Решение по дело №48/2020 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юни 2020 г. (в сила от 11 юли 2020 г.)
Съдия: Красимир Викторов Сотиров
Дело: 20202130200048
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

           

№ 45/ 18.6.2020г.

 

18.06.2020г.   гр.Карнобат

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

         Районен съд- гр.Карнобат, 4 наказателен състав, в открито съдебно заседание, проведено на девети юни две хиляди и двадесета година, в следния състав:   

 

                                                                                   Председател: Красимир Сотиров

 

         При секретаря: Дарина Енева, разгледа докладваното от съдия Красимир Сотиров НАХД №48 по описа за 2020г. на РС- гр.Карнобат и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

         Образувано е във връзка с подадена чрез административнонаказващия орган, от ЗК „Житен край“, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление: община Карнобат, с.Екзарх Антимово, представлявана от Р.Р.- Председател, жалба срещу Наказателно постановление 470618- F491164/16.10.2019г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“- гр.Бургас в ЦУ на НАП, с което е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв., за неизпълнение на задължение  по чл.118, ал.4 от ЗДДС, вр. чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, издадена от министъра на финансите, наложена на основание чл.185, ал.2, изр.II, вр. ал.1 от ЗДДС. Жалбоподателят се позовава в жалбата си на неправилно приложение на материалния закон, поради несъответствие между фактическото описание на нарушението и приложената материална норма. Посочва се, че наложеното административно наказание не съответства на предвиденото в разпоредбата на чл.185, ал.2, изр.II, вр. ал.1 от ЗДДС. В жалбата са изложени съображения за наличие на предпоставки за приложение на чл.28 от ЗАНН в случая. Иска се за отмяна на обжалваното наказателно постановление.

         В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа подадената жалба. Процесуалният представител на административнонаказващия орган излага становище за неоснователност на жалбата.

         Съдът, след като разгледа жалбата и изложените в нея твърдения и се запозна със събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено следното:

         Жалбата е подадена в законен срок, с оглед на представените в публично съдебно заседание доказателства и от легитимирано лице. Съдържа законните реквизити за редовност и е предявена пред компетентен съд. Разгледана по съществото на спора същата се явява основателна. Съображенията за това са следните:

         От фактическа съдът намира следното:

         С акт за установяване на административно нарушение F491164/07.06.2019г., съставен от Д.У.- инспектор по приходите в ЦУ на НАП, при извършена проверка на 05.06.2019г., в 10:55 ч., на обект, с регистрирана електронна система с фискална памет, /ЕСФП/, модел ОЙЛ СИС 2.0 Д- КL, инд. 0S005064/05.06.2019г.- ведомствена бензиностанция, стопанисвана от жалбоподателя, находяща се в стопански двор в община Карнобат, с.Екзарх Антимово, ул. „Първи май“ 1, е констатирано, че за периода:16.05.2019г.- 31.05.2019г., вкл., не е налице отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, в който в ЕСФП са регистрирани зареждания на течни горива. От отпечатана контролна лента на електорнен носител, /КЛЕН/, за същия период се установява, че са налице данни за извършено зареждане на дизелово гориво. Съставен е Протокол за извършена проверка сер. 348392/05.06.2019г.

         Препис от съставения АУАН за констатираното нарушение е връчен на представител на жалбоподател на 07.06.2019г.

         Приложени по делото са протокол за извършена проверка, фискални и служебни бонове.

         Въз основа на съставения АУАН е издадено на 16.10.2019г. обжалваното наказателно постановление, с което на основание чл.185, ал.2, изр.II, вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС, за нарушение на чл.118, ал.4 от ЗДДС вр. чл.39, ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, извършено на 22.05.2019г. на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. Възпроизведени са фактическите констатации, изложени в съставения АУАН. Наказателното постановление е връчено надлежно на представител на наказаното лице на 08.11.2019г.

         В открито съдебно заседание е проведен разпит на свидетеля Д.У., който посочва, че на горната дата е извършена съвместна проверка с Български институт по метрология на ведомствена бензиностанция, използвана за зареждане с гориво на собствени превозни средства. Установено е, че за горепосочения период не са отпечатани дневни Z-отчети, /запис във фискалната памет/, за извършени продажби на гориво и не е налице нулиране във фискалната памет на измервателния уред независимо, че е имало  зареждане с гориво.

         Правните изводи до които достигна съда са следните:

         В настоящото съдебно производство съдът има правомощия на инстанция по съществото на спора, като извършва цялостна проверка за правилното приложение на закона, независимо от посочените от жалбоподателя основания.

         С разпоредбата на чл.118, ал.4, т.3 от ЗДДС е оправомощен министърът на финансите да издава наредба, с която да определя изискванията, реда и начина за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към НАП. Съгласно чл.118, ал.8 от ЗДДС, данъчно задължено лице, което извършва зареждане на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника за собствени нужди с течни горива, е длъжно да регистрира и отчита зареждането им по реда на приложимата наредба. Съгласно чл.39, ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на министъра на финансите, в редакцията й съгласно ДВ, бр. 26 от 2019 г., в сила от 29.03.2019 г., всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на самообслужване, както и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, /ИАСУТД/, генерират автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН, в 23:59:59 часа за всеки календарен ден (от 0:00 до 24:00 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/ сторно или служебно въведени операции, когато не е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23:59:59 часа или когато е генериран или отпечатан дневен финансов отчет, за деня преди 23:59:59 часа и след генерирането му/ отпечатването му в устройството са регистрирани продажби/ сторно или служебно въведени операции. На основание чл.3, ал.12 от Наредбата, лице, което извършва зареждане на течни горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за собствени нужди от стационарни подземни резервоари за съхранение на горива или неподвижно прикрепени към земята или стоящи на собствената си тежест резервоари с вместимост над 1 000 литра, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на ал.2 и ал.3, с изключение зареждане на течни горива на съоръжения и/или инсталации за производство и/или отопление. Горната алинея не се прилага от лицата, които извършват зареждане на течни горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за собствени нужди от съд/ съдове/ подвижни резервоари/ цистерни с обща вместимост до 1 000 литра включително, като общото заредено количество гориво за календарната година не трябва да превишава 2 000 литра, както и от лицата, регистрирани като земеделски производители, които извършват зареждане за собствени нужди с течни горива на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника, регистрирана по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, от резервоари, които не са стационарни подземни резервоари, на основание чл.3, ал.13, изр.II от Наредбата.

         Съобразно горепосочените правила за отчетност, данъчно задължените лица, които извършват продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, както и за тези, които извършват зареждане на течни горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за собствени нужди имат задължението да подават данни в НАП за наличните съдове/ съоръжения за съхранение и/или зареждане с течни горива по реда на глава девета "б", а именно: идентификационни данни за задълженото лице (пълно наименование/ име, ЕИК от Търговския регистър/ ЕИК по регистър БУЛСТАТ/ ЕГН/ ЛНЧ), постоянен адрес/ адрес на управление, код и наименование на икономическата дейност по КИД- 2008, общо изразходвано количество гориво за предходната година, местонахождение на съда/ съоръжението, вид на съда/ съоръжението, обем/ вместимост на съда/ съоръжението, вид на горивото и мерна единица, предназначение на горивото, регистрационен номер на стопанисваната мобилна цистерна за зареждане и дата (година), от която се стопанисва съдът/ съоръжението. Лицата, които извършват зареждане на течни горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за собствени нужди следва да предават на НАП по установената дистанционна връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива, на основание чл.3, ал.12, вр. ал.3 от Наредбата. С подзаконовата уредба е въведено задължение за установяване на електронна свързаност на измервателните уреди с електронната система на НАП.

         За да се ангажира административнонаказателна отговорност на лице, извършващо зареждане на течни горива по чл.118, ал.8 от ЗДДС за собствени нужди, се изисква от обективна страна да е описано надлежно извършеното нарушение съобразно изискванията на приложимата наредба. В настоящия случай не може да се приеме, че са изпълнени от актосъставителя и от наказващия орган условията за надлежно описание на нарушението, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя. Не е посочена информация относно идентификационни данни за задълженото лице- адрес на управление, код и наименование на икономическата дейност по КИД- 2008, общо изразходвано количество гориво за предходната година, вид на съда/ съоръжението, обем/ вместимост на съда/ съоръжението, вид на горивото и мерна единица, предназначение на горивото, регистрационен номер на стопанисваната мобилна цистерна за зареждане и дата (година), от която се стопанисва съдът/ съоръжението. Ненадлежно е описан и обекта като ведомствена бензиностанция „Житен край“, находяща се в община Карнобат, с.Екзарх Антимово, ул. „Първи май“ 1, стопански двор. По делото са приложени схеми, които не са в състояние да изпълнят изискванията, въведени с подзаконовата нормативна уредба. Издаването на наказателно постановление от органите на изпълнителната власт е израз на правораздавателна дейност, чиято цел е насочена към спазване на установения ред на държавно управление. При ангажиране на административнонаказателна отговорност на нейните субекти, на основание чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, е налице изискване нарушението, за което се санкционират и обстоятелствата, въз основа на които то се основава, да са надлежно описани от обективна страна. Ненадлежното изпълнение на законните предпоставки за ангажиране на административнонаказателната отговорност обосновава отмяна на обжалваното наказателно постановление.

         С оглед на гореизложеното и на основание чл.63, ал.1, предл. III oт ЗАНН, съдът

 

 

 

 

 

Р Е Ш И:

 

         ОТМЕНЯ Наказателно постановление 470618- F491164/16.10.2019г. на Началник на отдел „Оперативни дейности“- гр.Бургас в ЦУ на НАП, с което  на ЗК „Житен край“, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление: община Карнобат, с.Екзарх Антимово, представлявана от Р.Р.- Председател, е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лв., на основание  чл.185, ал.2, изр.II от ЗДДС, за нарушение на по чл.118, ал.4 от ЗДДС, вр. чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, издадена от министъра на финансите.

         Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Административен съд- гр.Бургас, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                       Районен съдия: