Решение по дело №1547/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1223
Дата: 19 юни 2019 г. (в сила от 8 ноември 2019 г.)
Съдия: Антони Иванов Николов
Дело: 20193110201547
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1223 / 19.6.2019г.

 

гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА – 2 състав, на двадесет и първи май две хиляди и деветнадесета година, в открито съдебно заседание, в следния състав :

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ : Антони Николов

 

като разгледа докладвано от съдията АНД № 1547 / 2019 г. по описа на РС – Варна, за да се произнесе, взе предвид следното :

    

Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по въззивна жалба от ТПК „Бриз“, ЕИК : *********, срещу НП № 23 – 0000155 / 14. 03. 2019 г. на Началник ОО – АА – Варна. Със същото на жалбоподателя :

  • за нарушаване разпоредбата на чл. 91 В, т. 1 от ЗАП и на основание чл. 104, ал. 7 от ЗАП е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на пет хиляди лева.

Жалбоподателят моли съда за отмяна на атакуваното НП, с довод незаконосъобразност, в частност процесуални нарушения, необоснованост.

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от надлежна страна и следва да бъде разгледана.

Въззивникът, редовно призован, в съдебно заседание се представлява от процесуален представител. Поддържа жалбата.

Въззиваемата страна, редовно призована, в съдебно заседание не се представлява от процесуален представител.

 

     Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна :

 

На 10. 01. 2019 г. в гр. Варна, по повод извършвана проверка, на редовно упълномощен представител на възз. ТПК „*“ била връчена покана, съгласно която представител на проверяваната кооперация следвало да депозира конкретно посочени документи. Връчената покана съдържала изрично разяснение и на законовото изискване това да стане в 7 – дневен срок, както и възможността за търсене на административно – наказателна отговорност при неспазване. С приемно – предавателен протокол на 16. 01. 2019 г. на служители при ОО – АА – Варна били представени документи, между които липсвали тахогафските листи относно извършен за времето 03. 08. 2018 г. – 29. 08. 2019 г. превоз на товари засобствена сметка, с т. а. с ДК№ В 24 72 С, кат. N 2, оборудван с аналогов тахограф „Siemens“, тип 1324. 601052, № 01358091. След приключване на поверката на 11. 02. 2019 г. бил съставен АУАН, предявен и подписан без възражения. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН били депозирани писмени такива. Административно - наказващият орган приел констатациите на актосъставителя, като ангажирал отговорността на въззивника.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на свидетелските показания, както и от писмените материали, приобщени към доказателствения материал по делото, които кредитира като единни, последователни, непротиворечиви, взаимно допълващи се, логични, безпристрастни, обективно и компетентно дадени, кореспондиращи с приетата от съда фактическа обстановка и относими към предмета на доказване. Следва да се отчете незаинтересоваността на свидетеля от изхода на делото.

 

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :

 

С оглед задълженията за цялостна проверка за законосъобразност съдът намира, че в рамките на административно - наказателното производството са допуснати съществени нарушения на процедурните правила.

Актосъставител и административно – наказващ орган са приели, че въззивника е нарушил разпоредбата на чл. 91 В, т. 1 от ЗАП. Текстът на същата визира задължение за превозвачи, ръководители на предприятия и лица, извършващи превози за собствена сметка да съхраняват най – малко една година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от контролните органи тахографските листи от аналогови тахографи. Използването от законодателя на съюза „и“ налага резонния извод, че освен задължение за съхранение, успоредно с това трябва да е налице и непредставяне за проверка. Съгласно чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5, и двата от ЗАНН, АУАН и НП следва задължително да съдържат описание на нарушението и обстоятелствата при които е извършено. Видно от обстоятелствените части на АУАН и НП, същите съдържат такива, но е налице липса относно представяне за проверка от контролен орган, което води до неяснота кое свое задължение въззивника не е изпълнил.

Освен посочения, налице е и друг пропуск, доколкото видно от АУАН и НП, в същите липсва дата на извършване на нарушението, което е задължително съгласно чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5, и двата от ЗАНН. Както по – горе беше посочено и в двата се визира, че отговорността се ангажира единствено за несъхранение на конкретни документи. Същевременно не е конкретизирано кога е станало това, а същото е основание за самото производство. Доколкото твърдяното нарушение е свързано с несъхраняване на документи, непосочването на датата, на която е извършено това, води до неяснота по отношение на момента на извършване на нарушението. За коректност следва да бъде посочено, че в АУАН и НП е визирана датата 11. 02. 2019 г., която по начин и място на изписване, очевидно актосъставител и административно – наказващ орган приемат като дата на извършване. Съдът не споделя това, предвид следното : изписаната дата 11. 02. 2019 г. има касателство относно завършване на проверката, но не и към момента на извършване на приетото нарушение. Несъхранените в конкретния случай документи са изискани с покана, получена от редовно упълномощен представител на ТПК „*“ на 10. 01. 2019 г. В тази покана изрично са разяснени законовото изискване изпълнението да стане в 7 – дневен срок, както и възможността за търсене на административно – наказателна отговорност при неспазване. Доколкото получаването на поканата е станало на 10. 01. 2019 г., 16. 01. 2019 г. /работен ден/ се явява последна възможност за изпълнение, респективно предвид бездействието на въззивника в тази насока, 16. 01. 2019 г. е именно датата, която се явява като такава на извършване и която е следвало да залегне в АУАН и НП, нещо което актосъставител и административно – наказващ орган не са съобразили.

Описанието на нарушението и обстоятелствата, при които същото е извършено, както и датата, на която е станало това, освен, че са задължителни реквизити на АУАН и НП, индивидуализират пряко твърдяното, като непосочването им по ясен и категоричен начин винаги представлява съществено нарушение на процесуалните правила. Санкционираното лице е лишено от възможността да разбере в извършването на какво точно нарушение е обвинено, при какви приети за установени факти, за кое време, за да организира адекватно защитата си срещу повдигнатото обвинение. Следва да се отбележи, че защитата се осъществява срещу факти, а не срещу правна квалификация. Освен, че ограничават възможността нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен, същите лишават и съда от възможността да прецени има ли извършено нарушение, правилна ли е неговата квалификация, относима ли е приложената санкционна норма, изтекли ли са преклузивни и давностни срокове. Визираните нарушения на процесуалните правила са съществени и са достатъчно основание за отмяна на НП, тъй като водят до нарушаване правото на защита на санкционираното лице.

С оглед гореизложеното съдът намира, че атакуваното НП следва да бъде отменено, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

РЕШИ :

    

ОТМЕНЯ НП № 23 – 0000155 / 14. 03. 2019 г. на Началник ОО – АА – Варна, с което на ТПК „Бриз“, ЕИК : ********* :

  • за нарушаване разпоредбата на чл. 91 В, т. 1 от ЗАП и на основание чл. 104, ал. 7 от ЗАП е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на пет хиляди лева.

Решението подлежи на съдебен контрол в 7 – дневен срок от съобщаването пред Административен съд – Варна.

 

                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ :