Решение по дело №2624/2018 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 998
Дата: 11 юли 2018 г. (в сила от 10 октомври 2018 г.)
Съдия: Мая Николова Стефанова
Дело: 20182120202624
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

  

 998                                       11.07.2018 г.                            град Бургас

                                                  

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският районен съд,                                                V-ти наказателен състав

на трети юли                                                                               през 2018 година

в публичното заседание в състав

 

ПРЕДСДЕДАТЕЛ: МАЯ СТЕФАНОВА                                                                           

 

 

Секретар: Райна Жекова   

като разгледа докладваното от съдия Стефанова НАХД №2624 по описа на Районен съд-Бургас за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното :

 

           Производството по делото е по чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на М.Т.Т. с ЕГН ********** ***, чрез адв.К. АК-Бургас и съдебен адрес ***, против наказателно постановление № 17-0769-006699 от 01.02.2018г., издадено от началника на сектор „ПП” в ОД МВР-гр.Бургас, с което за нарушение на чл.21 ал.2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл.182 ал.4 вр. ал.1 т.6 от ЗДвП са му наложени две кумулативни наказания -глоба в размер от 1500 (хиляда и петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 (три) месеца.

            С жалбата се иска да бъде отменено наказателното постановление като неправилно. Жалбоподателят навежда доводи, че е нарушен процесуалния закон поради противоречие между обстоятелствата описани в акта и тези в  наказателното постановление. Иска се отмяна на наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно.  

            Жалбоподателят е редовно призован, не се явява. Не се представлява. Не се сочат нови доказателства. 

            За ответната страна сектор “ПП”-КАТ при ОДП – Бургас, редовно призована не се явява упълномощен представител и не се взема отношение по жалбата.

            По делото са разпитани в качеството на свидетели В.П. и Р.И. присъствали на време на съставянето на акта.

Жалбата е подадена от легитимирано лице, посочено в наказателното постановление като нарушител и в законоустановения преклузивен 7-дневен срок за обжалване. Същата съдържа изискуемите от закона реквизити и се явява процесуално допустима. Подадена е пред материално и териториално компетентен съд.

             Съдът, след като се запозна със събраните по делото доказателства, установи за безспорно от фактическа страна следното:

            Жалбоподателят М.Т. е шофьор с категории “В и АМ”, притежава свидетелство за управление на МПС № ********* и се  води на отчет в КАТ-Бургас (лист 36-38 от делото).

            На 26.04.2017г, в 14,47 часа, в Б., на първокласен път 1-9 км.233+100 в посока от пътен възел „С.“ към кръстовище с ул.“Т.“ водач на лек автомобил марка „Рено“ модел „Клио“ с рег. № ... управлявал с наказуемата скорост от 111 км/ч, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В-26 за участъка от населено място до 50 км/ч. Нарушението е било установено и засечено от автоматично техническо средство TFR1-M с фабричен №644/14 с отчетен толеранс на измерената скорост от -3%. Изготвен бил снимков материал от клип № 5902 (лист 12 от делото). Контролираният участък бил сигнализиран с пътен знак Е-24.

Издирен бил собственикът на лекия автомобил „Модул“ ЕООД с управител М. Р. М. (лист 12 на гърба). Последният обаче попълнил декларация по чл.188 (лист 15 от делото), в която заявил, че на 26.04.2017 г в 14,47 превозното средство марка „Рено”, модел „Клио” с рег. № ... е било във владение на М.Т.Т. с ЕГН ********** ***. В подкрепа на това е представено и заверено копие от договор за наем на превозно средство (лист 16-21 от делото). На 17.11.2017 г жалбоподателката се явила в КАТ и попълнила декларация по чл.188 от ЗДвП (лист 28 от делото), с която потвърдила, че на 26.04.2017 г. лично е управлявала лек автомобил марка „Рено”, модел „Клио” с рег. № ...

На 24.11.2017г свидетелят С.Д. в качеството на мл. автоконтрольор в сектор ПП при ОД на МВР-Бургас в присъствието на свидетелите Р.И. и В.П. съставил акт за установяване на административно нарушение серия Г и бланков №  668539 (лист 8 от делото). Жалбоподателят Т. подписала акта без възражения и получила екземпляр. Правната квалификация в акта е по чл. 21 ал.2 от ЗДвП. В обстоятелствената част на акта не е описано, че това нарушение е било извършено при повторност.

