Р Е Ш Е Н
И Е №270
22.04.2019г. гр.Хасково
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд Хасково в публичното заседание
на двадесет и втори март две хиляди и деветнадесета година в следния
състав:
СЪДИЯ : ПАВЛИНА
ГОСПОДИНОВА
Секретар Йорданка Попова
Прокурор
като разгледа докладваното от съдията
адм.д.№28 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.210,
ал.3 от ЗУТ във вр. с чл.215, ал.2 от ЗУТ.
Образувано е по жалба от АДСИЦ Адванс Терафонд – С.,
ЕИК …., против Решение от 24.10.2018г. на Комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена
със Заповед №533/17.10.2018г. по искане с вх.№С-4582/26.09.2018г. от ЕСО ЕАД, с
което се определя размер на сервитутно право на имоти с ограничителен режим на
ползване, засегнати от ПУП-ПП за обект Нова въздушна електропроводна линия /ВЛ/
400 кV п/ст Марица
Изток Република България – п/ст Неа Санта Република Гърция, за землището на
гр.С., имоти с №№0022023, 023010, 023021, 075006, 090002, 09005, 090008,
092010, 092022, 092024, 101013, 256019, 258008, 285020 от картата на
възстановената земеделска земя. Твърди се, че решението било постановено в
нарушение на материалния закон и в противоречие с процесуалните правила, като
липсвали фактически и правни основания за конкретното издаване на акта.
Определеното обезщетение било занижено и не било ясно съобразно каква методика
е изчислен размера. Изготвената оценка не била известна на дружеството, не били
имали възможност да се запознаят с нея. Предвид характера на сервитутите и
факта, че учредяването им щяло да доведе до невъзможност за засаждане на
високостеблена растителност, щяло да се затрудни влизането на селскостопански
машини, а също и щели да се обезценят имотите, то считат, че определената
оценка не съответствала на пазарните нива и принципа за справедливо
обезщетяване. Излагат се и конкретни доводи относно практика, установена при
изграждането на електропроводи. Иска се съдът да постанови решение, с което да
измени оспореното решение, като се определи пазарна оценка на обезщетението,
както и да бъдат заплатени направените по делото разноски.
Ответната страна - Община С., оспорва жалбата като
неоснователна.
Заинтересованата страна ЕАД Електроенергиен системен
оператор – гр.С., ЕИК …., оспорва жалбата и иска да бъде оставена без уважение.
Комисията се била произнесла относно размера на дължимото обезщетение като
взела предвид изготвена справедлива пазарна оценка от независим лицензиран
оценител, който се бил съобразил с установените критерии в разпоредбата на
чл.64, ал.4, т.2 от ЗЕ.
Съдът, като обсъди доводите на страните в
производството и събраните по делото доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
От представените и приети като доказателства по делото
преписи от н.а. №37, т.ХІ, рег.№10641, д.№1871/2007г., н.а. №148, т.ІІІ,
рег.№3188, д.№463/2007г., н.а. №172, т.ХІІ, рег.№16235, д.№2877/2006г., н.е.
№158, т.Х, рег.№10824, д.№1731/2006г., н.а. №192, т.ІХ, рег.№9777,
д.№1568/2006г., н.а.№146, т.ІІ, рег.№2239, д.№283/2007г., н.а.№190, т.ІХ,
рег.№9770, д.№1566/2006г., н.а. №81, т.ХІ, рег.№11413, д.1842/2006г.н.а.№136,
рег.№5258, д.№832/2007г., н.а. №70, рег.№4938, д.№770/2007г., н.а. №148, т.ІІ,
рег.№2241, д.№285/2007г., н.а. №47, т.ІІ, рег.№1668, д.№193/2007г., н.а. №32,
рег.№6135, д.№1124/2013г., н.а. №99, т.ІІІ, рег.№3987, д.№603/2007г. – всички
на нотариус №419 по регистъра на НК Динева, район на действие – РС Харманли, се
установява, че земеделските земи с №№0022023, 023010, 023021, 075006, 090002,
09005, 090008, 092010, 092022, 092024, 101013, 256019, 258008, 285020, находящи
се в землището на гр.Симеоновград, са собственост на АДСИЦ Адванс Терафонд –
София.
Представени са още нотариален акт, решения и
протоколи, както и съдебни актове и заключения по съдебнотехнически експертизи,
които не касаят оспореното решение и не са относими към процесните имоти.
С Решение №584/18.07.2016г. на Министерски съвет обявява
линеен енергиен обект Нова въздушна електропроводна линия /ВЛ/ 400 кV п/ст Марица
Изток Република България – п/ст Неа Санта Република Гърция, в отсечката, която
ще бъде изградена на територията на РБ, за национален обект и обект с
национално значение. Със Заповед №РД02-15-20/09.03.2018г. на МРРБ е одобрен ПУП
– парцеларен план за обект Нова въздушна електропроводна линия /ВЛ/ 400 кV п/ст Марица
Изток Република България – п/ст Неа Санта Република Гърция на територията на
РБ, включващ и Област Хасково – Общини Симеоновград, Хасково и Харманли, влязла
в сила на 04.04.2018г. видно от писмо изх.№АУ14-8/13.04.2018г.
В представената преписка е приложен Регистър на
засегнатите имоти вкл. за землището на гр.С..
Със Заповед №533/17.10.2018г. на Кмет на Община
Симеоновград е назначена комисия със задача да разгледа пазарните оценки на
площите с ограничителни вещни права, както и тези, засегнати от сервитути и
стъпки на стълбове за обект Нова въздушна електропроводна линия /ВЛ/ 400 кV п/ст Марица
Изток Република България – п/ст Неа Санта Република Гърция.
С Решение от 24.10.2018г. на Комисията по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед №533/17.10.2018г. и по искане с
вх.№С-4582/26.09.2018г. от ЕСО ЕАД, се определя размер на сервитутно право на
имоти с ограничителен режим на ползване, засегнати от ПУП-ПП за обект Нова
въздушна електропроводна линия /ВЛ/ 400 кV п/ст Марица Изток Република България
– п/ст Неа Санта Република Гърция, за землището на гр.С., и конкретно за имоти
с №0022023 – за 0,159 дка – 109,00 лева, №023010 – за 1,917 дка – 1306,00 лева,
№023021 – за 2,933 дка – 1999,00 лева, №075006 –а за 0,797 дка – 543,00 лева, №090002
– за 0,192 дка – 131,00 лева, №090005 – за 4,437 дка – 3024,00 лева, № №090008
– за 0,313 дка – 214,00 лева, №092010 – за 1,010 дка – 689,00 лева, №092022 –
за 1,702 дка – 1160,00 лева, №092024 – за 1,702 дка – 1160,00 лева, №101013 –
за 0,318 дка – 216,00 лева, №256019 – за 1,006 дка – 686,00 лева, №258008 – за
1,504 дка – 1025,00 лева, №285020 – за 0,004 дка – 3,00 лева.
Видно от оценителски доклад за определяне на пазарната
цена на безсрочен сервитут върху части от ПИ в земеделска територия в землището
на гр.С. същият е изготвен от независим оценител през септември 2018г.
Представени са решения на комисията и оценителски
доклади, касаещи определените обезщетения за землищата в с.П., с.К., с.К.,
които не са относими към настоящия спор.
Жалбата на АДСИЦ Адванс Терафонд – С. срещу оспореното
решение е подадена чрез Община Симеоновград и заведена с рег.инд. Ж-46/27.12.2018г.,
а съобщението за постановеното решение от комисията по чл.210 от ЗУТ е съобщено
на 29.12.2018г., видно от приложеното съобщение и известието за доставяне.
За пълното изясняване на делото от фактическа страна и
по искане на оспорващия в настоящото производство е назначена съдебнотехническа
експертиза, като заключението по същата съдът възприема изцяло като компетентно
и безпристрастно изготвено. Вещото лице
определя пазарната стойност на 14-те имота по два метода – сравнителен метод
/пазарни аналози/ и приходен метод /поземлена рента/, като сочи крайна стойност
изчислена за всеки от имотите, а именно: №0022023 – за 0,159 дка – 127,80 лева,
№023010 – за 1,917 дка – 1534,50 лева, №023021 – за 2,933 дка – 2348,10 лева,
№075006 – за 0,797 дка – 638,10 лева, №090002 – за 0,192 дка – 153,90 лева, №090005
– за 4,437 дка – 3552,30 лева, №090008 – за 0,313 дка – 251,10 лева,
№092010 – за 1,010 дка – 809,10 лева, №092022 – за 1,702 дка – 1362,60 лева,
№092024 – за 1,702 дка – 1362,60 лева, №101013 – за 0,318 дка – 254,70 лева,
№256019 – за 1,006 дка – 805,50 лева, №258008 – за 1,504 дка – 1204,20 лева,
№285020 – за 0,004 дка – 3,60 лева.
При така установената фактическа обстановка, съдът
достигна до следните правни изводи:
Жалбата е подадена срещу годен за обжалване
административен акт, от надлежна страна - собственик на имотите, предмет на оспореното
решение, чиито права и законни интереси са засегнати. Жалбата е подадена в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ, и с оглед
изложеното е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Оспорваният административен акт е издаден от
компетентен колективен орган, поименно назначен със заповед на Кмета на Община С.,
съобразно предоставените му със закона правомощия.
Решението е издадено в необходимата форма, надлежно
подписано от всички членове на комисията, в състава, определен в заповедите на
Кмета на Община С. и при спазване на реквизитите на съдържанието, посочени в
чл.59, ал.2 от АПК. Същото е мотивирано, тъй като в него се съдържат както
правните, така и фактическите основания за издаването му.
Спазени са съществените административнопроизводствени
правила при издаването на обжалвания
административен акт, регламентирани в ЗУТ, ЗЕ и АПК .
Оспорваният административен акт обаче е издаден в
противоречие с материално правните разпоредби на Закона за енергетиката.
Съгласно
чл.64, ал.1 от ЗЕ /ред. изм. и доп. - ДВ,
бр.74/2006г., изм., бр.54/2012г., в сила от 17.07.2012г., бр.83/2018г./ при
разширение на съществуващи и при изграждане на нови линейни енергийни обекти в
полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват
сервитути. Сервитутите съгласно
разпоредбата на ал.2, чл.64 от ЗЕ са следните - 1./ право на преминаване на хора и техника в
полза на лицата по ал.1; 2./ право на прокарване на линейни енергийни обекти в
полза на лицата по ал.1; 3./ ограничаване в ползването на засегнатите поземлени
имоти. С разпоредбата на ал.4, чл.64 от ЗЕ се урежда възникването на сервитутите
по ал.2, а именно: 1./ когато има влязъл в сила подробен устройствен план, с
който се определя местоположението на съответните имоти; 2./ титулярят на
сервитута изплати или внесе еднократно обезщетение на собственика на имота,
върху който е възникнал сервитутът, и на носителите на други вещни права върху
засегнатия имот. Съгласно ал.6 определянето
на размера и изплащането на обезщетенията за сервитутите на енергийните обекти
се извършват по реда на чл.210 и 211 от Закона за устройство на територията или по взаимно съгласие на страните въз основа на
оценка от независим оценител, като обжалването на размера на обезщетението от
заинтересованите лица не препятства упражняването на сервитутните права от
лицата по ал.1.
Безспорно е, че обекта Нова въздушна електропроводна
линия /ВЛ/ 400 кV п/ст Марица Изток Република България – п/ст Неа Санта
Република Гърция представлява енергиен обект по смисъла на пар.1, т.23 от ДР на
ЗЕ. Не е спорно също, че трасето на този обект преминава през посочените
поземлени имоти, находящи се в землището на гр.С., както и страните не спорят и
относно сервитутната площ, определена за всеки от 14-те имота, попадащи в
трасето на електропроводната линия.
Съдът намира,
че при
постановяване на решението си, комисията неправилно е приложила материалния закон, което е довело до неправилно определяне размера на еднократното обезщетение на
собственика на процесните имоти, върху които е възникнал сервитутът, като съображенията
за това са следните:
С оспореното решение комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ,
назначена със Заповед №533/17.10.2018г.
