Р Е Ш
Е Н И Е № 437
гр.Стара
Загора, 09.11.2020 год.
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд в публичното
заседание на деветнадесети октомври
през две хиляди и двадесета година в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове:
при секретаря Николина Николова
и в присъствието
на прокурора , като
разгледа докладваното от БОЙКА
ТАБАКОВА адм.дело № 595
по описа за 2020год, за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е по чл.45, ал.4 от Закона за местното
самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ във връзка с чл.145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано
е по Заповед № АК-01-ЗД-12/ 23.09.2020г на Областния управител на област Стара
Загора, с която се оспорва Решение № 84, прието от Общински съвет
Опан по протокол № 9 от заседание на 19.08.2020г, относно извършване на продажба
чрез публично оповестен търг за имот – частна общинска собственост. Изложени
са доводи, че решението е прието извън материалната компетентност на органа и в
нарушение на материалния закон, а именно чл. 35, ал. 3 и чл. 41, ал. 2 от
Закона за общинската собственост ЗОбС/. По тези съображения е направено
искане за отмяната му като
незаконосъобразно.
Ответникът Общински съвет Опан, редовно призован, не
изпраща представител и не изразява становище по оспорването.
Заинтересованото лице Р.Д.Я. ***, редовно призовано,
не се явява и представлява, както и не
изразява становище по оспорването.
Съдът, като обсъди доводите, изложени в заповедта на Областния управител на област Стара Загора и
извърши проверка на законосъобразността на атакуваното решение, намира за
установено следното:
Със Заявление с вх. № 94-00- 872/07.07.2020 г. Р.Д.Я. е
поискала закупуване на УПИ III-208, кв.26 по плана на
с. Тракия, община Опан в качеството й на собственик на законно построена върху
същия имот сграда. Приложила е Заповед № 4е на Изпълкома на Общински селски
народен съвет с.Опан, издадена въз основа на проведено заседание на
07.05.1985г, за безвъзмездно отстъпване на общинско дворно място на Д.М.Ф. /И./За
УПИ III-208, кв.26 по плана на с. Тракия, община Опан с площ 647 кв.м. е
съставен Акт за частна общинска собственост № 657/ 23.07.2009г, в който е
отразено отстъпено право на строеж на Д.М.И.. Видно от приложената скица № 222/
10.07.2020г в процесния УПИ III-208, кв.26 по плана на с. Тракия, община Опан,
е извършено жилищно строителство. Данъчната оценка на имота е 1784.50лв,
съгласно Удостоверение изх.№ *********/ 15.07.2020г на Община Опан.
Изготвена е експертна оценка от правоспособен оценител
за определяне на пазарна стойност на имота, според която към 24.07.2020г
стойността му възлиза на 2340лв.
По предложение на Кмета на Община Опан на проведеното
на 19.08.2020г заседание на Общински съвет Опан на основание чл.21, ал.1, т.8
от ЗМСМА е взето решение:
По т. I. Определя справедлива пазарна цена на недвижим
имот /ЧОС/, с площ 641 кв.м, УПИ 111-208. кв.26 по плана на с. Тракия, община
Опан, АОС №657/23.07.2009г. на база състоянието на имота, данъчна и пазарна
оценка в размер на 1 900,00 лева без ДДС.
1. Дава
съгласие за извършване на продажба чрез публично оповестен търг.
2. Определя
депозит за участие в публично оповестения търг - 30% от първоначалната тръжна цена,
внесен по банковата сметка на община Опан.
3. Упълномощава
Кмета на Община Опан да осъществи процедура по провеждането на публично
оповестен търг с тайно наддаване за продажба на недвижими имоти /ЧОС/, при
условията на Наредба № 5 на Общински съвет Опан за реда и условията за
провеждане на търгове и конкурси по управление и разпореждане с общинско
имущество и да сключи договор за покупко-продажба с лицето определено за
спечелило търга за имота.
4. Определеният
за купувач на имота да заплати достигнатата цена на имота в едномесечен срок от
връчването на влязлата в сила заповед за определяне на спечелилия публично
оповестения търг участник, по банковата сметка на община Опан. Договорът се
сключва след заплащане на всички дължими суми.
На заседанието са присъствали 11 общински съветници,
като с поименно гласуване „За" са гласували 11 от тях „Против" - 0,
„Въздържал се” - 0.
Със Заповед №АК-01-ЗД- 11/02.09.2020 г. на Областния
управител на област Стара Загора Решение
№84 прието на 19.08.2020г. е върнато като незаконосъобразно за ново обсъждане
от Общински съвет Опан. Получена е на 03.09.2020 г. от Общински съвет Опан / известие за доставяне ИД
PS 6000 01KF0M 9/.
В 14-дневен
срок чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА от получаването на върнатия за ново обсъждане акт,
изтекъл на 17.09.2020 г, той не е бил разгледан от Общински съвет Опан.
Така установената фактическа обстановка мотивира
следните правни изводи:
Съдът приема оспорването за процесуално допустимо като
направено в законоустановения срок и предвид
обстоятелството, че областният управител е активно легитимиран, съгласно
разпоредбата на чл.45 ал.4 от ЗМСМА, да оспорва актовете на общинския съвет
пред съда.
Разгледано по същество, оспорването се явява основателно.
В производство, образувано по искане за съдебната
проверка за законосъобразност на решение на общински съвет, съдът е длъжен на
първо място да прецени валидността на
акта - дали е издаден компетентен орган, т.е. при спазване на нормативно
установените изисквания за материална, териториална или по степен
компетентност; дали е спазена изискуемата от закона съществена форма; дали не е
издаден без каквото и да е нормативно основание или при грубо нарушение на
императивни норми с характер на основни правни принципи.
При регламентацията на способите и
начините за разпореждане със земя, частна общинска собственост, законодателят е
взел предвид особеното обществено значение на общинската собственост. Поради
това в чл. 35, ал. 1 ЗОС
е въвел генералното правило при продажба - тя да се извършва от кмета на
общината, но при наличието на две условия: да е взето решение от общинския
съвет и продажбата да се извърши чрез публичен търг или публично оповестен
конкурс. С така въведеното общо правило с оглед обществения интерес се цели
публичност, прозрачност и ефективност при извършване на разпоредителните
сделки. Изключението от това е предмет на регулиране в чл.
35, ал. 3 от ЗОС, който определя, че продажба на земя-частна
общинска собственост, на собственика на законно построена върху нея сграда се
извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в
наредбата по чл. 8, ал. 2 от ЗОС. Това нормативно разрешение е съобразено със статута на
собственика на законно построена върху земята сграда като потенциален купувач
на земята, върху която е реализиран строежът. Само той може да закупи имота с
директна сделка, за сключването на която не е необходим търг или конкурс.
По законова делегация е предоставено на
общинския съвет на всяка община да определи в наредба реда, по който ще стане
продажбата. Това са процедурните правоотношения, които са предоставени на
самостоятелна регламентация за всяка отделна община. В случая редът за
продажбата е уреден в Наредба № 2 за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество, приета от Общински съвет /достъпна на
интернет страницата му/. Правилото на чл.
35, ал. 3 от ЗОС е възпроизведено в чл. 53 от
Наредбата. Законът и наредбата изискват наличието на законно
построена сграда към момента на подаване на искането. В чл. 53, ал. 2 от
Наредбата е предвидено към заявлението да се прилагат договор за
отстъпено право на строеж, документ за собственост на реализирания строеж,
разрешение за строеж или акт за узаконяване на сграда. Такива документи не са
представени от заявителката, нито се твърди наличието на законно извършено
строителство. Обстоятелството, че в Акта за частна общинска собственост № 657/
23.07.2009г е отразено отстъпено право на строеж на Д.М.И. по Решение № 4 на
селски общински народен съвет Опан, не означава автоматично наличие на законен
строеж. Още повече, че решението е за безвъзмездно отстъпване като компенсация
за дворно място, което се изключва от плана на селото. В документа въобще не се
третира въпрос за право на
При тази нормативна уредба и установени по
делото факти неоснователно е твърдението на Областния управител, че компетентността
на кмета да продаде земята на собственика на законно построената върху нея
сграда е иззета и е предоставена на общинския съвет в отклонение на законовата
регламентация. След като не е установено наличие на законен строеж то не са
налице императивните изисквания на чл.35, ал.3 от ЗОбС за продажбата на имот,
частна общинска собственост, без търг или конкурс и в съответствие с
правомощията си по чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА във връзка с чл.8, ал.1 от ЗОбС
Общински съвет Опан е взел решение процесният имот да бъде продаден по общия
ред чрез публично оповестен търг.
Настоящият състав обаче споделя
възражението, че началната тръжна цена на имота е незаконосъобразно определена
– визираната в решението цена от 1900,00 лева е със 115,50 лева по-висока от
данъчната оценка за съответния общински имот, но с 440 лева по-ниска от
изготвената експертна оценка за определяне на пазарна стойност. Съгласно чл.
41, ал. 2, изр. 1-во от ЗОС, разпоредителните сделки с имоти-общинска
собственост се извършват по пазарни цени, но не по-ниски от данъчните им
оценки. А в разпоредбата на чл. 41, ал. 2, изр. 2-ро от ЗОС императивно е
предвидено пазарните цени на имотите и на вещните права да се определят от
общинския съвет въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители,
определени по реда на чл. 22, от. 3, освен ако в закон е предвидено друго. В
случая предвидено друго нито се твърди, нито се установява от данните по
преписката. Следователно и доколкото се касае за първоначално обявяване на търг
за продажба на общински недвижим имот Общински съвет Опан не разполага със
законова възможност да намали определената от оценител пазарна цена на имота. В
решението не са посочени мотиви, наложили отклонението от определената пазарна
стойност, каквато е и посочената в предложението на кмета. Ако предложената от
лицензирания оценител цена не удовлетворява общинския съвет, той има възможност
да не я одобри като надлежно мотивира това свое решение и съответно възложи на
кмета на общината изготвянето на нова оценка от лицензиран оценител.
Констатираното
разминаване в площта на поземления имот, с който Общински съвет Опан се
разпорежда - по Акт за частна общинска собственост № 657/ 23.07.2009г 647 кв.м., а по Решение №84/19.08.2020 г. 641
кв.м., се дължи на отбелязването в актуалната скица № 222/ 10.07.2020г и само
по себе си не е от естество да опорочи решението до степен незаконосъобразност,
както би било в случай, че се разпореди продажба на по-голяма площ от
отразената в акта за общинска собственост.
Въпреки дадените указания, по делото не са
представени доказателства от ответника за обсъждане на предложението в
постоянните комисии на общинския съвет, което сочи допуснато съществено
нарушение на процесуалното правило на чл.62, ал.2 от Правилника за
организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация /публикуван на интернет
страницата на съвета/.
От
така установеното фактическо и правно положение съдът приема, че оспорването е
основателно, тъй като Решение 1040/ 14.09.2015г, взето по протокол № 64 от заседание
на Общински съвет Раднево, е прието при съществено процесуално нарушение и неправилно
приложение закона, поради което следва да бъде отменено.
Водим от тези мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Решение № 84, прието от
Общински съвет Опан по протокол № 9 от заседание на 19.08.2020г, по оспорване,
обективирано в Заповед № АК-01-ЗД-12/ 23.09.2020г на Областния управител на
област Стара Загора.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните пред ВАС.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: