Решение по дело №101/2024 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 92
Дата: 15 март 2024 г.
Съдия: Светлана Кирилова Димова
Дело: 20242230200101
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 92
гр. Сливен, 15.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, III СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесети февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Светлана К. Димова
при участието на секретаря Марияна Ст. Семкова
като разгледа докладваното от Светлана К. Димова Административно
наказателно дело № 20242230200101 по описа за 2024 година
Производството е образувано по повод жалба против НП №11–01–
726/16.06.2023г., издадено от Директора на АДФИ в гр. София, с което на
жалбоподателя „Водоснабдяване и канализация- Сливен” ООД с ЕИК
********* е наложена „Имуществена санкция” в размер на 500 лева на
основание чл.32,ал.2 в вр. ал.1 т.1 от ЗДФИ, за нарушение на чл.13, ал.3, т.1
в вр.чл.2,ал.2т.8 от ЗФУКПС.
В съдебно заседание, жалбоподателят редовно и своевременно призован
изпраща упълномощен процесуален представител, който счита
наказателното постановление за незаконосъобразно и моли съда да го отмени.
Административнонаказващият орган, редовно и своевременно призован
за съдебно заседание не изпраща свой представител.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в
тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към
предмета на делото съдът прие за установена следната фактическа
обстановка:
„В и К“ ООД - Сливен е юридическо лице - дружество с ограничена
отговорност с предмет на дейност - проучване, проектиране, изграждане,
поддържане и управление на водоснабдителни, канализационни, електро и
1
топлоенергийни системи, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул.
„6-ти септември“ № 27и като такова попада в обхвата на държавната
финансова инспекция като организация по смисъла на чл. 4, т. 3 от Закона за
държавната финансова инспекция.
За инспектирания период от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г. дружеството
се е представлявало от Севдалин Рашев Рашев като управител, за което в хода
на проверката на контролните органи е била представена справка за
отговорни лица с изх. № РД- 04-851.26.05.2023 . В това си качество,същия се
явявал ръководител на организацията съгласно §1, т. 8 от ДР на ЗФУКПС и е
носел управленска отговорност за осъществяване на финансовото управление
и контрол в дружество.
В хода на извършената проверка било установено, че за
инспектирания период от 01.01.2021 г. до 31.12.2021г., а именно на
15.02.22г.е сключен Договор за строителство с“НИВЕЛ СТРОЙ“ ЕООД, гр.
Брезник, област Перник, с предмет: „Реконструкция на част от вътрешната
водопроводна мрежа на кв. Речица. гр. Сливен“, като не е приложена
контролна дейност включваща система за двоен подпис, с което е поето
финансово задължение за дружеството, без договора да е подписан от лицето,
отговорно за счетоводните записвания.
Така установено е било отразено в Констативен протокол от 05.06.2023
г., като въз основа на него актосъставителя е приел,че е налице нарушение на
разпоредбата на чл. 13, ал. 3, т. 1 от ЗФУКПС, съгласно която управителят на
„ВиК - Сливен ООД е бил длъжен да приложи контролни дейности за
обезпечаване на разумна увереност за постигането на целите на
организацията, като контролните дейности трябва да включват най-малко
система за двоен подпис, която да не разрешава поемането на финансово
задължение или извършване на плащане без подписите на ръководителя на
организацията и лицето, отговорно за счетоводните записвания.
Въз основа на горепосоченото на дружеството нарушител е съставен
АУАН и е издадено НП , за извършено нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 1, във
връзка е чл. 2, ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор като на основание чл. 32,ал.2 в вр ал.1 т.1 от ЗДФИ е
наложена „Имуществена санкция” в размер на 500 лева .
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът
2
направи следните правни изводи:
Жалбата е допустима, подадена в законоустановения седемдневен
преклузивен срок от лице имащо правен интерес от обжалването.
АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички
изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата
при които то е извършено, посочени са дата и място на извършване на
деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата въз основа на
която е определена санкцията. В случая, не са налице формални предпоставки
за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на
административната отговорност на дружеството жалбоподател, не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до
порочност на административнонаказателното производство против него.
Наказателното постановление е издадено, въз основа на редовно
съставен акт за административно нарушение, съставен от надлежен орган,
който съдържа всички необходими реквизити по чл. 42 от ЗАНН. НП е
издадено на основание чл. 35, ал. 1 от ЗДФИ в рамките на преклузивния
шестмесечен срок по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН. от компетентен орган - директора
на АДФИ, оправомощен съгласно ЗДФИ.
Съдът кредитира дадените в хода на съдебното следствие свидетелски
показания от страна на актосъставителя К..
Дава вяра на приетите по съответния процесуален ред писмени
доказателства и в частност на Заповед ФК-10-399/23.05.2023 г. на директора
на АДФИ;Справка за отговорни длъжностни лица с изх. № РД-04-
851/26.05.2023 г.;Договор от 15.02.2022 г. с „НИВЕЛ СТРОЙ“ ЕООД и
Констативен протокол от 05.06.2023 г.
По делото е безспорно установено,че „Водоснабдяване и канализация”
ООД - гр. Сливен е юридическо лице - дружество с ограничена отговорност
с предмет на дейност - проучване, проектиране, изграждане, поддържане и
управление на водоснабдителни, канализационни, електро и топлоенергийни
системи. Установено е, че през инспектирания период от 01.01.2021 г. до
31.12.2021 г. дружеството се е представлявало от Севдалин Рашев Рашев , в
качеството му на управител.
Санкционираното дружеството „Водоснабдяване и канализация“ ООД
гр. гр. Сливен е организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2,
3
т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор като
управителят му е ръководител на организацията съгласно §1, т. 8 от ДР на
ЗФУКПС и като такъв носи управленска отговорност за осъществяване на
финансовото управление и контрол в цитираното дружество.
Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗФУКПС, ръководителите на
организациите по чл. 2 от същия закон, отговарят за определяне на целите на
организациите, идентифициране на рисковете за постигането им и за
въвеждане на адекватни и ефективни системи за финансово управление и
контрол в съответствие с изискванията на този закон.Съгласно чл. 13, ал, 1 от
ЗФУКПС, ръководителите на организациите по чл. 2 от същия закон
осигуряват контролни дейности, включващи писмени политики и процедури,
създадени да дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в
допустимите граници, определени в процеса на управление на риска.
Съгласно разпоредбата на ал. 3 от същия член, контролните дейности се
прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при постигане на
целите. Те могат да са превантивни, разкриващи или коригиращи, и са
посочени в чл. 13, ал. 3, от т. 1 до т. 8 от закона. В т.1 от същия текст изрично
е посочено,че следва да осигурят прилагането на „система за двоен подпис,
която не разрешава поемането на финансово задължение или извършване на
плащане без подписите на ръководителя на организацията по чл. 2 и на
лицето отговорно за счетоводните записвания“.
В конкретния казус е безспорно установено, че за инспектирания
период от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г., във „ВиК - Сливен” ООД , не са
разписани, въведени и утвърдени правила и или процедури за осъществяване
на предварителен контрол за законосъобразност, които до включват най-
малко система за двоен подпис, която не разрешава поемането на финансово
задължение или извършването на плащане без подписите на ръководителя на
организацията и на лицето, отговорно за счетоводните записвания, предвид
чл. 13, ал. 3, т. 1 от ЗФУКПС.
Горепосоченото обстоятелство е установено, при проверка на
Договор за строителство с“НИВЕЛ СТРОЙ“ ЕООД, гр. Брезник, област
Перник, сключен на 15.02.22г., с предмет: „Реконструкция на част от
вътрешната водопроводна мрежа на кв. Речица. гр. Сливен“, като не е
приложена контролна дейност включваща система за двоен подпис, с което е
4
поето финансово задължение за дружеството, без договора да е подписан от
лицето, отговорно за счетоводните записвания.
Установено е също така, че е подписан само от Севдалин Рашев Рашев
в качеството му на управител, без да е подписан от лицето, отговорно за
счетоводните записвания по смисъла на § 1, т. 14 от ЦР на ЗФУКПС.
Предвид горното, съдът счита, че АНО напълно правилно и
законосъобразно е ангажирал административната отговорност на
дружеството, доколкото съгласно чл. 13, ал. 3, т. 1в вр чл. 2 ал.2т.8 от
ЗФУКПС, следва да се приложи система за двоен подпис, която да не
разрешава поемането на финансово задължение или извършване на плащане
без подписите на ръководителя на организацията и лицето, отговорно за
счетоводните записвания.
Това, ведно с факта, че „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр.
Сливен, представлява организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2,
ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор
и като такава е сключило горепосочения договор без да е приложена
контролна дейност, включваща система за двоен подпис изпълва напълно
състава на нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 1, във връзка е чл. 2, ал. 2, т. 8 от
Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
Предвид горното, съдът счита, че АНО напълно правилно и
законосъобразно е ангажирал административната отговорност на
дружеството, доколкото съгласно чл. 13, ал. 3, т. 1 в вр чл. 2 ал.2 т. 8от
ЗФУКПС въвежда задължението за прилагане на система за двоен подпис,
която да не разрешава поемането на финансово задължение или извършване
на плащане без подписите на ръководителя на организацията и лицето,
отговорно за счетоводните записвания.
Съдът счита, че АНО правилно е определил и наложеното наказанието
като е санкционирал дружеството на основание чл. 32,ал.2 в вр. ал. 1 т.1 от
ЗДФИ, доколкото в разпоредбата на чл. 32, ал. 2 в вр ал.1 т.1 от ЗДФИ е
указано,че освен виновните длъжностни лица, както и лицата, които работят
по граждански договори за управление и контрол, в случаите по ал. 1, т. 1 от
същия закон на наказание подлежат и организациите по чл. 4, т. 2 - 6 .
Предвид горното,съдът счита направеното възражение, за допуснато
нарушение в тази връзка за неоснователно. Неоснователно е и
5
възражението,че с описаното в обстоятелствената част на НП е вменено
нарушение от страна на управителя, а впоследствие е санкционирано
управляваното от него дружество.Видно от обстоятелствената част на
атакуваното НП , нарушението е описано точно, ясно и конкретно като е
посочено, че нарушител е именно санкционираното дружество,
представлявано от лицето Севдалин Рашев Рашев, в качеството му на
управител.
Съдът счита, че наложеното наказание е определено в
законоустановения към момента на извършване на нарушението размер, а
именно имуществена санкция в минималния предвиден в разпоредбата на
чл.32,ал.2 в вр ал. 1 т.1 от ЗДФИ размер и като такова се явява напълно
съответно на нарушението. По делото е установено,че нарушението е
осъществено за първи път като от него не са настъпили сериозни
обществено-опасни последици.Правилно контролния орган не е приел, че
деянието следва да се квалифицира като маловажен случай по смисъла на чл.
28 от ЗАНН, предвид относително високата степен на обществената му
опасност обусловена от вида и естеството на обществените отношения
засегнати с него както и предвид факта,че се касае за няколко допуснати
идентични нарушения, който говорят за системно незачитане на разпоредбите
на ЗФУКПС.
В настоящия случай своевременно се явява искането на въззиваемата
страна за присъждане на разноски във вид на юрисконсултско
възнаграждение и същите следва да се възложат в тежест на жалбоподателя.
Разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗПП предвижда, че заплащането на правната
помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се
определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП, а
съгласно разпоредбата на чл. 27е от НЗПП възнаграждението за защита в
производствата по ЗАНН е от 80,00 до 120,00 лева. С оглед гореизложеното
съдът намира, че следва да определи юрисконсултското възнаграждение в
размер на 80,00 лева.
Ръководен от гореизложеното съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП №11–01–726/16.06.2023г., издадено от
6
Директора на АДФИ гр. София, с което на жалбоподателя „Водоснабдяване и
канализация- Сливен” ООД с ЕИК ********* е наложена „Имуществена
санкция” в размер на 500 лева на основание чл.32,ал.2 в вр ал.1 т.1 от ЗДФИ,
за нарушение на чл.13, ал.3, т.1 в вр.чл.2, ал.2 т.8 от ЗФУКПС
като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация- Сливен” ООД с ЕИК
********* да заплати в полза на АДФИ гр. София разноски в размер на 80,00
(осемдесет) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд- гр. Сливен в 14- дневен срок от получаването му от страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
7