Р Е Ш
Е Н И Е
№ 249/5.11.2019 г.
гр. Ямбол, 05.11.2019
г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Ямболският
административен съд, шести състав, в публично заседание на четвърти ноември две
хиляди и деветнадесета година в състав:
Съдия: Ст.
Вълчев
при
секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от
съдията адм. дело № 389 по описа за 2019 г. и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по реда на
чл.459 от Изборния кодекс по жалба на
Коалиция „БСП за България" представлявана от К.П.Н., чрез упълномощения
представител К.И.С. против Решение № 95-МИ/28.10.2019 г. в частта по т.ІV и по
т.VІ на Общинска избирателна комисия-Тополовград за избиране на общински съветници.
В жалбата се твърди, че решението в тези
му части е незаконосъобразно, тъй като е допусната грешка при изчисляването,
което ощетява коалицията с един мандат. За мотивиране на това в жалбата са
направени подробни изчисления, според които първоначално избраните общински съветници са 13, а останалите четири мандата следва да
бъдат разпределени по един за всяка от партиите и коалициите, получили гласове
над общинската избирателна квота, съобразно получения от тях остатък и до
изчерпване на неразпределените мандати. Претендира се за частична отмяна на
оспореното решение и за връщане книжата на ОИК-Тополовград за обявяване на
действителните резултати.
В съдебно заседание за жалбоподателя Коалиция
„БСП за България“ се явява К.С. лично и с адв. М.Т.,
които подържат жалбата с направените искания и доразвиват посочените
съображения с претенция за уважаването й и за признаване на направените
разноски.
Ответната страна Общинска избирателна
комисия (ОИК)–Тополовград не изпраща представител в съдебно заседание, като с
писмено становище оспорва жалбата като неоснователна.
Заинтересованите страни П.М.М.–ПП „Възраждане“ и М.Л.Б.–ПП „Възраждане“ се явяват лично
в съдебно заседание и изразяват становище, че жалбата е неоснователна и следва
да се потвърди решението на ОИК като правилно и законосъобразно.
Заинтересованите страни Я.А.И.–Коалиция
„БСП за България“ и К.И.С.–*** се явяват в съдебно заседание лично и с адв. М.Т., като считат че жалбата е основателна и трябва да
бъде уважена.
След цялостна преценка на събраните по
делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена
следната фактическа обстановка:
С Решение № 812-МИ/27.08.2019 г. на основание
чл. 57, ал.1, т.5 и чл.75, ал.10 от Изборния кодекс Централната избирателна
комисия е назначила Общинска избирателна комисия в община Тополовград, област
Хасково, в състав от 13 поименно изброени членове с председател К.М. Д. /https://www.cik.bg/bg/decisions/812/2019-08-27
/.
С Решение № 4–МИ/9 септември 2019 г. за
определяне броя на мандатите за общински съветници за
Община Тополовград, които следва да бъдат разпределени в изборите на 27
октомври 2019 г. на основание чл.87, ал.1 от Изборния кодекс и Решение № 944-
МИ/ 03.09.2019 г. на ЦИК, т.3, подточка 3.3., както и
във връзка с получена от Община Тополовград Справка за броя на населението на
община Тополовград към 16 юли 2019 г., ОИК-Тополовград е определила 17
/седемнадесет/ броя мандати общински съветници за Община
Тополовград, които следва да бъдат разпределени в изборите на 27 октомври 2019
г. /https://oik2632.cik.bg/mi2019/decisions/4/2019-09-09/.
Като
доказателства по делото са представени Протоколи на секционни избирателни
комисии в избирателни секции с №№ от ********* до № ********* за избиране на
общински съветници в община Тополовград с приложения
към тях, Протокол на Общинската избирателна комисия за избиране на общински съветници в община Тополовград от 28.10.2019 г., Писмо вх.
№ 2440/04.11.2019 г. писмени доказателства от ОИК – Тополовград: Предложение за
решение на ОИК община Тополовград, област Хасково за избиране на общински съветници на 27.10.2019 г.; Предложение за протокол на ОИК
община Тополовград, област Хасково за избиране на общински съветници;
Съответствие на приетите, въведени и потвърдени секционни протоколи община
Тополовград, област Хасково, за избиране на общински съветници;
Справка за СИК, непредставили протокол община Тополовград, област Хасково, за
избиране на общински съветници; Справка за класиране
според преференциите община Тополовград, област Хасково, за избиране на
общински съветници и Определяне на резултатите от
гласуването за общински съветници община Тополовград,
област Хасково.
С Решение №
95-МИ/28.10.2019 г., публикувано на 29.10.2019 в 09:34 часа, на Общинската
избирателна комисия община Тополовград, област Хасково за избиране на общински съветници по т.ІV е посочено, как се разпределят мандатите
за общинските съветници по т.III между партиите,
коалициите и местните коалиции, получили гласове не по-малко от общинската
избирателна квота,а именно ПП БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР-БДЦ-2 мандата; ПП
ГЕРБ-5 мандата; ВЪЗРАЖДАНЕ-8 мандата и КОАЛИЦИЯ „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“-2 мандата,
като в т.VІ са обявени имената на избраните общински съветници
по партии, коалиции и местни коалиции/ https://oik2632.cik.bg/mi2019/decisions/95/2019-10-28/.
При така
изяснената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е
процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от
обжалването и в преклузивния срок по чл.459, ал.1 ИК.
Разгледана по
същество жалбата е неоснователна по следните съображения:
Предмет на
оспорване пред Административен съд Ямбол е Решение № 95-МИ/28.10.2019 г. на
Общинската избирателна комисия-Тополовград за избиране на общински съветници в частта му по т.ІV, където е посочено, как се
разпределят мандатите за общинските съветници по
т.III между партиите, коалициите и местните коалиции, получили гласове не
по-малко от общинската избирателна квота и по т.VІ, където са обявени имената
на избраните общински съветници по партии, коалиции и
местни коалиции.
Нормата на
чл.459, ал.7 ИК предвижда, че в производството по обжалване на резултатите от изборите съдът се
произнася по законосъобразността на решението на общинската избирателна
комисия, като разглежда само обстоятелствата, посочени в жалбата, подадена в
срока по чл.459, ал.1 ИК, поради което съдът не е длъжен да извършва цялостна
ревизия на изборния процес, а да провери дали посочените в жалбата нарушения са
допуснати и ако са, дали са толкова съществени, че да доведат до различен от
установения в атакуваното решение на Общинската избирателна комисия изборен
резултат. В тази насока основания за обявяване на изборния резултат за
недействителен биха били налице при констатиране на толкова съществени
нарушения при провеждане на изборния процес, недопускането на които би довело
до различен от установения в обжалваното решение изборен резултат.
Следва да се
съобрази и Решение № 13/28.11.2013 г. по к. д № 14/2013 г. на Конституционния
съд на РБ, според което за да бъдат обявени изборите за незаконни, трябва
едновременно да са налице две предпоставки: съществени, особено тежки нарушения
на изборния процес, относими към основополагащите
демократични конституционни принципи на избирателното право-общо, равно и пряко
избирателно право с тайно гласуване, както и тежестта на тези нарушения да е от
такова естество, че да е невъзможно да се установи действителната воля на
избирателите.
Понастоящем няма спор между страните за
фактическите установявания направени от ОИК-Тополовград и вписани в съставените
от нея официални документи по отношение на получените от политическите субекти
действителни и недействителни гласове на проведените на 27.10.2019 г. местни
избори за общински съветници в община Тополовград.
При общи
действителни 4565 гласа и 17 общински съветници в
Общински съвет-Тополовград и дефинираното в т.14 на §1 от ДР на ИК, че „"Общинска
избирателна квота" е частното от делението на общия брой на действителните
гласове, с изключение на тези по чл.438,ал.1, т.7, подадени за общински съветници в общината, на броя на членовете на общинския
съвет. Когато частното не е цяло число, общинската избирателна квота е най-близкото
по-голямо цяло число“, ОИК-Тополовград правилно е определила общинската
избирателна квота на 269 гласа.
Партиите и
коалициите, получили гласове не по-малко от общинската избирателна квота, които
според чл.453, ал.3 ИК имат право на участие при разпределяне на мандатите са ПП
БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР-БДЦ с 376 действителни гласа; ПП ГЕРБ с 1322
действителни гласа; ВЪЗРАЖДАНЕ с 1838 действителни гласа и КОАЛИЦИЯ „БСП ЗА
БЪЛГАРИЯ“ с 585 действителни гласа.
По силата на
чл.453, ал.2 ИК резултатите от гласуването за общински съветници
в изборите по пропорционалната система се определят по метода на Хеър-Ниимайер (https://bg.wikipedia.org/wiki/Метод_на_най-големия_остатък), който метод
на най-големия остатък изисква броят на гласовете, получени от всяка партия, да
се раздели на така наречената квота на Хеър, като при
делението се получава цяло число и остатък – обикновена правилна дроб. При това
всяка партия получава предварителни мандати, колкото е полученото цяло число,
но по този начин е възможно да останат незаети мандати, чийто брой е равен на
сумата на остатъците и на следващата стъпка партиите получават до един
допълнителен мандат по следното правило: първа получава допълнителен мандат
партията с най-голям остатък, втора партията със следващия по големина остатък
и така, докато се заемат всички неразпределени мандати.
В чл.453, ал.1 ИК е посочено, че определянето на резултатите от гласуването за общински съветници се извършва по методика съгласно приложение №5,
според т.4.1 от което в разпределянето на мандати участват кандидатски листи,
получили гласове не по-малко от гласовете, необходими за избиране на независим
кандидат по т.2.1.
На свой ред
т.4.2 от приложение №5 определя, че между кандидатските листи по т.4.1 се
разпределят М на брой мандати, където М е броят на общинските съветници, намален с броя на избраните по т. 2.1 независими
кандидати, с който текст е уреден реда за определяне на квотата Хеър, на основание на която се преобразуват получените
действителни гласове в мандати. Т.е. квотата на Хеър
се изчислява като се раздели общият брой на получените действителни гласове от
партиите и коалициите по чл.453, ал.3 от ИК на броя на мандатите, които следва
да бъдат разпределени.
Поради това в
случая сумата от действителните гласове получени от партиите и коалициите с
гласове не по-малко от общинската избирателна квота е 4121 гласа, които следва
да се разпределят между мандатите, които са равни на броя на общинските
съветници-17, т.к. няма избрани независими кандидати, с които да се намали броя
на общинските съветници.
Следва да се
посочи, че т.4.1 от приложение №5 изрично изисква в разпределянето на мандати да
участват кандидатски листи, т.е. да се сумират получените от тях действителни
гласове, а не от общия брои действителни гласове да се изваждат тези получени
от независимите кандидати или от другите участници в изборите с действителни
гласове по-малко от общинската избирателна квота. В тази връзка закона предвижда
изваждане само на броя избрани независими кандидати, когато има такива, от
общия брои общински съветници, но не е необходимо да
са избрани независими кандидати, за да се определя квотата на Хеар по посоченото по-горе правило.
Поради това квотата
та Хеър се определя като съотношение между броя на
действителните гласове, получени от партиите и коалициите по т.4.1 и броя на
общинските съветници, а не както твърди оспорващия
като съотношение между броя на получените действителни гласове и определената
общинска избирателна квота (вж. Решение № 1477 от 11.02.2016 г. на ВАС по адм. д. № 14142/2015 г., IV о.).
В
съответствие с това при делимо 4121 и делител 17 се получава частно
242,4117647058824, което е квотата Хеър и служи за
определяне на мандатите, които всяка партия получава.
С оглед така
определената квота на Хеар и като се раздели с нея
броя на получените от партиите и коалициите действителни гласове се получава
както следва ПП БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР-БДЦ – 1,55108; ПП ГЕРБ – 5,45353;
ВЪЗРАЖДАНЕ – 7,5821 и КОАЛИЦИЯ „БСП ЗА
БЪЛГАРИЯ“ – 2,4132, където целите числа са първоначално получените мандати или
общо 15, като остават за разпределение 2 мандата до достигане броя на
общинските съветници-17.
По метода на Хеър-Ниимайер партиите получават до един допълнителен
мандат по правилото, че първа получава допълнителен мандат партията с най-голям
остатък, втора партията със следващия по големина остатък и така да заемане на
всички неразпределени мандати.
При това в
случая с двата най-големи остатъка са ВЪЗРАЖДАНЕ с остатък 0,5821 и ПП
БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР-БДЦ с остатък 0,55108, които получават по един
допълнителен мандат и се заемат всички
неразпределени мандати, поради което ПП ГЕРБ и КОАЛИЦИЯ „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“ не
получават допълнителни мандати.
Като краен
резултат разпределението на мандатите в Общински съвет-Тополовград между
партиите и коалициите, получили действителни гласове не по-малко от общинската
избирателна квота са ПП БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР-БДЦ-2; ПП ГЕРБ-5; ВЪЗРАЖДАНЕ-8 и КОАЛИЦИЯ „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“-2,
до какъвто резултат е достигнала и ОИК-Тополовград при правилно прилагане на
материалния закон.
Поради това
жалбата е неоснователна и следва да се потвърди решението на общинската
избирателна комисия.
Водим от
горното и на основание чл.459, ал. 7 и ал.10 ИК, Я А С, шести административен
състав
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 95-МИ/28.10.2019 г. в частта по т.ІV и по т.VІ на Общинска
избирателна комисия-Тополовград за избиране на общински съветници.
Решението
може да бъде оспорено пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от
съобщаването на страните.
СЪДИЯ : /П/
не се чете