В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН не са постъпили писмени възражения по акта.

Като взел придвид събрините писмени доказателства и акта административнонаказващият орган на 01.02.2018г издал атакуваното наказателно постановление №17-0769-006699 (лист 10 от делото). В обстоятелствената част на същото наказващият органа вписал, че нарушението е извършено при повторност като е упоменал и електронен фиш К и №1506885/15.02.2017 г., връчен на 08.03.2017 г. на жалбоподателаката за същото по вид нарушение. Предвид това обстоятелство наказващият орган е определил административното наказание глоба при условията на чл. 182 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП съответно при повторност и наложил глоба от 1500 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 месеца.

Съдът кредитира показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели като ги счита за безпристрастни и последователни.

             Горната фактическа обстановка се доказа по несъмнен и категоричен начин от събраните в хода на съдебното следствие писмени и гласни доказателства.

 С оглед събраните по делото писмени и гласни доказателства преценени поотделно и в тяхната съвкупност БРС направи следните изводи:

Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са съставени от компетентни органи (по аргумент на Заповед с рег. № 8121з-952 от 20.07.2017 г. на министъра на МВР на лист 39-41 от делото) и в законоустановените срокове по чл.34 от ЗАНН.

 Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. При нарушение, за които по закон следва да се постановят две нарушения и едното от тях е лишаване от право да управлява МПС задължително се съставя акт за установяване на административно нарушение. По правило във фазата по установяване на административното нарушение като страни в производството участват контролен орган/актосъставител и нарушител. Ролята на актосъставителя е да установи нарушението, да събере доказателства за него и да състави АУАН. Нарушителят в тази фаза участва, за да се гарантират неговите права и от самото начало да може да се защити срещу констатациите на актосъставителя в акта като представи своите доказателства и възражения преди издаването на наказателното постановление. Въведеният нов способ за установяване на нарушенията по ЗДвП с технически средства, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство е изключение на общите правила на ЗАНН, защото предоставя необходимите и достатъчни данни за извършеното нарушение и за цялата фактическа обстановка по извършването му, без възможност за субективно тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, което пък от своя страна изключва възможността за недобросъвестно поведение от страна на контролните органи.  С промените в ЗДвП в §6 т.65 (нова ДВ бр.19 от 2015г.) автоматизирани технически средства и системи това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствието или отсъствието на контролен орган и могат да бъдат стационарни –прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган и мобилни-прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушения в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Относно условията и реда за използване на автоматични технически средства и системи за контрол на правилата за движение, министърът на вътрешните работи е издал Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. Наличните в административнонаказателна преписка и приети по делото протокол за проверка №1-5-16 от 20.07.2016 г. на лист №33, снимка №5906 на лист 12 от делото, указват мястото за контрол със стационарно  автоматизирано техническо средство и това, че същото е технически изправно. Видно от удостоверението за одобрен тип средство за измерване на лист 32 от делото използваното техническо средство „TFR1-M с фабричен № 644/14 е одобрен вид от 24.02.2010 г. От протокола на лист 34 от делото от 26.04.2017 г. на ПП 1-9 км.233+100 до бензиностанция Петрол 1104 в посока пътен възел „С.“ към кръстовище с ул.“Т.“ било монтирано автоматизираното техническо средство TFR1-M с фабричен № 644/14 и е бил монтиран и пътен знак Е-24.  

 По отношение на авторството на жалбоподателя в извършването на деянието съдът намира следното:

Нормата на чл.188 от ЗДвП предвижда административнонаказателна отговорност за собственика или ползвателя на МПС за извършеното с него нарушение, независимо от това кой е действителният негов извършител. Законодателят е предвидил в чл.189 ал.5 в 7-дневен срок от получаването на електронния фиш, в който собственикът/ползвателят  на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни на лицето, извършило нарушението и копие от свидетелството му за управление на МПС. В противен случай той е лицето, което следва да понесе отговорност за извършеното с МПС–негова собственост/ползване нарушение.

В конкретния случай, видно от справката от централната база на КАТ-Бургас (лист 12 на гърба), собственик на МПС е ЮЛ „М.” ЕООД с управител М. М. Представен е и договор за наем на превозното средство и декларация по чл.188 от ЗДвП от М., в която посочена М.Т. като ползвател на л.а. марка „Рено”, модел „Клио” с рег. № ... на 26.04.2017 г. за периода от 11.04 до 29.04.2017г. На 17.11.2017 г. е била поканена жалбоподателката да попълни декларацията по чл.188 от ЗДвП (лист 28 от делото), в която под страх от наказателна отговорност е декларирала ясно и недвусмислено, че на 26.04.2017 г. автомобил марка Рено модел „Клио“ с рег. № ... е бил управляван от нея в 14,47 часа.  От този ден нататък са започнали да текат сроковете по чл.34 от ЗАНН.  

Наложеното на основание чл.182 ал.4 вр. ал.1 т.6 от ЗДвП административно наказание -глоба в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева не е съответно на наказанието глоба  посочено как да се изчисли в закона. Съгласно редакцията на закона от ДВ бр.101 от 2016 г в сила от 21.01.2017 г  предвидената в чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП глоба е за надвишаване на разрешената скорост с над 50 км/ч глобата е 700 лева, а за всеки 5 км/ч над това превишаване се налага глоба от по 50 лева. Следователно в настоящия казус глобата е следвало да бъде в размер от 750 лева (700+50 лв.) за надвишаване с 61 км/ч на разрешената скорост от 50 км/ч. При прилагането на чл.182 ал.4 вр. ал.1 т.6 от ЗДвП (ДВ бр.101 от 2016 г) при повторност се налага глоба в двоен размер или в настоящия случай е следвало размерът на наказанието глоба да е 1500 (хиляда и петстотин) лева. Строго фиксирано е и кумулативното наказание 3 месеца лишаване от право да управлява МПС. Прави впечатление, че фактът, касаещ повторността на деянието не е бил отразен в обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение и се появява едва в обжалваното наказателно постановление. Това обстоятелство накърнява правото на защита на жалбоподателя до степен, че не е бил уведомен по какъв начин ще се определя административнонаказателната му отговорност и не е бил наясно, че ще понесе по–тежко наказание глоба. Към датата на извършване на деянието предмет на настоящото административнонаказателно производство е действала разпоредбата на закона от ДВ бр.101 от 2016 г и е била в сила от 21.01.2017 г като в тази редакция глобата в чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП е в размер от 700 лева. С надвишението от 50 лева размера на глобата е 750 лева. Грубо нарушение на правото на защита е да се прилага административнонаказателна разпоредба за квалифициран случай на процесното административно нарушение в случая наличието на повторност. Това е така, защото и към дата на съставяне на акта нарушението с електронен фиш  К и №1506885/15.02.2017г връчен на 08.03.2017 г на жалбоподателката за същото по вид нарушение е бил вече факт, който актосъставителят е бил длъжен да отрази в акта. Като не  е сторил това, и в същото време квалифициращият признак е отразен в едва в наказателното постановление е налице съществено процесуално нарушение водещо до накърняване правото на защита. Но независимо от това за жалбоподателката е останало безспорно установено нарушението, отразено в акта и без квалификацията повторност и за него тя е била в състояние да се защити. Следователно същата е следвало да се защити за сумата от 750 лева и 3 месеца лишаване от право да управлява МПС каквито наказания е предвиждала разпоредбата на чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП в редакция от й от ДВ бр.101 от 2016 г в сила от 21.01.2017 г. Глобата от 750 лева е в по-малък размер от наложената с наказателното постановление и в този смисъл същото следва да бъде изменено само в частта му касаеща този размер. В останалата си част по отношение да кумулативното наказание лишаване от право да управлява МПС наказателното постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.  

Мотивиран от горното и на основание чл. 63 ал.1 предложение първо и второ от ЗАНН, Бургаският районен съд, V-ти наказателен състав

 

Р  Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 17-0769-006699 от 01.02.2018г., издадено от началника на сектор „ПП” в ОД МВР-гр.Бургас, с което на М.Т.Т. с ЕГН ********** ***, чрез адв.К. АК-Бургас и съдебен адрес *** за нарушение на чл.21 ал.2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл.182 ал.4 вр. ал.1 т.6 от ЗДвП са му наложени две кумулативни наказания - глоба в размер от 1500 (хиляда и петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 (три) месеца, в частта му относно размера на глобата като я НАМАЛЯВА  от 1500 на 750 лева.

 ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 17-0769-006699 от 01.02.2018 г., издадено от началника на сектор „ПП” в ОД МВР-гр.Бургас в останалата му част.

 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала:

Р. Ж.