на Кмета на Община С., е възприела изцяло експертната оценка, изготвена от независим
оценител – септември 2018г., като е приела пазарната цена на сервитута за всеки
от посочените имоти да е в размера, който е посочен от оценителя. Съдът намира,
че тази експертна оценка не следва да се кредитира, като я намира за
необоснована. Съгласно правилото на чл.210, ал.1 ЗУТ размерът на обезщетението,
включително и за предвидения сервитут, следва да бъде определен от
компетентната комисия по пазарни цени. В съдебната практика е утвърдено
разбирането, че пазарни цени са
тези, съответстващи на действителната
цена на имота, и са установени при сделки, извършени през процесния
относим период, за имоти със сходно
местоположение и характеристики. Приложими при определяне размера на
обезщетението са и въведените с чл.65, ал.1 ЗЕ критерии: площта на чуждия
поземлен имот, включена в границите на сервитута, срока и видовете ограничения
на ползването, както и справедливата пазарна стойност. Възприетата от административния
орган експертна оценка се опровергава от приетото по делото заключение по
назначената съдебнотехническа експертиза, тъй като освен че вещото лице
подробно обосновава заключението си, приложената методология, а също и от
изслушването в с.з., когато е заявено, че разликата в пазарната стойност се
дължи на завишаване на стойността по приходния метод, като се сочи рента за
Община Симеоновград. Съдът намира, че дадената със заключението по съдебнотехническата
експертиза оценка е определена в съответствие с чл.210, ал.1 от ЗУТ и чл.65,
ал.1 от ЗЕ – по пазарни цени, като са приложени приходния метод /поземлена
рента/ и метода на пазарни аналози /сравнителен метод/, и следва да бъде
възприета изцяло. Така приложените от вещото лице методи, както и изследваните
периоди, дават възможност да се определи
справедливата пазарна оценка на частта от имотите, които попадат в границите на
сервитута, като са съобразени и видовете ограничения на ползването съобразно
чл.65, ал.1 от ЗЕ и срока на ограничението. Като е приела, че дължимото
еднократно обезщетение, изчислимо по реда на чл.210 от ЗУТ в полза на собственика
на имотите в землището на
гр.Симеоновград са на съответните, посочени в оценителския доклад от септември
2018г., комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ е постановила материално
незаконосъобразен акт по причина, че определената стойност не съответства на
действителната пазарна цена. Това налага изменение на решението и увеличаване
на определената цена в съответствие с посоченото от вещото лице в
съдебнотехническата експертиза.
С оглед изхода на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК ответната страна следва да заплати на жалбоподателя направени по делото
разноски – 50,00 лева - за държавна такса, 800 лева - депозит за вещо лице, и 1700
лева – адв.възнаграждение.
Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК,
съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ Решение от 24.10.2018г. на Комисия
по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед №533/17.10.2018г. по искане с
вх.№С-4582/26.09.2018г. от ЕСО ЕАД, с което се определя размер на сервитутно
право на имоти с ограничителен режим на ползване, засегнати от ПУП-ПП за обект
Нова въздушна електропровордна линия /ВЛ/ 400 кV п/ст Марица Изток Република
България – п/ст Неа Санта Република Гърция, за землището на гр.С., имоти с
№№0022023, 023010, 023021, 075006, 090002, 09005, 090008, 092010, 092022,
092024, 101013, 256019, 258008, 285020 от картата на възстановената земеделска
земя, като УВЕЛИЧАВА определената за имотите стойност на обезщетение, както
следва: 1/ Имот №0022023 – за 0,159 дка – от 109,00 лева на 127,80 лева; 2/
Имот №023010 – за 1,917 дка – от 1306,00 лева на 1534,50 лева; 3/ Имот №023021
– за 2,933 дка – от 1999,00 лева на 2348,10 лева; 4/ Имот №075006 – за 0,797
дка – от 543,00 лева на 638,10 лева; 5/ Имот №090002 – за 0,192 дка – от 131,00
лева на 153,90 лева; 6/ Имот №090005 – за 4,437 дка – от 3024,00 лева на
3552,30 лева; 7/ Имот № №090008 – за 0,313 дка – от 214,00 лева на 251,10 лева;
8/ Имот №092010 – за 1,010 дка – от 689,00 лева на 809,10 лева; 9/ Имот №092022
– за 1,702 дка – от 1160,00 лева на 1362,60 лева; 10/ Имот №092024 – за 1,702
дка – от 1160,00 лева на 1362,60 лева; 11/ Имот №101013 – за 0,318 дка – от 216,00
лева на 254,70 лева; 12/ Имот №256019 – за 1,006 дка – от 686,00 лева на 805,50
лева; 13/ Имот №258008 – за 1,504 дка – от 1025,00 лева на 1204,20 лева; 14/
Имот №285020 – за 0,004 дка – от 3,00 лева на
3,60 лева.
ОСЪЖДА Община Симеоновград да заплати на АДСИЦ
Адванс Терафонд – С., ЕИК ….., направените по делото разноски 50,00 лева - за
държавна такса, 800 лева - депозит за вещо лице, и 1700 лева – адв.възнаграждение.
Решението може да бъде обжалвано пред с касационна
жалба пред ВАС касационно обжалване от
страните в 14-дневен срок, считано от получаването на съобщения за
постановяването му.
Съдия: