Р Е Ш Е Н И Е
№
В ИМЕТО НА НАРОДА
гр.В.Търново, 15.12.2017 г.
Великотърновският районен съд, девети състав, в публичното заседание
на двадесети и трети ноември , пред две хиляди и седемнадесета
година ,
в състав:
районен съдия- Йордан Воденичаров,
при секретаря Виляна Цалова,
като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 3039/
Предявени са по реда на чл.415,
ал.1, вр. с чл.422, ал.1 от ГПК установителни
искове, имащи за предмет
претендирано главно право на обезщетение
за поправяне на имуществени вреди, изразени по видова категория в установени липси на стоково- материални ценности / като средство за осъществяване на пълна имуществена отговорност, за която е наведен правен извод
да е възникнала / и добавъчно/ аксесорно/ право на обезщетение за
забава в размер на законната лихва - със
законова правна квалификация, изведена от нормите на чл.256,ал.1,т.2,
чл.253, ал.1 ЗОВСРБ,
чл.21, ал.1, т.2, вр. с чл.22, ал.1, чл.23 т.1
и чл.26 от ЗДФИ.
Фактите/ обстоятелствата/, от които
произтичат претендираните вземания са следните:
1/ по силата на заповед №
473/01.10.2010 г. на началника на Военно
формирование 26690-Павликени- ищец,
ответникът М. И.Ц. е назначен на длъжност "Завеждащ хранилище за съхранение на материални
средства" / от
2/ считано от 01.07.2015 г. той
постъпва във Военно формирование
28590-с.Ресен и назначената със заповед
№ РД-283/30.06.2015 г. комисия за сдаване на длъжността и числещото му се складово имущество установява липси и излишъци - предмет на съставени инвертаризационен опис и сравнителна ведомост за материални
запаси с рег.№ 123/25.11.2015 г./ през
3/ при извършена материална проверка във Военно формирование
26690-Павликени от държавен финансов инспектор на съответното звено при Министерство на
отбраната са установени липси от
зачисленото му в склада имущество на
обща стойност по пазарни цени- 28 775,54
лева и затова е съставен и
документално обоснован/ фактическите констатации са подкрепени
документално/ по надлежния ред и начин,
акт за начет № рег.№ 07-04-57/28.04.2016
г. , съдържащ извода, че настъпването им
през проверявания период -23.11.2011 г. - 07.03.2016 г. / датата на
началото на проверката/ е вследствие на
неспазване/ нарушаване на нормите на
чл.208, т.2, т.3, т.4, т.5, т.8, т.11, т.13 от Устава за войсковата служба на
ВС на РБ, т.2 и т.5 от длъжностната му характеристика, чл.178, ал.1 от ЗОВСРБ,
чл.22, чл.149, ал.4 от Счетоводния документ оборот в МО, представлява неблагоприятна/ отрицателна/ промяна в имущественото състояние на бюджетната организация, т.е. запълва понятието вреда и съответно му е
вменено задължението да я поправи чрез възстановяване на сумата- осъществяване на неговата пълна имуществена отговорност на основание
чл.21, ал.1, т.2, вр. с чл.22,
ал.1, чл. 23 т.1 от ЗДФИ, заедно със задължението да заплати сумата 112,13 лева , представляваща обезщетение за забава в размер на законната
лихва на основание чл. 26 от ЗДФИ,
считано от 15.04.2016 г. до 28.04.2016
г.
Предвид
горетвърдяното ищецът моли съдът да
постанови решение , с което да приеме за установено по отношение на ответника съществуването на тези вземания, санкицонирани със заповед за
незабавно изпълнение по ч.гр.д. № 2024/2016 г. на ВТРС ,
да го осъди да заплати
направените по производството разноски, както и
сумата , представляваща
юрисконсултско възнаграждение.
В с.з. чрез пълномошника си - младши юрисконсулт Галя Даракчийска поддържа
исковете с доводи , изложени в писмена защита.
Ответникът в срока по чл.131 от ГПК чрез пълномощника си
- адвокат Лили Матева от ВТАК отрича
претендираните права с възражения
от правоизключващ характер, основани
на следните обстоятелства: в периода 02.09.2013 г. - 01.09.2014 г. е бил на обучение / факта, признат от
ищеца/ в Професионален сержантски
колеж към НВУ"Васил Левски" и
реално не е сдавал имуществото в склада
на заместилото го материално отговорно лице, нито го е приемал след завръщането
си ; през този период
инвентаризация не е извършвана/ признат от ищеца факт/ ; не е
извършена реална и задълбочена проверка
за правилна съпоставка на данните
за заприходените и наличните/ намерените материални запаси/ не е направена
фактическа съпоставка между данните в счетоводството в програмен продукт"Алгос",
с приходни документи- фактури и протоколи за приемане, с искания за изписвания
на материални запаси въз основа на разпореждане на съответния орган, и
придружаващите ги складови разписки, и едновременно с данните
от индивидуалните картони на всяка номенклатурна единица, намираща се в
хранилището, както и с книгата за
поръчки и ремонти , съхраняваща се в счетоводството/ и са допуснати грешки както при преценката
за съществуващи документални липси, така при оценките на категориите на отделни
видове материални запаси; произволно
оценяване на размера на вредите, без да се държи сметка за фактическото състояние на материалните
запаси с оглед овехтяването им , датата
на тяхното заприходяване, изтичане на срок за годност на някой от тях ,
остаряването им; някой от материалните запаси
са фактически налични , но не са в склада - като например "релсов
път", "бариера";
приложените към акта за начет писмени доказателства не са достатъчно
пълни и надеждни, за да обосноват презумптивната му материална доказателствена сила.
В с.з. чрез пълномощника
си моли предявените искове да претърпят санкция на
отхвърляне като неоснователни и недоказани, с
присъждане на направените по
производството разноски.
Съдът след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл.235 от ГПК събраните по делото доказателства , приема за установено и обосновава
следните правни изводи:
Обективните факти посочени
по-горе в т.1-3 като предмет на изложени твърдения в исковата молба, а два от тях и в писмения
отговор/ за неизвършването на инвентаризация
и несдаването на склада през
Това са накратко казано: назначението
на ответника и длъжностните му качества
по силата на съответните заповеди на началника на Военно формирование
26690-Павликени / вж.заповед №
473/01.12.2010 г. - л.225, длъжностни
характеристики- л.66-71/, подписването от него без забележки и особено мнение
на инвентаризационен опис/ извършен от комисия на основание заповед №
444/31.10.2011 г. на началника на
формированието-вж. л.145-146/ и
сравнителна ведомост за материални запаси при приемането на имуществата в склад"ОРМ" на 23.11.2011 г./ л.44-65
от делото/; извършването на инвентаризация
на склада през
Спорът би трябвало да се приеме, че се свежда най-
обобщено до отрицание и поставяне/ най-
вече/ под съмнение на верността на констатациите за окончателни липси по номенклатурен материален
вид, количество и размер , отразени в акта за начет.
Предявените искове подлежат на положителна санкция.
Според установеното от
закона оборимо предположение- чл.22, ал.5 от ЗДФИ, което съдът е длъжен да съблюдава и прилага/ чл.5, чл.235, ал.2,
чл.179, ал.1 от ГПК/ , фактическите
констатации в акта за начет се считат истински/ т.е. верни/ до доказване на противното, стига разбира
се той да е съставен от компетентно
длъжностно лице- финансов инспектор/ чл.16, ал.1 , чл.31, ал.4 ЗДФИ/ и да е подкрепен с доказателства във формата на документи/ чл.22, ал.2 ЗДФИ, чл. 44, ал.1 ППЗДФИ/.
В разлеждания случай е налице
изпълнение на тези нормативни изисквания : 1/ актът за начет е съставен от
служител на звено за финансов контрол
и материални проверки в
подчинени структури на Министерството
на отбраната на длъжността главен финансов инспектор/ чл.31, ал.4, вр. с ал.1
от ЗДФИ/; 2/ подкрепен е с приложени към
него писмени документи като достатъчни носители на сведения за извършените действия и резултатите от тях като огледало на съответните
констатации и изводи/
заповеди, инвентаризационни
описи, протоколи, таблица-равносметка, длъжностни
характеристики, доклад, обяснения и
други/. Тук трябва веднага да се
отбележи , че в полза на правилността на
преценката дали актът за начет
е надлежно документиран не е задължително по начало към него да са приложени отчети, баланси и други първични счетоводни
документи- аргумент от чл.44, ал.2
ППЗДФИ/ вж. и решение № 158/19.07.2011 г.
по гр.д.№ 1146/2010 г. III Г.О. на ВКС /.
Следователно в тежест на ответника бе да обори с
конкретни факти при условията
на пълно и главно доказване/ решение
№ 158/19.07.2011 г. по гр.д.№ 1146/2010
г. III Г.О. на ВКС, решение № 163/18.06.2015 г. по гр.д.№ 6292/2014 г. на III
Г.О. на ВКС/ верността на тези
констатации / чл. 154, ал.2, вр. с ал.1 ГПК/, за да отпадне или се намали вменената му/ търсената от него
пълна имуществена отговорност. С други
думи за тяхното оборване не са достатъчни
факти/ обстоятелства, поставящи под съмнение верността им по някаква
логическа умозрителност/ вероятност / защото не винаги преобладаващо приетата житейска логика води до истината/ , а само такива , чието настъпване/
съществуване, категорично / еднозначно и каузално показва/ доказва , че онези факти представени в акта за начет като съдържание на понятието вреда във проявна форма на липса, в
действителност или никога не са настъпвали, или
дори да са настъпвали- не са такива , каквито са представени, или дори да ги има , налице
са други обстоятелства, отнемащи
тяхната годност да породят имуществена
отговорност. Такива основания за
невъзникване или
освобождаване изцяло или частично
от имуществена отговорност за вредоносни липси/ изключващи самата вреда, вината
или противоправността/ могат да бъдат конкретни факти/ обстоятелства/, създали
ситуация и условия , при които е допустимо да се извърши
компенсация между тях и
някакви открити излищъци на
стокови- материални ценности/ запаси/ по
смисъла на чл.30, т.1 и т.2 ЗДФИ, чл.42,
ал.1, ал.2, ал.3, ал.4, ал.5 от ППЗДФИ / основание,
изключващо или намаляващо вредата/, при които е допустимо да бъдат признати
фири или
да бъде извършено бракуване по надлежния ред, представляващи непреодолима
сила или случайно събитие, налице е бил нормален производствено - стопански
риск/ такъв разбира се тук е немислим/,
неизбежна отбрана в рамките на необходимите й предели, констатирани по
надлежния ред вредоносни действия на трети лица/ чл. 29 от ЗДФИ/ или военна или друга рискова дейност , свързана с изпълнение на служебните
му задължения / чл.253, ал.4 ЗОВСРБ/, представляващи деяние по изпълнение на
неправомерно издадена заповед, която не налага извършване на очевидно престъпление/ чл.28 ЗДФИ, чл.16 НК/.
Разбира се позоваването на
пренебрегнати или неустановени от
финансовия инспектор грешки в
заприходяването, разходването или осчетоводяването на стоково- материалните
ценности, довели до различия между
счетоводната и фактическата им наличност,
и оттам- до неправилни констатации за
липси , също подлежи на главно и пълно
доказване чрез конкретно установени
факти.
Въпреки доказателствените си усилия/ изслушване на съдебно-
счетоводна експертиза, на свидетелските показания на лицата, участвали в комисията подпомогнала финансовия инспектор
при извършване на материалната проверка на склада, както и на лицето, на което е трябвало да сдаде по съответния ред складовото имущество преди
да започне обучението си в Професионалния сержантски колеж към НВУ "Васил Левски"/,
ответникът не успя да обори/ опровергае/ верността на констатациите на финансовия инспектор, т.е. не установи
каквито и да било конкретни факти/
обстоятелства с описаното по-горе правоизключващо или правонамаляващо значение в полза на защитната си кауза.
Той е материално - отговорно лице от
категорията на отчетниците, тъй-като
съгласно възложената му военнослужебна длъжност е трябвало най- общо
да полага грижата на добрия
стопанин за материалните запаси в хранилищата
, представляващи склад
"Общоразходни материали"- дейност, изразяваща се в дължимо изпълнение на функциите , предвидени в чл.208, т.1-15 от Устава на войсковата
служба на въоръжените сили на РБ/
утвърден със заповед № ОХ-503/04.08.2008 г. на министъра на отбраната/ обн.ДВ. бр.
75/26.08.2008 г. /, вр. с чл.178, ал.1 от ЗОВСРБ, тези упоменати в писмено
изготвената му длъжностна характеристика, както и функциите- предмет на чл.22, чл.149, ал.4 , чл.151, ал.3 от Счетоводния документоборот, обявен с МЗ ОХ-244/27.03.2014 г. / във връзка със счетоводното документиране/. Обединено
включени в понятието грижата
на добрия стопанин , всички тези функции представляват дейност
като предмет на обобщено служебно задължение, което с думите на закона има следната изразна формулировка: да получава, събира , съхранява,
разходва или отчита имущество/ материални ценности- чл.256, ал.1 от
ЗОВСРБ, чл.23, т. 1 от ЗДФИ/ в случая длъжността му съвместява всички тях , тъй-като включва
изисквания за познание на
правилата , свързани с "приемане, съхранение, раздаване , сдаване на материалните ресурси/
продукти/, вписването им в отчетни документи" и т.н. / , и съответно- обуславяща точното
му изпълнение. Това обобщено задължение
в частта му за съхраняване на материалните ценности като идейно начало е уредено изрично с разпоредбата на чл.126, т.8 от КТ /
"... служителят е длъжен да пази грижливо имушеството, което му е
поверено..."/. Според общоприетото в теорията и практиката
определение, липсата е вреда
с неустановен произход , т.е. представлява състояние на неотчетеност/ неналичност на
поверени/ "под отчет"/ за
съхраняване , разходване и отчитане материални ценности, без да е възможно да
се установи причината за това, или
онази разлика между фактически
намереното, и имуществото, което материално отговорното лице - отчетник е било
длъжно да отчете като налично/ и реално
да съществува към момента на проверката/
в съпоставим резултат/ равносметка/
на приходно- разходни и други правомерно
допустими действия или състояния.
За пораждането на пълна имуществена отговорност на материално- отговорното лице - отчетник, изразяваща се в задължение за възстановяване на стойността на ненамереното/ неотчетено имущество / определена към деня на причиняване на вредата, а когато този ден не може да се установи- към дена на откриването й, по по-високата от пазарната му или отчетната му цена- чл.24 ЗДФИ/ е достатъчен обективния факт на установена липса , защото той сам по себе си по идейна конструкция на закона е логически отрицателен показател за неизпълнение на задължението му да го съхранява/ пази, без или вследствие на събиране / получаване и разходване, за да го отчете в пълна наличност. С други думи , както вината му/ тя по общо правило се предполага във вид на небрежност- чл.45, ал.2 ЗЗД/ , така и противоправността на поведението му и причинната връзка с вредоносната липса се предполагат и считат за проявени, без да не нужно да се установява с кои конкретни действия или бездействия я е причинил/ вж. в този смисъл решение № 163/18.06.2015 г. по гр.д.№ 6292/2014 г. на ВКС, III Г.О./ Ясно е , че вредоносната липса не би настъпила, ако материално отговорното лице -отчетник бе изпълнявало добросъвестно, точно и постоянно всичките си вменени му от длъжността служебни функции, щом няма намеса на вредоносни действия на трети лица , непреодолима сила или случайно събитие.
Казаното важи с пълна сила и за ответника. Ако той бе изпълнявал точно и постоянно задълженията си , посочени от финансовия инспектор и по-горе / и особено това най- малко един път в месеца да сверява наличностите в склада с данните в звеното за счетоводен отчет на финансовите и материалните ресурси и да съблюдава строг порядък за влизане , излизане, заприходяване, раздаване и т.н. /, вероятността да се стигне да съставянето на акта за начет би била много малка. Юридически се счита, че той е приел за съхранение и отчитане материалните запаси в склада на 23.11.2011 г. в това им количество и номенклатурен вид/ позиции/ , каквито са отразени в подписаните от него без възражения и забележки инвентаризационен опис и сравнителна ведомост и оттук насетне върху него тежал риска от имуществена отговорност , ако при последвалите във времето приходни и разходни действия/ промени в склада и начин на съхранение, до освобождаването му от тази длъжност, се окаже при инвентаризация или материална проверка на финансов инспектор , че е налице някакво състояние на неотчетност/ неналичност. Данните за това количество и номенклатурен вид на материалните запаси , отразени в инвентаризационния опис и сравнителната ведомост ще изпълняват функцията на начална основа за съпоставки и изчисления/ констатации във връзка с проследяването на последващото им/ на материалните запаси/ приходно- разходно движение и фактическото им броене / виждане/ при провеждане на всяка инвентаризация и материална проверка на финансов инспектор. С факта на полагане на подпис срещу "приел , без възражения, всъщност ответникът е направил изявление за знание/ чл.180 от ГПК/ , че така документираните данни съответстват на фактическото положение / реална наличност/, което се приравнява на негово съгласие, щом е под текст с такова съдържание.
Наведените
от него възражения в срока по чл.131 от ГПК са лишени от материално правно
основание. Щом като законът не въздига в предпоставка за търсене на имуществена отговорност на
отчетника факта на извършване на инвентаризация / това е проверка
чрез различни способи на натуралните и стойностните параметри на активите и
пасивите на предприятието към точно определена дата, съпоставяне на получените резултати със
счетоводните данни и установяване на евентуални разлики, която може да се
направи по всяко време и за какъвто и да било период, но обикновено се
прави веднъж в годината с цел
достоверното им представяне в годишния финансов отчет- чл.22, ал.1 ЗСч/, то неизвършването
на такава през
Възраженията, почиващи на неконкретизирани твърдения, че не е извършена реална и задълбочена
проверка за правилна съпоставка на данните за заприходените и
наличните/ намерените материални запаси/ не е направена фактическа съпоставка
между данните в счетоводството в програмен продукт"Алгос", с приходни
документи- фактури и протоколи за приемане, с искания за изписвания на
материални запаси въз основа на разпореждане на съответния орган, и
придружаващите ги складови разписки, и едновременно с данните
от индивидуалните картони на всяка номенклатурна единица, намираща се в
хранилището, както и с книгата за
поръчки и ремонти , съхраняваща се в счетоводството/ и са допуснати грешки както при преценката
за съществуващи документални липси, така при оценките на категориите на отделни
видове материални запаси, както и за произволно оценяване на размера на вредите,
без да се държи сметка за фактическото
състояние на материалните запаси с оглед
овехтяването им , датата на тяхното заприходяване, изтичане на срок за годност
на някой от тях , остаряването им и че някой от материалните запаси са фактически налични , но не са в склада -
като например "релсов път", "бариера", не се подкрепят от
заключението на приетата съдебно-
счетоводна експертиза на вещите лица Т.Г.Б.
и Д.А.Б., както и от показанията на свидетелите, изясняващи
главно начина , по който е протекла материалната проверка на фактическата
наличност чрез преброяване на конкретни номенклатурни видове
в склад "ОРМ" през март
Ето защо , съдът няма друга възможност освен да приеме, че налице всички предпоставки, запълващи фактическите състави на чл.256,ал.1,т.2, чл.253, ал.1 ЗОВСРБ, чл.21, ал.1, т.2, вр. с чл.22, ал.1, чл.23 т.1 и чл.26 от ЗДФИ за осъществаване по съдебен ред на пълна имуществена отговорност на ответника.
При
този изход на спора и на основание чл.
78, ал.1 от ГПК ответникът дължи на ищеца и следва да бъде осъден да му заплати сумата 1178,26 лева, представляваща направени
по заповедното и исковото производства разноски / заплатена държавна такса / , а на основание чл.78, ал.8 от ГПК -
сумата 200 лева, представляваща възнаграждение за адвокат,
тъй-като спечелилата делото страна е юридическо лице и е защитавана от
юрисконсулт.
Предвид
горното , съдът
Р Е Ш И :
ПРИЕМА за установено по реда на
чл.422, ал.1 от ГПК, че ВОЕННО
ФОРМИРОВАНИЕ 26690- гр.Павликени е
носител на следните вземания , длъжник
по които на основание чл.256, ал.1, т.2, вр. с чл.253, ал.1 ЗОВСРБ,
чл. 21, ал.1, т.2, вр. с чл.22, ал.1, чл.23 т.1 и чл.26 от ЗДФИ е М.И.Ц., с ЕГН:********** : 1/
за сумата 28 775,54 лева, представляваща обезщетение за
поправяне на имуществени вреди,
изразени по видова категория в
установени липси/ неотчетеност/
на стоково- материални ценности в
поверения му склад "Общоразходни
материали",
определени като стойност по пазарни цени на ненамерените /
неотчетените/ имущества съгласно акт за
начет № рег.№ 07-04-57/28.04.2016 г. на главен
инспектор в звено "Финансов контрол
и материални прповерки" при МО, съставен в резултат на проверен
период от 23.11.2011 г. - 07.03.2016 г. ; 2/ за сумата 112,13 лева , представляваща
обезщетение за забава в размер на законната лихва за периода от 15.04.2016 г. до 28.04.2016 г. заедно със законната лихва върху
главницата, считано от29.07.2016 г. до
окончателното й изплащане- предмет на
издадена заповед за незабавно изпълнение на основание чл.417, т.8 ГПК по
ч.гр.д.№ /2016 г. на ВТРС.
ОСЪЖДА на основание чл.78, ал.1, ал.8 от ГПК М.И.Ц., с ЕГН:********** да заплати на ВОЕННО
ФОРМИРОВАНИЕ 26690- гр.Павликени, сумата 1178,26 лева, представляваща направени по заповедното
и исковото производства разноски / заплатена държавна такса, както и сумата 200
лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение .
Решението може да се
обжалва пред ВТОС в двуседмичен срок от връчването му на страните.
Районен съдия: