. списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им.

Твърди се в жалбата, че решението е незаконосъобразно. По подробно изложени в нея съображения се твърди, че то е неправилно поради противоречие с административнопроизводствените правила и материалния закон. Посочва се, че дружеството в указания от органа срок е изпълнило дадените указания за отстраняване на нередовности. Твърди, че е постигната договорка с НАП за заплащане на задължения като първоначално те са били 9234.94 лв., от които още веднага са внесени 2000 лв., както и за м. септември и октомври още 2548.58 лв., при задължение от 2000лв. Сочи, че към момента на отказа дължимата сума е 4686.34 лв., а не както е посочено 5351.66 лв.

Заявяват, че постановеният отказ за предоставяне на безвъзмездна помощ на това основание, е незаконосъобразен.

Иска се отмяната на обжалваното решение, с което се отказва отпускането на безвъзмездна финансова помощ, като незаконосъобразно и връщане на административната преписка за произнасяне по проектното предложение на жалбоподателя. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът по делото – Ръководителя на УО по ОПИК при МИ София не е взел становище по жалбата в съдебно заседание. Представени са писмени бележки.

По същество се излагат съображения, че актът, който се обжалва е законосъобразен, поради което и жалбата срещу него следва да бъде оставена без уважение. Претендират, направените по делото разноски.

Съдът като взе предвид доводите, изложени в жалбата, фактите, които се извеждат от анализа на доказателствата, налични по приложеното към настоящото дело адм. д. № 10423/2020 г. по описа на АССГ, разгледани поотделно и в съвкупност, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл. 168, ал. 1 от АПК, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок, съгласно чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 27, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, указан от административния орган в оспорения акт и това не е спорно между страните. Решението е публикувано в интернет портала "Информационна система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България 2020" (ИСУН 2020) на 11.09.2020 г., а на 02.10.2020 г. жалбоподателят е информиран чрез същата система (ИСУН) за решението на органа да откаже финансиране по подаденото проектно предложение. Жалбата е подадена по пощата непосредствено пред Административен съд - София град като клеймото на приемащата пощенска станция е от 21.10.2020 г.

Административното производство е започнато на 15.05.2020 г. с подаването от жалбоподателя на проектно предложение, чрез попълване на формуляр за кандидатстване в интернет портала ИСУН 2020 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19".

Със Заповед № РД-16-380/14.05.2020 г. на РУО на ОПИК 2014–2020 (л. 21 и сл. от делото на АССГ) е определена състав на Оценителна комисия за извършване на комплексна оценка, включваща проверка за съответствие на проектните предложения с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка за това дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по процедурата за подбор.

Със Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на РУО (л. 18 от делото на АССГ) са утвърдени опростени процедурни правила.

В хода на работата на оценителната комисия, при извършена служебна проверка в НАП за наличие или липса на публични задължения са установени задължения към НАП на кандидата "Брайт калърс" ООД, като сумата на задълженията за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 ДОПК и лихвите по тях съставлява (към 29.06.2020 г. - в размер на 5351.66 лв.) повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година (2019 г.) – 184283, 60 лева. Ответникът приел горната констатация като критерий за недопустимост на кандидата за участие в оперативната програма по смисъла на т. 11. 2, подт. 1, буква "к" от Условия за кандидатстване и изпълнение по същата програма, публикувани в сайта и в портала ИСУН 2020.

Чрез интернет портала ИСУН 2020 кандидатът е получил "Уведомление за установени нередности по проектното си предложение от Оценителната комисия по чл. 33, ал. 1 от ЗУСЕСИФ. В уведомлението се съдържа указание към кандидата да представи изискуеми документи, чрез своя електронен профил в ИСУН 2020, като същите бъдат прикачени в меню "Проектни предложения", раздел "Въпроси от комисията", т. 6 "Прикачени електронно подписани документи".

В т. 3 от посоченото уведомление, във връзка с установените публични задължения, Комисията е указала на кандидата, че доколкото при извършената служебна проверка е установено наличието на задължения, надвишаващи 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключила година, то кандидатът следва да представи документ за извършено плащане в размера на задълженията, придружено с ново удостоверение за липса на задължения или споразумение, от което да е видно, че задълженията са обезпечени или че страните са договорили тяхното отсрочване или разсрочване, заедно с погасителен план и/или посочени дати за окончателно плащане на дължимите задължения. Комисията е предоставила срок от 3 работни дни за представяне на изисканите документи, считано от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020.

От кандидата има представена декларация вх.№ 9777/31.08.20 год. до НАП Велико Търново, офис Видин, в която е посочено, че във вр. със задължение към НАП в размер на 9581.41 лв. към 31.08.20 год. декларира, че задълженията ще бъдат погасени на 31.08.20 год. 2000 лв., и за месеците септември, октомври и ноември по 2000 лв. , а остатъка от 1234.92 през м. декември 20 год. Представено е и платежно нареждане за сумата от 2000 лв. от 31.08.20 год.

По делото пред АС Видин е представена и справка от НАП, от която е видно, че на 31.08.20 год. е внесена сумата от 2000 лв., на 18.09.20 год. е внесена сумата от 1000 лв., на 24.09.20 год. е внесена сумата от 315 лв., на 28.10.20 год. е внесена сумата от 400 лв., на 25.11.20 год. е внесена сумата от 800 лв., на 24.09.20 год. е внесена сумата от 126 лв., на 28.10.20 год. е внесена сумата от 200 лв., на 30.12.20 год. е внесена сумата от 400 лв., на 12.01.21 год. е внесена сумата от 400 лв., на 14.01.21 год. 300 лв., 19.02.21 год. общо 1102 лв.

На 11.09.2020 г. оценителната комисия по процедурата за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19" приключва работа по осемнадесетата оценителна сесия за подадени проектни предложения с поредни номера от BG16RFOP002-2. 073-17011 до BG16RFOP002-2.073-17993. Във връзка с това е изготвен Доклад изх. № 93-00-1676 (л. 92–147 от делото). Като приложения към доклада са Списък на финансираните проектни предложения и размера на предоставената безвъзмездна финансова помощ (БФП), Списък на предложение за отхвърлени проектни предложения и основанията за отхвърлянето им и Списък на оттеглените проектни предложения.

На 11.09.2020 г. РУО е одобрява Списък на предложение за отхвърлени проектни предложения и основанията за отхвърлянето им, сред които проектни предложения е и това на оспорващото дружество (под № 105). Резултатите от тази оценителна сесия, в това число и обжалваният отказ на РУО на програмата е публикуван в сайта opic. bg в съответствие с т. 2. 15 от Опростените правила, като жалбоподателят е уведомен за съдържанието на списъка на предложение за отхвърлени проектни предложения и основанията за отхвърлянето им и за правото си да го оспори по съдебен ред в 14 дневен срок от съобщаването.

В основанията за отхвърляне на проектното предложение на оспорващия е посочено следното: "Кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за недопустимост на кандидатите по т. 11. 2, подт. 1, буква к) и изискването на т. 24, Раздел ІІ, подт. а) от Условията за кандидатстване по процедурата, както и на Критерий № 10 и Критерий № 17 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване):

Съгласно условията за кандидатстване по процедурата не могат да получат безвъзмездна помощ кандидати, които имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите върху тях, към държавата или общината по седалището на УО и на кандидата, или аналогични задължения, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган или размерът на неплатените дължими данъци и социално-осигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година или повече от 50 000 лв.

След извършена служебна проверка от Национална агенция за приходите е установено наличие на задължения по публични вземания на основание чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс в размер на 5351, 66 лв. и общ оборот към 31.12.2019 г. в размер на 184283, 55 лв. Проверката е към 29.06.20 год.

Сумата на задълженията за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК и лихвите по тях е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година.

След изпратено уведомление за установени нередовности, кандидатът представя декларация вх.№ 9777/31.08.20 год. до НАП Велико Търново, офис Видин, в която е посочено, че във вр. със задължение към НАП в размер на 9581.41 лв. към 31.08.20 год. декларира, че задълженията ще бъдат погасени на 31.08.20 год. 2000 лв., и за месеците септември, октомври и ноември по 2000 лв. , а остатъка от 1234.92 през м. декември 20 год. и платежно нареждане за сумата от 2000 лв. от 31.08.20 год.

Съгласно Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектните предложения": "При несъответствие с изискванията на т. 13 – 23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля. В случай, че след допълнителното им изискване по установения ред документите по т. 1-12 и т. 26 не бъдат предоставени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля. "

По делото е представена Заповед № РД-16-458/12.06.2020 г. на Министъра на икономиката, за лице, което да изпълнява функциите на РУО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК 2014 – 2020 е определена Илияна Илиева – и. д. главен директор на главна дирекция "Европейски фондове и конкурентоспособност".

Ответникът представя "Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014 – 2020 процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073., както и Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектни предложения по ОПИК 2014 – 2020 по процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19", а също така и Опростени процедурни правила, представляващи Приложение № 1 към Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. Представена е Заповед № РД-16-380 от 14.05.2020 г. и изменящата я Заповед № РД-16-696/10.08.2020 г., с които е определен персоналният състав на оценителната комисия за работа по посочената процедура по ОПИК 2014 – 2020.

По делото е разпитан св.М., който заявява, че лично е изготвил декларацията и тъй като не са изискуеми вземанията, то практиката на НАП била да се подава декларация за начина на плащане.

Предвид гореустановеното от фактическа страна съдът извежда следните правни изводи:

По отношение компетентността на органа, издал оспорения акт:

Съгласно чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3. В конкретната хипотеза, както вече бе посочено със Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на РУО на ОПИК са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. Съгласно т. 2. 14 от тези правила в срок от 3 работни дни, РУО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2. 18 от опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от РУО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет за УО по ОПИК 2014-2020 е определена Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" на Министерство на икономиката. Със своя Заповед № РД-16-458/12.06.2020 г. министърът на икономиката като РУО на ОПИК е определил Илияна Илиева – и. д. Главен Директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката да изпълнява функции на РУО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК.

Оспореният административен акт – отказът, обективиран в одобрения от РУО на ОПИК на списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по четиринадесета оценителна сесия, в частта, в която е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено проектно предложение BG16RFOP002-2. 073-17440 по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", по приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК", е постановен от компетентен орган.

Оспореният акт е постановен в изискуемата писмена форма и е с изискуемото съдържание. От съдържанието на акта се установява категорично волята на ответника – отказва да предостави БФП на кандидата "Брайт калърс" ООД, по посочената процедура. Посочени са основанията за постановяване на отказа – "кандидатът попада в критериите за недопустимост на кандидатите по т. 11. 2, подт. 1, буква к) и т. 24, Раздел ІІ, подт. а) от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий 10 и 17 от "Критерии и методология за оценка на проектните предложения" (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Не са налице основания за отмяна на акта по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

По отношение спазването на процесуалните правила:

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002.2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" е осъществено в съответствие с Опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020 г. и за преодоляване на последиците Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да: отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая на основание т. 2. 2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т. 2. 8 от правилата, проверката се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. В случая правилата са спазени, като липсват допуснати съществени нарушения, спазен е и тридневният срок за одобрение от страна на РУО на представените списъци от оценителната комисия. Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране.

В хода на административното производство не се установява да е допуснато нарушение на процесуалните правила. След установяване на нередовностите в подаденото от жалбоподателя заявление му е предоставена възможност за отстраняване на несъответствията, включително и по отношение на установените задължения за данъци и осигурителни вноски.

В случая спорен по делото е въпросът, дали жалбоподателят отговаря на изискванията на т. 13-23 и т. 27 от Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектните предложения" и по-конкретно – попада ли в Критериите за недопустимост по смисъла на т. 11. 2, подт. 1, буква "к" и т. 24, Раздел ІІ, подт. а) от Условията за кандидатстване и на критерии 10 и 17 от "Критерии и методология за оценка на проектните предложения", както е приел административния орган при постановяване на отказа си.

Видно от представения с административната преписка оценителен лист, е установена нередност в комплекта документи по т. 10 от критериите за оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение. От направената служебна справка в НАП е установено, че "Брайт калърс" ООД има задължения към държавния бюджет в размер на 5351,66 лв. и общ оборот към 31,12.2019 г. в размер на 184283,6 лв., което надвишава 1% от годишния общ оборот на търговското дружество за последната приключена финансова година (2019 г.). В оценителния лист изрично е указано, че е необходимо да се представи документ за извършено плащане или споразумение с НАП, от което да е видно, че страните са договорили отсрочване или разсрочване на задълженията, като се представи погасителен план и/или се посочат датите за окончателно изплащане на дължимите задължения. По делото не е спорно, че жалбоподателят е информиран за становището на комисията и в отговор е декларирал, че има задължения към НАП в размер до 50 000 лв.

Правното основание за издаване на оспорваният акт – отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е чл. 38, т. 3 ЗУСЕСИФ, доколкото на оспорващото дружество е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, тъй като кандидат не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

Според Условията за кандидатстване по процедурата на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 - т. 24 "Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване", подточка ІІ "С цел удостоверяване на съответствието на кандидатите с изискванията на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ... ", кандидатът, който видно от удостоверенията има задължения повече от 1 на сто от сумата на годишния оборот за последната приключена финансова година или повече от 50 000 лева има право да представи доказателства, че е предприел мерки, които гарантират неговата надеждност, като за тази цел след изпращане на искане за отстраняване на нередовност, кандидатът може да представи следните документи: документ за извършено плащане в посочения размер, придружен от ново удостоверение или споразумение, от което да е видно, че задълженията са обезпечени или че страните са договорили тяхното отсрочване или разсрочване, заедно с погасителен план и/или с посочени дати за окончателно изплащане на дължимите задължения.

С т. 10 от Критериите и методологията за оценка на кандидата и проектните предложения по ОПИК 2014–2020 по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19", Приложение 4 към Условията за кандидатстване, алтернативно са предвидени три възможности за доказване административното съответствието и допустимостта на кандидата и проектното предложение в хипотеза като настоящата. Те предполагат кандидатът да представи един от следните документи: 1) Удостоверение от НАП за липса на задължения (издадено не по-рано от 6 месеца преди датата на представянето му) или 2) Удостоверение от НАП за наличие на задължения, от което да е видно, че размерът на неплатените задължения е не повече от 1 на сто от сумата на годишния оборот на предприятието-кандидат за последната приключена финансова година, но не повече от 50 000 лв. или 3) споразумение с НАП, от което да е видно, че страните са договорили тяхното отсрочване или разсрочване, заедно с погасителен план и/или с посочени дати за окончателно изплащане на дължимите задължения – прикачено в ИСУН 2020. Употребата на съюза "или" в утвърдените критерии и методология сочат, че представянето на който и да е от лимитативно изброените документи е достатъчно основание да се приеме, че кандидатът изпълнява изискванията за съответствие по конкретния критерии на т. 10.

Разпоредбата на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ предвижда, че в процедура чрез подбор по ал. 1, т. 1 (каквато е процесната процедура) не може да участват и безвъзмездна финансова помощ не се предоставя на лица, за които са налице обстоятелства за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно Закона за обществените поръчки (ЗОП) или които не са изпълнили разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ. В същия смисъл е и т. 11. 2, подт. 1, б. к) от Условията за кандидатстване. В съответствие с чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП, във вр. с чл. 56, ал. 1, т. 1 ЗОП, кандидат или участник, за когото са налице основания по чл. 54, ал. 1 и посочените от възложителя обстоятелства по чл. 55, ал. 1, има право да представи доказателства, че е предприел мерки, които гарантират неговата надеждност, въпреки наличието на съответното основание за отстраняване. За тази цел кандидатът или участникът може да докаже, че е погасил задълженията си по чл. 54, ал. 1, т. 3, включително начислените лихви и/или глоби или че те са разсрочени, отсрочени или обезпечени.

Спорният по делото въпрос е дали представените от кандидата документи покриват изискванията на т. 24, подт. ІІ от Условията за кандидатстване по процедурата, респективно чл. 54, ал. 1, т. 3, във вр. с чл. 56, ал. 1, т. 1 от ЗОП, а именно представил ли е кандидатът доказателства, че е предприел надлежни мерки, които гарантират неговата надеждност като разсрочени и обезпечени ли са въпросните му публични задължения.

Процедурата и актовете по отсрочване и разсрочване на задълженията за публични вземания, установени от НАП са регламентирани в Глава ХХІІ от ДОПК. Съгласно разпоредбите на чл. 187а - чл. 187в от ДОПК процедурата по отсрочване или разсрочване на задължението започва по искане на длъжника до компетентния орган, като последния се произнася с разрешение или постановява отказ.

Представената декларация от 31.08.2020 г., е частен документ, изхождащ от жалбоподателя, не е дори протокол издаден на основание чл. 226, ал. 2, във вр. с чл. 50 от ДОПК и не би могъл да се приеме, че съставлява разрешение. Наличието на тази декларация не се оспорва от органа, но същия не я приравнява на споразумение за разсрочване на вземането, най-малкото защото е едностранно изявление.

Съгласно чл. 183, ал. 1 от ДОПК, по искане на длъжника, подадено до компетентния орган, може да се разреши плащането на дължимите суми да се извърши изцяло, до определен краен срок (отсрочване) или да става на части (разсрочване) съгласно одобрен погасителен план. Същото е предвидено в чл. 187а, ал. 1 от ДОПК по отношение на условията за отсрочване и разсрочване на задълженията, установени от НАП. В съответствие с чл. 187б, ал. 1, т. 1 от ДОПК разрешението за отсрочване или разсрочване се издава от орган по приходите или публичен изпълнител, определени от териториалния директор – за задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски, с изключение на местни данъци и акциз, общо в размер до 300 000 лв. и при условие, че периодът на отсрочването или разсрочването е до две години от датата на издаване на разрешението. Производството приключва с издаване на административен акт – разрешение за отсрочване или разсрочване, респективно отказ (изричен или мълчалив) за отсрочване или разсрочване по чл. 187в ДОПК.

В случая, позовавайки се на декларация от 31.08.2020 г. на самия себе си и погасителния план в нея, оспорващият сочи, че е постигнал споразумение с взискателя и е налице разсрочване на задължението.

От цитираните по -горе разпоредби на ДОПК и анализът на съдържанието на декларацията от 31.08.2020 г. се налага извод за липса на властническото волеизявление по смисъла на чл. 187в, ал. 2 ДОПК, което да се свързва с определени законоустановени последици за адресата. Декларацията отразява единствено заявяването от страна на длъжника на ангажимент да погасява задълженията си по определен ред – на ежемесечни вноски в конкретно посочен размер.

Според изложеното в жалбата общият размер на задълженията на оспорващото дружество към момента на отказа е 4686. 34 лв., а не 5351.66 лв., което дори да е така, то със сигурност е над определяния 1 на сто от годишния оборот. Не са представени доказателства за наложено обезпечение върху целия размер на публичното задължение на дружеството. Следва да се посочи, че липсва възражение наличните публични задължения на жалбоподателя да са в размер по-малък от 1% от общия годишен оборот за последната приключена финансова година. Въведените с утвърдените условия за кандидатстване по процедурата изисквания за допустимост на кандидатите (описани като отрицателни предпоставки в раздела "Критерии за недопустимост") по отношение липсата, респ. наличието на публични задължения за данъци и осигурителни вноски и лихвите върху тях, са алтернативно посочени, което означава, че наличието на която и да е от отрицателните предпоставки води до недопустимост на кандидата и проектното предложение. Именно по тази причина дори и задълженията да са под 50 000 лв., ако те надвишават 1% от общия годишен оборот за последната приключена финансова година, то ще е налице недопустимост на кандидата, както е вярно и обратното – недопустимо ще е проектно предложение на кандидат, който има публични задължения в размер по-нисък от 1% от общия годишен оборот, но надвишаващи 50 000 лв. Единственото допустимо изключение е ако тези задължения са отсрочени или разсрочени по надлежния ред. В случая по делото безспорно се установява, че задълженията на жалбоподателя, които оценителната комисия е констатирала при извършената служебна проверка в НАП са в размер по-висок от 1% от общия оборот на жалбоподателя за 2019 г. Едновременно с това липсват данни да е извършвано отсрочване или разсрочване на тези задължения, а не са налице и подобни твърдения от страна на жалбоподателя.

От представената декларация не се констатира съответствие с изискванията на глава ХХІІ на ДОПК. Разсрочването на публични държавни вземания от категорията на процесните, може да се извърши единствено с административен акт по чл. 187в, ал. 2 ДОПК. В случая, не са налице доказателства задълженията на дружеството да са разсрочени по надлежния ред.

Правилно административният орган приема, че дружеството-кандидат за получаване на безвъзмездна финансова помощ не е представило доказателства за надеждност (по смисъла на чл. 56, ал. 1, т. 1 ЗОП), тъй като към датата на издаване на обжалвания административен акт не е погасило публичните си задължения по чл. 54, ал. 1, т. 3 ЗОП, като не е и представило акт за разсрочване, отсрочване или обезпечение на тези задължения.

В хода на провеждане на процедурата пред административния орган оспорващото дружество – кандидат за получаване на безвъзмездна финансова помощ не е представило доказателства, че е предприело мерки, които гарантират неговата надеждност, както изисква т. 24. ІІ от Условията за кандидатстване, поради което е правилен изводът, че кандидатът е недопустим на основание т. 11. 2, подт. 1, б. "к" от Условията за кандидатстване. Правилно ответникът приема, че са налице основанията за отхвърляне на проектното предложение, предвид критерий 17 и общите принципи на Критериите и методологията за оценка на проектните предложения, представляващи Приложение № 4 към Условията за кандидатстване.

Поради липсата на надлежни доказателства за разсрочване на задълженията на оспорващия, обстоятелството, че в уведомлението на комисията до кандидата е дадено указание до кандидата за необходимостта за представяне на "споразумение или друг документ, от които да е видно, че задълженията са обезпечени или че страните са договорили разсрочване на задълженията, заедно с погасителен план", е без значение. По отношение на публични вземания за данъци и задължителни осигурителни вноски е налице нормативно установена регламентация на отсрочването и разсрочването им, като разсрочването следва да е обективирано в специален акт – разрешение. Именно разрешението за отсрочване или разсрочването на публичните вземания е единствено възможният "друг документ", удостоверяващ договарянето на въпросното разсрочване или отсрочване.

В същия смисъл е и Решение № 3674 от 13.03.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10042/2018 г., VII отд.

На изложените по-горе мотиви, оспореният отказ за отпускане на безвъзмездна финансова помощ на "Брайт калърс" ООД по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19" по ОПИК 2014 – 2020, е законосъобразен и жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски. Следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено в съответствие с чл. 143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Съдът, на основание чл. 172, ал. 2, предл последно от АПК

 

                                       Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на „Брайт Калърс“ ООД, с.Капитановци, обл.Видин, представлявано от управителя А.П.М. против Решение на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ към Министерство на икономиката, във връзка с проведена по електронен път процедура BG15RFOP002 – 2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията Covid-19“ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 /ОПИК/, утвърдена със Заповед №РД-16-381/14.05.2020 год. на Ръководителя на Управляващия орган на ОПИК във връзка с представен с докладна записка вх.№93-00-1253/28.07.2020 год. и публикуван на сайта на МИ с дата 28.07.2020 год. списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им.

ОСЪЖДА „Брайт Калърс“ ООД, с.Капитановци, обл.Видин, представлявано от управителя А.П.М. , да заплати на Министерство на икономиката сумата в размер на 100 (сто) лева за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението

 

                                                                          СЪДИЯ :