Решение по дело №253/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260037
Дата: 28 май 2021 г. (в сила от 2 юли 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200253
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

 

№ 260037

 

град Първомай, 28.05.2021 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и осми януари две хиляди двадесет и първа година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 253 по описа на Съда за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 450 / 10.08.2020 година на Началника на Районно управление „Полиция“ - Първомай, с което на А.А.Б., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 16а, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда (ЗЗШОС) е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 34а, ал. 1 от същия Закон.

В Жалбата си и в съдебно заседание на въззивната инстанция А.А.Б. чрез процесуалния си представител адвокат В.Д.З. от Адвокатска колегия - *** излага доводи за отмяна на Наказателното постановление като незаконосъобразно, а алтернативно – за приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Въззиваемата страна – Районно управление на МВР - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител; депозирана е Молба-становище по съществото на делото с изложени мотиви за правилност и законосъобразност на Наказателното постановление, включително за липса на маловажност на случая.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е частично основателна.

 

От фактическа страна:

 

За времето от 20:00 часа на 05.06.2020 година до 08:00 часа на 06.06.2020 година полицаи при РУ на МВР - Първомай младши инспектор по охрана на обществения ред Г.С.П. (актосъставител) и колегата му младши автоконтрольор Р.И.А. са на смяна дежурен автопатрул (униформени, с отличителни знаци на Полицията по дрехите и автомобила), когато след 23:00 часа на 06.06.2020 година по разпореждане на оперативно-дежурната част в Управлението са изпратени на сигнал за силна музика, идваща от ресторант „****“ с административен адрес: град Първомай, област Пловдив, улица „****“ № *.

При пристигане на място към 23:40 часа органите на реда констатират от тонколони с голям размер висококънтяща музика, която незабавно е намалена. Срещат се с „организатор на дейности“ на ресторанта и хотела над него А.А.Б., която им обяснява, че се празнува бал и че има разрешително от Община Първомай за удължено работно време, но в момента не може да го намери и представи и в нейно присъствие Г.П. й съставя и връчва Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 628288).

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител в качеството на свидетел, които се кредитират като обективни, логични и от приобщените по съответния по НПК ред писмени доказателства и административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

По разпоредбата на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС към инкриминираната дата се забранява озвучаването от обекти по ал. 1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение за времето от 14,00 до 16,00 ч. и от 23,00 до 8,00 ч., с изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за предупреждение и оповестяване на населението при бедствия, а по ал. 1 на чл. 16а от Закона съответните обекти (пак към инкриминираната дата) са: за производство, съхраняване и търговия и обекти в областта на услугите (всички в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение), както и обекти в жилищни сгради с повече от едно жилище и в сгради със смесено предназначение.

Не се спори по делото, че ресторант „****“ в град Първомай, област Пловдив, е обект в областта на услугите в предназначена за жилищно строителство зона в обхвата съгласно § 1, т. 24 от ДР на ЗЗШОС във връзка с Наредба № 7 / 22.12.2003 година за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони и е факт, че след 23:00 часа на 06.06.2020 година е налице озвучаване по смисъла на § 1, т. 22 от ДР на ЗЗШОС, организирано от жалбоподателя.

С оглед на горното се отчита, че от Кмета на Община Първомай за хранителното заведение е издадена Заповед № РД-15-696 / 23.11.2017 година за удължено работно време до 04:00 часа, но като субект на правото жалбоподателят е длъжен да познава законите в страната и в частност изискванията на Закон за защита от шума в околната среда за конкретния казус.

В тази връзка настоящият състав намира, че законосъобразно за нарушител е посочена А.А.Б., която в качеството си на „организатор на дейности“ на ресторанта съзнателно е допуснала нерегламентираното озвучаване, а по разпоредбата на чл. 24, ал. 2 от ЗАНН за административно нарушение, извършено при осъществяване дейността на предприятие, учреждение или организация, освен работниците и служителите, които са го извършили, отговаря и ръководителят, наредил или допуснал да бъде извършено, като деянието – на просто извършване, е осъществено виновно от жалбоподателя с позволението му да бъде нарушен императивът на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС.

Спазено е от наказващия орган и изискването за точно определяне на санкционната норма по чл. 34а, ал. 1 от ЗЗШОС, визираща, че за неизпълнение на посочената забрана физическите лица се наказват с глоба от 500 лева до 1000 лева, а на юридическите лица и на едноличните търговци се налага имуществена санкция в размер от 3000 лева до 6000 лева.

И Актът, и Наказателното постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.

Що се отнася до защитните аргументи за нарушено право на защита на жалбоподателя, поради връчване на екземпляр от Акта с нечетливост на посочените в него обстоятелства, заради слабо индиго, за това не могат да се правят правни изводи, доколкото документът е представен в копие, макар и заверено от адвоката.

Въпреки това, атакуваното Наказателно постановление следва да се отмени, тъй като с оглед на конкретиката на деянието е налице маловажен случай по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК (приложим по аргумент на чл. 11 от ЗАНН).

Съгласно Тълкувателно решение № 1 / 12.07.2007 година по н. д. № 1 / 2007 година на ВКС, преценката за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН е задължителна и се прави по законосъобразност, а деянието, предмет на делото, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи от този вид – липсват данни А.А.Б. друг път да е санкционирана за неспазване на разпоредбите на ЗЗШОС, при пристигането на органите на реда неправомерните действия са прекратени незабавно, като нарушението трае едва 40 минути (констатирано е в 23:40 часа) и актосъставителят свидетелства, че в близката околност на 200-300 метра няма жилища, а от заведението ги дели река.

Посочените основания са достатъчни да се отчете обществената опасност както на жалбоподателя, така и на нарушението като изключително ниска и случаят за инцидентен, а доколкото нарушението по чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, макар и формално, е факт: не е спазена императивна разпоредба, актът на наказващия орган следва да се счита за писмено предупреждение.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № 450 / 10.08.2020 година на Началника на Районно управление „Полиция“ - Първомай, с което на А.А.Б., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 16а, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 34а, ал. 1 от Закона за защита от шума в околната среда, като Наказателното постановление се счита за писмено предупреждение по чл. 28, буква А от ЗАНН.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                             (п)              

СЗ